Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan #9


Aanbevolen berichten

Op 6-2-2018 at 09:57, karelgroen zei:

Ik heb ook geprobeerd om het oude thema Amerika van Aad Klaris te coveren.

 

Bij deze ben je gewoon echt helemaal uit het ritme van het origineel, zo jammer.

 

Zoals iemand mij ooit zei toen ik, net als dit, de tonen aan het indrukken was; "Ja, de tonen zijn de juiste en in de goede volgorde, maar verder houdt het ook wel op". Blijf proberen! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • Reacties 276
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

De 3FM Dj's Mark van der Molen en Ramon Verkoeijen zijn een actie begonnen om alle series van Bassie & Adriaan op Netflix te krijgen, als gevolg van een verzoek op Twitter van een luisteraar. Ze maken er een volledige campagne van de komende tijd met aandacht in hun programma en een Facebookpagina.

 

Nou, nou..... waren wij hier nou zo visionair of loopt de rest 15 jaar achter :'). Als je ze nou nog niet al een miljard keer hebt gezien of de dvd's voor 5 euro in huis hebt als het je écht interesseert...

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden, Brammeke zei:

Ik hoop dat Bas met deze "reis vol verrassingen" ook goed eruit komt...

https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/clown-bassie-zag-de-dood-in-de-ogen/ar-AAvj1TX?ocid=spartanntp

Heb je aandelen bij die baggersite ofzo? 10 cent per klik? O-).

 

Je hebt ook kwalitatieve nieuwsbronnen he, die overlijdens- /dood- gerelateerde berichten niet onder het kopje entertainment plaatsen :')

 

@Hinse ja, dat is wel het grootste bezwaar tegen netflix; elke maand afdragen, maar het wordt nooit je eigendom... altijd afhankelijk van wat die lui je aanbieden of ineens van de server halen. Voor de prijs van een maandabbo kan je al 4 B&A series voor jezelf kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toevallig zag ik op Videoland dat de Verzonken Stad en Liedjes uit Grootmoederstijd nu ook zijn toegevoegd aan het aanbod daar.

 

Voor Liedjes uit Grootmoederstijd zijn ze maar weer teruggegaan naar het oude Bassie & Adriaan logo ;)

 

20180410_171447.jpg

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Logitech zei:

Toevallig zag ik op Videoland dat de Verzonken Stad en Liedjes uit Grootmoederstijd nu ook zijn toegevoegd aan het aanbod daar.

 

Voor Liedjes uit Grootmoederstijd zijn ze maar weer teruggegaan naar het oude Bassie & Adriaan logo ;)

 

Wat de fuck! Dat is de eerste keer sinds 1998(!) dat ik het oude B&A-logo weer ergens terugzie op een nieuwe uitgave. TWINTIG JAAR! :O

 

En ik vind 'm nog altijd mooier dan het Romic Bold-logo.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, samba-boy zei:

En ik vind 'm nog altijd mooier dan het Romic Bold-logo.

Mee eens ;)

 

Het valt me de laatste tijd sowieso al op dat het een soort van "rommeltje" is qua gepubliceerd materiaal rondom Bassie & Adriaan, en dan vooral op de relatief nieuwe platformen.

 

Zo staan de Klaris cd's van Europa en Amerika op Spotify (behalve intro/outro), maar staan de Smorenburgs versies op Youtube. Ook plaatsten ze laatst een videoband met de 10 leukste liedjes (geen idee of deze echt zo heette :9) op hun Youtube kanaal met daarin ook de Klaris nummers, volgens mij is zelfs ergens nog een klein stukje Peru te horen in één van de fragmenten in het clubhuis. Wederom zijn hier wel de intro & outro aangepast. 

 

Nou zijn die kanalen juist bedoeld om kinderen aan te spreken en weet ik ook niet of zij het verschil wel zullen horen en daarnaast zou het mij ook een biet zijn, maar het begint er wel een beetje op te lijken alsof het ongecontroleerd online gepleurd wordt.

 

Of zou het wrok tegen Klaris vanuit de gebroeders van Toor toch wat bekoeld zijn door de jaren heen? :9

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, Logitech zei:

Mee eens ;)

 

Het valt me de laatste tijd sowieso al op dat het een soort van "rommeltje" is qua gepubliceerd materiaal rondom Bassie & Adriaan, en dan vooral op de relatief nieuwe platformen.

 

Zo staan de Klaris cd's van Europa en Amerika op Spotify (behalve intro/outro), maar staan de Smorenburgs versies op Youtube. Ook plaatsten ze laatst een videoband met de 10 leukste liedjes (geen idee of deze echt zo heette :9) op hun Youtube kanaal met daarin ook de Klaris nummers, volgens mij is zelfs ergens nog een klein stukje Peru te horen in één van de fragmenten in het clubhuis. Wederom zijn hier wel de intro & outro aangepast. 

 

Nou zijn die kanalen juist bedoeld om kinderen aan te spreken en weet ik ook niet of zij het verschil wel zullen horen en daarnaast zou het mij ook een biet zijn, maar het begint er wel een beetje op te lijken alsof het ongecontroleerd online gepleurd wordt.

 

Of zou het wrok tegen Klaris vanuit de gebroeders van Toor toch wat bekoeld zijn door de jaren heen? :9

Dat laatste sowieso wel, het lijkt me dat na verloop van tijd de scherpe randjes van een conflict er wel af zijn. Daarnaast is het ook sneller om het even quick and dirty allemaal aan te leveren en op Youtube te plempen dan dat ze heel nauwkeurig door alle fragmenten heen moeten of er niet stiekem toch een Klaris stukje op staat. En sneller = goedkoper --> past precies bij de heren Van Toor. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uur geleden, Logitech zei:

Toevallig zag ik op Videoland dat de Verzonken Stad en Liedjes uit Grootmoederstijd nu ook zijn toegevoegd aan het aanbod daar.

 

Voor Liedjes uit Grootmoederstijd zijn ze maar weer teruggegaan naar het oude Bassie & Adriaan logo ;)

Alleen hebben ze van Liedjes uit Grootmoederstijd maar liefst drie liedjes van elk ongeveer 4 minuten online gezet :').

 

Ik vond het wel leuk dat ze die videoband De Leukste Liedjes nu op YouTube gezet hebben, die had ik vroeger op video maar is ergens gesneuveld. Zoals eerder gezegd inderdaad met andere intro's. Het begin is ook nogal abrupt, maar ik kan me niet zo goed herinneren hoe het origineel begon.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Martijn gooit eens in de zoveel tijd die content online om het kanaal levendig te houden. Voor eenheid willen ze in ieder geval de Smorenburg-Hallo/Dag vriendjes aanhouden, maar omdat in 1999 al definitief bleek dat ze Klaris' banden mochten gebruiken, gaan er geen versies van de andere liedjes meer omgegooid worden. Wel werden alle covers weer qua eenheid bijgebracht tot de 'oudere B&A op de cover'-stijl met tevens het Romic-logo, op de Geheime Agenten/Circus-albums op digitale platforms na (niet gereleased daar door de club van Adrina, maar door de rechthebbenden van wat vroeger CNR was) en nu dus op liedjes uit grootmoederstijd na, waar ik geen reden voor heb behalve dat ik dat logo gewoon weer overal terugwil. :')

 

Tenminste, dit is mijn speculatie over de situatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, BeRei zei:

Ze hebben nu ook de Europa en Amerika series op Videoland gezet, maar voor de Amerika-serie hebben ze wel voor een hele vreemde cover gekozen :9.

Nou ja zeg, nou breekt mijn klomp helemaal :O Voor de reis vol verrassingen maken ze gebruik van de cassetteband-cover van het gelijknamige album :O Maar dat niet alleen, 'Op Reis door Amerika' heeft dus weer de originele titel! :O Ook duidelijk dat ze bij de andere productiecovers gebruik maakten van het 'Reis vol Verrassingen'-logo. Gele achtergrond wegshoppen en gaan :)

 

...Damn. Alsof we in een alternatieve realiteit terecht zijn gekomen waarin het legendarische logo (want het is gewoon beter dan het Romic-logo, period) nooit is vervangen.

aangepast door samba-boy
Afbeelding quoten is onnodig
Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij is dit nog niet langsgekomen in dit topic: https://www.telegraaf.nl/entertainment/1908823/hele-bassie-en-adriaan-serie-in-een-keer-te-zien-in-bioscoop

 

Op Hemelvaartsdag wordt de Reis vol Verrassingen uitgezonden in een bioscoop, en Adriaan zal er ook zijn. Deze actie is georganiseerd door dezelfde deejays die B&A op Netflix willen krijgen. Ik overweeg te gaan :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als er een serie niet geschikt is om in 1 zit uit te kijken is het wel Op Reis Door Amerika :'). 7,5 tot 8 uur lang met een lage spanningsboog. Zéker als je het al tig keer gezien hebt.

 

Pak dan de Verdwenen Kroon of de Verzonken Stad, die komen iets meer in de buurt van acceptabele bioscooplengte en waar je de aandacht nog wel bij houdt... :')

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, MarsM zei:

Als er een serie niet geschikt is om in 1 zit uit te kijken is het wel Op Reis Door Amerika :'). 7,5 tot 8 uur lang met een lage spanningsboog. Zéker als je het al tig keer gezien hebt.

 

Pak dan de Verdwenen Kroon of de Verzonken Stad, die komen iets meer in de buurt van acceptabele bioscooplengte en waar je de aandacht nog wel bij houdt... :')

Eigenlijk wel waar, ja. :O Amerika is en blijft een soort van 'Ontdek je Plekje B&A style'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uur geleden, samba-boy zei:

Nou ja zeg, nou breekt mijn klomp helemaal :O Voor de reis vol verrassingen maken ze gebruik van de cassetteband-cover van het gelijknamige album :O Maar dat niet alleen, 'Op Reis door Amerika' heeft dus weer de originele titel! :O Ook duidelijk dat ze bij de andere productiecovers gebruik maakten van het 'Reis vol Verrassingen'-logo. Gele achtergrond wegshoppen en gaan :)

 

...Damn. Alsof we in een alternatieve realiteit terecht zijn gekomen waarin het legendarische logo (want het is gewoon beter dan het Romic-logo, period) nooit is vervangen.

De terugkeer van dit oude logo is echt gaaf. Weer een reden voor een heruitgave van de dvd.:9

 

Ik vind vooral mooi dat de foto op de cover uit dezelfde periode als de serie komt i.p.v het gebruik van foto's uit een fotoshoot van eind jaren 90.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Lobo zei:

De terugkeer van dit oude logo is echt gaaf. Weer een reden voor een heruitgave van de dvd.:9

 

Ik vind vooral mooi dat de foto op de cover uit dezelfde periode als de serie komt i.p.v het gebruik van foto's uit een fotoshoot van eind jaren 90.

Voor alleen dat logo op de hoesjes? Nee. :')

 

Tenzij ze de series zelf ook beeldtechnisch oplappen (de Verdwenen Kroon bijvoorbeeld) is het sowieso een slechte reden voor de 83e her-uitgave. Maar zolang überhaupt ook nog steeds alleen die bagger-dvd (*kuch VHS-rip) van de Huilende Professor beschikbaar is zou dat sowieso al voorrang moeten krijgen voor alleen versies met een ander logo... dát of een Klaris geluidsspoor, maar dan vraag ik wel érg veel natuurlijk O-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2018 at 18:10, MarsM zei:

Voor alleen dat logo op de hoesjes? Nee. :')

 

Tenzij ze de series zelf ook beeldtechnisch oplappen (de Verdwenen Kroon bijvoorbeeld) is het sowieso een slechte reden voor de 83e her-uitgave. Maar zolang überhaupt ook nog steeds alleen die bagger-dvd (*kuch VHS-rip) van de Huilende Professor beschikbaar is zou dat sowieso al voorrang moeten krijgen voor alleen versies met een ander logo... dát of een Klaris geluidsspoor, maar dan vraag ik wel érg veel natuurlijk O-)

Ooit, in een ver verleden, heb ik er met Martijn over gesproken. Het kwam er op neer dat het wel degelijk geprobeerd is om de opnames waarvan de opnamebanden van Fenno Werkman afkwamen te vervangen in de montage, maar het verschil tussen de opnamebanden en VHS-transfers was en is veel te groot gebleken, waardoor dat er ook totaal niet uitzag. Ik weet ook niet de verhoudingen van hoeveel er als ruwe opnameband is bewaard, hoeveel als uitzendband en hoeveel enkel als VHS-master.

 

Wel blijf ik van mening dat de eerste uitzendingsmasters nu wel gewoon een keer mogen verschijnen op dvd. Dat zou ik voldoende vinden, hoeft het niet eens opnieuw gemastered te worden naar mijn idee. Maargoed, de internationale muziek en gebrek aan eenheid zal dat idee wel weer vernaggelen. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
42 minuten geleden, samba-boy zei:

Ooit, in een ver verleden, heb ik er met Martijn over gesproken. Het kwam er op neer dat het wel degelijk geprobeerd is om de opnames waarvan de opnamebanden van Fenno Werkman afkwamen te vervangen in de montage, maar het verschil tussen de opnamebanden en VHS-transfers was en is veel te groot gebleken, waardoor dat er ook totaal niet uitzag. Ik weet ook niet de verhoudingen van hoeveel er als ruwe opnameband is bewaard, hoeveel als uitzendband en hoeveel enkel als VHS-master.

 

Wel blijf ik van mening dat de eerste uitzendingsmasters nu wel gewoon een keer mogen verschijnen op dvd. Dat zou ik voldoende vinden, hoeft het niet eens opnieuw gemastered te worden naar mijn idee. Maargoed, de internationale muziek en gebrek aan eenheid zal dat idee wel weer vernaggelen. :')

De markt is veel te klein voor die wens vrees ik. :P Ik zou het zelf ook wel leuk vinden natuurlijk. Als ik soms nog eens iets van B&A aan zet zijn het in het geval van de Professor serie vooral de Penta banden. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, samba-boy zei:

Ooit, in een ver verleden, heb ik er met Martijn over gesproken. Het kwam er op neer dat het wel degelijk geprobeerd is om de opnames waarvan de opnamebanden van Fenno Werkman afkwamen te vervangen in de montage, maar het verschil tussen de opnamebanden en VHS-transfers was en is veel te groot gebleken, waardoor dat er ook totaal niet uitzag. Ik weet ook niet de verhoudingen van hoeveel er als ruwe opnameband is bewaard, hoeveel als uitzendband en hoeveel enkel als VHS-master.

 

Wel blijf ik van mening dat de eerste uitzendingsmasters nu wel gewoon een keer mogen verschijnen op dvd. Dat zou ik voldoende vinden, hoeft het niet eens opnieuw gemastered te worden naar mijn idee. Maargoed, de internationale muziek en gebrek aan eenheid zal dat idee wel weer vernaggelen. :')

Volgens mij kunnen die opname/masterbanden al dan niet deels of niet-geremasterd het nooit erger maken dan de huidige VHS-transfer. Bijna schandalig te noemen hoe dát op dvd is/nog steeds wordt verkocht met de vermelding 'digitaal geremasterd'. Volgens mij kan je het beeld zelfs nog beter krijgen als je het nu opneemt van Telekids via digitale tv, dus het is puur een kwestie kosten vs verwachte marktvraag zoals Hinse stelt ;)

 

Maar het slechte beeld komt ook gewoon voor een groot deel omdat het allemaal niet echt professioneel is gedaan. Het is hier ook wel algemeen bekend dat de dvd beeldkwaliteit van de Verdwenen Kroon ook veel beter had gekund (destijds nog door Wer-al Zwowe aangetoond), maar ook bij bijvoorbeeld de Verzonken Stad dvd zie je bij het opdoemen van het B&A logo uit de zee direct een flits in het beeld... op tv niet hoor :')

 

Vandaar: als ze al re-re-re-re-re releasen, lap dan ook het beeld zelf eens op en niet alleen de hoesjes.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, MarsM zei:

Volgens mij kunnen die opname/masterbanden al dan niet deels of niet-geremasterd het nooit erger maken dan de huidige VHS-transfer. Bijna schandalig te noemen hoe dát op dvd is/nog steeds wordt verkocht met de vermelding 'digitaal geremasterd'. Volgens mij kan je het beeld zelfs nog beter krijgen als je het nu opneemt van Telekids via digitale tv, dus het is puur een kwestie kosten vs verwachte marktvraag zoals Hinse stelt ;)

 

Maar het slechte beeld komt ook gewoon voor een groot deel omdat het allemaal niet echt professioneel is gedaan. Het is hier ook wel algemeen bekend dat de dvd beeldkwaliteit van de Verdwenen Kroon ook veel beter had gekund (destijds nog door Wer-al Zwowe aangetoond), maar ook bij bijvoorbeeld de Verzonken Stad dvd zie je bij het opdoemen van het B&A logo uit de zee direct een flits in het beeld... op tv niet hoor :')

 

Vandaar: als ze al re-re-re-re-re releasen, lap dan ook het beeld zelf eens op en niet alleen de hoesjes.

Wat betreft De Huilende Professor: De video's van de liedjes die op het YouTube-kanaal zijn geupload hebben een véél betere beeldkwaliteit n(met uitzondering van Geheime Agenten, welke wel gewoon van de dvd komt). Ik heb zo'n vermoeden dat bijvoorbeeld de liedjes 'In Het Circus" en "Zeg stel je eens voor" van de masterbanden afkomen.

Zie met name het kleurverschil tussen de Youtube-versie (links) en de DVD-versie (rechts). De dvd-versie is heel lelijk groen en grijs. Links is het grondzeil van het circus echt geel en niet 'groenig'. Veel betere kleuren dus. Wat denken jullie? Komen deze fragmenten van de masterbanden??

 

B&A.png

B7A2.png

aangepast door Fasermaler
Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, Fasermaler zei:

Wat betreft De Huilende Professor: De video's van de liedjes die op het YouTube-kanaal zijn geupload hebben een véél betere beeldkwaliteit n(met uitzondering van Geheime Agenten, welke wel gewoon van de dvd komt). Ik heb zo'n vermoeden dat bijvoorbeeld de liedjes 'In Het Circus" en "Zeg stel je eens voor" van de masterbanden afkomen.

Zie met name het kleurverschil tussen de Youtube-versie (links) en de DVD-versie (rechts). De dvd-versie is heel lelijk groen en grijs. Links is het grondzeil van het circus echt geel en niet 'groenig'. Veel betere kleuren dus. Wat denken jullie? Komen deze fragmenten van de masterbanden??

Welkom op Retroforum! Retroforum is veel meer dan alleen maar Bassie & Adriaan, dus ik hoop je zeker ook in één van de andere topics tegen te komen! :D

 

Met dat gezegd hebbende, het is inderdaad al een keer aangegeven dat deze opnamen afkomstig zijn van de opname-/mastertapes van de reeks. Zoals bekend en hierboven ook vermeld, zijn rond 2005-2006 een reeks banden aan de makers teruggekeerd, maar niet allemaal. Verder is bij In Het Circus nogal makkelijk te zien dat het om de mastertapes gaat naast het kwaliteitsverschil: in deze video is namelijk het volledige optreden te zien van het liedje, in plaats van de hergemonteerde versie, waarin je Joris ziet aankomen en zijn gas ziet rondspuiten.

 

Verder heb ik een vriendelijk verzoek om afbeeldingen met materiaal van Bassie en Adrina Producties niet te uploaden via de Retroforum-uploader, maar via een externe host. Er zijn in het verleden nogal wat problemen geweest met de heren van Toor, daar hebben de beheerders achter dit forum dus niet zo'n trek meer in. Hopelijk kom ik daarmee niet dat al te lullig op je over, ik ben ook geen mod hier maar ik weet dat dit wel al eerder aangegeven is door enkelen van hen, vandaar.  :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om over de 'remastering' (of nu voortaan beter gezegd 'her-digitalisatie'?) van een andere reeks te beginnen...

 

Door wat er over de Kroon werd gezegd ben ik zelf weer eens gaan kijken en bij random spoelen zag ik ineens een flitsje in beeld, eigenlijk precies wat @MarsM al schreef te zien bij de Verzonken Stad. Ik ging de frames eens af en wat schetste mijn verbazing; 2 frames bij een shotwissel bleken afkomstig te zijn van een oude master! Dus even voor de goede orde, dit gebeurt dus op de allereerste dvd-uitgave van de Kroon (en voor de checkers, tijdcode 2:19:58). Let vooral op de compleet afwijkende kleur van de muur en de dikke zwarte rand aan de linkerkant van het beeld. De hoge compressieratio moet je even negeren, dat kan komen doordat dit de eerste frames na een shotwissel zijn.

 

Eerste frame na shotwissel

EobfdK2w_t.png

Derde frame na shotwissel

VA1OFA2l_t.png

 

Ik denk dat ik hierdoor ook een idee heb van hoe de montage van deze dvd's in z'n werk ging. De oude master (misschien de koopvideo, misschien de master van de koopvideo's?) is in een timeline gezet, waarna de beta's of andere montagebanden die zo dicht mogelijk bij de masterfilm lagen zijn gedigitaliseerd en shot voor shot OVER het oude videomateriaal werden geplaatst. Tenminste, dat is één optie. Een andere optie is dat Adrina de filmrollen nog eens SLECHT heeft laten digitaliseren naar betacam, waarop vervolgens de beta's storingen blijken te vertonen. Immers, al járen heb ik een screenshot in mijn archieven (Dank oud-user Y J, voorheen bekend als B1000000), tijdcode 1:13:37 voor de checkers, die in 1 frame onderaan het beeld een heel duidelijke video-artefact tonen. Wat is hier gaande?

 

3Nd7eDK3_t.png

 

Maar dat brengt mij op het volgende punt: het grootste deel van De Verdwenen Kroon is op een manier op dvd gezet waarbij de film ook gewoon oogt als film, dus 1 frame is 1 frame en niet opgedeeld in 2 fields (Als je niet weet wat dit betekent, ga googelen en leer nog eens iets). Wanneer ik daar deïnterlace-filter BOB op loslaat, krijg ik bij die momenten (en ik 1 frame vooruit schuif) 2 keer eenzelfde frame te zien. Om één of andere reden zijn er echter scènes of beter gezegd shots die ineens terugvallen op INTERLACED beeld. En dat is, voor de leek, even te omschrijven als 'wanneer je in VLC Media Player een DVD afspeelt van iets, het beeld bij snelle beweging stilzet en je dan allerlei streepjes in de beweging ziet', dus een arm die niet goed als een arm wordt weergegeven maar om en om steed een verschoven beeldlijn. Dán heb je dus interlacing.

