Ga naar inhoud

Op zoek naar Retro TV series/shows (super) fans


Aanbevolen berichten

Beste community,

 

Ik ben op zoek naar mede Retroseries lovers. Ik heb namelijk een paar vragen over deze gedeelde passie.
Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar 3 dingen:
Wat geniet jouw voorkeur: Engels of Nederlands?
Hoe kijk en waar kijk jij nu je favorieten series/shows?

Wat is jouw all time favoriete serie/show

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Soms voel ik me wel eens schuldig dat ik series uit eigen land minder goed ken dan buitenlandse. Toch is er door de Nederlandse omroepen best wel wat gemaakt dat er mag wezen, al is het wel moeilijk om net zo goed te zijn als de BBC (vind ik), zeker als je over langere tijd terugkijkt.

 

Ik vind het alleen wel moeilijk om er echt één uit te pikken, maar laat ik dan De Zevensprong (1982) zeggen.

 

Grappig eigenlijk, het is een woord dat je niet eens goed in het Engels zou kunnen zeggen: "The Secret of the Seventh Way", het is toch nét iets minder pakkend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op het forum Rutgerknowledge ;).

 

Om direct jouw eerste vraag te beantwoorden; 

Ik kijk graag series/shows in de originele taal (dus geen synchronisaties).

En als ik series kijk dan is dat vooral via DVD (streamen doe ik niet aan).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2018 at 22:03, Spiny Norman zei:

Soms voel ik me wel eens schuldig dat ik series uit eigen land minder goed ken dan buitenlandse. Toch is er door de Nederlandse omroepen best wel wat gemaakt dat er mag wezen, al is het wel moeilijk om net zo goed te zijn als de BBC (vind ik), zeker als je over langere tijd terugkijkt.

 

Ik vind het alleen wel moeilijk om er echt één uit te pikken, maar laat ik dan De Zevensprong (1982) zeggen.

 

Grappig eigenlijk, het is een woord dat je niet eens goed in het Engels zou kunnen zeggen: "The Secret of the Seventh Way", het is toch nét iets minder pakkend.

Ik kan het goed begrijpen hoor. Zelf geniet mijn voorkeur ook meer naar de Engelse series. Ik ben denk een beetje te bevooroordeeld richting de Nederlandse. 
Ik ben nog niet bekend met de Zevensprong, maar erg benieuwd!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2018 at 22:24, RM zei:

Welkom op het forum Rutgerknowledge ;).

 

Om direct jouw eerste vraag te beantwoorden; 

Ik kijk graag series/shows in de originele taal (dus geen synchronisaties).

En als ik series kijk dan is dat vooral via DVD (streamen doe ik niet aan).

Dankjewel!
Hoe komt het dat je niet streamt is dat een kwaliteits ding of???

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 hours ago, Rutgerknowledge said:

Dankjewel!
Hoe komt het dat je niet streamt is dat een kwaliteits ding of???

Nee, geen kwaliteitsding.

Ik heb er een aversie tegen;

Geef mij maar een schijfje in plaats van een streamingsdienst.

 

Als je daar gebruik van maakt dan is het nooit van jezelf en als zo'n dienst (laten we Netflix noemen) besluit om het er af te halen dan kun je het niet meer kijken.

Als je een DVD hebt dan is het van jou en kun je kijken wanneer je wilt.

 

Daarbij komt ook dat er zoveel wordt aangeboden dat ik niet eens de tijd heb om alles te bekijken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2018 at 19:07, Rutgerknowledge zei:

Beste community,

 

Ik ben op zoek naar mede Retroseries lovers. Ik heb namelijk een paar vragen over deze gedeelde passie.
Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar 3 dingen:
Wat geniet jouw voorkeur: Engels of Nederlands?
Hoe kijk en waar kijk jij nu je favorieten series/shows?

Wat is jouw all time favoriete serie/show

 

Maar: we zijn natuurlijk benieuwd naar jou, dus trap zelf even af? Waarom ben je hier nieuwsgierig naar? Wat is in dit geval jouw definitie van 'Retroseries'? En beantwoord eerst eens je eigen vragen, dan kunnen we eens zien... ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19-4-2018 at 01:36, MarsM zei:

Maar: we zijn natuurlijk benieuwd naar jou, dus trap zelf even af? Waarom ben je hier nieuwsgierig naar? Wat is in dit geval jouw definitie van 'Retroseries'? En beantwoord eerst eens je eigen vragen, dan kunnen we eens zien... ;)

 

Haha mooi teruggekaatst Patatkoning. Als eerst, kijk ik alleen maar Engelse series/films, Nederlands acteerwerk is niet voor mij weggelegd.
Ik stream vooral de dingen die ik nu kijk, en dit dan op verschillende platformen (betaald/niet betaald).

En mijn all time fave is denk ik: stranger things, nieuwe serie met een oude sfeer

Ik kwam hierbij omdat ik laatst op zoek ging naar de film Se7en en deze nergens meer kon vinden om te streamen. Hierdoor wou ik meer weten over de 'op internet verloren' films/series.

Retroseries vallen dus denk ik in het bovenstaande voor mij. Series die nog wel gekeken worden of zouden moeten worden gekeken, maar niet meer tussen de nieuwe content verschijnen.

Ben benieuwd wat er straks te zien is!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, djkoelkast zei:

Patatkoning _O- 

 

Dat is zijn rang op het forum, de naam staat, net als bij jou, in de blauwe balk erboven :D

:+ en er is maar 1 Patatkoning! (Ik moet ver in m’n geheugen graven waarom ik deze speciale rang heb gekregen... Comic-Artist zou eigenlijk mooier zijn) :P

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, Rutgerknowledge zei:

Haha mooi teruggekaatst Patatkoning. Als eerst, kijk ik alleen maar Engelse series/films, Nederlands acteerwerk is niet voor mij weggelegd.
Ik stream vooral de dingen die ik nu kijk, en dit dan op verschillende platformen (betaald/niet betaald).

En mijn all time fave is denk ik: stranger things, nieuwe serie met een oude sfeer

Ik kwam hierbij omdat ik laatst op zoek ging naar de film Se7en en deze nergens meer kon vinden om te streamen. Hierdoor wou ik meer weten over de 'op internet verloren' films/series.

Retroseries vallen dus denk ik in het bovenstaande voor mij. Series die nog wel gekeken worden of zouden moeten worden gekeken, maar niet meer tussen de nieuwe content verschijnen.

Ben benieuwd wat er straks te zien is!

 

Leuke toelichting ^O^. Ik merk wel dat je (volgens mij?) nog jong bent, gezien je grote voorkeur voor streaming (modern) en de titels die je noemt. Se7en is een absolute klassieker die bij hedendaagse generaties vast wordt gemist omdat ‘juist’ door de huidige generaties vooral wordt gestreamd en het korte-termijngeheugen hooguit 2 jaar is of Netflix-organisaties dat te oud vinden om aan te bieden.

 

Ik ben het dus helemaal eens met RM. Bij streaming betaal je voor iets waar je nooit eigenaar van wordt en als je eens iets wilt terugkijken van X-jaar geleden heeft een ander het al voor je verwijderd van de server.

 

Retro is dus niet wat de huidige commerciële [vrouwelijk geslachtsdeel]-streamingdiensten aanbieden. De huidige generatie weet alleen tegenwoordig niet meer beter; er is een overload van aanbod t.o.v. besef van vroegere kwaliteit, of tijd om iets van vroeger terug te kijken (=retro)

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 4/19/2018 at 1:36 AM, MarsM said:

Maar: we zijn natuurlijk benieuwd naar jou, dus trap zelf even af? Waarom ben je hier nieuwsgierig naar? Wat is in dit geval jouw definitie van 'Retroseries'? En beantwoord eerst eens je eigen vragen, dan kunnen we eens zien... ;)

 

Daar dacht ik ook aan, want het leek op een enquête zoals de vragen gesteld werden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 20-4-2018 at 3:50 PM, Rutgerknowledge said:

Nederlands acteerwerk is niet voor mij weggelegd.

 

Er zijn wel degelijk echt goede Nederlandse acteerprestaties hoor. Alleen is het niet echt in programma's die heel erg aantrekkelijk zijn op een moderne manier.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 21-4-2018 at 02:35, MarsM zei:

Leuke toelichting ^O^. Ik merk wel dat je (volgens mij?) nog jong bent, gezien je grote voorkeur voor streaming (modern) en de titels die je noemt. Se7en is een absolute klassieker die bij hedendaagse generaties vast wordt gemist omdat ‘juist’ door de huidige generaties vooral wordt gestreamd en het korte-termijngeheugen hooguit 2 jaar is of Netflix-organisaties dat te oud vinden om aan te bieden.

 

Ik ben het dus helemaal eens met RM. Bij streaming betaal je voor iets waar je nooit eigenaar van wordt en als je eens iets wilt terugkijken van X-jaar geleden heeft een ander het al voor je verwijderd van de server.

