Ga naar inhoud

Hoe belangrijk is Social Media voor jou?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden, djkoelkast zei:

IP-adres wel, maar ik heb geen analytics in welke vorm dan ook draaien, geen reclame, banners, trackers of andere dan puur functionele cookies. Daarom heeft Retroforum ook geen cookiewall/knop dat je cookies moet accepteren. 

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bijv. het embedden van Youtube ervoor zorgt dat Youtube weet dat jij Retroforum bezoekt. Heel veel (lange) topics bevatten regelmatig een YT filmpje. Alleen al 'dankzij' die genestelde video's die cookies plaatsen, is het al verplicht om een cookiemelding te hanteren. ;) 

 

Disconnect geeft onderstaande aan voor deze pagina. Kijk ik in de Dev Tools van Chrome zie ik dat er een Youtube cookie is aangemaakt op deze pagina. Van daar uit komen die andere bronnen aan bod.

 

image.png.166c256916ad731c409b714631d53106.png

 

M.a.w. je bent grotendeels afhankelijk van wat anderen hier delen en welke widgets de forumsoftware automatisch aanmaakt bij het delen van een link om te weten of er ook daadwerkelijk gegevens worden verzameld door derden. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig helaas. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Hinse zei:

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bijv. het embedden van Youtube ervoor zorgt dat Youtube weet dat jij Retroforum bezoekt. Heel veel (lange) topics bevatten regelmatig een YT filmpje. Alleen al 'dankzij' die genestelde video's die cookies plaatsen, is het al verplicht om een cookiemelding te hanteren. ;) 

 

Disconnect geeft onderstaande aan voor deze pagina. Kijk ik in de Dev Tools van Chrome zie ik dat er een Youtube cookie is aangemaakt op deze pagina. Van daar uit komen die andere bronnen aan bod.

 

image.png.166c256916ad731c409b714631d53106.png

 

M.a.w. je bent grotendeels afhankelijk van wat anderen hier delen en welke widgets de forumsoftware automatisch aanmaakt bij het delen van een link om te weten of er ook daadwerkelijk gegevens worden verzameld door derden. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig helaas. ;) 

Dat komt dan via YT, retroforum zelf doet het niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Dat komt dan via YT, retroforum zelf doet het niet.

Klopt, maar je moet juridisch gezien je bezoekers er wèl voor waarschuwen middels een cookiemelding, want je faciliteert hier die bronnen. ;) De wet gaat er van uit dat een bezoeker zelf niet hoeft uit te zoeken welke externe cookies/gegevens er allemaal op een website/forum draaien, je moet hem daarover informeren, dat geldt ook voor third party cookies.

 

Ik zeg niet dat je dat ook écht moet doen want het is praktisch ondoenlijk om aan de wetgeving te voldoen (ook leuk met die AVG straks), maar inhoudelijk gezien heb ik gelijk :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, Hinse zei:

Klopt, maar je moet juridisch gezien je bezoekers er wèl voor waarschuwen middels een cookiemelding, want je faciliteert hier die bronnen. ;) De wet gaat er van uit dat een bezoeker zelf niet hoeft uit te zoeken welke externe cookies/gegevens er allemaal op een website/forum draaien, je moet hem daarover informeren, dat geldt ook voor third party cookies.

 

Ik zeg niet dat je dat ook écht moet doen want het is praktisch ondoenlijk om aan de wetgeving te voldoen (ook leuk met die AVG straks), maar inhoudelijk gezien heb ik gelijk :P

Ik zou nog eerder YT blokkeren dan een cookiewall installeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sowieso een krankzinnige wet, of in ieder geval de praktische uitwerking ervan. De overheid doet net alsof ze de internetgebruiker een dienst bewijst om websites verplicht te laten waarschuwen voor cookies, maar in de praktijk betekent het alleen maar dat je op 99,9% van de websites geen toegang hebt als je de popups niet 'accepteert'.

 

Maw; er is geen fuck veranderd, behalve constant extra popups accepteren als je überhaupt websites wilt bezoeken (en dat doen de meesten dus toch wel)... het tracken en cookies installeren gaat gewoon vrolijk verder. Bedenk dat de grote meerderheid er geen bal verstand van heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, Hinse zei:

Mijn punt ging vooral over de opmerking dat er niets getracked zou worden, maar dat dat door 3rd party cookies wel degelijk gebeurd en je daarmee juridisch gezien een cookiemelding zou moeten plaatsen. Dat je daar principiële bezwaren tegen hebt snap ik dan ook weer ;)

In mijn geval zijn het 5th party cookies :P

Maar zo werkt het vast niet ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-4-2018 at 15:32, Hinse zei:

Mijn punt ging vooral over de opmerking dat er niets getracked zou worden, maar dat dat door 3rd party cookies wel degelijk gebeurd en je daarmee juridisch gezien een cookiemelding zou moeten plaatsen. Dat je daar principiële bezwaren tegen hebt snap ik dan ook weer ;)

Zouden er daarom, juist door 3rd party cookies, überhaupt websites bestaan waar het niet gebeurt? Vandaar ook de wassen neus achter die wet / juridische waarschuwingsplicht.

 

Volledig hetzelfde als wanneer ieder zwembad de bezoeker moet waarschuwen voor / eerst akkoord moet laten gaan met dat je nat wordt als je gebruikt maakt van hun aanbod. "Echt? Word ik hier nat? Goed dat je ervoor waarschuwt, dan ga ik niet naar binnen!" :')

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Even een disclaimer: ik weet dat ik (opnieuw) een oud topic aanhaal maar...  sja, het is een interessant onderwerp en mijns inziens nog altijd ontopic.

