Ga naar inhoud

Beste SNES Game: Poule 16-01


Poule 16-01  

7 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke game is beter?

    • Super Mario World
    • Harvest Moon


Aanbevolen berichten

5a6e44182b772_Poule16-01.thumb.png.974b7254ee350e89a9060fcf8163eb09.png

 

Super Mario World

Super Mario World is een platformspel. In het spel speel je Mario. Het spel deelt veel spelelementen met de voorgaande titels, maar heeft ook diverse nieuwe elementen. De speler kan nu door speciale items ook zweven en ook is er een nieuwe draaisprong. Het spel heeft 96 levels. Er is een wereldmap, waarbij diverse kastelen verbonden zijn door paden. Op de paden zijn diverse forten, spookhuizen en andere map iconen te zien. De speler kan verschillende routes nemen om tot het doel te komen. Elke wereld heeft een eindbaas. Je kunt ook met twee spelers spelen. De spelers kunnen dan om de beurt een level kiezen op de wereldmap en deze spelen. Er zijn ook nieuwe power-ups, zoals Cape Feather, een cape waarmee Mario verder mee kan vliegen. Ook kan een power-up bewaard worden om op een later moment te gebruiken.

 

Harvest Moon

Harvest Moon is een landbouwsimulatie RPG. Je speelt een jonge jongen die na zijn vaders dood de boerderij moet overnemen. Het doel van het spel is om de boerderij te repareren en te onderhouden. De speler kiest zelf welke tijd hij besteed aan dagelijkse taken, zoals landbouw, vee fokken, vissen en verzamelen van voedsel. Elke dag moeten de planten water krijgen. Dieren moeten gevoerd worden. Koeien hebben zelfs nog meer aandacht nodig; Je moet tegen ze praten, ze borstelen en melken. De wereld is een vochtig subtropisch landschap en verandert met de seizoenen mee. Er zijn drie gebieden: De boerderij, het stadje en de berg. Er zijn diverse groenten en fruit te verbouwen. Ook heb je diverse gereedschappen, zoals een gieter, bijl of een schoffel. Je kunt diverse dieren houden, zoals een hond of een paard. Ook kun je trouwen en er zijn ook speciale gebeurtenissen, zoals festivals of natuurrampen.

 

 

Stem op jouw favoriete spel en laat een reactie achter!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

SMW is samen met SMB3 mijn favoriete Mario game op tv consoles. Het is echt een fantastische platformer met goede muziek en goede balans in eigenlijk alles. Harvest Moon heb ik nog op mijn lijstje staan om te spelen nadat ik mij een tijdje had vermaakt met Stardew Valley. Maar ik denk niet dat het zou winnen van SMW, want dan moet je wel van hele goede huizen komen. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Super Mario World heeft één grote kracht en dat is de Mario-formule. Verder heb ik met deze titel persoonlijk nooit de klik gehad en is het echt teleurstellend t.o.v. het prachtige Mario Bros. 3. Ik vind 'm grafisch echt ondermaats (begint al bij de blokkerige worldmap), verhoudingsgewijs weinig levels (werelden met 3 levels), soms frustrerende gameplay (levels met dubbele uitgangen, waardoor je in een eindeloze loop belandt als je er niet achter komt), en het characterdesign valt best tegen (Bowser en de Koopalings zien er niet uit). Pluspunten vond ik de creativiteit in nieuwe upgrades (de cape en de poison mushroom), de introductie van Yoshi en de catchy soundtrack.

 

Harvest Moon heb ik veel op de emulator gespeeld en deze vond ik erg vermakelijk. Naast dat het gewoon een game is leer je tactisch nadenken over investeringen en onderhandelingen en is het leuk om langzaamaan je boerderij-bedrijfje te zien groeien met dieren en materiaal dat je kunt verbouwen. Ook de invloed van de jaargetijden waren daarbij goed doordacht. Grafisch ziet deze game er zeer verzorgd uit (naar mijn mening stukken beter dan SMW) en de soundtrack geeft je ook echt een typisch platteland-gevoel. Heerlijke sfeer. Wel moest je op sommige momenten veel geduld hebben tot er eindelijk weer wat gewassen ontwikkeld waren of moest je véél sparen voor die ene koe. Het doel van het spel ontbrak soms een beetje voor m'n gevoel (bijv. targets).

 

Ik ga in dit geval waarschijnlijk lekker tegen de stroom in en dit is deels ook een tactische stem, want gezien ook bij Mario All Stars zullen velen wel voor blind SMW gaan (want Mario, dus stem), maar ik hoop zelf stiekem op net zo'n verrassing als bij Mario Kart... ;)

 

Harvest Moon verdient zeker credits!