 

Retro is dus niet wat de huidige commerciële [vrouwelijk geslachtsdeel]-streamingdiensten aanbieden. De huidige generatie weet alleen tegenwoordig niet meer beter; er is een overload van aanbod t.o.v. besef van vroegere kwaliteit, of tijd om iets van vroeger terug te kijken (=retro)

De verwachting klopt helemaal, of nouja ik hoop dat ik nog jong ben met mijn 23 jaar. En waar ik mee zit is dat ik bang ben dat de films die voor mij waarde hadden/hebben inderdaad door al het streaming geweld verloren zullen gaan. Dus was benieuwd of zoiets dergelijks er ook was voor series en films van dergelijke kwaliteit. Ik merk ook steeds meer bij mijn vrienden en mij dat we zoeken naar films die we vroeger geweldig vonden. Dat dit de voorkeur krijgt over de zoveelste nieuwe titel van Netflix. 
Vandaar dat ik benieuwd was of er een plek was waar ik inspiratie kon vinden voor de juiste series en films en deze ook kon kijken. 
Ben namelijk niet meer in het bezit van een DVD speler haha!

 

Denken jullie dat het mogelijk is om de oudere kwaliteitsseries weer naar de mainstreamkijker te krijgen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat voor mij jeugdsentiment, nostalgie of Retro is, heb jij misschien niet eens meegemaakt. Jij hebt weer andere nostalgie of definities van Retro.

 

Ik weet niet of het echt zou moeten films en series van vroeger weer onder de aandacht van mainstream te krijgen. Tijden veranderen, films worden moderner en je leeft in een enorme consumptiemaatschappij (series worden haast sneller gemaakt dan dat je ze kan bekijken). Mensen met interesse in materiaal van vroeger verdiepen zich daar uit zichzelf wel in.

 

Het enige waar ik me wel spreekwoordelijk zorgen om maak zijn de mogelijkheden waarop dingen worden bewaard / opgeslagen. Tegenwoordig is alles via internet streams en clouds op servers van externe partijen, waar je vroeger je hardcopy dvd's, banden, cassettes, cd's in eigen beheer in je eigen kast had staan. Als je eens iets terug wil kijken kun je het uit je dvd rekje pakken... straks wordt het veel lastiger om over een ca 10 - 20 jaar nog eens iets terug te zien waar je 'nu' naar kijkt, zoals dat Stranger Things... maar dat boeit blijkbaar weinig mensen want dan is dat oud en dan zijn er allang weer nieuwe series. Ik vind het zelf zonde (ik kijk liever iets van vroeger terug dan dat ik me ga verdiepen in al die series die er nu zijn), mja dat is wat het is. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25-4-2018 at 16:58, MarsM zei:

Wat voor mij jeugdsentiment, nostalgie of Retro is, heb jij misschien niet eens meegemaakt. Jij hebt weer andere nostalgie of definities van Retro.

 

Ik weet niet of het echt zou moeten films en series van vroeger weer onder de aandacht van mainstream te krijgen. Tijden veranderen, films worden moderner en je leeft in een enorme consumptiemaatschappij (series worden haast sneller gemaakt dan dat je ze kan bekijken). Mensen met interesse in materiaal van vroeger verdiepen zich daar uit zichzelf wel in.

 

Het enige waar ik me wel spreekwoordelijk zorgen om maak zijn de mogelijkheden waarop dingen worden bewaard / opgeslagen. Tegenwoordig is alles via internet streams en clouds op servers van externe partijen, waar je vroeger je hardcopy dvd's, banden, cassettes, cd's in eigen beheer in je eigen kast had staan. Als je eens iets terug wil kijken kun je het uit je dvd rekje pakken... straks wordt het veel lastiger om over een ca 10 - 20 jaar nog eens iets terug te zien waar je 'nu' naar kijkt, zoals dat Stranger Things... maar dat boeit blijkbaar weinig mensen want dan is dat oud en dan zijn er allang weer nieuwe series. Ik vind het zelf zonde (ik kijk liever iets van vroeger terug dan dat ik me ga verdiepen in al die series die er nu zijn), mja dat is wat het is. :)

Ja het is natuurlijk een heel persoonlijk aspect. Misschien is het ook wel typisch hoe iedereen zijn eigen sentiment voelt. Als ik nu denk aan als ik ooit kinderen krijg. Dan wil ik ze het liefst de cartoons en zelfs de gameboy spelletjes laten spelen die ik vroeger ook speelde. The teenage mutant ninja turtles zijn een belangrijk begrip van mijn jeugd haha. 

Mede door jullie reacties had ik een leuk gesprek met een filmhuis fanaat. Die stelde dat films over het algemeen wat meer diepgang hebben, en daarom eerder gezien kunnen worden als een evergreen. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er ook series die tijdloos zijn? En halen jullie je inspiratie uit dingen die jullie vroeger gezien hebben of kijken jullie juist naar series die jullie nog niet kennen? Ik wil graag beginnen aan een wat oudere serie, maar de keuze is natuurlijk gigantisch, wat raden jullie aan?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Series hebben per definitie juist altijd meer diepgang dan speelfilms, omdat je daar tientallen tot soms een paar honderd uur (afhankelijk van het aantal seizoenen dat een serie loopt) verhaallijnen en karakterontwikkeling / -verdieping hebt. Een film is na ca 2 uur klaar, dus meestal meer in de breedte dan in de diepte uitgewerkt. Films zijn wel meer to the point t.o.v. series die vaak veel fillers en 'uitsmeer'-kenmerken hebben (maar dat is afhankelijk van #afleveringen en dat versta ik zelf ook niet onder het begrip 'diepgang').

