Ga naar inhoud

Verbeteringen en Wervingen voor het Forum


Aanbevolen berichten

12 minuten geleden, Frey zei:

Het is vooral dat mijn interesses gewoon erg veel verschillen van de meesten hier. Ik krijg weinig reactie op de onderwerpen die ik zelf leuk vind en ik reageer zelf nauwelijks op wat anderen plaatsen.

Dan moeten we zorgen dat er meer mensen komen met vergelijkbare interesse ;) Maak eens reclame voor het forum op andere plaatsen waar mede-geïnteresseerden zitten bijvoorbeeld. Noem Retroforum vaak op social media etc. Hoe meer users hoe leuker :D

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago, Frey said:

Het is vooral dat mijn interesses gewoon erg veel verschillen van de meesten hier. Ik krijg weinig reactie op de onderwerpen die ik zelf leuk vind en ik reageer zelf nauwelijks op wat anderen plaatsen.

En elke keer denk ik weer 'nog 1 keertje proberen', maar krijg -net als jij- nog maar weinig reacties.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Keetie zei:

En elke keer denk ik weer 'nog 1 keertje proberen', maar krijg -net als jij- nog maar weinig reacties.

Dus is het devies: meer mensen proberen te vinden.

Het is nu eenmaal een 100% gratis en reclamevrij forum, dus dat vergt wat investering van de users, door bijvoorbeeld topics op social media te delen en reclame te maken voor Retroforum, door evenementen bij je in de buurt te vermelden in de kalender, dan krijg je vanzelf een bredere groep vaste users en een bredere interesse.

Ik kan helaas geen dure reclamecampagne bekostigen, dus het moet echt vanuit onszelf komen. Daarom sta ik ook op de retrodag in Schagen, zal daar ook flyers uitdelen, er komt een item op de lokale televisie, dat zal ik ook weer delen op social media etc.

We moeten het toch echt met z'n allen doen en niemand verdient er aan, dus het is altijd 'voor het goede doel'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
47 minutes ago, djkoelkast said:

Dus is het devies: meer mensen proberen te vinden.

Ik ben bang dat dat het gevoel wat er nu heerst niet volledig zal oplossen.

Het werven van nieuwe users lost namelijk niet de demotivatie van de huidige users op en als die users besluiten weg te gaan dan komen ze niet meer terug.

 

Er is een groot verschil tussen interesse hebben en interesse tonen en tussen initiatief tonen en initiatief nemen.

 

Ook ik merk namelijk bij mezelf minder motivatie en met die reden kom ik ook iets minder vaak de laatste tijd.

 

Wat ik voornamelijk merk is dat er momenteel slechts een handje vol users met ideeen komen, topics openen om gespreksonderwerpen te starten, oude topics kicken waar reacties uit voortkomen, verkiezingen opstarten, pools en contests organiseren enzovoort. Een groot gedeelte van de users leest alleen en plaatst geen reactie, waaruit leuke discussies voort kunnen komen.

De laatste tijd zijn die users die deze initiatieven tonen veel minder actief en dat merk je dan ook in het aantal posts die per dag geplaatst worden.

Daarnaast merk ik ook dat de persoonlijke interesses in de onderwerpen sterk uit elkaar liggen.

 

Enkele voorbeelden;

- djkoelkast heeft veel kennis van syntisizers en plaatst die kennis in een topic, maar er komt weinig reactie, omdat de andere users (zoals ik) er geen verstand van hebben, met als gevolg dat het topic een monoloog geworden is

- de laatste jaren zijn Frey en ik voornamelijk bezig met organisaties van contests en djkoelkast en ik hebben daarnaast laatst ook een darts pool en een wie is de mol pool georganiseerd. Ik denk dat dit zeer goede initiatieven zijn, maar hierbij valt mij op dat bij contests vaak slechts 1x een inzending komt en dat is het en dat bij pools heel vaak weinig interesse is (zo heeft de ene user niets met darts en veel met bijvoorbeeld voetbal of tv programma's en omgekeerd en dat kan natuurlijk altijd). Maar als er geen reacties komen of niemand reageert dan denkt de organisator ook "nou eh... best ik doe het niet meer". Iedereen kan ook gewoon vrolijk mee doen)

- Frey heeft dit jaar de NES verkiezing gehouden en daarbij viel mij ook op dat er users waren die stemde zonder motivatie (alleen stemmen, maar geen post en stemmen en daarnaast een post met enkel de titel van de keuze. Als er iets meer tijd wordt genomen en de meningen worden onderbouwd dan kan dat ook interessante posts en discussies opleveren en dan leeft het forum ook meer op.

 

Uiteraard staat het een ieder vrij om te reageren waar en waarop hij/zij wil, maar als er geen berichten worden geplaatst dan is er ook geen interactie en dus resulteert dat al gauw in demotivatie.

