Ga naar inhoud

Digitale klokken in Europa van slag


Aanbevolen berichten

Digitale klokken in Europa van slag


In heel Europa lopen digitale klokken  achter. Dat komt door een storing in Zuidoost-Europa. Elektrische digitale klokken worden aangestuurd door wisselstroom. Daardoor weten de klokken hoe laat het is.                       
                                        
De wisselstroom is normaal 50 hertz, maar door de storing is die wat minder. Daardoor verspringen de cijfers van de klok langzamer dan normaal.            
                                        
De problemen ontstonden half januari en sinds die tijd klagen veel mensen op sociale media dat hun wekkerradio of magnetronklokje achterloopt. Handmatig bijstellen helpt niet. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

 

Bron: NOS TT 128

 

 

Dit las ik vandaag op de NOS Teletekst, maar eigenlijk hebben wij zoiets al een tijdje sinds er zonnepanelen op ons dak liggen. Alleen lopen onze klokken, zoals die van de magnetron, te snel.

 

Wie herkent dit ook?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klaag je er dan ook over op social media? Anders hoor je er niet meer bij hoor -0-

 

En ja ik herken het maar niet specifiek door een wisselstroom-iets. Eens in de zoveel tijd moet je klokken gewoon licht bijstellen... de klok van m'n oude telefoon liep steeds scheef als ik 'm tig keer in de oplader inplugde en traditionele wijzerklokken lopen ook ietsje trager als het batterijtje zwakker wordt. Dan stel je het even bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

MarsM en ik hadden het er toevallig van het weekend nog over :P

Maar ja.. ik merk het ook met mijn klokken hier, maar kan nou niet zeggen dat ik er van slag van ben of dat ik daarover tegen iemand moet klagen.

Op de radio kwam zelfs al voorbij dat het betekende dat je elke maand een keer zo'n 4 minuten te laat op je werk komt... Who cares? :P

Ik werk veel meer dagen langer dan 8 uur en daar hoor ik ook nooit iemand over ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook gelul natuurlijk, want als je het weet kan je er ook standaard vanuit gaan dat hij 5 minuten achterloopt en dan ben je gewoon op tijd. En anders heb je 5 minuutjes extra. Maak je het ook niet andermans probleem. Verantwoordelijkheid... :') Mensen die met het ov reizen zijn zelfs gelijk halve uren te laat als je er geen rekening mee houdt en je trein/bus voor je neus wegrijdt. Niks zo ergerlijk als mensen die te laat zijn / balanceren op het randje van de tijd.

 

En het cares misschien niet bij een solo-kantoorbaan (de meeste kakventjes in goedkope pakken beginnen toch pas om 9.30 uur), maar als je in ploegendienst / shiften werkt is het wel vervelend. Dan moet een ander op jou wachten.

 

Ik stel m'n wekker in op de juiste tijd, maar zet de wekkerklok zelf expres / psychologisch een kwartier later om mezelf voor de gek te houden 's ochtends. Als de wekker gaat kan ik nog even blijven liggen en als ik volgens die klok achterloop op m'n ochtendritueel ga ik meer tempo maken, terwijl ik eigenlijk een kwartier speling heb. Creëer gewoon je eigen klok, ben je altijd op tijd :Y)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago, MarsM said:

Ik stel m'n wekker in op de juiste tijd, maar zet de wekkerklok zelf expres / psychologisch een kwartier later om mezelf voor de gek te houden 's ochtends. Als de wekker gaat kan ik nog even blijven liggen en als ik volgens die klok achterloop op m'n ochtendritueel ga ik meer tempo maken, terwijl ik eigenlijk een kwartier speling heb. Creëer gewoon je eigen klok, ben je altijd op tijd :Y)

Heel herkenbaar dit. De klok in de keuken liep bij mij altijd 5 minuten voor zodat het altijd klopte als ik zei zo en zo laat is het eten klaar en dan noemde ik natuurlijk een tijd (niet zo en zo laat...;) ).

 

Maar goed, inmiddels is in een nieuwsuitzending uitgelegd hoe het kan dat de tijd achterloopt op het ogenblik. Nederland krijgt van allerlei buitenlandse lijntjes stroom geleverd zodat het bij elkaar 50 Hertz wordt, alleen in de Balkanlanden heerst oorlog en daar is het lijntje met een rood kruis afgesloten. Dat scheelt 0,1 Hertz, dus krijgen we nu 49,9 Hertz binnen inplaats van de volledige 50!

 

Dan op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen of er verband is tussen zonnepanelen en een paar voorlopende klokken, denk ik dat het antwoord JA zal zijn. Ik denk dat wij dan 0,1 Hertz extra geleverd krijgen. Nou?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Ik lees net dat het weer goed gaat met de tijd.

 

De vertraging van afgelopen maand op digitale elektrische klokken en wekkers is weer ingelopen. De klokken liepen in  grote delen van Europa achter doordat Servië en Kosovo ruzieden over de hoeveelheid te leveren stroom.         
                                        
Alle landen moeten samen zorgen dat de  wisselstroom rond de 50 hertz blijft. Daarop baseren de digitale klokken de tijd. Er was een afwijking ontstaan van zo'n 300 seconden en die is inmiddels langzaam ingelopen, meldt Tennet.

 

Bron: NOS TT

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 hours ago, MarsM said:

Geruststellend! Weer een crisissituatie succesvol afgewend :+.

 

Maar heeft de zomertijd dan nog invloed hierop gehad? ;)

Jazeker heeft de zomertijd er nog invloed op gehad: door al die extra zonne- en lichtstralen lopen de klokken nu een beetje voor. Dus je kunt nog niet rustig slapen... ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Keetie zei:

Jazeker heeft de zomertijd er nog invloed op gehad: door al die extra zonne- en lichtstralen lopen de klokken nu een beetje voor. Dus je kunt nog niet rustig slapen... ;(

'S ochtends is het nu toch langer donker? _O- En voor 22.00u lig je gemiddeld vast niet op bed :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...