Ga naar inhoud

The X-Files


Aanbevolen berichten

Ik heb ook geen Netflix en ik vind Amerikaanse series ook eigenlijk nooit leuk. Soms wel een britse (Broadchurch bijvoorbeeld) of Nederlandse (Smeris en Hollands Hoop bijvoorbeeld) serie, maar Amerikaans eigenlijk niet. Heb me nog gewaagd aan The X-Files (omdat ik de film, die ik op Laserdisc heb, wel aardig vond) maar voor het einde van de 1e aflevering afgezet en verwijderd. Ik vond het helemaal niks.

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minutes ago, djkoelkast said:

Heb me nog gewaagd aan The X-Files (omdat ik de film, die ik op Laserdisc heb, wel aardig vond) maar voor het einde van de 1e aflevering afgezet en verwijderd. Ik vond het helemaal niks.

Niet?! 

Wonderbaarlijk, want X-Files behoort tot de beste series ever en is zo niet de beste serie allertijden.

Heb je dan de eerste of de tweede film?

Want het lijkt mij dat je die niet lekker kunt volgen als je de serie niet kent...

Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden, RM zei:

Niet?! 

Wonderbaarlijk, want X-Files behoort tot de beste series ever en is zo niet de beste serie allertijden.

Heb je dan de eerste of de tweede film?

Want het lijkt mij dat je die niet lekker kunt volgen als je de serie niet kent...

Ik heb het over de oude X-Files film met al die vliegen ofzo aan het einde en over de nieuwe serie (die 4-delige ofzo?)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, RM zei:

Niet?! 

Wonderbaarlijk, want X-Files behoort tot de beste series ever en is zo niet de beste serie allertijden.

Heb je dan de eerste of de tweede film?

Want het lijkt mij dat je die niet lekker kunt volgen als je de serie niet kent...

Iets genuanceerder; het is één van de succesvolste series allertijden en het was in de jaren 90 vooruitstrevend op dat gebied. Je kunt er dan natuurlijk alsnog niks aan vinden en daar een andere mening op nahouden.

 

Voor die tijd waren er eigenlijk niet echt grote series met dergelijk budget dat ook overall-Story arcs had verspreid over meerdere seizoenen. Halverwege de jaren 90 waren er zelfs tal van community's op internet opgericht om alle conspiracy's te bespreken (waarvan X-Philes de grootste was)... en dat was in die tijd héél wat, aangezien de meesten toen nog niet eens adsl hadden :P. De reboot event-serie uit 2016 (seizoen 10) ruim 15 jaar nadat de serie was gestopt was in dat jaar ook één van de bestbekeken producties in Amerika (zelfs meer dan Walking Dead, Big Bang Theory, enz). Dat zegt dus wel wat en zodoende start vanaf 3 januari 2018 zelfs nog een 11e seizoen. Ik kijk daar dan wel enorm naar uit (maar goed, mijn avatar spreekt voorzich :P )

 

Maar goed... dit topic moest eigenlijk over Stranger Things gaan. Sorry TMP :7

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jaa oke, dan begrijp ik dat je het niets vindt.

Die eerste film zit tussen seizoen 5 en 6 in, maar het verhaal gaat wel door

En die nieuwe serie ban 6 afleveringen wordt de event series genoemd en is dus seizoen 10 :P

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, djkoelkast zei:

Ik heb het over de oude X-Files film met al die vliegen ofzo aan het einde en over de nieuwe serie (die 4-delige ofzo?)

Bijen... die werden gekweekt om een virus te verspreiden ;) . De mensheid was daarvoor gecatalogiseerd via de pokken-prik op hun arm. En seizoen 10 had 6 afleveringen. Seizoen 11 krijgt er 10.

 

Maar goed... X-Files topic? :+

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, MarsM zei:

Bijen... die werden gekweekt om een virus te verspreiden ;) . De mensheid was daarvoor gecatalogiseerd via de pokken-prik op hun arm. En seizoen 10 had 6 afleveringen. Seizoen 11 krijgt er 10.

 

Maar goed... X-Files topic? :+

Ik heb het over de nieuwe serie, die van vorig jaar ofzo, waar ze al half bejaard zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, djkoelkast zei:

Ik heb het over de nieuwe serie, die van vorig jaar ofzo, waar ze al half bejaard zijn.

Ik ook. Dat was seizoen 10 dus. En inderdaad zijn ze daar wat ouder geworden :P

 

Die andere toelichting (de bijen) ging over de eerste speelfilm, aangezien je begon over dat je die op laserdisc hebt en je iets over vliegen herinnerde. In seizoen 10 zaten ook geen vliegen of bijen ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, djkoelkast zei:

En weer met een karige OP van mijn hand, zo lijkt het :P

Ja dit is net als bij hunted zo'n zijpaadje waar ineens een rij berichten uit voortvloeit. Maar goed, je kunt 'm altijd nog editten en er een mooie afbeelding in plaatsen :Y).