 

Ik denk dus ook dat naast wat djkoelkast al aangeeft in bovenstaande post, dat wij ook met zijn allen moeten proberen wat actiever te zijn en niet meteen te zeggen "geen tijd" / "geen zin" / "geen interesse" en/of alleen te lezen om op deze manier ook de huidige users te behouden.

 

Ter verduidelijking; Dit bericht is opbouwend bedoeld en algemeen.

Ik val niemand persoonlijk aan, maar probeer enkel iedereen te verduidelijken wat er momenteel gebeurt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn weinig mensen die interesse hebben in zeer specifieke onderwerpen. Daarom zijn Engelstalige gemeenschappen op internet vaak actiever. En die in het Duits (groot taalgebied). Dat is niet voorbehouden aan dit soort onderwerpen. Een algemeen retro forum zoals dit is al bijzonder eigenlijk. De meeste fora die ik ken zijn specifieker (VCFED: oude computers, AmiBay: met name Amstrad / Amiga / Atari, Vogons: oude PC spellen & hardware, CPU-World: processorverzamelaars, Classic-Computing.DE: oude computers, DOSforum.de / DOS Reloaded.de: MS-DOS). IBM PS/2 newsgroup: IBM PS/2 systemen. Zeer specifieke fora zoals Quest Studios (Roland GS/GM/LA) vallen vaak weg. Bredere gemeenschappen (Tweakers: automatisering), Synthforum (synthesizers) doen het veel beter. Unquendor (Tolkien) en Stratego (bordspel) hebben ook een bredere maatschappelijke aantrekkingskracht.

 

Een persoonlijk voorbeeld is Axis & Allies (clubjes die ik heb opgericht bestaat nog steeds: in NL en in NY). AOE2/RA2/Monopoly dagen die ik organiseer meestal alleen als ik in NL ben. Bordspellendagen bestaan wel nog steeds (sporadisch). Het is belangrijk niet teveel energie te steken in iets dat weinig tot geen rendement oplevert. Iedere club heeft een harde kern. Zodra die bestaat is er activiteit. Zodra die wegvalt houdt het op. Reclame maken heeft weinig zin: de meeste liefhebbers/verzamelaars kennen hun niche vaak al uitstekend.

aangepast door PeterNY
Link naar bericht
Delen op andere sites

@PeterNY,

En voor de zoveelste maal, graag zou ik zien dat je zoveel als mogelijk de dingen uitschrijft in plaats van dat je overal afkortingen voor gebruikt.

Ook dat zou bijdragen aan meer interactie, gezien dan meer users begrijpen wat je bedoelt.

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb dit forum ook ooit bedacht omdat ik tig accounts had op tig sites en tig verschillende soorten "gebruiksaanwijzingen" van de communities. 

Voorbeeld: op Amibay mag je geen prijzen noemen, op Amigascene zitten totaal andere mensen dan op het MSX-forum.

Dus ja, het is een stuk algemener, maar daardoor hopelijk voor ieder wat wils.

 

Maar het is wel zo dat de users hier redelijk passief zijn met het proberen te vinden van nieuwe users.

Ook krijgen we redelijk veel nieuwe users die nooit posten, of maar in 1 topic posten. Daar kun je dan weer niets aan doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, PeterNY zei:

Maak je vooral niet druk. Het gaat zoals het gaat. Dit soort liefhebberij is niet te forceren.

Klopt, maar het gaat ook niet vanzelf, dus hoe meer mensen er helpen zoeken naar nieuwe users hoe beter. Het kost qua investering alleen een heel klein beetje tijd. Maak eens een facebookpost voor Retroforum bijvoorbeeld ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Klopt, maar het gaat ook niet vanzelf, dus hoe meer mensen er helpen zoeken naar nieuwe users hoe beter. Het kost qua investering alleen een heel klein beetje tijd. Maak eens een facebookpost voor Retroforum bijvoorbeeld ;) 

Zoals ik al zei, nieuwe users zoeken heeft geen nut als de huidige users gedemotiveerd raken en weg gaan en weg blijven.

Als er niets te doen is en/of er geen activiteiten zijn dan zijn de nieuwe users ook zo weer weg.

 

Iemand binnen halen is niet zo moeilijk, maar iemand vast houden en terug laten komen is veel moeilijker en veel belangrijker en daar zou eerst de focus moeten liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, RM zei:

Zoals ik al zei, nieuwe users zoeken heeft geen nut als de huidige users gedemotiveerd raken en weg gaan en weg blijven.

Als er niets te doen is en/of er geen activiteiten zijn dan zijn de nieuwe users ook zo weer weg.