 

Van alle huidige nog lopende buitenlandse series springt alleen Game of Thrones er voor mij als must see nog écht bovenuit. Verder kijk ik qua series veel liever soms oude topklassiekers van 'vroeger' (X-Files, 24, Prison Break) dan dat ik aan iets nieuws begin. Allemaal zo tig in een dozijn...

En naast Amerikaans heb je nog zoveel meer klassiek goeds uit andere landen (Krimi's zoals Kommissar Rex, Cobra 11, Wolff's Revier), of de Britse topkomedies, zoals Fawlty Towers. En als je liefhebber bent van TMNT; er gaat niks boven de jaren 80-serie. Maar als het op tekenfilms in het algemeen aankomt; sowieso niks uit de 21e eeuw is de moeite waard.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minutes ago, MarsM said:

En naast Amerikaans heb je nog zoveel meer klassiek goeds uit andere landen (Krimi's zoals Kommissar Rex, Cobra 11, Wolff's Revier)

Je vergeet Der Clown :O.

 

Cobra 11 en Der Clown zijn echt mijn favoriete krimi's! ;)

En qua tekenfilms zijn vooral de Scooby-Doo series en de vele andere Hanna Barbera series een aanrader (Flintstones, Tom & Jerry, Dastardley & Muttley, Jonny Quest...).

En wat te denken van Dexter, Johnny Bravo, Cow and Chicken en Ed, Edd 'n Eddy?)

 

En het is zeker vooral wat MarsM zegt;

Films hebben vooral minder diepgang dan series omdat je je meer in de personages kunt inleven.

Aks een karakter uit een serie ineens dood gaat dan komt dat veel meer binnen (veel meer impact) dan dat een karakter uit een film dood gaat.

 

Zonder verder te spoileren, maar afgelopen week was de seizoensfinale van het twaalfde Flikken Maastricht seizoen en ik denk echt dat veel mensen slechte verwensingen hadden voor de bad guy in de serie, puur en alleen al om wat hij allemaal heeft gedaan.

Als het goed wordt neergezet dan hebben de mensen zelfs moeite om de werkelijkheid van de fictie te onderscheiden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Films meer diepgang, hmm... Zélfs in een filmhuis zou ik eraan twijfelen. E.e.a aan arthouse-films komt op mij toch over als simpelweg vaag en onbegrijpelijk zonder dat dat het per sé tot kunst verheft. Over de gewone bioscoopfilms zal ik maar helemaal zwijgen. :(

 

Zelf twijfel ik altijd erg of films (en/of TV) vandaag de dag ook écht slechter zijn geworden, of dat ik gewoon zo oud ben geworden dat ik straks bij de Muppet show op het balkon mag. (Beseffen jullie wel dat er inmiddels meer tijd verstreken is sinds Star Wars I ('97) dan er ooit zat tussen die en VI ('83)?)

 

Het klinkt alsof de OP inmiddels nét zo volwassen begint te worden ;) dat hij in het eerste stadium komt, namelijk een eerste golf van nostalgie. :) Dat komt namelijk niet willekeurig, dat is vaak een golfbeweging ca. zoveel jaar na dato / op die-en-die leeftijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, Spiny Norman zei:

Films meer diepgang, hmm... Zélfs in een filmhuis zou ik eraan twijfelen. E.e.a aan arthouse-films komt op mij toch over als simpelweg vaag en onbegrijpelijk zonder dat dat het per sé tot kunst verheft. Over de gewone bioscoopfilms zal ik maar helemaal zwijgen. :(

 

Zelf twijfel ik altijd erg of films (en/of TV) vandaag de dag ook écht slechter zijn geworden, of dat ik gewoon zo oud ben geworden dat ik straks bij de Muppet show op het balkon mag. (Beseffen jullie wel dat er inmiddels meer tijd verstreken is sinds Star Wars I ('97) dan er ooit zat tussen die en VI ('83)?)

 

Het klinkt alsof de OP inmiddels nét zo volwassen begint te worden ;) dat hij in het eerste stadium komt, namelijk een eerste golf van nostalgie. :) Dat komt namelijk niet willekeurig, dat is vaak een golfbeweging ca. zoveel jaar na dato / op die-en-die leeftijd.