 

Om één of andere reden heeft een random shot op 17:17 ineens het filmmateriaal interlaced in de film zitten, evenals het shot dat daarna komt (waarbij je de auto aan ziet komen rijden; de camera zoomt in dus het effect is dan veel duidelijker). Dan wordt vanaf 17:34 In De Lente ingezet, en vanaf daar is de film weer wel gewoon progressive. En dan is er op 24:54, aan het eind van de scènes met het véél te overbelichte raam, nog één shot dat eveneens interlaced is, te midden van progressive materiaal (Klik onderstaande thumbnail aan voor duidelijker beeld, vooral Adriaan heeft het heel duidelijk door de zoom-in op Bassie).

 

rPhLmTO8_t.png

 

...En ineens heb ik door waarom. Beide genoteerde momenten krijgen als overgang van het ene naar het volgende shot een crossfade, wat enigszins verklaart waarom deze shots als enige interlaced moeten blijven (ter speculatie, mogelijk is voor die shots een oude bron gebruikt omdat dit materiaal door de crossfade die op video gedaan is niet fatsoenlijk te herstellen viel?). De verklaring is er, maar blijft wat vaagjes, ik geef het toe.

 

Met een goede koptelefoon hoor je overigens sowieso dingen die wel leuk zijn om te horen hoe iets gedaan werd, maar soms ook een beetje illusie-verpestend... En soms ook ronduit slecht afgewerkt. Zo wordt op 16:55 het volledige geluid uitgezet om de stem van Robin op te gooien, waardoor ook de omgevingsruis compleet wegvalt. Soms hoor je dan weer dingen die je liever níet had willen horen. Op 59:34 hoor je zo het beroemde moment, Robin die zegt "...Hebben de kroon", waarna het geluid op het politiebureau (te vroeg) wordt ingeschakeld. Je hoort nog net iemand achter de schermen met een lage stem "...kroon." zeggen, waarna B&A braaf geschrokken reageren :P

 

En dan zegt Netflix dat de hedendaagse kwaliteit van die series te laag is om op Netflix geplaatst te worden, snap jij dat nou?

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

_O_ mooie uiteenzetting in, waar mogelijk, Jip en Janneke taal. En inderdaad van de Verdwenen Kroon was het mij dus bekend, die is zelfs voor mensen met weinig verstand van beeldbewerking zichtbaar erg slecht geremasterd. Ben wel benieuwd of je bij de openingstitel van de Verzonken Stad (voor de leader start, allereerste dvd uitgave november 2003) hetzelfde constateert. Wanneer het 'Bassie en Adriaan' logo in beeld verschijnt zie je geen 'flitsje' maar echt een volledige plons / elektrische kortsluiting door het beeld. Merkwaardig dus als je bedenkt dat zo'n stuk uit de leader ook zonder die storing had kunnen gemonteerd (op tv zie je 'm 9x niet). Dat is zo even de beste die ik me kan herinneren, maar het gebeurde vaker. En natuurlijk is er ook het bekende stuk waar B&A het afluistermicrofoontje ontdekken (ca. 2.48.00), wat gedurende de hele scene een jank-beeldkwaliteit is, vergelijkbaar met de Huilende Professor.

 

Wat natuurlijk wel weer zo is; Het Geheim van de Schatkaart, Verdwenen Kroon, Verzonken Stad en de Shorty's zijn op film geschoten met grove korrel. Misschien hebben ze daarom ook meer uitdaging gehad met het 'digitaliseren' van het (bron)materiaal en is het daarom slechter gedaan dan bij veel oudere series zoals de Diamant. Maar evengoed: het is zonde, het had sowieso echt veel beter gekund. Het lijkt nu door een hobby'ist low-budget op een zoldertje in 5 vrije zondagmiddagen gedaan. Als je met wat kennis/vakmanschap even met dat Kroon-materiaal aan de slag gaat kan je in no-time al iets opleveren dat er stukken beter uitziet. :)

 

Wat betreft Netflix; "Niet zooo klagen B100... het belangrijkste is: de Europa serie is van verrassend goede beeldkwaliteit, dus die is beschikbaar!" :7

 

@samba-boy jij vindt die dingen leuk. Neem voor de gein eens de moeite om de Telekids versie van de Kroon te bekijken bij de Inbraak. Als B2 de foto voor de camera plaatst belt de Baron ondertussen met Lansink. Je hoort daar duidelijk dat de Smorenburg achtergrondmuziek in schokken wordt afgewisseld met Paul van Gorcums stem, dat nog het Klaris geluid heeft. Als een traktor die maar niet wil starten. Zó slecht nabewerkt... :')

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, djkoelkast zei:

B&A geven trouwens altijd als excuus dat het kinderseries zijn en kinderen zijn niet zo kieskeurig, wij zijn volwassenen en moeten niet overal op pikken. Dat is kinderachtig. _O- 

Ja terecht, volwassenen moeten zich er niet mee bemoeien. Moeten ze die dvd's en bijbehorende kwaliteit ook voor prijzen in de winkel leggen dat de kinderen het van hun €1,00 zakgeld in de week kunnen betalen :).

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, djkoelkast zei:

B&A geven trouwens altijd als excuus dat het kinderseries zijn en kinderen zijn niet zo kieskeurig, wij zijn volwassenen en moeten niet overal op pikken. Dat is kinderachtig. _O- 

Ze hebben duidelijk snel willen cashen door alles maar gewoon op dvd te pleuren. Er is niet goed gekeken naar welke banden de mastertapes zijn. Zullen de filmrollen van Schatkaat, De Kroon en Verzonken Stad vernietigd zijn? Of zullen ze deze nog ergens hebben opgeslagen. De mogelijkheid is er dan om de beelden in hoge resolutie in te scannen (haartjes e.d. verwijderen van het negatief) en een nieuwe edit te maken waarin de muziek niet door elkaar heen loopt. Maar dat zal voor de gebroeders Van Toor wel te duur zijn. 

 

@samba-boy en

@MarsM bedankt voor de toelichting! Heel interessant om te lezen:-)

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Snel willen cashen" zou ik zelf niet zo bout willen concluderen, maar er is in ieder geval niet als zodanig in geïnvesteerd, waardoor het remasteren niet professioneel is gebeurd. De vraag blijft echter altijd in hoeverre een hogere investering (bijv. door het uit te besteden aan een professioneel bedrijf / iemand met deskundigheid) de moeite waard is t.o.v. de marktvraag... en de doelgroep. Maar zelfs dán zijn er nog altijd zat hobby'isten die het beter hadden gekund.

 

Het zijn natuurlijk ook weer geen Hollywood films ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20-4-2018 at 01:43, samba-boy zei:

Ik denk dat ik hierdoor ook een idee heb van hoe de montage van deze dvd's in z'n werk ging. De oude master (misschien de koopvideo, misschien de master van de koopvideo's?) is in een timeline gezet, waarna de beta's of andere montagebanden die zo dicht mogelijk bij de masterfilm lagen zijn gedigitaliseerd en shot voor shot OVER het oude videomateriaal werden geplaatst. Tenminste, dat is één optie.