 

Iemand binnen halen is niet zo moeilijk, maar iemand vast houden en terug laten komen is veel moeilijker en veel belangrijker en daar zou eerst de focus moeten liggen.

Als er te veel hoeken zijn en er zitten maar kleine groepjes in die hoeken dan moet je meer mensen vinden die in die hoeken willen zitten. 

Je kunt van mij niet verwachten dat ik opeens gek van RPG's word en je kunt van Frey niet verwachten dat hij opeens enthousiast wordt van Lego (als hij dat nu niet is). 

Dus wat moet je dan doen: meer mensen zoeken die gek op RPG's en Lego zijn, zodat er meer activiteit in de topics is. Maar die mensen weten van het bestaan meestal niet af, omdat we geen budget hebben maken we geen reclame. Dit kunnen alle users afzonderlijk natuurlijk wel: deel eens iets op social media, noem het forum eens her en der, plaats evenementen bij jou in de buurt in de kalender, het zijn allemaal dingen die alleen een heel klein beetje tijd kosten.

 

Of jij moet een plan hebben hoe je mij gek van RPG's kunt maken en Frey van Lego, maar ik denk dat dat lastig is. Dus meer relevante bezoekers. Als iemand iets niet interessant vindt kun je dat niet forceren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, djkoelkast zei:

Klopt, maar het gaat ook niet vanzelf, dus hoe meer mensen er helpen zoeken naar nieuwe users hoe beter. Het kost qua investering alleen een heel klein beetje tijd. Maak eens een facebookpost voor Retroforum bijvoorbeeld ;) 

Dit is dus waar het 'niet' om gaat. Je legt de vinger niet op de zere plek. Het is geen kunst om nieuwe mensen te lokken, maar juist om de harde kern vast te houden. Dat ze voor herhalingsbezoeken langskomen. En waarom gebeurt dat niet? Omdat de basis hier niet op orde is en niemand zich écht ergens verantwoordelijk voor voelt. Je lokt die nieuwe mensen dan naar een leeg pretpark en de vaste kern vertrekt of komt nog maar sporadisch langs.

 

Wat er zou moeten gebeuren is een reorganisatie van je content en inventarisatie van mensen uit de harde kern die hier aan willen werken. Maak eerst attracties in je pretpark, maak verschillende personen verantwoordelijk en zorg voor een activiteitenkalender.

 

Puur hypothetisch:

- Deel het forum op in 4 a 5 onderwerpen (ipv de lange klassieke onoverzichtelijke indeling). Bijv. Retro elektronika/Computers, Games, Retro tv, muziek, contests. Een heel compacte hoofdindex. Bezoekers weten nu niet goed wat ze hier kunnen vinden / verwachten.

- Zet op elk van deze onderwerpen een enthousiasteling die activiteiten organiseert. Bijv. djkoelkast maakt achtergronditems over oude platen of retro apparatuur, samba-boy maakt bij retro tv recensies/achtergrondverhalen zoals met Bart de Graaff, RM maakt en beheert contests / pools, Frey maakt mooie recensies van Nintendo games, enz. Desnoods met video's / links naar social. Zo investeer je concreet ergens in en geldt voor iedere enthousiasteling die ja zegt dat hij/zij periodiek iets oplevert. Nu wacht het gros van de leden alleen maar af. Maak mensen verantwoordelijk, dan voelen ze zich ook verantwoordelijk en dan gaan ze zich ook vanzelf hard maken voor hun stukje retroforum.

- Dit 'team' stelt een activiteiten kalender samen (per maand) voor op de home zodat nieuwelingen/gasten kunnen zien wat er te doen is en wanneer.

 

Op die manier zet je eerst een basis op. Als dat loopt ga je pas flyeren en facebooken... dan komen die nieuwen namelijk kijken in een pretpark met 1 of meer verschillende attracties waar ze zich bij kunnen voegen en waarvoor ze terug kunnen keren.

 

Iedereen kan opsommen wat er niet niet lekker loopt, je moet het alleen omzetten in concrete alternatieven en actie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, djkoelkast said:

Als er te veel hoeken zijn en er zitten maar kleine groepjes in die hoeken dan moet je meer mensen vinden die in die hoeken willen zitten. 

Je kunt van mij niet verwachten dat ik opeens gek van RPG's word en je kunt van Frey niet verwachten dat hij opeens enthousiast wordt van Lego (als hij dat nu niet is). 

Dus wat moet je dan doen: meer mensen zoeken die gek op RPG's en Lego zijn, zodat er meer activiteit in de topics is. Maar die mensen weten van het bestaan meestal niet af, omdat we geen budget hebben maken we geen reclame. Dit kunnen alle users afzonderlijk natuurlijk wel: deel eens iets op social media, noem het forum eens her en der, plaats evenementen bij jou in de buurt in de kalender, het zijn allemaal dingen die alleen een heel klein beetje tijd kosten.