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uur geleden, MarsM zei:

Ik ga in dit geval waarschijnlijk lekker tegen de stroom in en dit is deels ook een tactische stem, want gezien ook bij Mario All Stars zullen velen wel voor blind SMW gaan (want Mario, dus stem), maar ik hoop zelf stiekem op net zo'n verrassing als bij Mario Kart... ;)

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik denk dat je wat kort door de bocht gaat als je zegt dat 'velen' 'blind op SMW gaan stemmen'. Ik denk dat de meesten hier echt wel even nadenken voordat ze dat blind doen, ook gezien de vaak verzorgde reacties bij andere stemrondes. Daarnaast wordt SMW net als SMB3 in het algemeen als hele goede titel beschouwd bij de meeste kenners. Dat is echt niet bij alle Mario games het geval. Dus een stem op Mario kan ook gewoon zijn omdat je het een goede titel vindt. ;) 

 

Wat betreft je grafische argument: wat verwacht je anders van 2 spellen waar maar liefst 6 jaar tussen zit? :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mario is gewoon meer mainstream en dus bij veel meer mensen bekend dan meer specifieke titels als deze tegenstander. De verzorgde reacties bestaan even zo vaak uit wegstemmen op genre, of stemmen op wat bekend is. Voorbeelden genoeg inmiddels. Toch hebben in veel gevallen de onbekendere titels regelmatig veel te bieden of waren ze zelfs beter dan de mainstream titels, zoals gelukkig ook bleek bij Mario Kart. Ik ben vooral 'kort door de bocht' omdat ik hoop dat er ook hier weer iets verder wordt gekeken en SMW niet op voorhand een finale ticket heeft ;)

 

Als je Mario beter vindt moet je dus inderdaad zeker Mario stemmen. Zelf vind ik SMW dus oprecht overrated. Ik heb 'm ook hooguit 3x uitgespeeld, want meestal haak ik af als ik weer rondjes loop in die bergwereld. Een verslagen zeer pixelige koopaling die tegen het scherm vliegt en daarna als een ballon leegloopt met bijbehorend geluid vond ik ook niet heel top. En al zat er 10 jaar tussen SMW en Harvest Moon, ik vind SMB3 zelfs grafisch beter en die was er eerder :). Het is nooit slecht omdat het Mario is. Maar ik vind het zelf wel één van de mindere Mario titels...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja.. Ik ben ook geen fan van Super Mario World.

Het enige wat goed is aan het spel is de soundtrack; Die is zeer herkenbaar.

Verder deel ik mijn mening met die van MarsM; Het spel is grafisch zwaar ondermaats, de karakters zien er echt niet uit en als je niet weet waar je naartoe moet kun je uren in een loop lopen zonder een stap verder te komen; Het mooiste voorbeeld zit nog wel in dat bos (wereld 6 uit mijn hoofd).

Ik heb zooo lang moeten zoeken naar de uitgang om verder te kunnen dat het gewoon vervelend werd.

In vergelijking met Super Mario Bros 3. is dit deel gewoon echt in meerdere opzichten een zeer grote stap terug (Super Mario Bros. 3 is sowieso al veel uitgebreider).

 

@Hinse, Het kan best zijn dat SMW als een goede titel wordt beschouwd, maar dat is in mijn ogen meer omdat het een zeer bekende titel is, niet omdat het zo'n geweldig spel is ;).

En wat je aangeeft met 2 spellen waar 6 jaar tussen zit; Als ik puur SMB 3 en SMW vergelijk met elkaar, dan springen bij mij SMW echt geen tranen van blijdschap in mijn ogen...

Ik zou dan eerder verwachten dat het er beter uit ziet :P.

 

Hier enkele voorbeelden (links is SM3, rechts is SMW (behalve bij het plaatje van Bowser en de Koopalings, daar is boven SM3 en onder SMW))

map.thumb.png.64105c2e4e34d437360b0a3c32f7c471.png

 

Mario.png.83e24921a2910b609e659b50c09c8b96.png

 

koopa.thumb.png.7e7adffc97f7cc9c3f8d221b102252b0.png

 

 

Harvest Moon is inderdaad een op de titel afgaand veel minder bekend spel en dus zullen inderdaad de meesten hier wel gaan voor Mario.

Maar als je beter kijkt naar Harvest Moon dan ziet het er qua graphics beter uit dan Mario (heeft wel wat weg van Zelda).

