Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

7 uur geleden, djkoelkast zei:

Helemaal vergeten te stemmen in de vorige (ook geen Franse les gehad, daar doe ik het altijd voor, als ik moet wachten)

 

Donkey Kong Country voor mij.

Je zat toch altjd in een bibliotheek? Volg je daar Franse les? En om een speciale reden? :P (vind ik interessanter dan je stem op, dúh, Donkey Kong :Y))

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, MarsM zei:

Je zat toch altjd in een bibliotheek? Volg je daar Franse les? En om een speciale reden? :P (vind ik interessanter dan je stem op, dúh, Donkey Kong :Y))

Klopt, er wordt Franse les gegeven in een zaal in de bibliotheek, alleen ik volg jaar 2 (omdat ik al een goede basis heb vanaf de middelbare school) en mijn lief volgt jaar 1 (want die heeft nooit Frans gehad op school). Maar het ligt niet naast de deur, dus rijden we samen heen, ik zit dan met laptop in de bibliotheek te wachten tot mijn les begint terwijl zij les heeft en zij wacht daarna tot mijn les af is aldaar ;) 

 

Voor mij zijn er twee redenen om dit te doen. 1: om mijn hersenen bezig te houden. Ik heb affiniteit met taal, dus is een taal leren dan een leuke bezigheid. 2: omdat ik niet graag ergens heen ga waar ik de taal niet machtig ben. We zouden graag Wallonië verkennen, maar daar vertikken ze het vaak om een andere taal dan Frans te spreken. Dan vind ik het veel leuker om ze te verstaan en het te spreken dan dat ik met handen en voeten dingen duidelijk moet maken, of in steenkolen "Peter R. de Vries-Engels".

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, djkoelkast zei:

Klopt, er wordt Franse les gegeven in een zaal in de bibliotheek, alleen ik volg jaar 2 (omdat ik al een goede basis heb vanaf de middelbare school) en mijn lief volgt jaar 1 (want die heeft nooit Frans gehad op school). Maar het ligt niet naast de deur, dus rijden we samen heen, ik zit dan met laptop in de bibliotheek te wachten tot mijn les begint terwijl zij les heeft en zij wacht daarna tot mijn les af is aldaar ;) 

 

Voor mij zijn er twee redenen om dit te doen. 1: om mijn hersenen bezig te houden. Ik heb affiniteit met taal, dus is een taal leren dan een leuke bezigheid. 2: omdat ik niet graag ergens heen ga waar ik de taal niet machtig ben. We zouden graag Wallonië verkennen, maar daar vertikken ze het vaak om een andere taal dan Frans te spreken. Dan vind ik het veel leuker om ze te verstaan en het te spreken dan dat ik met handen en voeten dingen duidelijk moet maken, of in steenkolen "Peter R. de Vries-Engels".

 

Leuk! Ik ben er ook altijd wel een beetje jaloers op hoor als mensen meerdere talen vloeiend kunnen. Vooral als het die Romaanse talen zijn die je niet even 1,2,3 onder de knie hebt (Italiaans lijkt me tof om te kunnen ;)). Frans had ik helaas totaal geen gevoel bij... te weinig ezelsbruggetjes om echt aan vast te klampen als je het ‘er bij’ hebt op de middelbare school. Er zijn me alleen wat van die ‘rijmende rijtjes’ bijgebleven, zoals voor de onregelmatige bijvoeglijke naamwoorden (jeune, joli, beaux - vieux, petit, gros. Grand, longue, nouveau - bon, mauvais, haute). Al met al ging Duits me dan toch een stuk beter af, want Germaans dus veel overeenkomsten met het Nederlands :)

 

Je moet wel echt iets met taal hebben (heb ik zelf wel). Opmerkelijk weetje is overigens ook dat Nederlands blijkbaar één van de moeilijkste (Europese) talen is om te leren, zowel grammaticaal als uitspraak (harde taal / klanken).