Volgens mij zou het dit best wel eens kunnen zijn. Immers, jaren geleden, toen Aad zijn medewerkers voorstelde op de Adriaan-homepage, stond er in het stukje over Martijn: "Hij heeft in de loop van de jaren het oude Bassie en Adriaan filmmateriaal laten reinigen, poetsen en digitaliseren. Daarna werden onder zijn leiding de meeste krasjes en vlekjes in de beelden gerepareerd, de oude beelden vervangen en het geluid digitaal gemixt."

 

Het zegt niet alles, maar het lijkt er dus op dat we dat "oude beelden vervangen" wel heel letterlijk moeten nemen :P

Op 20-4-2018 at 07:22, MarsM zei:

Ben wel benieuwd of je bij de openingstitel van de Verzonken Stad (voor de leader start, allereerste dvd uitgave november 2003) hetzelfde constateert. Wanneer het 'Bassie en Adriaan' logo in beeld verschijnt zie je geen 'flitsje' maar echt een volledige plons / elektrische kortsluiting door het beeld. Merkwaardig dus als je bedenkt dat zo'n stuk uit de leader ook zonder die storing had kunnen gemonteerd (op tv zie je 'm 9x niet).

Nu weet ik niet naar wélke tv-versie van de Verzonken Stad je hier verwijst, maar als je doelt op de versie die tegenwoordig op Telekids te zien is, dan is het niet zo verwonderlijk dat je die kortsluiting daar niet ziet: het is niet hetzelfde logo als op de DVD! Het lijkt erop dat bij de montage van de DVD is gebeurd wat Samba hierboven al beschrijft: er is voor het shot van het logo gebruik gemaakt van een oude bron, om niet de moeite te hoeven nemen het logo te hercreëren, wat verklaart dat dat shot in een beduidend slechtere staat verkeert/slechter naar DVD is overgezet.

 

Voor de Telekids-bewerking is nu dan eindelijk wél de moeite genomen om terug te gaan naar een versie van het shot zonder het logo, en is een nieuwe versie van het logo erin gemonteerd. Daarbij is het gelukt om het nagenoeg hetzelfde te doen lijken, maar als je naar de effecten eromheen kijkt, kun je het verschil wel degelijk zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, warboel zei:

Nu weet ik niet naar wélke tv-versie van de Verzonken Stad je hier verwijst, maar als je doelt op de versie die tegenwoordig op Telekids te zien is, dan is het niet zo verwonderlijk dat je die kortsluiting daar niet ziet: het is niet hetzelfde logo als op de DVD! Het lijkt erop dat bij de montage van de DVD is gebeurd wat Samba hierboven al beschrijft: er is voor het shot van het logo gebruik gemaakt van een oude bron, om niet de moeite te hoeven nemen het logo te hercreëren, wat verklaart dat dat shot in een beduidend slechtere staat verkeert/slechter naar DVD is overgezet.

 

Voor de Telekids-bewerking is nu dan eindelijk wél de moeite genomen om terug te gaan naar een versie van het shot zonder het logo, en is een nieuwe versie van het logo erin gemonteerd. Daarbij is het gelukt om het nagenoeg hetzelfde te doen lijken, maar als je naar de effecten eromheen kijkt, kun je het verschil wel degelijk zien.

Warboel! :D (altijd leuk, oude bekenden die weer eens langskomen _O_)

 

Los van welke versie ooit is gemaakt/uitgezonden; de Verzonken Stad heeft op tv én dvd toch altijd hetzelfde openingslogo gehad? De tempel die in beeld verschijnt gevolgd door de brokkelige stenen letters die uit de zee opdoemen. Die is van première uitzending tot heden nooit aangepast, alleen het geluidsspoor is gewijzigd?

 

Of bedoel je dat ze een shot van die zee hadden en daar het brokkelige stenen logo opnieuw onder hebben gezet? Waar zie je dat aan dan, welke effecten?

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
43 minuten geleden, MarsM zei:

Warboel! :D (altijd leuk, oude bekenden die weer eens langskomen _O_)

 

Los van welke versie ooit is gemaakt/uitgezonden; de Verzonken Stad heeft op tv én dvd toch altijd hetzelfde openingslogo gehad? De tempel die in beeld verschijnt gevolgd door de brokkelige stenen letters die uit de zee opdoemen. Die is van première uitzending tot heden nooit aangepast, alleen het geluidsspoor is gewijzigd?

 

Of bedoel je dat ze een shot van die zee hadden en daar het brokkelige stenen logo opnieuw onder hebben gezet? Waar zie je dat aan dan, welke effecten?

Er is zóveel opnieuw gemonteerd voor die Telekids-hermontages dat ze best wel eens een nieuwe graphic-animatie kunnen hebben ingezet. Bij De Reis door Amerika hebben ze immers ook Gallyon van Vessem achter een overdreven hysterisch gekleurd achtergrondje gezet :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden, samba-boy zei:

Er is zóveel opnieuw gemonteerd voor die Telekids-hermontages dat ze best wel eens een nieuwe graphic-animatie kunnen hebben ingezet. Bij De Reis door Amerika hebben ze immers ook Gallyon van Vessem achter een overdreven hysterisch gekleurd achtergrondje gezet :')

Maar zouden ze echt die intro hebben aangepast die al sinds 1989 hetzelfde is? Ik heb die flits bij Pebble of Kindernet ook nooit bewust gezien. Het is bekend dat Schat en Kroon zijn opgeknipt in 8 minuten versies voor de beginfase van RTL telekids (Stad naar mijn weten niet...? Of juist de Schatkaart?). Tegenwoordig worden op RTL telekids alleen de volledige reguliere afleveringen uitgezonden, en bovengenoemde 3 zoals vaker gemeld zonder het bekende logo, maar met gele blokletters. Bij de Verzonken Stad echter werd het blauw-witte logo zoals ook op de dvd alleen in de aftiteling getoond en niet in de opening. Dat zijn altijd de brokkelige stenen letters geweest.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, MarsM zei:

Warboel! :D (altijd leuk, oude bekenden die weer eens langskomen _O_)

 

Los van welke versie ooit is gemaakt/uitgezonden; de Verzonken Stad heeft op tv én dvd toch altijd hetzelfde openingslogo gehad? De tempel die in beeld verschijnt gevolgd door de brokkelige stenen letters die uit de zee opdoemen. Die is van première uitzending tot heden nooit aangepast, alleen het geluidsspoor is gewijzigd?

 

Of bedoel je dat ze een shot van die zee hadden en daar het brokkelige stenen logo opnieuw onder hebben gezet? Waar zie je dat aan dan, welke effecten?

Dank! Zo af en toe steek ik mijn neus nog wel eens om de hoek ;)

 

En dat laatste is inderdaad wat ik bedoel. Het zijn dezelfde shots van tempel en zee, maar met een nieuwe versie van de brokkelige stenen letters. De originele versie had een soort pixel-effect erachteraan hangen, terwijl het bij de nieuwe een (draai)kolk-effect is. Als je het eenmaal weet, zie je het verschil meteen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, warboel zei:

Dank! Zo af en toe steek ik mijn neus nog wel eens om de hoek ;)

 

En dat laatste is inderdaad wat ik bedoel. Het zijn dezelfde shots van tempel en zee, maar met een nieuwe versie van de brokkelige stenen letters. De originele versie had een soort pixel-effect erachteraan hangen, terwijl het bij de nieuwe een (draai)kolk-effect is. Als je het eenmaal weet, zie je het verschil meteen.

No kidding! :D Dat valt normaal gesproken natuurlijk totaal niet op.

