Ga naar inhoud

Diskettes, floppy's


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden, MarsM zei:

Tof ;). Wat djkoelkast zei, die Imation floppy's (met dat toverstafje), kan ik me ook nog wel herinneren dat we die vroeger gebruikten. Ondenkbaar dat we ons ooit gered hebben met die schamele 1.44mb die erop paste :P

Toen mijn vader zijn pc met 2x 20MB MFM harddisk kocht werd hij voor gek versleten. "dat krijgt u nooit vol!"

 

Toen er nog een Atariwinkel in Den Helder was (LoKo computers) hadden ze een adressenbestand voor de Atari. Daar kon je dertig adressen in opslaan! (en er werd gereageerd met: zo!, van dat is veel!)

 

_O- 

 

Waarom we ons er nu niet meer mee redden is nog veel meer de vraag :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minuten geleden, djkoelkast zei:

Toen mijn vader zijn pc met 2x 20MB MFM harddisk kocht werd hij voor gek versleten. "dat krijgt u nooit vol!"

 

Toen er nog een Atariwinkel in Den Helder was (LoKo computers) hadden ze een adressenbestand voor de Atari. Daar kon je dertig adressen in opslaan! (en er werd gereageerd met: zo!, van dat is veel!)

 

_O- 

 

Waarom we ons er nu niet meer mee redden is nog veel meer de vraag :P

Man dat was het paradijs; een pc met een harddisc van 40 MB. Ik plempte 'm gelijk vol met spellen als Doom, want die was wel 10 MB dus die kon er eindelijk op :+. Daarvoor kon ik alleen met meerdere van die floppy's en inpakprogramma's klooien om 'zware spellen' van 2,5 MB zoals Wolfenstein en Commander Keen te verhuizen en te installeren. En dan ook lekker met MSDos nog old school de bestandjes bij elkaar zoeken. Mooie tijd :).

 

Daarvoor hadden we alleen een commodore zonder Harddisc en 2 stations voor die platte B: floppy's van ca 300kb per stuk. Kon je net space invaders en pacman op zetten maar dan was je er ook wel :+.

 

Prachtig hoe dit topic alle kanten op schiet overigens :P

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Platte B floppy's _O- 

 

320 of later 360kb waren die, maar wel verdeeld over 2 kanten, dus 180kb per kant. Op de C64 zat standaard een single-sided drive, dus kon je door een nokje uit de diskette te knippen en de diskette fysiek om te draaien ook de andere kant gebruiken. Misschien tijd voor een diskettetopic? ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
34 minuten geleden, djkoelkast zei:

Platte B floppy's _O- 

 

320 of later 360kb waren die, maar wel verdeeld over 2 kanten, dus 180kb per kant. Op de C64 zat standaard een single-sided drive, dus kon je door een nokje uit de diskette te knippen en de diskette fysiek om te draaien ook de andere kant gebruiken. Misschien tijd voor een diskettetopic? ;) 

De 5.25 inch floppy had je op het laatste zelfs als double sided high density met 1.2 MB, zoals de versie op de foto die ik had geplaatst. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, djkoelkast zei:

Platte B floppy's _O- 

 

320 of later 360kb waren die, maar wel verdeeld over 2 kanten, dus 180kb per kant. Op de C64 zat standaard een single-sided drive, dus kon je door een nokje uit de diskette te knippen en de diskette fysiek om te draaien ook de andere kant gebruiken. Misschien tijd voor een diskettetopic? ;) 

:P. Ja, hadden die dingen ook nog een officiële'naam'? Die andere eisten eigenlijk wel snel de gangbare term 'floppy' op en werden bekend als de 3.5 inch 1.44MB diskette (A: station). Die slappe diskettes heb ik eigenlijk in mijn herinnering altijd platte B floppy's genoemd :).