 

Maar misschien goed om af te splitsen in een apart topic... :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, MarsM zei:

Leuk! Ik ben er ook altijd wel een beetje jaloers op hoor als mensen meerdere talen vloeiend kunnen. Vooral als het die Romaanse talen zijn die je niet even 1,2,3 onder de knie hebt (Italiaans lijkt me tof om te kunnen ;)). Frans had ik helaas totaal geen gevoel bij... te weinig ezelsbruggetjes om echt aan vast te klampen als je het ‘er bij’ hebt op de middelbare school. Er zijn me alleen wat van die ‘rijmende rijtjes’ bijgebleven, zoals voor de onregelmatige bijvoeglijke naamwoorden (jeune, joli, beaux - vieux, petit, gros. Grand, longue, nouveau - bon, mauvais, haute). Al met al ging Duits me dan toch een stuk beter af, want Germaans dus veel overeenkomsten met het Nederlands :)

 

Je moet wel echt iets met taal hebben (heb ik zelf wel). Opmerkelijk weetje is overigens ook dat Nederlands blijkbaar één van de moeilijkste (Europese) talen is om te leren, zowel grammaticaal als uitspraak (harde taal / klanken).

 

Maar misschien goed om af te splitsen in een apart topic... :P

Splitsen mag ;)

Ik spreek vloeiend Nederlands, Duits en Engels, maar dat kunnen de meeste Nederlanders wel (al is Duits voor velen best lastig om ècht te spreken, ik krijg wel eens rare koppen als ze mijn Nederlandse pinpas zien haha). Frans ben ik mee bezig en voor het 1e jaar dat ik dit doe gaat het me best aardig af. Zal nog wel een paar jaar nodig hebben hoor.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herinner me nog wel jouw MCDonalds pesterijen en de verbaasde gezichten ("Ich möchte gerne ein 'Bik Mak'.. ja mit 'ketsjoep'" (... bestelling is klaar en wordt overhandigd). "Ja, bedankt he, fijne dag!" _O-

 

Bijna net zo leuk als door de McDrive gaan met "Ik wil graag een Big Mac *pfffrt kggggg* frietsaus!" _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik spreek/schrijf/lees/versta vloeiend/goed: Afrikaans, Duits, Engels, Noors, Zweeds.

 

Ik spreek/schrijf/lees/versta redelijk: Spaans. Werk voor een 99% Spaanstalig bedrijf.

 

Ik lees/versta redelijk: Luxemburgs, Frans, Portugees, Fries, Limburgs.

 

Ik lees goed: Deens. Lastige taal om te spreken/verstaan. Geschreven nagenoeg identiek aan Noors.

aangepast door PeterNY
Link naar bericht
Delen op andere sites

@PeterNY Dat is netjes hoor, zoveel talen beheersen! ;)

 

@Keetie Ontopic, wij hadden op de middelbare school de methode Omnibus en dat begon met 10 zinnetjes, waarvan ik me nog herinner:

 

C'est la camping

C'est le stade

C'est le château

C'est le collège

C'est la poste

C'est le syndicat d'initiative (volgens de docent was dat een antiek woord voor vvv-kantoor en moest je nu zeggen: C'est le bureau du tourisme :P )

C'est l'hôtel de la plage

C'est le commissariat

C'est la gare

C'est le port

 

Verhip, dat zijn ze alle 10 :D  En je leerde ook al heel snel Qu'est-ce c'est?

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minutes ago, Hinse said:

@PeterNY Dat is netjes hoor, zoveel talen beheersen! ;)

 

@Keetie Ontopic, wij hadden op de middelbare school de methode Omnibus en dat begon met 10 zinnetjes, waarvan ik me nog herinner:

 

C'est la camping

C'est le stade

C'est le château

C'est le collège

C'est la poste

C'est le syndicat d'initiative (volgens de docent was dat een antiek woord voor vvv-kantoor en moest je nu zeggen: C'est le bureau du tourisme :P )

C'est l'hôtel de la plage

C'est le commissariat

C'est la gare

C'est le port

 

Verhip, dat zijn ze alle 10 :D  En je leerde ook al heel snel Qu'est-ce c'est?

