Ga naar inhoud

Zomertijd/wintertijd


Aanbevolen berichten

Zomertijd/wintertijd

 

zomertijd.png.0a1a17ee8c6cafee159a627e2f921152.png

 

Nog een paar weken en we veranderen weer van tijd. Je weet wel, van wintertijd naar zomertijd. Dat kost me vast een paar onaangepaste dagen, door besef van leven in de onechte tijd, zoals elke keer na de tijdwissel.
En het is niet eens alleen de tijd, het is ook het licht. Sinds de wisseling is het jaar voor mij verdeeld in een donker gedeelte en een licht gedeelte. Echt. Niks geen energie-besparing, dat is inmiddels wel gebleken, wel een zee van licht extra. Hoewel, zie je het langzaam 's morgens lichter worden, in de zomertijd is het 's morgens opnieuw langer donker.

Inmiddels gaan er Europese stemmen op om de zomertijd af te gaan schaffen. Hoera! Maar dan komt er een volgend probleem. Kiest men voor altijd voor de wintertijd of wordt het vanwege het licht de zomertijd. Tja...

Waar kies jij voor? Zomertijd of wintertijd?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook zo'n 21e eeuws gezeur. Ik snap niet waarom daar steeds zo'n gedoe over is om 1 keer per half jaar de klok een uurtje te verzetten; allemaal die verhalen over een week van slag zijn en het dwangneurotische niet meer kunnen poepen om precies 7.17u 's ochtends...

 

Je blijft toch ook wel 'ns incidenteel tot 2 of 3 uur op een verjaardag of in de kroeg hangen waardoor je even van je ritme afwijkt? En mensen vliegen toch ook massaal de hele wereld over met jetlags en tijdverschillen? Moeten ze dat ook allemaal niet meer doen :O|.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prima dat jullie twee geen last hebben van de tijdswissel en dat MarsM mij m'n 'jetlag' gunt. :)

 

Maar dat vroeg ik helemaal niet. Ik vroeg welke tijd je zou kiezen, de zomertijd of de wintertijd, als men instemt met het afschaffen van de zomertijd. Dus voor altijd in de zomertijd leven of voor altijd in de wintertijd.

 

Voor mij hebben beide enige voorkeur. Ik vind het leuk dat in de wintertijd (de echte onze tijd) de dagen óf langer worden óf korter qua licht. En ik vind de zomertijd fijn vanwege het vele licht overdag.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minutes ago, Keetie said:

Prima dat jullie twee geen last hebben van de tijdswissel en dat MarsM mij m'n 'jetlag' gunt. :)

 

Maar dat vroeg ik helemaal niet. Ik vroeg welke tijd je zou kiezen, de zomertijd of de wintertijd, als men instemt met het afschaffen van de zomertijd. Dus voor altijd in de zomertijd leven of voor altijd in de wintertijd.

 

Voor mij hebben beide enige voorkeur. Ik vind het leuk dat in de wintertijd (de echte onze tijd) de dagen óf langer worden óf korter qua licht. En ik vind de zomertijd fijn vanwege het vele licht overdag.

 

Maar... wat maakt dat uit..?

Als je de klok niet meer hoeft te verzetten dan leef je feitelijk de helft van het jaar in de "normale" tijd en de andere helft in de eerdere zomer/wintertijd die is vervallen.

En het gaat maar om een uurtje, dus zo groot is dat verschil niet ;).

 

Zolang je niet punctueel bent en alles steeds op precies dezelfde tijden moet uitvoeren zul je er niet al te veel last van ondervinden.

Ik heb ook die hele discussie nooit begrepen :P.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoelde het eigenlijk in de algemene zin, al gun ik jou natuurlijk alle goede dingen in de wereld, desnoods jetlags als die daar ook onder vallen :P

 

Maar ik zou dus niet kiezen. Ze moeten het wat mij betreft zo houden ;)

 

Overigens wat me ook altijd opvalt is dat de mensen er altijd het meest over miepen in het voorjaar als ze een uur 'verliezen'. In de winter is het altijd 'Ah lekker een uurtje extra slapen' en dan hoor je niemand erover. En als het overdag in zou gaan op een woensdag zou men er ook minder over piepen, want voor een groot deel van de werkende bevolking zou het dan in de baas z'n tijd zijn :').

 

Elk onderwerp moet tegenwoordig uitvoerig veranderd, bestreden en/of bediscussiëerd worden. Het gaat nergens over :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...