 

Maar apart topic is goed hoor! Splitsen en verhuizen? ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, MarsM zei:

:P. Ja, hadden die dingen ook nog een officiële'naam'? Die andere eisten eigenlijk wel snel de gangbare term 'floppy' op en werden bekend als de 3.5 inch 1.44MB diskette (A: station). Die slappe diskettes heb ik eigenlijk in mijn herinnering altijd platte B floppy's genoemd :).

 

Maar apart topic is goed hoor! Splitsen en verhuizen? ;)

Gewoon diskettes in het Nederlands, maar ze zijn nogal "floppy" vandaar de bijnaam floppy.

En dan heb je 3 en een half inch en 5 en een kwart inch (en 3 en 8 inch bestaan ook, maar die waren in de minderheid)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎5‎-‎4‎-‎2018 at 09:00, djkoelkast zei:

Gewoon diskettes in het Nederlands, maar ze zijn nogal "floppy" vandaar de bijnaam floppy.

 

Klopt het verhaal dat ze in België 'flodderschijf' werden genoemd? Wel gehoord in de 'wandelgangen' maar nooit bevestigd gehoord!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5-4-2018 at 09:00, djkoelkast zei:

Gewoon diskettes in het Nederlands, maar ze zijn nogal "floppy" vandaar de bijnaam floppy.

En dan heb je 3 en een half inch en 5 en een kwart inch (en 3 en 8 inch bestaan ook, maar die waren in de minderheid)

de 8" Flop was toch erg veel gebruikt!  Echter niet bij de consument ;)

2,5" bestaat ook (ik heb ze, gaan in de drive van m'n analoge sampler uit 1986 :P )

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Integra zei:

de 8" Flop was toch erg veel gebruikt!  Echter niet bij de consument ;)

2,5" bestaat ook (ik heb ze, gaan in de drive van m'n analoge sampler uit 1986 :P )

Je had ook nog Triton Quick Disk, die was 2,8"

Ik denk dat in je sampler QD's zitten QuickDisk.

 

En veel gebruikt, maar in de minderheid ten opzichte van 3,5" en 5,25"

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, djkoelkast zei:

Je had ook nog Triton Quick Disk, die was 2,8"

Ik denk dat in je sampler QD's zitten QuickDisk.

 

En veel gebruikt, maar in de minderheid ten opzichte van 3,5" en 5,25"

Mooie tijd toen het nog spannend was wat uiteindelijk dé standaard zou worden. En toen de 3,5" het eindelijk duidelijk had gewonnen kwam de cd-rom die eventjes ruim 450 keer meer data kon bevatten :P Het is dat het branden zo duur was, anders was de diskette nog sneller verdwenen denk ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites

de 2,8 QD gaat in m'n Korg Synth ;)

Nee, is echt een 2,5" floppy (een slappe) in de Kawai sampler ;) Bijna niet aan te komen :( 
Uit hetzelfde jaar heb ik ook 2 maal een Akai S-612 sampler met drives (deze is al digitaal) en gebruikt net als de Korg de 2,8 QD

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, Hinse zei:

Mooie tijd toen het nog spannend was wat uiteindelijk dé standaard zou worden. En toen de 3,5" het eindelijk duidelijk had gewonnen kwam de cd-rom die eventjes ruim 450 keer meer data kon bevatten :P Het is dat het branden zo duur was, anders was de diskette nog sneller verdwenen denk ik.

Er was ook nog de LS120/SuperDisk, de Iomega ZIP (100, later 250 en uiteindelijk zelfs 750mb), de JAZ (1gb, later 2gb), de Syquest had nog een 120mb concurrent op ZIP met echt een hdd platter.

Dan kwam er nog een MO disk (soort grote minidisc) en er was ook floptical. De meeste van die heb ik wel in bezit, ik zal eens foto's maken :D

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, djkoelkast said:

Je had ook nog Triton Quick Disk, die was 2,8"

Ik denk dat in je sampler QD's zitten QuickDisk.