 

Of jij moet een plan hebben hoe je mij gek van RPG's kunt maken en Frey van Lego, maar ik denk dat dat lastig is. Dus meer relevante bezoekers. Als iemand iets niet interessant vindt kun je dat niet forceren.

Het is geen persoonlijke aanval, maar wat ik bedoel te zeggen is dat als wij met de huidige users die hier zijn niets doen en niets organiseren de mensen zoals Frey en Keetie weg lopen. Dit geven ze ook al aan in dit topic.

 

En als er nieuwe users komen (waarvan Peter NY aangeeft dat die zelf ook hun weg wel vinden) dan komen die en dan posten die ook niets en dan gaan ze weer, omdat er niets te doen is.

 

Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik zeg niet dat users verplicht worden om iets leuk te vinden en ik zeg niet dat jij het moet doen, maar we moeten proberen er met zijn allen iets van te maken en wat actiever te zijn ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit soort input hebben we wel heel veel aan, alleen is dit de visie van 1 iemand, dus zou ik ook graag die van de anderen zien: wat is er mis hier qua infrastructuur? Dan kunnen we daar aan werken.

Er is nog een deel "erfenis" van het B&A-forum, er is nog een deel "erfenis" van Forumschorum, dat kan wat mij betreft allemaal heel simpel in 1 archiefstructuur. Leuk voor wie er wat mee wil, voor de rest niet boeiend.

 

Maar je zult ook echt mensne moeten laten weten dat we bestaan, anders heb je er niet veel aan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, RM zei:

Het is geen persoonlijke aanval, maar wat ik bedoel te zeggen is dat als wij met de huidige users die hier zijn niets doen en niets organiseren de mensen zoals Frey en Keetie weg lopen. Dit geven ze ook al aan in dit topic.

 

En als er nieuwe users komen (waarvan Peter NY aangeeft dat die zelf ook hun weg wel vinden) dan komen die en dan posten die ook niets en dan gaan ze weer, omdat er niets te doen is.

 

Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik zeg niet dat users verplicht worden om iets leuk te vinden en ik zeg niet dat jij het moet doen, maar we moeten proberen er met zijn allen iets van te maken en wat actiever te zijn ;).

Ik vind MarsM zijn post zeer helpvol, als we allemaal wat input geven kunnen we daar het beste uithalen en dat alvast doorvoeren, dat is in een weekendje wel klaar.

 

Dus bijvoorbeeld een compactere index, ben ik het helemaal mee eens.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Marketing is ook zeer belangrijk,  maar dat moet je vooral actief (opnieuw) inzetten zodra er een goed fundament staat.

 

Ook helpt het inderdaad als de enthousiastelingen hier aangeven welke ideeën zij hebben en welke bijdragen zij denken te kunnen leveren, en wát precies zodat je hier op een later moment per onderdeel verantwoordelijken voor kunt aanstellen. Dit schept namelijk wel voorwaarden. Je zegt dan namelijk ook ja tegen een stukje vrijwillige periodieke tijdsinvestering. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minutes ago, djkoelkast said:

Helemaal bovenaan beginnen met Retronieuws, waar iedereen leuke nieuwtjes kan plaatsen

Dan Retrocomputers, retromuziek, retro-tv, retro overig

Dan apart community (incl contests) en tot slot het archief

 

Hoe klinkt die indeling?

 

Dat klinkt al goed ;).

 

Ik mis alleen nog een Games onderdeel (zoals de NES en SNES verkiezingen).

- Wellicht kunnen we Rate the Game (en Rate the Movie) ook nieuw leven proberen in te blazen?

- Wellicht is het ook een idee om in de diverse onderdelen archieven te maken zoals bij de contests? Dat zou ook de onderdelen inzichtelijker maken (zoals bijvoorbeeld een archief voor de NES verkiezing, waarin alles bij elkaar staat).

 

Contests zou overigens ook goed kunnen werken als apart onderdeel, zodat dit eerder opvalt en users (ook nieuwe) dit eerder zien en mee doen ;).

 

Hebben andere users nog ideeen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minuten geleden, RM zei:

Dat klinkt al goed ;).

 

Ik mis alleen nog een Games onderdeel (zoals de NES en SNES verkiezingen).

- Wellicht kunnen we Rate the Game (en Rate the Movie) ook nieuw leven proberen in te blazen?

- Wellicht is het ook een idee om in de diverse onderdelen archieven te maken zoals bij de contests? Dat zou ook de onderdelen inzichtelijker maken (zoals bijvoorbeeld een archief voor de NES verkiezing, waarin alles bij elkaar staat).