Dus de stelling "een game moet wel van hoge huizen komen op SMW te verslaan" gaat bij mij ook niet op; Ik stem ook op Harvest Moon.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha... mmm... interessant! The battle is on! >:)

 

Laten we alleen nou ook weer niet net doen of SMW een gruwel is, want dat is natuurlijk onzin ("het enige wat goed is is de soundtrack" ben ik het dan weer niet mee eens).

 

Ik vind alleen dat het op sommige punten veel beter had gekund (en ben voor de voortgang van de discussie best benieuwd of er meer spelers zijn die de minpuntjes herkennen en erkennen), heb het altijd de schaduw van SMB3 gevonden en ik heb erg veel waardering voor de underdog :).

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok ok duidelijk hoor, jullie zijn geen fan van SMW. :P 

 

Ik vind zelf SMB3 ook een beter spel (met name dankzij de grafische upgrades in Mario All*Stars ;)). Ik ben het er tevens mee eens dat de tegenstanders in SMB3 mooier uitgewerkt zijn, alleen Mario zelf vind ik in SMW wel prima ogen (plaatje van RM is een beetje misleidend want Mario heeft een andere pose, hieronder is het wat beter vergelijken) en ook de spelwereld vind ik niet per se beter in SMB3. Het is wel overzichtelijker, maar tegelijkertijd ook blokkeriger en los van de sprites zit er ontwerptechnisch tussen de werelden weinig verschil. Het geheel speelt gewoon wat prettiger allemaal in SMB3, maar de aanval op het grafisch vind ik wat overtrokken.

 

mario.png.49f2c5f824e1dfe781ae827239fc48a4.png

 

Het is maar fijn dat iedereen zijn mening mag hebben hier, dat zorgt tenminste voor discussie. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minutes ago, Hinse said:

Ok ok duidelijk hoor, jullie zijn geen fan van SMW. :P 

 

Ik vind zelf SMB3 ook een beter spel (met name dankzij de grafische upgrades in Mario All*Stars ;)). Ik ben het er tevens mee eens dat de tegenstanders in SMB3 mooier uitgewerkt zijn, alleen Mario zelf vind ik in SMW wel prima ogen (plaatje van RM is een beetje misleidend want Mario heeft een andere pose, hieronder is het wat beter vergelijken) en ook de spelwereld vind ik niet per se beter in SMB3. Het is wel overzichtelijker, maar tegelijkertijd ook blokkeriger en los van de sprites zit er ontwerptechnisch tussen de werelden weinig verschil. Het geheel speelt gewoon wat prettiger allemaal in SMB3, maar de aanval op het grafisch vind ik wat overtrokken.

 

mario.png.49f2c5f824e1dfe781ae827239fc48a4.png

 

Het is maar fijn dat iedereen zijn mening mag hebben hier, dat zorgt tenminste voor discussie. ;) 

Nja als je naar het karakter van Mario kijkt dan is dat niet per definitie lelijk.

Maar als je puur kijkt naar de kaart, het level design en de Koopalings en andere vijanden, ja dan vind het in vergelijking met SMB3 wel zwaar minder.

Ik heb overigens ook niet gezegd dat SMW een draak van een spel is; Het is voor mij veel minder.

 

En ik vind wel dat als het om een verkiezing van de Beste SNES game gaat, dat ik dan wel eerlijk moet kijken naar welk spel beter is uitgewerkt.

Dat betekent dus dat het voor mij niet per definitie zo is dat Mario automatisch door moet (en dat een spel dus ook niet van hoge huizen moet komen :P) ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Hinse zei:

Het geheel speelt gewoon wat prettiger allemaal in SMB3, maar de aanval op het grafisch vind ik wat overtrokken.

 

Het is maar fijn dat iedereen zijn mening mag hebben hier, dat zorgt tenminste voor discussie. ;) 

Ik ben in dit geval best kritisch op het grafische aspect ja, omdat het bij vlagen echt oogt als een NES game maar dan zelfs een matige. Vooral bij de Worldmap lijkt het wel alsof het is gedesigned met zo'n potloodje in Paint. De SNES was grafisch gewoon veel krachtiger dan wat SMW laat zien. Een vroege release SNES game als Castlevania IV bewijst dat ook wel.

 

Wat helaas niet helpt in mijn beoordeling zijn die overige puntjes zoals relatief weinig levels, vervelende loops, enz. Anders zou je er nog doorheen kunnen prikken.