WTF?! :P

Hahahaha... Dat is ook wat ik op school heb gekregen, precies dezelfde zinnetjes en hetzelfde boekwerk :P

Ik heb ook nog steeds die casettebandjes waar die Franse luisteroefeningen op stonden met van die ontzettend foute liedjes (zoals "où vous passez vos vacances") :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, RM zei:

WTF?! :P

Hahahaha... Dat is ook wat ik op school heb gekregen, precies dezelfde zinnetjes en hetzelfde boekwerk :P

Ik heb ook nog steeds die casettebandjes waar die Franse luisteroefeningen op stonden met van die ontzettend foute liedjes (zoals "où vous passez vos vacances") :P 

Het was verder een dramatische methode, maar die stripjes waren wel leuk. Daarvan herinner ik me nog Supergosse, Coco et Bobo, Les Serpents. Supergosse was een soort superheld die leefde op jus d'orange om sterk te worden :P En je had ook zo'n aanstekelijk liedje: Avec mon panier, je vais au marché... qu'est-ce que tu as donc dans ton panier... moi, j'ai une pomme, moi, j'ai une pêche :+ 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, Hinse said:

Het was verder een dramatische methode, maar die stripjes waren wel leuk. Daarvan herinner ik me nog Supergosse, Coco et Bobo, Les Serpents. Supergosse was een soort superheld die leefde op jus d'orange om sterk te worden :P En je had ook zo'n aanstekelijk liedje: Avec mon panier, je vais au marché... qu'est-ce que tu as donc dans ton panier... moi, j'ai une pomme, moi, j'ai une pêche :+ 

Ja hahaha inderdaad, om nog maar te zwijgen over die aanstekelijke interludes tussen de opdrachten door :P

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, PeterNY zei:

Ik spreek/schrijf/lees/versta vloeiend/goed: Afrikaans, Duits, Engels, Noors, Zweeds.

 

Ik spreek/schrijf/lees/versta redelijk: Spaans. Werk voor een 99% Spaanstalig bedrijf.

 

Ik lees/versta redelijk: Luxemburgs, Frans, Portugees, Fries, Limburgs.

 

Ik lees goed: Deens. Lastige taal om te spreken/verstaan. Geschreven nagenoeg identiek aan Noors.

En Nederlands beheers je niet? (Ok flauw :Y) ) en Vlaams moet dan ook wel lukken toch als je al zoveel Nederlands-dialect beheerst?

 

Wat betreft Afrikaans, dat is toch niet echt een taal opzich? Ik neem aan dat je dan Zuid-Afrikaans bedoelt? Veel talen in het continent Afrika zullen overeenkomen, maar Zuid-Afrikaans is weer iets totaal anders dan wat in centraal en noord-Afrika wordt gesproken. Wel een leuke taal, vaak omschrijvingen zoals 'hijsbakkie' voor lift en 'amperbroekkie' voor string _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, MarsM zei:

Wat betreft Afrikaans, dat is toch niet echt een taal opzich? Ik neem aan dat je dan Zuid-Afrikaans bedoelt? Veel talen in het continent Afrika zullen overeenkomen, maar Zuid-Afrikaans is weer iets totaal anders dan wat in centraal en noord-Afrika wordt gesproken. 

Afrikaans is wel een taal, die in Zuid-Afrika en een deel van Namibië wordt gesproken. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
1 uur terug, Hinse zei:

Afrikaans is wel een taal, die in Zuid-Afrika en een deel van Namibië wordt gesproken. ;) 

Ja precies in mijn beleving was dat Zuid-Afrikaans (net even iets specifieker), maar dan bedoelen we gewoon hetzelfde ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een leuke taal, dat Afrikaans. Ik heb een aantal jaren gecorrespondeerd met penvriendinnen in het Zuid-Afrikaans. Eentje kwam uit Zuid-Afrika, de andere uit Namibië. Die laatste heeft mij nog eens opgebeld een aantal jaren geleden. Moeilijk te volgen van beide kanten, toen zijn we in het Engels overgegaan. De taal lezen is gemakkelijker.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
17 uur geleden, Keetie zei:

Een leuke taal, dat Afrikaans. Ik heb een aantal jaren gecorrespondeerd met penvriendinnen in het Zuid-Afrikaans. Eentje kwam uit Zuid-Afrika, de andere uit Namibië. Die laatste heeft mij nog eens opgebeld een aantal jaren geleden. Moeilijk te volgen van beide kanten, toen zijn we in het Engels overgegaan. De taal lezen is gemakkelijker.