 

Contests zou overigens ook goed kunnen werken als apart onderdeel, zodat dit eerder opvalt en users (ook nieuwe) dit eerder zien en mee doen ;).

 

Hebben andere users nog ideeen?

Zou jij bovenstaande ideeën grafisch kunnen weergeven? Dan krijgen we wat meer gevoel erbij.

Contests zou ook een knop bovenaan kunnen worden trouwens, even zien waar alles het mooiste staat.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minute ago, djkoelkast said:

Zou jij bovenstaande ideeën grafisch kunnen weergeven? Dan krijgen we wat meer gevoel erbij.

Contests zou ook een knop bovenaan kunnen worden trouwens, even zien waar alles het mooiste staat.

Uiteraard, maar dat kan ik op zijn vroegst zondag doen.

 

Komt goed ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
55 minuten geleden, PeterNY zei:

Teveel analyse denk ik. Het loopt zoals het loopt. Vrijwilligerswerk lijkt me niet de oplossing. Dit soort fora bloeit natuurlijk op of niet. Het is niet kunstmatig aan te zwengelen of in leven te houden.

Ik snap je punt en deels heb je gelijk, maar deels kan je ook altijd invloed uitoefenen.

 

Ik bedoel met 'vrijwilligers' concreet voortrekkers; (aangestelde) personen die voor een specifiek hoekje content leveren en/of verzorgen waarop kan worden gereageerd. We zitten nu namelijk met vooral veel leden die afwachten of er ergens op kan worden gereageerd. Juist omdat Retroforum een algemeen karakter heeft versterkt enkel die vrijblijvendheid de passiviteit in de interactie :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, djkoelkast zei:

Helemaal bovenaan beginnen met Retronieuws, waar iedereen leuke nieuwtjes kan plaatsen

Dan Retrocomputers, retromuziek, retro-tv, retro overig

Dan apart community (incl contests) en tot slot het archief

 

Hoe klinkt die indeling?

 

Ik denk echt dat dit al een goede start is :Y. Hoofdkoppen voor (retro)computers, muziek, tv en games zijn heel concreet en duidelijk. Termen als 'overig' en 'algemeen' zou ik vermijden. Een aparte sectie voor community en contests/pools lijkt me een goed idee. En dan prominent op home een soort kalender: (bijv:

- Oktober een retrodag in Schagen

- November-december 2017 een snes contest

- November 2017 Mario Odyssey recensie (of een wekelijkse recensie)

- December 2017 een reportage van een tv-programma van vroeger

- Januari 2018 een darts pool

- Januari 2018 een Mol pool

- Februari 2018 een retro computers review

Enz. )

 

Een grafische weergave om een beeld te krijgen helpt zeker!

 

Maar vooral ben ik nu benieuwd hoe de andere prominente leden hier over denken en/of welke ideeën er zijn. De perfecte situatie zal je nooit vinden, maar iedereen kan meedenken!

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb sinds de jaren 90 ervaring met organiseren. Mooi voorbeeld: 0478 Gamers (sinds 1991 actief): iedere week/maand in de lokale krant met activiteiten / mensen e-mailen / mensen bellen / actieve advertenties op lan party / bordspellen fora / actief in de gemeentegids (fysiek en op het internet) / samenwerking zoeken met andere lan party / bordspel groepen. Rendement: bijna niets. Mensen sluiten zich ergens bij aan op basis van persoonlijke contacten meestal.

 

http://peelenmaas.rooynet.nl/issue/PEM/2004-01-15/edition/0/page/26?query=Zee&sort=pagenumber descending&page=3

http://peelenmaas.rooynet.nl/issue/PEM/2005-06-23/edition/0/page/30

http://peelenmaas.rooynet.nl/issue/PEM/2007-08-23/edition/null/page/22

 

Bij specifieke liefhebberijen zoals Axis & Allies / Tolkien is er meer animo op internet maar is het vaak moeilijk dat concreet te vertalen naar activiteit. De meeste mensen haken weer af omdat ze toch niet zo veel passie hebben of het leven ze bezig houdt. Bij iedere niche zie ik dan ook meestal een harde kern en mensen die er bij hangen (en na verloop van tijd verdwijnen). Soms zijn er ook mensen die ineens heel actief meedoen maar dan snel opbranden (en verdwijnen).

 

Aandachttrekkers zijn vaak ook goed voor een forum. Voor VCFED heb ik de twee onderwerpen met de meeste kijkers gesticht.

http://www.vcfed.org/forum/showthread.php?25079-For-Sale-spotted-on-Craigslist-(continuous-sightings)/page129

http://www.vcfed.org/forum/showthread.php?23432-Sound-Cards-For-Sale-Tracker

 

Daardoor komt het sneller binnen Google hoog in de lijst en krijg je meer verkeer.

aangepast door PeterNY
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hier niet om organiseren van evenementen of activiteitenmiddagen... zo groot moet je dus niet denken.