 

The truth is out there... Trust no1... Believe the lie... Resist or serve.

 

In ieder geval kunnen we deze plek gebruiken om vanaf 3 januari 2018 seizoen 11 na te bespreken, als er nog meer mensen hier van plan zijn om hier wat van mee te pikken / het te gaan volgen. Is de Alien kolonisatie tóch een hoax en zuivert de schaduw-overheid met het Spartan-virus de mensheid? Of zijn er tóch aliens en is The Smoking Man bezig het werk van het Syndicat (het ontwikkelen van een vaccin tegen het alien zwarte olie virus) alsnog te voltooien? Niet ondenkbaar aangezien hoogstwaarschijnlijk (zijn ex) Cassandra Spender (de eerste succesvolle alien-mens hybride) ook terugkeert, die halverwege het 6e seizoen schijnbaar gelijktijdig met het Syndidat werd gedood door de alien-rebellen. Komen we er ooit achter wat de end game van The Smoking Man is? Of blijft het bij wat de geheimzinnige Mr.X Mulder al vanaf het begin duidelijk probeerde te maken "These people only have one policy: deny everything".

 

Het wordt sowieso weer op het openbare Fox kanaal uitgezonden. Ook leuk; vanaf begin december worden op die zender dagelijks oude afleveringen uitgezonden (selectie van 'de beste' afleveringen, al is dat ook altijd maar subjectief ;) ). 

Link naar bericht
Delen op andere sites

The X Files :D Als kind vond ik het doodeng, toen ik een jaar of 16 was ben ik het gaan volgen toen het van begin tot eind herhaald werd op 13th Street (nog zo'n digitaal kanaal dat terziele is... hmmpf...) maar nog steeds niet alles van gezien. MarsM, heb je nog tips welke versie DVD-box of iets ik het beste kan scoren als ik in één keer de hele rits zo volledig en voordelig mogelijk in huis wil halen? En heb je zelf nog favoriete afleveringen, personages (Goh, waarom denk ik zomaar ineens aan Mulder...), verhaal-arcs?

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan er natuurlijk uuuuren over kletsen :D. Het mooie aan deze serie was altijd de afwisseling tussen de 'mythology arc' en de 'monster of the week' episodes en natuurlijk de chemie tussen Mulder en Scully.

 

De mythology draaide rondom 'Spooky' Mulders zoektocht bij de FBI in The X-Files naar het bewijs van het bestaan van buitenaards leven, gedreven door de pijn rond zijn verdwenen zus Samantha die als kind werd ontvoerd... volgens Mulder door aliens. Gedurende de serie blijkt een groepje grijze mannen, 'The Syndicat', een complot te hebben gesmeed aangezien zij als enige op de hoogte zijn van een aanstaande kolonisatie door aliens via een virus; 'the black oil'. Het syndicat heeft met de aliens een pact gesloten dat zij de kolonisatie overleven als zij 1 dierbare afstaan aan de aliens en de aliens helpen het virus te verspreiden (via de bijen dus ;))... in het geheim werkt het Syndicat echter aan een vaccin om de Black oil mee te kunnen vernietigen. Zij moesten koste wat kost dit project geheim houden maar ook het bestaan van de aliens blijven ontkennen. The Smoking Man was binnen de FBI een contactpersoon voor het Syndicat en werd zo Mulders grote rivaal: telkens als Mulder een bewijs heeft voor zijn queeste werd het door Smokey vernietigd. Scully werd in eerste instantie als partner toegewezen om Mulders werk wetenschappelijk te ondermijnen in de hoop dat The X-Files worden gesloten. Zij wordt echter steeds minder sceptisch en uiteindelijk Mulders belangrijkste vertrouwelinge. Daarnaast werd je voortdurend heen en weer geslingerd tussen wat je nou moest geloven: zijn er aliens, of is het toch een hoax? Hier kwamen vele sub-arcs uit voort waaronder Deep Throat en de alien embryo, het programma om een kruising te maken tussen mens en alien (hybride) en de alien rebellen die de samenwerking met het syndicat niet wilden en dit probeerden te voorkomen, Scully's ontvoering en daaropvolgende terminale k*nker, de klinieken waar mogelijk alien babys van de ontvoerde vrouwen (waaronder Scully) worden gekweekt, het pokkenprogramma van de overheid om de mensheid te catalogiseren, het ruimteschip met daarop de volledige DNA structuur van de mensheid, en uiteindelijk Mulder en Scullys zoon William; de 'voorspelde' Messias die het toekomstige alien leger zou gaan bestrijden.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

En de personages; inderdaad The X-Files = Mulder. Impopulair bij zijn omgeving en fanatiek in zijn donkere keldertje op zoek naar 'The Truth'. Maar in de loop der jaren waren er vele memorabele personages. Een kleine greep:

 

The Lone Gunmen - een drietal hilarische nerds die een klein tijdschrift hadden opgericht waarin ze bewijs aanvoerden voor allerlei complotten. Goede vrienden van Mulder.