 

En veel gebruikt, maar in de minderheid ten opzichte van 3,5" en 5,25"

Ook gebruikt in de de Sharp MZ-700 en 800 serie....

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, MarsM zei:

For the record;

In het begin kon ik nog aardig meekomen, maar vervolgens begon weer het ‘gebrabbel’ met letter- en cijfercombinaties...

viel me alleen op dat de eerdere vraag van @Joost was overgeslagen (werden de floppy’s in België ‘flodderschijf’ genoemd)? Iemand? :)

Ik zou het niet weten.

 

En ZIP, JAZ, LS120 zijn namen van schijven, ik zal van alle soorten die ik heb foto's maken met een korte beschrijving. ZIP is trouwens heel erg bekend.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, djkoelkast zei:

Ik zou het niet weten.

 

En ZIP, JAZ, LS120 zijn namen van schijven, ik zal van alle soorten die ik heb foto's maken met een korte beschrijving. ZIP is trouwens heel erg bekend.

 

ZIP ken ik alleen als ‘compressie-extensie’ :P

Maar wellicht als je een foto hebt dat er inderdaad wel een lampje gaat branden. Die 3M floppy’s van Hinse kwamen me uiteindelijk ook bekend voor. En natuurlijk sowieso leuk wat achtergrondinformatie, ik steek er in ieder geval nog een hoop van op. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, MarsM zei:

ZIP ken ik alleen als ‘compressie-extensie’ :P

Maar wellicht als je een foto hebt dat er inderdaad wel een lampje gaat branden. Die 3M floppy’s van Hinse kwamen me uiteindelijk ook bekend voor. En natuurlijk sowieso leuk wat achtergrondinformatie, ik steek er in ieder geval nog een hoop van op. ;)

 

Ik ga een stapeltje oude media opzoeken om te fotograferen en uit te leggen wat het is ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

IBM had het 2.88MB ED formaat. Er was ook een programma om meer dan 1.44MB op een diskette te krijgen qua formateren. Ben de naam vergeten.

 

Ik gebruikte altijd PC Tools backup om daar programma's mee op te slaan: compressie en fout herstel. Veel van de goedkope schijven die ik had hadden vaak problemen met slechte sectoren. PC Tools kon dit herstellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, PeterNY zei:

IBM had het 2.88MB ED formaat. Er was ook een programma om meer dan 1.44MB op een diskette te krijgen qua formateren. Ben de naam vergeten.

 

Ik gebruikte altijd PC Tools backup om daar programma's mee op te slaan: compressie en fout herstel. Veel van de goedkope schijven die ik had hadden vaak problemen met slechte sectoren. PC Tools kon dit herstellen.

Ik gebruikte in het DOS tijdperk altijd .arj extensie, dan kon je 2,5 tot 3mb op een floppy kwijt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij kon je met DriveSpace niks doen met FDD, wel met HDD.

 

Overigens, DriveSpace is de nieuwe naam. DoubleSpace was de oorspronkelijke naam, echter had Microsoft dit domweg gekopieerd van Stacker dus hebben ze het opnieuw moeten maken en dat is uiteindelijk Drivespace geworden. /details

 

Iedereen heeft het hier over de 'floppy' en 'diskette', echter wordt de voorloper van de 5,25" vergeten. De 8" floppy. Het klopt dat deze niet in een thuiscomputer zaten, maar voor puur zakelijk werden deze echt wel gebruikt. In het HomeComputerMuseum staan in ieder geval 2 machines waar 8" diskette's in passen.

 

Uitgevonden door mijnheer Shugart in 1967, dat waren de 8" diskette's met een opslagcapaciteit van 80kB, latere versies gingen zelf tot 1.2MB (meestgebruikt is trouwens 500kB) ! In 1976 is de 5,25" uitgevonden welke een stuk makkelijker te gebruiken was dan 8". Bovendien zocht de toen nog nieuwe computermarkt ook een snellere opslag dan cassettebandjes. Dus zodoende dat de 5,25" veel gebruikt is in computers.