 

Het gaat nu even kleinschalig om een internetforum waarvoor we ideeën moeten verzamelen om e.e.a. op te frissen (en het verleden archiveren) en een kleine oproep doen aan potentiële contentleveranciers. Zijn er 2, 5, 10 of misschien meer personen die content kunnen/willen leveren? Die inventarisatie moet je eerst hebben.

 

Het is weldegelijk iets waar je invloed op kunt uitoefenen. Alles beter dan niks proberen. Als je hier 50 actieve en/of regelmatig terugkerende leden hebt is het al een grote winst. De conclusie kan ook zijn dat er geen animo (meer) is, maar dat moet je eerst concreet krijgen.

 

Again: opsommen wat klote is kan iedereen (en zo zit er ook een kern van waarheid in je verhaal). Maar kom vooral ook met alternatieve voorstellen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn punt is dat het waarschijnlijk geen kans van slagen heeft.

 

Nog een voorbeeld: bij een beroepsvereniging hier (toevallig 2 NL bestuurders) hebben ze een vrouwen in de automatiseringconferentie georganiseerd over twee weken. Ik zeg al maanden: niet doen: weinig animo (zeker niet bij mannen). Toch stug doorgegaan: eind resultaat: hoogst waarschijnlijk strop van $20K. Lachen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, PeterNY zei:

Mijn punt is dat het waarschijnlijk geen kans van slagen heeft.

 

Nog een voorbeeld: bij een beroepsvereniging hier (toevallig 2 NL bestuurders) hebben ze een vrouwen in de automatiseringconferentie georganiseerd over twee weken. Ik zeg al maanden: niet doen: weinig animo (zeker niet bij mannen). Toch stug doorgegaan: eind resultaat: hoogst waarschijnlijk strop van $20K. Lachen!

Er wordt hier daarom ook geen grote investering gedaan en er is ook geen doel om winst te maken. Het is een community voor en vooral door liefhebbers. Je kunt altijd voorbeelden van mislukkingen opnoemen. Je stelt zelf dat vrijwilligerswerk geen goed idee is en dat geld investeren ook geen goed idee is. Wat dan wel?

 

Het enige wat je hier nodig hebt zijn deelnemers / contentleveranciers. Net zo goed als dat meneer Zuckerberg alleen maar een succesvol platform heeft omdat mensen hun zooi er zelf massaal op dumpen. Had ook net als Hyves lokaal of Twitter internationaal, enz. nu al op z'n reet kunnen liggen. Is ook nog niet gebeurd, maar komt ook nog wel een keer zover ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanvullend voor mij persoonlijk; ik kom hier juist ook nog omdat ik in de afgelopen 15 jaren hier mensen heb leren kennen en ook heb ontmoet. Die contacten en vriendchappen blijven er nog altijd. Die verbondenheid en het gezamenlijke verleden hier is juist heel sterk en bijzonder.

 

En toch zijn er in de loop der jaren ook een hoop nieuwe waardevolle/actieve leden bijgekomen die niet meer weg te denken zijn, zoals Keetie, Deemster, Bananensap, jijzelf, enz. Er is genoeg reden om te blijven investeren :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het maakt voor mij niet uit of er 2 of 200 mensen posten, dit is en blijft een hobbyforum. Natuurlijk hoop ik dat veel mensen er gebruik van willen maken, maar zoniet, dan niet, maar dan hou ik evengoed het forum up & running, al is het maar als naslagwerk. Dus een strop zal het nooit worden, kijken of we kunnen verbeteren kan natuurlijk altijd en wie weet wat dat oplevert.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, PeterNY zei:

Dat bedoel ik.

Bedoel wat? Wat djkoelkast zeg is wat ik ook zeg, met de toevoeging dat je contentleveranciers moet hebben, omdat je anders alleen naslagwerk overhoudt. :')

 

En dat begint in eerste instantie bij de leden die we nu hebben. Klein voorbeeld; als de mede admin inlogt en dit topic leest, ga dan niet weer weg zonder iets achter te laten :). Je kunt niemand er mee voor de schenen schoppen, ook niet als het opbouwende kritiek is. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, MarsM zei:

Bedoel wat? Wat djkoelkast zeg is wat ik ook zeg, met de toevoeging dat je contentleveranciers moet hebben, omdat je anders alleen naslagwerk overhoudt. :')

 

En dat begint in eerste instantie bij de leden die we nu hebben. Klein voorbeeld; als de mede admin inlogt en dit topic leest, ga dan niet weer weg zonder iets achter te laten :). Je kunt niemand er mee voor de schenen schoppen, ook niet als het opbouwende kritiek is. 