Ik herken me wel in wat je zegt, want ik merk dat ik heel vaak echt moet oppassen om niet met alles zo'n "vroegáh was alles beter" gevoel / oordeel te hebben. Of dat écht zo is of alleen mijn eigen heimwee naar toen, is natuurlijk lastig te bepalen ;).

 

Wat ik wel zeker weet is dat tegenwoordig alles 'snelsnel' is en het aanbod van films en series enorm is gestegen. Daardoor lijkt het wel alsof nieuwe films / series ook weinig kans maken om nog nostalgisch te worden zoals dat voorheen was; leven in het moment en meegaan in de trend van de dag. Als het ene klaar is, hup dan gelijk het volgende. Na een jaar is men eigenlijk alweer vergeten wat een jaar geleden is bekeken.

 

De gewone bioscoopfilm trekt me al jaren niet meer. Hollywood is naar mijn mening sowieso wel de weg kwijt, zeker op creatief gebied. De grote 'hits' zijn vooral sneue remakes of politiek correcte ellende (Jurrassic World Park Island, 84 chauvinistische Captain America/Avengers/Iron Man titels per jaar en dan nog maar een vrouw-vriendelijke niet-seksistische Lara Croft met Cup-A - Tomb Raider).

 

Shit, ik doe het weer he... vroegah was alles beter :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja je moet wel weer oppassen voor een "greatest hits"-syndroom, dat alle middelmatige zooi inmiddels is uitgefilterd zodat je alleen maar goeie indrukken overhoudt van tijdperk X.

 

En aan de andere kant, nú kan je tenminste wel al die dingen nog vinden. Als je vroeger een aflevering of film had gemist - wij hadden thuis geen videorecorder - dan had je pech! Nu kan je toch bijna* alles van vroeger wel te pakken krijgen. Staat het niet op youtube / marktplaats / bol? Dan bestellen we een on-demand kopie bij B&G.

 

Overigens ben ik desondanks net als jij best negatief over wat er vandaag de dag voorbij komt aan onsamenhangende meuk.

 

* Zijn nog steeds uitzonderingen op.

Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Ja je moet wel weer oppassen voor een "greatest hits"-syndroom, dat alle middelmatige zooi inmiddels is uitgefilterd zodat je alleen maar goeie indrukken overhoudt van tijdperk X.

Ha, en hier spring ik er even bij. De 80's én de 90's, laatstgenoemde het tijdperk waar ik met weemoed aan terugdenk (en dat zegt veel met mijn bouwjaar '95) hadden genoeg vreselijke troep aan films én series. Het is makkelijk om het meteen vol op Nederlands te gooien, want Amerika kon er ook wat van. En dan te bedenken dat er in 1990 in de UK een serie is bedacht genaamd 'Heil Honey I'm Home', een soort van 'Hitler als huisvader'-sitcom. Goddank na 1 aflevering afgevoerd, al zouden er wel meer geproduceerd moeten zijn. Was dat in Nederland ook maar gebeurd met de plannen voor Nederlandse series 'Sjans' en 'Vraag 't aan Dolly' (oh god, vooral die laatste is echt afzien). Twee TROS-comedy's die redelijk van dezelfde makers zijn en met grotendeels dezelfde cast, maar goeiedag, wat belabberd slecht. Ik ben niet vies van een beetje camp/cult/foute tv, maar na amper 11 minuten heb ik de handdoek in de ring gegooid en dat wanstaltige programma afgezet. Wát een draak van een serie.

 

Dat wilde ik even kwijt. :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago, samba-boy said:

En dan te bedenken dat er in 1990 in de UK een serie is bedacht genaamd 'Heil Honey I'm Home', een soort van 'Hitler als huisvader'-sitcom. Goddank na 1 aflevering afgevoerd, al zouden er wel meer geproduceerd moeten zijn.

Mijn bezwaar daartegen was meer dat er maar 2 grappen waren: 1 dat het hitler was en 2 de imitatie-jaren 50 Amerikaanse sitcom-stijl. Da's wel dunnetjes zeg, twee grappen voor 9 keer 25 minuten (en die afleveringen bestaan allemaal nog)!

Aangezien er dingen bestaan als 'Allo 'allo, The producers (2x) en La vita e bella, en dat allemaal geaccepteerd is*, kan je niet echt aanvoeren dat je geen grappen over WWII kan of mag maken. We raken van het pad af hier, maar dat wou ik dan weer kwijt. (Overigens was Heil honey op een digitaal kanaal te zien dat direct na aflevering 1 werd overgekocht. Allerlei zelfbenoemde "autoriteiten" op youtube e.d. zeggen altijd dat de serie na een aflevering werd stopgezet vanwege protesten, maar het schijnt de overname geweest te zijn die er een eind aan maakte.)