 

 

Het topic schiet waarschijnlijk alle kanten op, maar jemig; 'Penvriend(in)'... dat begrip is anno 2018 ook wel ter ziele. Ergens stiekem toch wel weer zonde ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens ik heb ook in het Frans gecorrespondeerd om maar even weer naar de Franse les terug te keren. Ik las op Internet dat men zijn 1e Engelse les en / of zijn 1e Duitse les niet meer kan herinneren. Ik ook niet, inderdaad. Wel weet ik nog dat de Duitse lerares vertelde dat Duits echt niet zo moeilijk was en ze ging Duitse woordjes opnoemen waarvan wij mochten raden wat ze betekenden in het Nederlands. Dar ging redelijk goed, totdat de woorden niet meer zo overeen kwamen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Keetie zei:

Trouwens ik heb ook in het Frans gecorrespondeerd om maar even weer naar de Franse les terug te keren. Ik las op Internet dat men zijn 1e Engelse les en / of zijn 1e Duitse les niet meer kan herinneren. Ik ook niet, inderdaad. Wel weet ik nog dat de Duitse lerares vertelde dat Duits echt niet zo moeilijk was en ze ging Duitse woordjes opnoemen waarvan wij mochten raden wat ze betekenden in het Nederlands. Dar ging redelijk goed, totdat de woorden niet meer zo overeen kwamen.

 

Ik kan het me nog redelijk helder voor de geest halen, dat Engels en Duits.

 

De Duitse methode die we hadden was toen net nieuw, genaamd Linie Eins. We leerden als eerste de woordjes wer, was en wo.

 

De Engelse methode was al een stuk ouder en heette Notting Hill Gate. Dit boek begon met een stripje waar bepaalde karakters in speelden die door het hele boek terug kwamen (Judy, Ted, Roy, Hakim, Susan, etc.) en het eerste stripje ging volgens mij over Judy en haar 'clothes', wat ze nou aan moest trekken. :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13-3-2018 at 13:13, Keetie zei:

Trouwens ik heb ook in het Frans gecorrespondeerd om maar even weer naar de Franse les terug te keren. Ik las op Internet dat men zijn 1e Engelse les en / of zijn 1e Duitse les niet meer kan herinneren. Ik ook niet, inderdaad. Wel weet ik nog dat de Duitse lerares vertelde dat Duits echt niet zo moeilijk was en ze ging Duitse woordjes opnoemen waarvan wij mochten raden wat ze betekenden in het Nederlands. Dar ging redelijk goed, totdat de woorden niet meer zo overeen kwamen.

 

Ik kan me mijn eerste Duitse les nog wel herinneren, maar dat kwam eigenlijk omdat een klasgenoot het presteerde om binnen een recordtijd van 5 seconden de les te worden uitgestuurd. Dat heb ik altijd onthouden... _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, MarsM zei:

Ik kan me mijn eerste Duitse les nog wel herinneren, maar dat kwam eigenlijk omdat een klasgenoot het presteerde om binnen een recordtijd van 5 seconden de les te worden uitgestuurd. Dat heb ik altijd onthouden... _O-

Deed ie een Basil Fawlty imitatie ofzo? :') 

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden, Hinse zei:

Deed ie een Basil Fawlty imitatie ofzo? :') 

Haha, ja nou 'iets' minder erg maar toch; bij binnenkomst in het lokaal beantwoordde hij een vraag van de leraar met "jawohl mein führer", dus toen kon hij zich volkomen terecht wel gelijk even melden voor een weekje corvee :'). Wel één van mijn tofste leraren overigens.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...