 

Ik heb op zich niet bijster veel over dit onderwerp te melden. Ik heb bewondering voor de personen op dit forum die (nog steeds) allerlei contests en verkiezingen opzetten en ben ook zelf bereid om waar nodig uit te helpen. Het is echter niet enkel iets van nu dat mensen minder of niets posten, dat is in het verleden ook wel in periodes zo geweest. Op andere fora waar ik zit merk ik ook dat minder gepost wordt dan voorheen en het is hier nou eenmaal altijd een vrij kleine kern geweest die voor de meeste content en interactie zorgt. Het zal toch grotendeels uit de users zelf moeten komen om actief mee te (blijven) doen of niet. Kijk bijvoorbeeld naar de contests, daar wordt altijd veel tijd in gestoken qua organisatie en uitwerking, terwijl er doorgaans niet veel meer dan een handvol mensen meedoet. Als mensen zelf posten en actief zijn komt de interactie vanzelf. Je kunt heel veel organiseren en mensen hier naartoe lokken, maar ze zullen toch zelf moeten posten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

We hoeven inderdaad niet inhoudelijk weer in te gaan op het onderwerp posten en hoe actief men is. Als je helemaal niks organiseert (vlogs, recensies, wedstrijdjes/pools, reviews, entertainment/weetjes) wordt er sowieso niks gepost. Als dit er wel is dan wordt het posten ook vanzelf meer. Daar is Retroforum niet uniek mee. Als er in een kroeg standaard maar 1 figuur aan de bar zit ga je ook niet naar binnen, maar als er een darttoernooi wordt georganiseerd loopt de kroeg ineens voller en lopen er door de gezelligheid automatisch ook andere klanten binnen. Afgelopen jaar waren er zat van dit soort voorbeelden op Retroforum en sinds de zomer veel minder. Frey had het tot de zomer naar z'n zin hier en nu niet meer. Het is een duidelijk signaal.

 

De vragen voor dit topic zijn nu dus;

- Wat vind je van een nieuwe frisse en overzichtelijke indeling / opzet? Wat vind je van het voorstel dat er ligt?

- Heb je nog andere suggesties? Mis je bijv. nog iets?

- Denk je dat je zelf een contentleverancier of organisator voor iets kunt zijn voor een bepaald onderdeel? Wil en kun je hier wat tijd voor vrijmaken? Dat kan variëren van een gamerecensie+bespreking tot een sportpool tot een retro-computer vlog, tot heel Retroforum bakt, enz. Laat het vooral weten, dan kan dat worden geïnventariseerd.

 

@TMP het is niet om flauw te zijn, want ieders bijdrage is natuurlijk van belang maar het helpt natuurlijk als in ieder geval de mensen die aan de knoppen kunnen draaien / de kar-trekkers zo goed mogelijk meedenken en met ideeën komen :).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan er ook voor kiezen om het indelen van de blokken aan de users zelf over te laten, dan kun je het forum indelen naar je eigen wens (als je een account hebt en bent ingelogd), maar ik ben zelf meer voorstander van het gewoon goed te doen zodat het voor iedereen werkt, zoals de 10 meest actuele topics prominent bovenaan op de pagina. Volgens mij vond iedereen dat ook fijn. 

Maar ik zou ze ook naar de zijkant kunnen zetten, of de kalender er boven, of ja, eigenlijk elk vlak kan zo'n beetje overal komen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
24 minutes ago, djkoelkast said:

Ik kan er ook voor kiezen om het indelen van de blokken aan de users zelf over te laten, dan kun je het forum indelen naar je eigen wens (als je een account hebt en bent ingelogd), maar ik ben zelf meer voorstander van het gewoon goed te doen zodat het voor iedereen werkt, zoals de 10 meest actuele topics prominent bovenaan op de pagina. Volgens mij vond iedereen dat ook fijn. 

Maar ik zou ze ook naar de zijkant kunnen zetten, of de kalender er boven, of ja, eigenlijk elk vlak kan zo'n beetje overal komen.

Ik zou er voor kiezen om een algemene indeling te maken, niet user afhankelijk.

Op die manier voorkom je meer dat organisaties van hetgeen al eerder is genoemd niet op valt.

 

En wat betreft de 10 topics waarin het laatst is gepost zou ik ervoor kiezen om deze minder prominent te plaatsen, maar eerder als optie.

Als je dit blokt prominent in beeld brengt dan heb je al heel snel dat het topic wat net buiten de laatste 10 valt niet meer zichtbaar is en dit kan ook het actief posten stokken.