 

* Bonusmateriaal bij 'Allo 'allo is overigens een discussieprogramma waarin nota bene een vrouw uit Nederland bezwaar maakt tegen komische behandeling van het onderwerp WWII. Maar goed, 'Allo 'allo wordt tegenwoordig toch door niemand als omstreden beschouwd hoop ik. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

‘Allo ‘allo vind ik zelf zeer geestig. Ik zap er regelmatig langs, omdat het dagelijks wel wordt uitgezonden op digitale zenders als NPO1 Extra en sinds kort ook op ONS, en dan blijf je onwillekeurig toch steeds weer ‘hangen’ om het af te kijken :Y. Zeker een begrip in comedy-land.

 

Dat er altijd wel ‘iemand’ is die ergens bezwaar tegen maakt of iets aanstootgevend vindt blijft toch altijd, maar in dit geval vind ik het niet provocerend. Dan zou Blackadder dat stempel ook moeten krijgen voor satire rond verschillende omstreden perioden uit de geschiedenis, of Asterix en Obelix omdat de Romeinen ook geen lieverdjes waren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, er was wel een Amerikaanse poging tot Blackadder, "The secret diary of Desmond Pfeiffer", die werd neergesabeld omdat het racistisch zou zijn - met name door mensen die er geen seconde van gezien hadden. Nu was het totale onderbroekenlol - maar dat is 'Allo 'allo óók. Ik heb de slechte reputatie die die (eerste) serie heeft altijd onterecht gevonden. Maar goed, in de VS begrijpen ze zelfspot en antihelden niet.

 

Over 'Allo 'allo dan nog even, terug naar het beginonderwerp. Da's trouwens wel weer een leuk voorbeeld van iets wat je nu niet meer zo snel zult hebben, nu we tientallen zenders hebben: Een serie die IEDEREEN kent. Ergens had dat toch wel wat, als verbindende factor ofzo.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
7 uur geleden, Spiny Norman zei:

Nou, er was wel een Amerikaanse poging tot Blackadder, "The secret diary of Desmond Pfeiffer", die werd neergesabeld omdat het racistisch zou zijn - met name door mensen die er geen seconde van gezien hadden. Nu was het totale onderbroekenlol - maar dat is 'Allo 'allo óók. Ik heb de slechte reputatie die die (eerste) serie heeft altijd onterecht gevonden. Maar goed, in de VS begrijpen ze zelfspot en antihelden niet.

 

Over 'Allo 'allo dan nog even, terug naar het beginonderwerp. Da's trouwens wel weer een leuk voorbeeld van iets wat je nu niet meer zo snel zult hebben, nu we tientallen zenders hebben: Een serie die IEDEREEN kent. Ergens had dat toch wel wat, als verbindende factor ofzo.

Dan moeten ze het vooral lekker bij de Avengurrwwws houden; Spider-Man die door de straten van New York slingert en landt op de vlag van the United States en Captain America in zijn stars and stripes onderbroek. Ik zou er ook van flauwvallen in de bioscoop :').

 

Ja dat klopt zeker. Maar zou dat dan komen door de kwaliteit / originaliteit van vroeger of omdat tv en series toen allemaal nog jonger waren, of bijvoorbeeld door het grotere verzadigder aanbod van tegenwoordig maar weer meer op betaalde diensten? Iedereen heeft inderdaad op divers gebied ooit wel eens (stukjes van) 'een' aflevering gezien van 'Allo 'Allo, The A-Team, Knight Rider, Mr. Bean, Thunderbirds, Flintstones, Married with Children, ga zo maar door. Tegenwoordig hoor je mensen lyrisch over series waar ik zelf nooit van heb gehoord. Het is veel meer gespreid.

 

Ook merk ik dat mensen om me heen in de generatie 50, 60 jaar die series van vroeger allemaal wel kennen maar alles wat nu loopt niet kennen omdat het ze gewoon niet meer zoveel boeit als toen.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2-5-2018 at 07:27, MarsM zei:

Dan moeten ze het vooral lekker bij de Avengurrwwws houden; Spider-Man die door de straten van New York slingert en landt op de vlag van the United States en Captain America in zijn stars and stripes onderbroek. Ik zou er ook van flauwvallen in de bioscoop :').

 

Ja dat klopt zeker. Maar zou dat dan komen door de kwaliteit / originaliteit van vroeger of omdat tv en series toen allemaal nog jonger waren, of bijvoorbeeld door het grotere verzadigder aanbod van tegenwoordig maar weer meer op betaalde diensten? Iedereen heeft inderdaad op divers gebied ooit wel eens (stukjes van) 'een' aflevering gezien van 'Allo 'Allo, The A-Team, Knight Rider, Mr. Bean, Thunderbirds, Flintstones, Married with Children, ga zo maar door. Tegenwoordig hoor je mensen lyrisch over series waar ik zelf nooit van heb gehoord. Het is veel meer gespreid.