 

Daar ga ik eens even specifiek op letten (De Verzonken Stad wordt toevallig op telekids net in het weekend van zaterdag- op zondagnacht uitgezonden, dat komt mooi uit) en naast de dvd en cnr versie houden ter vergelijking. Altijd leuk om nog tegen nieuwe weetjes aan te blijven lopen :Y)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zojuist even gekeken en inderdaad! De draaikolk is wel altijd geweest en gebleven, maar voorheen zaten er korrelige pixels om het logo heen en tegenwoordig is dat een 'gouden' gloed geworden... absoluut een vooruitgang (niet meer authentiek natuurlijk, maar toch ziet het er stukken beter uit :)). Opvallend is wel weer dat op de CNR video met nog de pixelversie die flits in het beeld niet zit, dus het is ergens toch weer vreemd dat het bij de 'gedigitaliseerde / geremasterde' dvd-versie er wel in zit :')

 

Ook schrik ik écht van de beroerde kwaliteit van die (eerste bridge) dvd uitgave... had het al vrij lang niet bekeken, maar het beeld zit werkelijk vol met storingen/flitsen, veel zichtbare pixels als je dicht op het scherm zit en vooral hele fletse kleuren. De kleuren op tv maar ook bij de CNR video zijn echt véél voller en niet een klein beetje. Zal ongetwijfeld deels te maken hebben met dat die dvd met 3.14 uur + bonusmateriaal propvol is, maar evengoed is het werkelijk vreselijke kwaliteit. Die dvd's van Amerika 1 en 2 en Het Geheim van de Sleutel tonen met dezelfde / langere lengte toch echt een veel beter resultaat :{

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25-4-2018 at 16:35, MarsM zei:

Zojuist even gekeken en inderdaad! De draaikolk is wel altijd geweest en gebleven, maar voorheen zaten er korrelige pixels om het logo heen en tegenwoordig is dat een 'gouden' gloed geworden... absoluut een vooruitgang (niet meer authentiek natuurlijk, maar toch ziet het er stukken beter uit :)). Opvallend is wel weer dat op de CNR video met nog de pixelversie die flits in het beeld niet zit, dus het is ergens toch weer vreemd dat het bij de 'gedigitaliseerde / geremasterde' dvd-versie er wel in zit :')

 

Ook schrik ik écht van de beroerde kwaliteit van die (eerste bridge) dvd uitgave... had het al vrij lang niet bekeken, maar het beeld zit werkelijk vol met storingen/flitsen, veel zichtbare pixels als je dicht op het scherm zit en vooral hele fletse kleuren. De kleuren op tv maar ook bij de CNR video zijn echt véél voller en niet een klein beetje. Zal ongetwijfeld deels te maken hebben met dat die dvd met 3.14 uur + bonusmateriaal propvol is, maar evengoed is het werkelijk vreselijke kwaliteit. Die dvd's van Amerika 1 en 2 en Het Geheim van de Sleutel tonen met dezelfde / langere lengte toch echt een veel beter resultaat :{

Ja en dit doet me weer denken aan een gerucht dat ik honderd jaar geleden eens via iemand gehoord heb... @Sweety, was jij het? Ik heb ooit vernomen dat van de Plaaggeest namelijk HELEMAAL geen master-filmrol meer bewaard is en de volledige huidige montage is gedaan vanaf een verouderde, interlaced filmscan uit de 90s, waardoor er weinig filmkrassen en vuil te verwijderen was; dat zat immers allemaal ingebrand in deze scan die gebruikt is.

 

Leuk om zelf eens te checken. Doe de DVD van de Plaaggeest in je computer, speel 'm af in VLC Media Player, als alles er góed uit ziet moet je op de D-toets drukken. Dan gaat een deïnterlace-filter aan en zie je al in het eerste shot hoe heerlijk die eruit ziet, tot op de dag van vandaag (Want de caravanbox van eOne gebruikt dezelfde master als de eerste DVD-uitgave, verneem ik zojuist).

 

Het komt wel overeen met de situatie van de 'interlaced' stukken uit De Kroon; omdat daar bij die fade-shots ook geen masterfilm voorhanden was, moest men terugvallen op een oudere videomaster, denk ik. Maargoed, dit blijft vooralsnog speculatie, maar mocht Martijn Passchier hier toelichting op willen geven is hij daarvoor meer dan welkom. ^_^ 

 

Het is wel een heerlijk gespreksonderwerp hoor, die montage van die reeksen. :D

 

EDIT: *Zwaait*  Hoi @warboel :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-4-2018 at 21:27, samba-boy zei:

Het is wel een heerlijk gespreksonderwerp hoor, die montage van die reeksen. :D

 

EDIT: *Zwaait*  Hoi @warboel :D

Ik zal morgen eens mijn lijstje van aanpassingen in de meest recente bewerkingen (oftewel de Telekids-versies van rond 2010) uit een eerder topic bijwerken en het hier plaatsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@samba-boy ah, dat zou inderdaad wel e.e.a. verklaren, al accepteer je dat bij de Plaaggeest op de één of andere manier toch eerder, of het valt onbewust minder op omdat die serie gewoon een stukje ouder is :P. Zou dat overigens bij de Plaaggeest ook de reden kunnen zijn dat op sommige momenten het beeld ook helemaal ‘geel’ wordt? Onder andere zeer duidelijk te zien als Bassie & Adriaan worden ontslagen en opgejaagd door de bakker en wanneer Adriaan vastzit aan de hijskraan. Vanaf de Master filmrol had dat toch ook veel beter kunnen worden nabewerkt zou je zeggen...

 

@warboel ah tof, als je een ‘volledig’ overzicht hebt ben ik wel benieuwd ^O^) Sowieso zijn al wel dingen opgevallen in het geluid, bijvoorbeeld bij de laatste afleveringen van de Verzonken Stad (Japie opnieuw ingesproken bij de vlindervallei, Smorenburg geluid + B&A opnieuw ingesproken als de steen ontbrandt) en Het Geheim van de Schatkaart (laatste aflevering nu ook volledig Smorenburg). Toch zijn er ook aanpassinkjes in titels van afleveringen gedaan... ‘Gevonden en verloren’ is ineens ‘Een vreemde schat’ geworden. Maar lang niet alles zal opgemerkt zijn (waaronder dus al die bewerking van de opening van de Verzonken Stad). ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed, hieronder dan het per heden aangepaste lijstje van verschillen tussen de DVD-versies en de meest recente bewerking van de series. Voornamelijk wijzigingen op audiogebied, maar indien er visuele wijzigingen zijn, stip ik ze natuurlijk ook aan.

 

Die meest recente bewerkingen dateren van 2010/2011, toen de laatste vijf series en de shorties gereedgemaakt zijn voor uitzending bij Telekids. De afleveringen zijn toen hergemonteerd in blokjes van gemiddeld acht minuten (op de shorties na, uiteraard, want die zijn al kort van zichzelf), en bij die gelegenheid zijn dus ook weer enkele wijzigingen aangebracht. Die wijzigingen zijn vervolgens ook toegepast op de afleveringen van reguliere lengte, al is het niet zeker of dat ook bij de Europa en Amerika-series is gebeurd: de volledige afleveringen van Europa worden door Telekids steevast uitgezonden in de versie die tegelijk met de DVD is gemaakt, en bij Amerika zijn steeds alleen aflevering 2 en 3 met de nieuwe bewerking te zien. Mijn bevindingen ten aanzien van die twee series zijn dan ook uitsluitend gebaseerd op de verknipte blokjes-uitzendingen.