Als je dat blok naar de zijkant verplaatst (of misschien weg haalt) dan zijn users meer "verplicht" om de diverse onderdelen (waar nu het eerste voorstel voor ligt) door te lopen om te kijken of er gepost is.

 

Let bijvoorbeeld wel; Op het moment dat de NES verkiezing liep waren er al snel 8 topics daarvan gebruikt (4 afgesloten en 4 nieuwe). 

Toen viel mij ook op dat er minder posts verschenen dan voorheen, omdat de andere topics gauw uit de laatste 10 geposte topics vielen.

 

Met de SNES verkiezingen moet dit zelfs iets meer dan 4 wedstrijden per week zijn (6 in de voorronde en 8 in de poulefase), omdat anders de verkiezing veeeel te lang duurt ;).

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind zelf de 10 laatste topics de beste optie sinds het ontstaan van fora, maar het kan je zicht wat beperken.

Er is alleen helaas geen knop voor zoals bij FOK! "my active topics", want dan krijg je hier meteen dat lelijke overzicht met alle soorten content er in, of wel alleen topics, maar heel lelijk gesorteerd.

Dus ik weet niet of dat wel weg kan.

 

Bij wijze van experiment staat het nu rechts en staan alleen topics waar in korte tijd veel in gepost is bovenaan.

Retroforumonderdelen bovenaan

Kalender bovenaan

Images rechts

Eens zien wat dit geeft ;)

(en gevestigde users zullen nu verandering zien dus wellicht ook sneller hier hun mening komen geven)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een fijn evaluerend topic waar dusdanig veel gezegd is de afgelopen 2 dagen dat ik er weinig aan toe heb te voegen, behalve dat ik beaam wat de meesten hier al constateren. RF blijft een open en breed georiënteerd forum (weinig echte focus) waardoor er voor elk wat wils is. Met een dunne spoeling aan actieve users krijg je dan eilandvorming per specifiek onderwerp.

 

5 uur geleden, djkoelkast zei:

Ik vind zelf de 10 laatste topics de beste optie sinds het ontstaan van fora, maar het kan je zicht wat beperken.

Er is alleen helaas geen knop voor zoals bij FOK! "my active topics", want dan krijg je hier meteen dat lelijke overzicht met alle soorten content er in, of wel alleen topics, maar heel lelijk gesorteerd.

Dus ik weet niet of dat wel weg kan.

Kun je met CSS overrides bepaalde gedeeltes verbergen, al is die methode dan quick 'n dirty? Of is die sortering niet te fixen daarmee?

 

Ik denk zelf dat Facebook een kanaal is waar je veel geïnteresseerden mee kunt aantrekken/triggeren, door zo nu en dan leuke retro-weetjes te delen die de users dan zo actief mogelijk moeten liken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, TMP said:

Ziet er beter en overzichtelijker uit! De geplande evenementen zouden wat mij betreft ook in de rechterkolom mogen, zodat de focus echt op de forumindex ligt.

 

@MarsM: ik wil volgend jaar wel weer een WK-pool organiseren, als ik @RM daarmee niet het gras voor de voeten wegmaai ;).

Alle initiatief is welkom!

Ik vind het zelf ook leuk om EK's en WK's te organiseren, maar nu Nederland niet meedoet heb ik dit voor het aankomend WK niet op de planning staan.

De weg is dus vrij ;)

 

Maar ik denk dat jij heel veel thuis bent in sport onderdelen, dus we zouden ook kunnen denken aan pools van wielrennen, formule 1, tennis, eredivisie, champions league, darts... :)

 

Uiteraard doe ik in januari weer de Wie is de Mol 2018 pool na het succes van dit jaar ;).

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minute ago, djkoelkast said:

Ik kan binnenkort alvast de WK-Darts-poule aankondigen in de kalender en de WIDM-poule, dan kunnen we meteen zien of dat A: prettig werkt B: meer users over de streep helpt om mee te doen.

Helemaal top!

Wellicht kunnen we ook de Beste SNES verkiezingen meenemen.

Volgende week kom ik zsm met meer informatie en de data hietvoor.

 

Ik zit momenteel via mobiel te kijken, maar het ziet er inderdaad al beter uit ;).

Zoals gezegd kom ik ook zsm met de grafische uitwerking van het nu liggende voorstel voor de nieuwe onderdelen verdeling :).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mobiel komen de afbeeldingen helemaal onder aan de lijst met topics.

Alle andere suggesties zijn welkom uiteraard, altijd bereid dingen te proberen.

 

En we gaan dan het aantal categorieën sterk terugbrengen, handig als iedereen daar ook over meedenkt: wat kan helemaal weg? Wat kan worden samengevoegd?

Archief zal gewoon op 1 hoop komen, leuk voor wie via Google dingen vindt, voor de rest niet heel belangrijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...