 

Maar beetje discussie is alleen maar leuk :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier breng ik een schok teweeg: ook ik stem op Harvest Moon :O

 

Eigenlijk is mijn beredenering best simplistisch. SMW en Harvest Moon hebben allebei een enorme replay-value... Maar na 15 jaar SMW op de Game Boy Advance te hebben gespeeld en inmiddels wel te hebben uitgevogeld hoe ik het spel op elke manier mogelijk kan uitspelen, blijft Harvest Moon verbazen. Het is de absolute trendsetter op het gebied van farming games, en daar is men anno 2018 nog steeds druk mee op Facebook. De muziek verveelt nooit, de personages zijn cute en die hond is wel het allerschattigst :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden, MarsM zei:

Ik ben in dit geval best kritisch op het grafische aspect ja, omdat het bij vlagen echt oogt als een NES game maar dan zelfs een matige. Vooral bij de Worldmap lijkt het wel alsof het is gedesigned met zo'n potloodje in Paint. De SNES was grafisch gewoon veel krachtiger dan wat SMW laat zien.

Is dit een goed moment om te vertellen dat SMW oorspronkelijk ook een release op NES zou krijgen? In een laat stadium gecanceld, later is een beta ervan uitgelekt online.

EDIT: Doordat ik dit hier stelde (had het ooit gehoord) ben ik eens gaan googelen of het wel klopte, en het blijkt toch een urban myth te zijn, mogelijk mede ontstaan door de ontwikkeling van een NES-bootleg. Scusi :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, samba-boy zei:

Is dit een goed moment om te vertellen dat SMW oorspronkelijk ook een release op NES zou krijgen? In een laat stadium gecanceld, later is een beta ervan uitgelekt online.

EDIT: Doordat ik dit hier stelde (had het ooit gehoord) ben ik eens gaan googelen of het wel klopte, en het blijkt toch een urban myth te zijn, mogelijk mede ontstaan door de ontwikkeling van een NES-bootleg. Scusi :D

Je bent niet de enige die dat dacht en ik vind dat echt geweldig... een soort collectieve overtuiging/herinnering, die compleet niet waar blijkt te zijn, maar waar mensen toch stug in willen blijven geloven zelfs met de insteek dat er twee dimensies zijn. Heet ook wel ‘The Mandela Effect’ (lees maar ‘ns rond op internet, heel interessant fenomeen en toevallig ook het hoofdonderwerp van de meest recente X-Files episode ;)).

 

Als we nou ook nog eens ‘topic van de maand’ invoeren, staat deze zéker genomineerd! :P

 

En.... 3-1! De uitslag van deze verkiezing wordt in ieder geval niet zo voorspelbaar als de NES editie :D

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, MarsM zei:

Je bent niet de enige die dat dacht en ik vind dat echt geweldig... een soort collectieve overtuiging/herinnering, die compleet niet waar blijkt te zijn, maar waar mensen toch stug in willen blijven geloven zelfs met de insteek dat er twee dimensies zijn. Heet ook wel ‘The Mandela Effect’ (lees maar ‘ns rond op internet, heel interessant fenomeen en toevallig ook het hoofdonderwerp van de meest recente X-Files episode ;)).

Lol, ik ken dat fenomeen! Berenstein/Berenstain Bears, toch? :D Al die mensen die massaal ook het idee hebben dat Nelson Mandela in 1990 in de gevangenis is overleden, terwijl hij nog leefde. Bizar :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, samba-boy zei:

Lol, ik ken dat fenomeen! Berenstein/Berenstain Bears, toch? :D Al die mensen die massaal ook het idee hebben dat Nelson Mandela in 1990 in de gevangenis is overleden, terwijl hij nog leefde. Bizar :)

Correct! Bekendste voorbeeld waar het naar is vernoemd. ;)

 

Het komt in vele vormen voor. Vergelijkbaar met dit Mario verhaal is bijvoorbeeld de mythe dat er nog steeds een verloren Fawlty Towers episode is, wat allang is ontkracht maar men nog steeds gelooft (een aflevering is als gevolg van een staking bij de BBC enkele maanden later uitgezonden).

 

Heel bijzonder inderdaad, en tegenwoordig heb je dan weer the alternative facts. Maar goed we dwalen stiekem wat af :P

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, Frey zei:

Ik ben zo dol op Harvest Moon, maar... Super Mario World is en blijft mijn favoriete Mario spel, dus die krijgt mijn stem.

Maar kan je het ook toelichten?

 

Waarom is het je favoriete Mario spel? En herken je ook iets in de minpunten genoemd in het topic?

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...