 

Mr X - werkt voor het Syndicat en is Deep Throats opvolger als geheime informant van Mulder (hij dook op als Mulder een X op zijn raam tape'te _O_). Een geheimzinnig type waarvan je door zijn terughoudendheid altijd twijfelde of hij nou écht wilde helpen.

 

Alex Krycek - bij de fans beter bekend als Ratboy. Een irritante en onbetrouwbare etterbak waar je gewoon van ging houden... switchte regelmatig van Syndicat's kamp naar Mulders kamp en werkte ook veel naar eigen agenda. Heeft ook alles wel meegemaakt (tig keer afgetuigd, arm afgezaagd, aliens uitgekotst, aan balkonnen en rijdende auto's gehangen, enz.). Kreeg later in de serie ook Mulders baas Skinner in de tang door nanobots in diens bloedbaan aan te brengen.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

@samba-boy ik zal nog even kijken wat er momenteel wordt aangeboden qua dvd-boxen en of je dan alles compleet hebt (ik heb ze zelf al jaren in huis en de originele serie is natuurlijk al wat gedateerder, dus uit m'n hoofd geen idee ;)).

 

Je moet voor de volledigheid en chronologisch hebben:

- Season 1-5

- The X-Files movie: fight the future

- Season 6-9

- The X-Files: i want to believe

- The event series (season 10).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@samba-boy even gekeken; er zijn wel complete collection boxen, maar over het algemeen ruk leverbaar of veel te duur en tweedehands. Even in de gaten houden als seizoen 11 gaat lopen en het weer 'opleeft'. Dan komt er na afloop ongetwijfeld weer een nieuwe 'complete collection'.

 

Wel een tipje, en ook al eerder gemeld in dit topic; vanaf a.s. Maandag elke dag om 20.00u op Fox: X-Files Essentials. Gestart wordt in ieder geval met de allereerste 2 afleveringen van seizoen 1, maar doel is om de komende maand alle relevante (mythology) afleveringen te kunnen zien om helemaal up-to-date te kunnen instappen voor seizoen 11 in januari. In hoeverre Fox ook écht de juiste / beste afleveringen uitpikt is natuurlijk de vraag, maar nostalgie it is! :)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Even gekeken op de Fox website, maar helaas; je kunt niet specifiek de mythology afleveringen volgen. Sterker nog; het zijn overwegend de monster of the week episodes die worden uitgezonden.

 

Er wordt een compleet willekeurige greep gedaan uit afleveringen van seizoen 1 - 7. Op 30+31 december wordt seizoen 10 nog eens volledig uitgezonden. Seizoen 8 en 9 worden daarbij helaas weer compleet geskipt; volgens velen waren dit teleurstellende seizoenen omdat Mulder slechts in een paar afleveringen zat en John Doggett (en later ook Monica Reyes) de hoofdrol overnam. Daarnaast nam ook de Mythology een teleurstellende wending met zgn. 'Super Soldiers'. Ondanks dat de afwezigheid van Duchovny destijds wel het einde van de serie heeft ingeluid, vond ik de performance en het ondankbare personage van Robert Patrick persoonlijk wél goed weggezet. Ik snap wel goed dat Robert Patrick heeft bedankt voor de reboot van de serie ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Seizoen 11 is alweer een eind op weg; deze week wordt de serie hervat met aflevering 7 na een korte onderbreking.

Anderen hier die het nog volgen? :)

 

Ik ben er zelf als groot fan met héle lage verwachtingen ingestapt en dat is een goede insteek. De mythology episodes zijn bar slecht; de cliffhanger van seizoen 10 verklaren met dat alles in de laatste aflevering van dat seizoen een droom / profetie van Scully was... belachelijk en geen goed begin. En dát vervolgens verder invullen met het verder compleet 180 graden omgooien van de storyline van seizoen 1-9. Niet ok.

 

De standalone episodes daarentegen zijn een stuk beter en wel de moeite waard. Maar het weet in de verste verte allemaal het niveau en de specifieke sfeer van de originele/eerste seizoenen niet te evenaren en zelfs lijkt soms ook het acteerwerk wat ‘ongemakkelijk’. Darin Morgan’s traditionele parodieuze bijdrage ‘The lost art of forehead sweat’ knalt er wel net als bij het vorige series event duidelijk bovenuit... vooral met de ‘haphap’ reacties van de Trump-aanhang in Amerika. Ik heb er van genoten! :7

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Het lijkt een monoloog maar als fan houd ik vol :P

 

Seizoen 11 is afgesloten. Het was 'vermakelijk', maar zoals eerder vermeld zijn alleen de 'stand-alone' episodes de moeite waard en zelfs daar (Bijv. 'Nothing Last's Forever') werd ik soms niet heel vrolijk van. De Mythology hadden ze nooit meer aan moeten komen en het einde is onnodig open einde / vaag, terwijl het verhaal al afgesloten was. :)

 

Nog iemand dit gevolgd?

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...