 

Formaten van de 5,25" zijn, 110kB (1976, 35 tracks, SSSD), 360kB (1978, SSDD), 720kB (1980, SSQD of DSDD) en 1.2MB (DSHD)

 

In 1982 is de 3,5" uitgevonden met een capaciteit van 264kB (Single Density) en kort daarna 1984 de Double Density met een capaciteit van 720kB. 

 

De eerste computer met een 3,5" is trouwens de Apple Lisa 2. 

 

In 1987 kwamen de 1.44MB en de 2.88MB. In 1988 is er nog een 'TD' formaat geweest, met 12.5MB op 1 diskette. Deze zat in de NEC PC-88 VA3. In 1996 wist 3M zelfs 120MB op een 3,5" te stoppen middels de LS-120 drive. Als laatste is rond 2000 nog de LS-240 uitgekomen die 240MB in een 3,5" behuizing stopte. 

 

Er zijn overigens ook 2" en 3" diskette's geweest. Meestal bij 1 merk exclusief waardoor het formaat niet aansloeg. Datzelfde geldt ook een beetje voor 2.88MB, formaat is nooit echt aangeslagen.

 

Mocht iemand nog behoefte hebben, wij hebben nog nieuwe 3,5", 5,25" en 8" diskette's liggen.  

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
8 uur geleden, MarsM zei:

Nja, voor die tijd... je hebt het al gauw over een capaciteits / opslaguitbreiding van ca 20%... helemaal niet slecht toch ;)

Nee, maar het was allemaal wat omslachtig in gebruik als ik het me goed herinner. ;)

 

Net op de vrijmarkt kwam ik 2 zipdrives tegen, had alleen geen kleingeld bij me om ze mee te nemen omdat ik er toevallig langs kwam :'), ze waren 50 cent per stuk:

IMG_20180426_195800.thumb.jpg.aec9553f74d4a551620ed6f60b1ffb22.jpg

 

 

 

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herinner me het ook en met zekerheid: het was inderdaad altijd omslachtig ;)

Het was ook eigenlijk altijd een verrassing als je files probeerde ‘in te pakken’, hoeveel capaciteitswinst je uiteindelijk had. Soms was het eindresultaat amper lichter qua capaciteitsomvang. Wel kon je gewoon meerdere floppy’s gebruiken, waar bij het ‘uitpakken’ dan in volgorde om werd gevraagd.

 

Overigens ‘lekker handig’ om over een vrijmarkt te lopen zonder losse centen... ik heb er nog nooit eentje met een mobiel pinautomaat bij z’n kleedje gezien :P

Vind er eigenlijk sowieso weinig aan altijd, rommel van de ene zolder naar de andere zolder verkassen. Het leukste is nog om, als zo’n kleedje helemaal vol ligt met bende, te doen alsof je interesse hebt in het kleedje _O-. Maar goed, ik ga weer eens off-topic... ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 4/26/2018 at 21:49, Hinse zei:

Nee, maar het was allemaal wat omslachtig in gebruik als ik het me goed herinner. ;)

 

Net op de vrijmarkt kwam ik 2 zipdrives tegen, had alleen geen kleingeld bij me om ze mee te nemen omdat ik er toevallig langs kwam :'), ze waren 50 cent per stuk:

IMG_20180426_195800.thumb.jpg.aec9553f74d4a551620ed6f60b1ffb22.jpg

 

 

 

Die USB-powered drives zijn meestal stuk. Die oudere zijn beter.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Programma waarmee je 1.7mb op een 1.44md 3.5 kon zette was vgacopy. Een soort van xcopy clone voor de pc.

zelf heel veel gebruikt om meer mod-files op mijn diskette’s te zetten.

 

Zelf heb ik de zip disk veel gebruikt. 100mb op een disk was veel. 