 

Ook merk ik dat mensen om me heen in de generatie 50, 60 jaar die series van vroeger allemaal wel kennen maar alles wat nu loopt niet kennen omdat het ze gewoon niet meer zoveel boeit als toen.

Ik denk dat je de bomen door het bos niet meer ziet in het huidige aanbod van series. Zelf ben ik af en toe in de war wat er ook alweer in seizoen 1 gebeurde als ik geen goede recap krijg voordat ik aan het volgende seizoen begin, wat natuurlijk pas anderhalf jaar later is uitgekomen. Dit komt doordat ik zoveel verschillende series kijk denk ik, en met mij de rest van mijn generatie. Ook merk ik dat ik nu vooral afga op wat mijn vrienden/collega's aanbevelen. Wat niet altijd het gewenste resultaat geeft. Ik heb besloten om de oudere series een kans te geven. Alleen twijfel ik nu weer waar voor ik zal gaan de bovengenoemde series A-team, flintstones etc. heb ik als kleine jongen zeker dingen van meegekregen. Is dat dan een aanrader of zal ik all out gaan en kiezen voor iets van 'ver' voor mijn tijd?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 30-4-2018 at 21:54, Spiny Norman zei:

Films meer diepgang, hmm... Zélfs in een filmhuis zou ik eraan twijfelen. E.e.a aan arthouse-films komt op mij toch over als simpelweg vaag en onbegrijpelijk zonder dat dat het per sé tot kunst verheft. Over de gewone bioscoopfilms zal ik maar helemaal zwijgen. :(

 

Zelf twijfel ik altijd erg of films (en/of TV) vandaag de dag ook écht slechter zijn geworden, of dat ik gewoon zo oud ben geworden dat ik straks bij de Muppet show op het balkon mag. (Beseffen jullie wel dat er inmiddels meer tijd verstreken is sinds Star Wars I ('97) dan er ooit zat tussen die en VI ('83)?)

 

Het klinkt alsof de OP inmiddels nét zo volwassen begint te worden ;) dat hij in het eerste stadium komt, namelijk een eerste golf van nostalgie. :) Dat komt namelijk niet willekeurig, dat is vaak een golfbeweging ca. zoveel jaar na dato / op die-en-die leeftijd.

Ik heb ook eens op het filmfestival bij een film gezeten die zo vaag over kwam dat ik tijd nodig had om het te verwerken hahaha. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met het nostalgisch gevoel dat mensen zelf meemaken. Ik ben bijna bang om het hier te zeggen, maar voor mij blijft de beste star wars film ook Star Wars I ('97) die ik samen met mijn vader heb gekeken. En voel me al een stuk ouder als ik besef dat ik zelf ook soms het gevoel heb dat vroeger alles beter was. Vooral kijkende naar de kinderen nu, en het gemis aan diepgang in ''kinderprogramma's & low-key video games (applicaties met een freemium betaal methode). De technologie blijft groeien maar zal ik mijn kinderen (als ik kinderen krijg) nog de plezier van een goede cartoon kunnen voorschotelen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Rutgerknowledge said:

De technologie blijft groeien maar zal ik mijn kinderen (als ik kinderen krijg) nog de plezier van een goede cartoon kunnen voorschotelen?

Het antwoord hierop is nee ben ik bang.

 

Tegenwoordig hebben mensen geen tijd meer, spelen kinderen niet meer zo veel buiten en de wereld veranderd zorgwekkend snel, niet alleen op technologisch gebied, maar met alles.

 

Niet om mezelf op de borst te rammen, maar dat wat Mars en ik jaren geleden al aangaven op diverse gebieden werd toen gezien als zeiken en nu zien steeds meer mensen de nadelen en datgeen wat wij jaren geleden al zeiden zelf ook in.

 

Als we kijken naar dat wat aangeboden wordt aan tekenfilms, films en series dan is dat naar verhouding met vroeger vaak niet om aan te zien.

Alles gaat nu via computeranimaties en er wordt steeds minder echt nog getekend.

 

In alle gevallen zijn de vroegere tekenfilmsreeksen beter (en niet alleen vanwege retro en nostalgisch effect, maar ook omdat er vroeger meer diepgang in zat en er meer tijd in werd gestoken).

Tegenwoordig is alles heel abstract en rechtlijnig en daarnaast zie je dat de karakters in sommige gevallen compleet veranderd zijn en zelfs out of character zijn.

Kosten en tijd zijn belangrijker dan kwaliteit.

En dit gaat ook steeds vaker gepaard met politieke correctheid.