 

Net als alle anderen moet ik niks van "social media" hebben, naar mijn mening is er weinig sociaal aan de zogenaamde sociale media. Immers: het gaat vooral om jezelf in de virtuele schijnwerpers te zetten. Daarnaast vind ik het geen fijne gedachte dat je doen en laten vrij makkelijk gevolgd kan worden door de wildgroei aan social media widgets. U weet wel: je komt op een site en je ziet een optie om een bepaalt artikel via social media te delen. Erg handig. Maar ook erg 'intrusive' want als jij op dat moment ingelogd bent op dat social media netwerk dan weten ze precies welke website(s) je allemaal hebt bezocht. Big brother is watching you.

 

Maar... er zijn een paar kleine uitzonderingen. Destijds was ik ietwat actief op MSN, toen dat feitelijk een soort van social media netwerk was en je er een soort van profiel kon bijhouden. We praten 10 - 15 jaar terug (meen ik) toen het nog geen "Microsoft account" heette. En ik heb me sinds kort op LinkedIn aangemeld in de hoop dat dat de kansen op een baan kan vergrootten. Zeer waarschijnlijk ijdele hoop maar niet geschoten is altijd mis ;)

 

Doet me eraan denken dat ik dat profiel eens moet updaten, tot nu toe heb ik niet meer gedaan dan mijzelf aan te melden :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had 'vroeger' Hyves en MySpace. Na mijn afstuderen in 2011 profielen verwijderd. Wel een LinkedIn account, om een beetje up to date te blijven wat betreft mijn branche en zakelijk netwerk. Wordt daarnaast zeker één a twee keer benaderd door recruiters, maar wimpel het meestal af, omdat ik op mijn plek zit. Ik post zo nu en dan wat van een project waar ik mee bezig ben of reageer op een bijdrage van een ander, maar daar houdt het bij op. Verder kijk ik regelmatig filmpjes op YouTube en Dumpert, maar om gaat nou social media te noemen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...

Oke er is al bijna een jaar niks in dit topic geplaatst, maar ik vind dit toch een interessant onderwerp, eigenlijk is alleen YouTube en Whatsapp belangrijk, voor mij, YouTube om Filmpjes te kijken en te maken, en whatsapp, om afspraken te maken, en het is handig voor werk, maar apps zoals tiktok, snapchat, en instagram boeien me niks, misschien dat ik in de toekomst een facebook account maak, maar dat weet ik nog niet zeker!

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Ross zei:

Ik heb net van het weekend Facebook, Instagram, TikTok etc van mijn telefoon geflikkerd. Nu merk je pas hoe vaak je je telefoon pakt om even te kijken....

Zeker waar, alleen heb ik daar nog steeds last van, omdat ik wil weten wat op retroforum gebeurt😉

aangepast door WouterBoeve
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al een hele tijd facebook niet meer bekeken, ik log alleen af en toe in op messenger omdat ik bepaalde mensen alleen daar spreek, verder geen facebook meer. Heerlijk.

Kijk wel af en toe op Reddit, volg daar een paar groepen die ècht mijn interesse hebben (en minder 'cluttered' zijn dan facebookgroepen).

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden, djkoelkast zei:

Ik heb al een hele tijd facebook niet meer bekeken, ik log alleen af en toe in op messenger omdat ik bepaalde mensen alleen daar spreek, verder geen facebook meer. Heerlijk.

Kijk wel af en toe op Reddit, volg daar een paar groepen die ècht mijn interesse hebben (en minder 'cluttered' zijn dan facebookgroepen).

Je kan natuurlijk ook beter het retroforum gebruiken he😉😊

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat nog niet eens zozeer om wat 'leuker' is of zoals hierboven aangegeven een kwestie van grote tijd- en energieslurpers om alles bij te houden, maar imo vooral dat al die online (social) media giganten voornamelijk uit zijn op jouw persoonlijke data/gegevens.

 

Ik wil niet zeggen dat ik paranoïde ingesteld ben, maar wel dat veel te weinig mensen totaal niet bewust stilstaan bij dat ze ongemerkt giga veel van je weten. En dat heeft weldegelijk gevolgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is onzin. Dat is hetzelfde als in de breedte roepen dat het nergens op straat veilig is. Je moet alleen ook daar weten / op je hoede zijn welke steegjes en gebouwen je wel of niet moet binnengaan en wie je wel of niet kunt vertrouwen of jou probeert te beïnvloeden. 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11-8-2020 om 13:54, samba-boy zei:

Inderdaad, voor je het weet ligt je naam op straat en misbruiken mensen de gelegenheid om tegen jouw wens in je volledige naam overal te plaatsen als ze hun zin niet krijgen.

Klopt, of kunnen mensen je niet met rust laten en moeten overal op reageren 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...

Sindskort Friendweb aan het uitproberen. Soort facebook maar dan weer een Nederlands platform.

Schijnt al even te bestaan, en sinds dit jaar krijgen ze best wat nieuwe gebruikers erbij. Is op zich wel weer leuk iets anders.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal niet belangrijk. Gebruik het voornamelijk als verjaardagskalender. Heb alle meldingen uitstaan dus ik zie niets. En ik zet er zeer zelden wat op. Soms gebruik ik de marktplaats wel eens. Voornamelijk als ik snel iets kwijt moet. Of als ik meubels nodig heb (Ikea met name).

 

In de VS is zo ongelofelijk veel informatie al publiek (inclusief adres, volledige naam, ras, geboortedatum, hypotheek, auto enzovoorts) dat jezelf afschermen een illusie is.

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...