 

Voor alle vijf series geldt dat, naast de audiowijzigingen ook het lettertype in de aan- en aftiteling is aangepast, en bij de Schatkaart, Kroon en Stad zelfs het bekende Bassie & Adriaan-logo dat de titelschermen op de DVD's sierde is verwijderd en vervangen door simpele tekst. Ook is er een zekere vorm van kleurcorrectie en wellicht ook ruisonderdrukking toegepast, waardoor de kleuren in sommige gevallen iets minder flets lijken en het beeld wat rustiger oogt (bij de shorties die op video zijn opgenomen, vallen de storingslijntjes in het beeld minder op, maar ze zijn er nog wel), maar wat dan wel weer ten koste gaat van een klein deel van de detaillering in het beeld.

 

Opmerking: waar ik het hieronder heb over "originele versie(s)", doel ik uiteraard op de versie van de bewuste aflevering zoals die was bij de eerste uitzending, en die in veel gevallen (maar niet altijd) later op de videobanden van CNR te zien was.

 

Shorties

Algemeen: Er wordt nu voor het eerst sinds de originele versies weer gebruik gemaakt van de volledige filmpjes inclusief de openingsscènes in en rond de caravan. Voor de oude videobanden waren die immers vervangen door nieuw opgenomen caravanscènes en voor de DVD's werden het voice-overs tussen de filmpjes door. Het valt op dat het beeldmateriaal duidelijk van een andere bron komt dan waarvan op de DVD's gebruik is gemaakt: aan de boven- en onderkant is wat minder beeldinformatie, maar aan de linkerzijkant juist een klein beetje meer.

-Adriaan staat er gekleurd op: Op de DVD is Thema Raadsel te horen wanneer Bassie geportretteerd wordt. In de huidige bewerking is dat Thema Vrolijk.
-Adriaan wordt gestoord: Op de DVD is het originele achtergrondgeluid van de televisie verwijderd, terwijl het in de huidige bewerking wél weer aanwezig is.
-De beste stuurlui hangen aan wal: Wanneer de sluisdeuren opengaan is op de DVD Thema Vrolijk te horen, en in de huidige bewerking Vrolijke Rijder.
-Zekerheid voor alles: Nadat Adriaan tussen de afgeprijsde koopwaar is beland, hoor je op de DVD geen muziek (zoals in de originele versie), maar in de huidige bewerking is Thema Koddig toegevoegd.
-Bassie schiet een bok: Hier gebeurt in feite precies hetzelfde. Op DVD is nog de oorspronkelijke stilte wanneer Bassie de boot lekhengelt, maar de huidige bewerking plaatst daar weer Thema Koddig onder.
-De bootreis: Wanneer de boot vertrekt, is ook hier weer een oorspronkelijke stilte, die op de DVD nog aanwezig was, opgevuld met muziek, in dit geval Thema Raadsel.
-Engelse les: De scène waarin Adriaan het verschil tussen schrijfwijze, uitspraak en betekenis van 'street' uitlegt, verliep in de originele versie in stilte. Op de DVD is daar Thema Engels geplaatst, maar in de huidige bewerking is het weer verwijderd.
-Bij de post: Als B&A de brieven sorteren, is de oorspronkelijke stilte op de DVD nog aanwezig. In de huidige bewerking is Thema Vrolijk te horen.
-Het voorgevoel: Op de DVD is Vrolijke Rijder te horen wanneer B&A weer in het drafcentrum zijn voor de vijfde race. In de huidige bewerking is dat Thema Vrolijk.

 

Schatkaart

-Aflevering 14: Op de DVD, en in de toenmalige TV-bewerking, was deze laatste aflevering nog volledig origineel gebleven, maar in de huidige bewerking moet hij er ook aan geloven. Dreigende Bellen en Thema Achtervolging hebben Mastermind vervangen in de twee scènes waarin het werd gebruikt, en Thema Achtervolging heeft ook de plaats ingenomen van Magnetic Fields. Als gevolg van die laatste wijziging heeft Evert-de-agent ook zijn regel tekst in die scène opnieuw ingesproken. Thema Vrolijk komt uiteraard in de plaats van het laatste spoortje Easy Work dat op de DVD nog was achtergebleven.

 

Kroon

-Aflevering 1: De radiomuziekjes die een paar maal op de achtergrond in de caravan te horen zijn, zijn aangepast. In de achtervolging is de originele stem van de agent die het "geen zuivere koffie" vindt weer terug, in plaats van de imitatie door Martijn Passchier op de DVD. Hij doet nog wel steeds de stem van de nieuwslezer die het ontsnappen van de boeven meldt, maar nu in een nieuwe opname.

-Aflevering 3: De dialoog van de Baron tijdens het gesprek met de wachtmeester, "Spreek ik met Lansink? Met wie zegt u? Met Lansink?", die op de DVD nagenoeg verdwenen was (alleen heel vaag op de achtergrond te horen, van het oorspronkelijke geluid op de set), is weer teruggeplaatst. Wel piept de originele Klaris-muziek er dwars doorheen. Het geluidseffect van de remmende politieauto die net te laat bij het museum arriveert is veranderd in iets wat het originele geluid beter benadert dan het onbedoeld komische effect op de DVD.

-Aflevering 4: Op de DVD maakt de muziek een nogal lelijke overgang van Dreigende Bellen naar Dreiging Langzaam op het moment dat Bassie het kasteel opmerkt en Adriaan en Robin daarop wijst. In de huidige bewerking speelt Dreigende Bellen nog iets langer door; daarna volgt Thema Zenuwachtig in de korte scène met de paniekerige boeven, en pas daarna begint Dreiging Langzaam alsnog wanneer B&A bij het pontje aankomen.

-Aflevering 5: Tijdens de telefooncel-race zijn de beide achtervolgingsmuziekjes in sommige gevallen net iets anders gemonteerd dan op de DVD, en/of zijn ze in sommige gevallen met elkaar verwisseld. Ook wordt er nu één keer gebruik gemaakt van de gitaarloze versie van Achtervolging Kroon (berucht van de soundtrack-CD), die verder nergens anders te horen is. Wanneer Adriaan tegen Bassie zegt dat de telefooncel bij het postkantoor niet ver meer is, is een andere opname van zijn tekst gebruikt. De originele dialoog van de adjudant na het tweede telefoongesprek, "Uitstekend. Blijf ze volgen, maar voorzichtig, en onderneem niets.", die ook op de DVD nog gewoon aanwezig was, is nu om onduidelijke redenen vervangen door een stuk tekst dat hij eerder in de aflevering óók al uitspreekt: "Blijf Bassie en Adriaan volgen, maar op een veilige afstand. Breng hun leven niet in gevaar.". Wanneer B&A besluiten terug te gaan naar het bureau omdat de Baron niet belt, is Thema Raadsel vervangen door Thema Zenuwachtig.

-Aflevering 6: Net als in de vorige aflevering zijn de achtervolgingsdeuntjes tijdens de telefooncel-race in sommige gevallen anders gemonteerd, bijvoorbeeld door ze midden in het nummer te laten beginnen, in plaats van aan het begin ervan. Wanneer Bassie in de Fiat Panda naar de instructies van de Baron luistert is nu Dreigende Tubbler te horen in plaats van het achtervolgingsmuziekje op de DVD. In de originele versie zegt Adriaan, nadat Bassie de zender weer heeft aangezet "Bassie, het is gelukt! De zender is weer ingeschakeld en de Baron heeft niets in de gaten!". Op de DVD was slechts stilte te horen, maar nu is dat opgevangen met wat knip-en-plakwerk van een stuk tekst van eerder uit de aflevering "Bassie, ons plan slaagt! De Baron heeft niets in de gaten!". Wanneer Robin in de bunker zijn ogen laat oplichten is nu een geluidseffect te horen. Tijdens de ontsnapping van B&A uit hun gevangenis in de bunker is Thema Achtervolging vervangen door Dreigende Tubbler.

