Ga naar inhoud

zonnepanelen en retro games


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Vandaag was ik wat aan het spelen op mijn sega megadrive toen hij plots vast bleef hangen. na een keer op de reset knop te drukken gaf het een heel raar beeld. Dit kon niet goed zijn. Ik check de spanning van de voeding en ja hoor er stond 14V DC op de voeding in plaats van 10V DC waar de megadrive voor gemaakt is. Ik hoorde van andere al dat dit een gebruikelijk probleem is van een aantal commodore computers. Ik kon er echter niets over dit probleem vinden over de sega megadrive. Ik heb mijn NES gecheckt en deze kreeg een spanning van 9.5V DC binnen in plaats van 9V DC.

 

Ik deed het stopcontact nameten. Hierop bleek (rond 12 uur) 226.4V AC te staan, een mooie 6.4V AC hoger dan waarvoor de voeding gemaakt is. Rond 16.00 deed ik nog een meting. Uit deze meting bleek de spanning nog maar 223.2V AC te zijn. Om 18.30 deed ik nog een meting en nu was de spanning weer mooi terug gezakt naar 220V AC. Hoewel ik dit niet met 100% zekerheid kan zeggen denk ik dat dit spanningsverschil komt door de zonnepanelen die op ons dak liggen. De theorie is dat: om terug te kunnen leveren aan het net hebben we een grotere spanning nodig dan het net. Hierdoor gaan de spanningen val alle stopcontacten omhoog. En dit leid dan weer tot hogere spanningen op de transformatoren van onze voedingen en dus op hogere voedingsspanning.

 

Nu de spanning weer mooi terug was gegaan naar 220V AC is de spanning op de megadrive voeding ook verlaagd naar 13.7V DC. Dit is een mooie vermindering maar nog steeds niet wat het hoort te zijn.

 

Nu komt mijn vraag aan jullie:

Kunnen jullie de voedingsspanning van jullie megadrive controleren en even door geven. Als jullie toch bezig zijn: (doe dit alleen als je weet wat je aan het doen bent) Kunnen jullie ook jullie stopcontact spanning overdag en 's avonds meten en door geven. Dan weet ik of het ook echt aan mijn zonnepanelen ligt of aan een quirk van het licht net.

 

Alvast bedankt,

-Sev

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is idd wat ze mij op mijn opleiding geleerd hebben. Ik meet toch echt geen 230V. Om de een of andere rede is de spanning weer terug omhoog gesprongen naar 223V AC. Ik heb mijn SNES voeding gecontroleerd die gemaakt is om te werken tussen 220V en 230V en zijn spanning is 10.5V AC Dit hoort eigelijk 9-9.4V AC te zijn. Is het normaal dat voedingen een hogere spanning hebben dan wat er op de voeding zelf staat?

 

Sorry voor al deze vragen. Ik ben nog een lerende student. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die 230V word inderdaad bijna nooit gehaald, maar 226V is wel een gemiddelde.

Hogere ingangsspanning kan een voeding een hogere uitgangsspanning laten geven.  Dit hangt er van af of de voeding in kwestie slechts een simpele trafo is, of dat er ook een spanningsregelaar in zit.
De spanningsregelaar zal zorgen dat de spanning nooit hoger word dan ingestelde waarde (al zou je 260V uit je stopcontact krijgen :P )
Enkel een trafo bestaat uit wikkelingen waardoor de spanning dus lager word.  Meer in is dan ook meer uit (is een vaste verhouding)
Dan heb je nog de geschakelde voeding, deze is in de basis veel minder gevoelig voor ingaande spanning, maar beschikt evengoed over een spanningsregelaar en zal dus ook altijd dezelfde spanning uitgeven (tenzij er iets defect is, maar zelfs dan.... Die dingen zijn vrijwel altijd beveiligd)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@IntegraSuper! dank je voor je feedback. Na nog wat zoekwerk ben ik uitgekomen op een reparatie guide. Hierin werd gezegd dat een spanning van 13 V best normaal is. Misschien is er een andere reden voor het freezen (een bug? |:() Ik kan nu met een iets geruster hart mijn megadrive weer aansluiten.

 

nogmaals bedankt en sorry voor mijn stomme vragen :/

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 3/30/2018 at 9:55 PM, 07_Sev said:

@IntegraSuper! dank je voor je feedback. Na nog wat zoekwerk ben ik uitgekomen op een reparatie guide. Hierin werd gezegd dat een spanning van 13 V best normaal is. Misschien is er een andere reden voor het freezen (een bug? |:() Ik kan nu met een iets geruster hart mijn megadrive weer aansluiten.

 

nogmaals bedankt en sorry voor mijn stomme vragen :/

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...