 

Ik vind het persoonlijk jammer en zonde en zeker niet nodig...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-5-2018 at 11:04, Rutgerknowledge zei:

Ik heb ook eens op het filmfestival bij een film gezeten die zo vaag over kwam dat ik tijd nodig had om het te verwerken hahaha. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met het nostalgisch gevoel dat mensen zelf meemaken. Ik ben bijna bang om het hier te zeggen, maar voor mij blijft de beste star wars film ook Star Wars I ('97) die ik samen met mijn vader heb gekeken. En voel me al een stuk ouder als ik besef dat ik zelf ook soms het gevoel heb dat vroeger alles beter was. Vooral kijkende naar de kinderen nu, en het gemis aan diepgang in ''kinderprogramma's & low-key video games (applicaties met een freemium betaal methode). De technologie blijft groeien maar zal ik mijn kinderen (als ik kinderen krijg) nog de plezier van een goede cartoon kunnen voorschotelen?

Bedoel je nu de Special Edition-versie van A New Hope, of bedoel je 'Episode I', die Phentom Menace? :D

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-5-2018 at 12:37, RM zei:

Het antwoord hierop is nee ben ik bang.

 

Tegenwoordig hebben mensen geen tijd meer, spelen kinderen niet meer zo veel buiten en de wereld veranderd zorgwekkend snel, niet alleen op technologisch gebied, maar met alles.

 

Niet om mezelf op de borst te rammen, maar dat wat Mars en ik jaren geleden al aangaven op diverse gebieden werd toen gezien als zeiken en nu zien steeds meer mensen de nadelen en datgeen wat wij jaren geleden al zeiden zelf ook in.

 

Als we kijken naar dat wat aangeboden wordt aan tekenfilms, films en series dan is dat naar verhouding met vroeger vaak niet om aan te zien.

Alles gaat nu via computeranimaties en er wordt steeds minder echt nog getekend.

 

In alle gevallen zijn de vroegere tekenfilmsreeksen beter (en niet alleen vanwege retro en nostalgisch effect, maar ook omdat er vroeger meer diepgang in zat en er meer tijd in werd gestoken).

Tegenwoordig is alles heel abstract en rechtlijnig en daarnaast zie je dat de karakters in sommige gevallen compleet veranderd zijn en zelfs out of character zijn.

Kosten en tijd zijn belangrijker dan kwaliteit.

En dit gaat ook steeds vaker gepaard met politieke correctheid.

 

Ik vind het persoonlijk jammer en zonde en zeker niet nodig...

Het is heel zonde. Ik geloof ook dat de dingen uit mijn jeugd zeker hebben bijgedragen aan de man/jongen die ik nu ben geworden. Iedereen die ik er over spreek beaamt hetzelfde, hoe kan het dan toch dat de swift zo duidelijk is. Is de macht van te grote bedrijven groter dan die van de consumenten? Want ik zou mij toekomstige kinderen liever naar iets met een verhaal, diepgang en boodschap laten kijken. Dan naar de zoveelste vlogger die net doet of die een bijzonder leven lijdt (vloggen vind ik misschien wel de grootste en vervelendste trend van de hedendaagse tijd). 

 

Ook zit ik te denken om al series en cartoons te gaan bewaren. Alleen twijfel ik hoe ik dat zal gaan doen. Ik heb bijvoorbeeld zelf al geen DVD speler meer. Laat staan wat er over pakweg 15 jaar gebeurd. Zijn er ook mensen die bijvoorbeeld downloaden? En zo ja waar?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Je kunt toch nog eenvoudig aan een dvd-speler komen? Die zijn nog wel verkrijgbaar hoor.

 

Het hele gebeuren is niks nieuws. De jeugd vindt vloggers hip, op school wil / moet je meedoen met wat 'in' / nieuw is en dit hoort nu eenmaal bij deze generatie. Leuk of niet, beroerd of niet. Daarvoor had je flippo's, jojo's, knikkeren en touwtjespringen. Hoef je ook echt niet meer mee aan te komen, ook al deden wij dat vroeger.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
On 5/11/2018 at 2:32 PM, samba-boy said:

...Dan vind ik persoonlijk dat je geen smaak hebt, sorry :') Dat vind ik echt zo'n ontiegelijke boutfilm en Star Wars onwaardig. En dat zeg ik als iemand die niet heel veel met Star Wars heeft _O-

Het is hier natuurlijk geen star wars topic maar ik ga nu toch mijn persoonlijk mening opdringen. :D

Na 1980 is elke Star Wars-film simpelweg telkens net iets slechter dan de vorige. (Rogue One heeft geen Romeinse nummer dus die telt niet mee.) Return of the Jedi was óók al niet meer zo meeslepend als Empire. Troetelbeertjes contra stormtroopers, jaja...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...