-Aflevering 7: De stem van de Baron in de eerste opname die door Bassie wordt beluisterd valt nu niet al weg voordat Bassie de band stopzet, zoals in alle eerdere versies, maar loopt netjes door tot hij daadwerkelijk op stop drukt.

-Aflevering 8: Wanneer Bassie van zijn waterscooter in de plomp valt, zijn de dialogen van B&A weer de originele opnames, en niet de opnieuw ingesproken versies van de DVD. In de tweede scène van de helikoptervlucht is Achtervolging Kroon vervangen door Thema Achtervolging. Dreiging Kroon is twee keer vervangen door Thema Zenuwachtig: wanneer de boeven van de onderzeeër overstappen in de Lada, en wanneer ze de kooi binnenrijden.

 

Stad

Algemeen: Het logo met de brokkelige letters die opdoemen en in zee zakken is vervangen door een nieuwe versie ervan. Het draaikolk-effect is iets duidelijker aanwezig, en het oorspronkelijke pixel-effect is nu een gouden gloed geworden.

-Aflevering 3: Wanneer de Baron het afluisterapparaatje laat zien, is aan de close-up ervan een kort boevendeuntje toegevoegd.

-Aflevering 9: De tekst van Japie wanneer B&A op Rhodos de boeven zien lopen, is opnieuw ingesproken, waardoor de originele muziek er niet meer doorheen piept. Tijdens de achtervolging met de poppen is Thema Achtervolging vervangen door Thema Vrolijk. Wanneer de steen in brand vliegt, is de Klaris-muziek die op de DVD nog aanwezig was, vervangen door het Kroon-riedeltje en Thema Opdracht. Als gevolg daarvan zijn de stemmen van Adriaan en Robin opnieuw ingesproken. Overigens is nieuw in dit geval relatief, want Thema Opdracht en de nieuw ingesproken stemmen werden ook in de bewerking van eind jaren '90 (vóór de DVD) al gebruikt in die scène. In die allereerste bewerking was ook het lachen van Robin aan het eindshot toegevoegd, maar aangezien de robot op beeld gewoon zijn mond dicht houdt, is die toevoeging in déze bewerking niet herhaald.

 

Europa

-Aflevering 6: In de scooterachtervolging is Achtervolging Kroon vervangen door Thema Achtervolging. Ook is de originele dialoog van B&A weer terug, waar dat op de DVD nogal knullig werd opgevangen met een herhaald stuk tekst van een halve minuut eerder. Wanneer de boeven in het vliegtuig zitten waar B&A zojuist uit zijn gestapt, is eerst Thema Zenuwachtig te horen voordat Thema Achtervolging begint.

 

Amerika

-Aflevering 3: Helemaal aan het begin van de aflevering, meteen na het intro, is Thema Achtervolging te horen, waar dat op de DVD Achtervolging Kroon is. Het zou echter kunnen dat dat altijd al zo is geweest, aangezien het in de losse afleveringen natuurlijk minder storend is om drie keer kort achter elkaar Thema Achtervolging te gebruiken, en Achtervolging Kroon er dus alleen op de DVD tussen is gemonteerd, puur voor de afwisseling, en vanwege de iets afwijkende montage. Dat zou niet vreemd zijn, want bij mijn weten is Amerika nog steeds de enige serie die na de eerste Smorenburg-bewerking nooit opnieuw is bewerkt, en ook nu weer niet.

 

Uiteraard is dit overzichtje dus een 'werk-in-voortgang', want er volgen misschien nog wel meer ontdekkingen. Wie al aanvullingen/verbeteringen heeft kan het uiteraard laten weten :P

aangepast door warboel
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, MarsM zei:

@samba-boy ah, dat zou inderdaad wel e.e.a. verklaren, al accepteer je dat bij de Plaaggeest op de één of andere manier toch eerder, of het valt onbewust minder op omdat die serie gewoon een stukje ouder is :P. Zou dat overigens bij de Plaaggeest ook de reden kunnen zijn dat op sommige momenten het beeld ook helemaal ‘geel’ wordt? Onder andere zeer duidelijk te zien als Bassie & Adriaan worden ontslagen en opgejaagd door de bakker en wanneer Adriaan vastzit aan de hijskraan. Vanaf de Master filmrol had dat toch ook veel beter kunnen worden nabewerkt zou je zeggen...

Kijk, feit blijft dat zulke fragmenten met kleurcorrectie hoogstwaarschijnlijk nog iets opgefrist konden worden (same geldt voor de groene gloed van de Penta's), maar ze deden wat ze konden en de programma's zelf zijn dermate onderhoudend dat genoeg kwaliteit biedt ter compensatie. Toch blijf ik van mening dat ze, als ze van mening waren "het is 'maar' een kinderserie", dan ook niet van de toren moeten blazen met begrippen als digitaal geremasterd en opgeknapt en weet ik het.

 

In de tussentijd wacht ik met smart op een definitieve digibox met gewoon de series als losse afleveringen, als het even kan gewoon met het label "digitaal onaangetast" en met coverfoto's uit de tijd van de avonturen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Warboel! _O_

 

Second of all, ik ben tóch even teruggegaan naar waar deze discussie door werd opgelaaid, namelijk 'Zeg Stel Je Eens Voor' zoals het is geplaatst op de YouTube-pagina. We zijn namelijk wel van mening dat het een andere bron is (Dat is inmiddels bevestigd), maar ik kwam er zojuist achter dat de montage gewoon heel anders is én er andere takes gebruikt zijn. :O

 

Het couplet van Bassie als dokter wordt ineens opgeleukt met een bijzonder close-up shot van Adriaan wat ik niet kende. Als het daarbij bleef was het gewoon leuk geweest, maar in de versie op YouTube doet Aad iets wat hij op de Penta Video (en dus ook dvd-versie) nooit deed; hij krijgt een stuk fruit op zijn buik en gooit het terug naar de weglopende Bassie, waarop hij met een big smile vol in de camera lacht. :D 

 

Op de dvd is dit couplet te zien in één take, door één camera, en eindigt het met Adriaan die vriendelijk zwaait naar de weglopende Bassie. Er is dus wel degelijk een montage uitgevoerd met de close-up en een veel leukere, tweede take. :O:D

 

Yz2JYKt4_t.png kDB7aN6v_t.png dTxK3Pgw_t.png

 

 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

@warboel _O_indrukwekkend! Zó gedetailleerd, tot aan een toegevoegd boevendeuntje als de Baron het afluistermicrofoontje toont! Mag ik voorzichtig concluderen dat de meeste edits in de Verdwenen Kroon zitten (vrijwel iedere aflevering iets), of heb je die gewoon het beste vergeleken? :P

 

@samba-boy helemaal eens, een box waarop de series in afleveringvorm staan, zoals series eigenlijk altijd op dvd staan, zou top zijn. De hoop op 'digitaal onaangepast' kan je vrees ik sowieso laten varen... er wordt sowieso nooit een complete box op de markt gebracht waar niks aan gesleuteld is.

 

Het clipje van Zeg stel je nou voor is weer een interessante vondst! Vergroot wel echt de hoop dat er ooit nog eens een betere versie van de Huilende Professor komt.... *)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • TMP locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...