Het mooie aan de ls120 disks was dat je zowel de speciale 120mb disks kon lezen en schrijven, maar ook de standaard 3.5” diskettes in hetzelfde station. Een kameraat van mij had de ls120 en heeft die vele jaren gebruikt.

Iomega had ook nog de click disk. 40mb op een mini schijfje.

aangepast door seob
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Mooie thread mensen, dit roept herinneringen op!  Ik moet erkennen dat dit inderdaad een hele leuke kant van het Retroforum is (zoals mij ooit eens door iemand is ingefluisterd): bepaalde threads kunnen een hoop herinneringen boven brengen, top!

 

Ok. dan moet ik ook maar even wat delen ;)

 

image.thumb.png.9dacf6dc3fa85db07050b8f1dccf6757.png

 

Even inhakende op de ZIP drive die eerder werd genoemd... hier zie je mijn (hele) oude Solaris / FreeBSD server en specifiek zie je hier de ingebouwde variant van de ZIP. Een SCSI drive die dus maar liefst 100Mb aan opslag heeft. Wow! 😮  Hij staat nog in mijn kamer want ik heb onlangs mijn computerparkje een beetje vernieuwd en aangepast en heb nog geen tijd gehad deze kast in de berging te zetten..

 

 

En over floppies gesproken...  Ik heb ook de nodige bakken aan 5.25" liggen die ik op de C64 gebruikte. Mooi werk: kocht je een notcher zodat je een hoekje uit kon knippen en vervolgens kon je de disk aan 2 kanten gebruiken (even omdraaien, net als een singletje of LP). Iets wat uiteraard afgeraden werd door de fabrikanten ;)

 

Een ding is voor mij zeker: magnetische opslag kan een veel betere kwaliteit hebben dan optisch. Je moet e.e.a. binnen context zien (uiteraard) maar al mijn oude C64 disks (die ik heb geprobeerd althans) doen het nog steeds. En daar zaten ook heele goedkope doosjes tussen (spul wat ik ooit eens voor echt goedkoop op de HCC dagen had gekocht). Al dat spul doet het nog. Maar een CD'tje die ik rond 2000 - 2005 heb gebrand? Niks meer mee te doen hoor....

 

Op 23-4-2018 at 19:31, MarsM zei:

Ik gebruikte in het DOS tijdperk altijd .arj extensie, dan kon je 2,5 tot 3mb op een floppy kwijt.

<raises hand>

 

Die heb ik in het verleden ook heel erg veel gebruikt. Had vroeger een (klein) BBS wat redelijk goed bezocht werd en ARJ is altijd mijn favoriet geweest...

 

... totdat ik RAR had ontdekt. Dat was een machtige archiver!

 

Kon alles wat ARJ kon, maar maakte de archives echt zichtbaar (veel) kleiner. Nog leuker: er zat een file manager in a la Norton Commander (of Midnight Commander (= huidige open source variant)) en dat maakte het werken met archives een heel stuk handiger. Helemaal als je niet 50 verschillende commandline opties wilde blijven onthouden.

 

Ik was dermate gecharmeerd van RAR dat ik 'm officieel heb geregistreerd en wat denk je?  De auteur heeft mij hoogst persoonlijk de key doorgemailed. Ofwel: zijn buitenlandse BBS belde met mijn BBS om een zogenaamde 'netmail' (= e-mail maar dan via FidoNet) door te sturen met daaraan mijn key. Nog leuker: vele jaren later heb ik die key nog eens met WinRAR geprobeerd en wat denk je? No problem.

 

Wilde alleen niet meer de naam van mijn BBS erin en heb dus een nieuwe licentie genomen met mijn domeinnaam. Kreeg notabene nog een hele stevige korting omdat ik al zo lang officieel gebruiker was (het hielp ook dat ik hen vroeg of ze nog een DOS versie voor me hadden ter download, omdat ik die graag binnen Dosemu wilde gaan gebruiken).

 

Mooie tijden :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...