Ga naar inhoud
Keetie

Hoe belangrijk is Social Media voor jou?

Recommended Posts

2 uur geleden, djkoelkast zei:

IP-adres wel, maar ik heb geen analytics in welke vorm dan ook draaien, geen reclame, banners, trackers of andere dan puur functionele cookies. Daarom heeft Retroforum ook geen cookiewall/knop dat je cookies moet accepteren. 

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bijv. het embedden van Youtube ervoor zorgt dat Youtube weet dat jij Retroforum bezoekt. Heel veel (lange) topics bevatten regelmatig een YT filmpje. Alleen al 'dankzij' die genestelde video's die cookies plaatsen, is het al verplicht om een cookiemelding te hanteren. ;) 

Disconnect geeft onderstaande aan voor deze pagina. Kijk ik in de Dev Tools van Chrome zie ik dat er een Youtube cookie is aangemaakt op deze pagina. Van daar uit komen die andere bronnen aan bod.

image.png.166c256916ad731c409b714631d53106.png

M.a.w. je bent grotendeels afhankelijk van wat anderen hier delen en welke widgets de forumsoftware automatisch aanmaakt bij het delen van een link om te weten of er ook daadwerkelijk gegevens worden verzameld door derden. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig helaas. ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Hinse zei:

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bijv. het embedden van Youtube ervoor zorgt dat Youtube weet dat jij Retroforum bezoekt. Heel veel (lange) topics bevatten regelmatig een YT filmpje. Alleen al 'dankzij' die genestelde video's die cookies plaatsen, is het al verplicht om een cookiemelding te hanteren. ;) 

Disconnect geeft onderstaande aan voor deze pagina. Kijk ik in de Dev Tools van Chrome zie ik dat er een Youtube cookie is aangemaakt op deze pagina. Van daar uit komen die andere bronnen aan bod.

image.png.166c256916ad731c409b714631d53106.png

M.a.w. je bent grotendeels afhankelijk van wat anderen hier delen en welke widgets de forumsoftware automatisch aanmaakt bij het delen van een link om te weten of er ook daadwerkelijk gegevens worden verzameld door derden. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig helaas. ;) 

Dat komt dan via YT, retroforum zelf doet het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Dat komt dan via YT, retroforum zelf doet het niet.

Klopt, maar je moet juridisch gezien je bezoekers er wèl voor waarschuwen middels een cookiemelding, want je faciliteert hier die bronnen. ;) De wet gaat er van uit dat een bezoeker zelf niet hoeft uit te zoeken welke externe cookies/gegevens er allemaal op een website/forum draaien, je moet hem daarover informeren, dat geldt ook voor third party cookies.

Ik zeg niet dat je dat ook écht moet doen want het is praktisch ondoenlijk om aan de wetgeving te voldoen (ook leuk met die AVG straks), maar inhoudelijk gezien heb ik gelijk :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, Hinse zei:

Klopt, maar je moet juridisch gezien je bezoekers er wèl voor waarschuwen middels een cookiemelding, want je faciliteert hier die bronnen. ;) De wet gaat er van uit dat een bezoeker zelf niet hoeft uit te zoeken welke externe cookies/gegevens er allemaal op een website/forum draaien, je moet hem daarover informeren, dat geldt ook voor third party cookies.

Ik zeg niet dat je dat ook écht moet doen want het is praktisch ondoenlijk om aan de wetgeving te voldoen (ook leuk met die AVG straks), maar inhoudelijk gezien heb ik gelijk :P

Ik zou nog eerder YT blokkeren dan een cookiewall installeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, djkoelkast said:

Dat is dan alleen in topics met embedded youtubefilmpjes, op deze pagina zou je 0 trackers moeten zien.

Zou heel goed door mijn VDH kunnen komen (Video Download Helper)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sowieso een krankzinnige wet, of in ieder geval de praktische uitwerking ervan. De overheid doet net alsof ze de internetgebruiker een dienst bewijst om websites verplicht te laten waarschuwen voor cookies, maar in de praktijk betekent het alleen maar dat je op 99,9% van de websites geen toegang hebt als je de popups niet 'accepteert'.

Maw; er is geen fuck veranderd, behalve constant extra popups accepteren als je überhaupt websites wilt bezoeken (en dat doen de meesten dus toch wel)... het tracken en cookies installeren gaat gewoon vrolijk verder. Bedenk dat de grote meerderheid er geen bal verstand van heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn punt ging vooral over de opmerking dat er niets getracked zou worden, maar dat dat door 3rd party cookies wel degelijk gebeurd en je daarmee juridisch gezien een cookiemelding zou moeten plaatsen. Dat je daar principiële bezwaren tegen hebt snap ik dan ook weer ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, Hinse zei:

Mijn punt ging vooral over de opmerking dat er niets getracked zou worden, maar dat dat door 3rd party cookies wel degelijk gebeurd en je daarmee juridisch gezien een cookiemelding zou moeten plaatsen. Dat je daar principiële bezwaren tegen hebt snap ik dan ook weer ;)

In mijn geval zijn het 5th party cookies :P

Maar zo werkt het vast niet ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-4-2018 at 15:32, Hinse zei:

Zouden er daarom, juist door 3rd party cookies, überhaupt websites bestaan waar het niet gebeurt? Vandaar ook de wassen neus achter die wet / juridische waarschuwingsplicht.

Volledig hetzelfde als wanneer ieder zwembad de bezoeker moet waarschuwen voor / eerst akkoord moet laten gaan met dat je nat wordt als je gebruikt maakt van hun aanbod. "Echt? Word ik hier nat? Goed dat je ervoor waarschuwt, dan ga ik niet naar binnen!" :')

aangepast door MarsM

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen