Ga naar inhoud

Beste 32-11  

6 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke game is beter?



Aanbevolen berichten

5adcfa22e53bb_Beste32-11.thumb.png.d5d3143f015c6d7f95d0d5b5f0182e62.png

 

Mega Man X

Mega Man X is het eerste deel van een nieuwe serie Mega Man spellen. In deze serie speelt men het personage X. De bedoeling is de levels te doorlopen en om eindbazen aan het eind van het level te verslaan. Na het verslaan krijgt X het wapen van de eindbaas. De besturing is verbeterd. Je hebt meer controle bij het glijden over de grond. Je kunt muren beklimmen, springen en versnellen in de lucht, zodat je verder kunt springen. Ook kan X capsules vinden die diverse kenmerken van hem zullen verbeteren, zoals zijn bewapening, helm, schoenen, borstplaat en arm cannon. Ook kunnen de wapens van de eindbazen verbeterd worden, waardoor er een alternatieve mogelijkheid om te vuren ontstaat.

 

Harvest Moon

Harvest Moon is een landbouwsimulatie RPG. Je speelt een jonge jongen die na zijn vaders dood de boerderij moet overnemen. Het doel van het spel is om de boerderij te repareren en te onderhouden. De speler kiest zelf welke tijd hij besteed aan dagelijkse taken, zoals landbouw, vee fokken, vissen en verzamelen van voedsel. Elke dag moeten de planten water krijgen. Dieren moeten gevoerd worden. Koeien hebben zelfs nog meer aandacht nodig; Je moet tegen ze praten, ze borstelen en melken. De wereld is een vochtig subtropisch landschap en verandert met de seizoenen mee. Er zijn drie gebieden: De boerderij, het stadje en de berg. Er zijn diverse groenten en fruit te verbouwen. Ook heb je diverse gereedschappen, zoals een gieter, bijl of een schoffel. Je kunt diverse dieren houden, zoals een hond of een paard. Ook kun je trouwen en er zijn ook speciale gebeurtenissen, zoals festivals of natuurrampen.

 

Stem op jouw favoriete spel en laat een reactie achter!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Youuuuu son of a bitch. :(

 

...Well, eigenlijk is dit heel erg kut. Harvest Moon heb ik namelijk pas geleden weer eens opgezet en het viel me op dat je daar to-taal niet meer in komt anno 2018. Ja, de replayability waar ik in een eerdere ronde vast nog over geluld heb ("Ja man de pionier, voor alle Farmville-games!", ik zie het me nog typen), die is er nog wel, maar pas nadat je online een manual hebt opgesnord of op GameFAQs een extra tutorial-documentje hebt doorgelezen. Of nog erger, de LetsPlays op YouTube. Dat zou je niet moeten. De graphics zijn duidelijk, de sfeer is mooi, de berg aan eindes is briljant, de personages zijn leuk en de hond is govvedomme een lieve hond jonguh... Maar Megaman X is en blijft een 'start en GO'-game. Met eveneens toffe graphics, no nonsense straight to the point levels, heerlijke muziek, vibe en feel... En het wachtwoordmuziekje.

 

Mega Man, all the way! Sorry boertje. ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mega Man zou ik eerder spelen want dat is een platformer dus het past beter in mijn straatje dan het slaapverwekkende Harvest Moon. :P Zonder gekheid, Harvest Moon blijft uniek voor zijn tijd maar lijdt door de betere beschikbaarheid van soortgelijke spellen nu een beetje aan het Super Mario Kart- & Star Fox-syndroom. Leuk en uniek in die tijd, nu niet echt meer het beste van het beste binnen het genre. En net als bij veel RPG's die ik al vaker heb bekritiseerd vind ik hier de spanningsboog niet goed genoeg. Zeker nu ik minder tijd heb voor gamen dan vroeger, moeten games mij een beetje sneller richting het uitspelen helpen dan de uren die je hier in moet steken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja jammer dat hier weer tussen moet worden gekozen, maar ik ga dan toch weer met m’n hart stemmen: Harvest Moon.

 

Mega Man X is een prima platformer, maar ik had in de poule fase al een voorkeur voor Mega Man X3 en Lost Vikings. De belangrijkste reden hiervoor blijft voor mij toch echt de moeilijkheidsgraad, die veel te veel uit balans is. Ik blijf toch meer een liefhebber van de NES Mega Man reeks, waar je nooit hoefde terug te vallen op Energy Tanks om met name de bazen te kunnen verslaan. Het Maverick Hunter en Sigma sfeertje heeft me daarnaast altijd minder getrokken dan de klassieke Robot Masters en Dr. Wily.

 

Harvest Moon blijf ik gewoon een hele toffe game vinden, met een voor die tijd unieke en verslavende gameplay. Ik ben het wel eens met @Hinse dat deze titel in de snellere wereld waarin we nu leven allemaal te veel geduld vraagt als je het helemaal wilt uitspelen, maar dat hoort ook wel weer een beetje bij het spel (gewassen groeien nou eenmaal niet in een minuut :P). Minder sterke replay-waarde dus als Mega Man, maar meer memorabele en nostalgische herinneringen... dat ligt bij Mega Man zoals aangegeven voor mij dus veel sterker bij de NES reeks :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, MarsM zei:

Tja jammer dat hier weer tussen moet worden gekozen, maar ik ga dan toch weer met m’n hart stemmen: Harvest Moon.

 

Mega Man X is een prima platformer, maar ik had in de poule fase al een voorkeur voor Mega Man X3 en Lost Vikings. De belangrijkste reden hiervoor blijft voor mij toch echt de moeilijkheidsgraad, die veel te veel uit balans is. Ik blijf toch meer een liefhebber van de NES Mega Man reeks, waar je nooit hoefde terug te vallen op Energy Tanks om met name de bazen te kunnen verslaan. Het Maverick Hunter en Sigma sfeertje heeft me daarnaast altijd minder getrokken dan de klassieke Robot Masters en Dr. Wily.

 

Harvest Moon blijf ik gewoon een hele toffe game vinden, met een voor die tijd unieke en verslavende gameplay. Ik ben het wel eens met @Hinse dat deze titel in de snellere wereld waarin we nu leven allemaal te veel geduld vraagt als je het helemaal wilt uitspelen, maar dat hoort ook wel weer een beetje bij het spel (gewassen groeien nou eenmaal niet in een minuut :P). Minder sterke replay-waarde dus als Mega Man, maar meer memorabele en nostalgische herinneringen... dat ligt bij Mega Man zoals aangegeven voor mij dus veel sterker bij de NES reeks :)

De vraag luidt dan: stem je uit nostalgisch oogpunt (hoe tof de herinneringen zijn) of vanuit het heden (zou je het nu nog graag spelen en heeft het spel de tand des tijds goed overleefd)? Er zijn redelijk wat spellen waarbij ik positief over het eerste ben, maar minder positief over het tweede. Andersom geldt hetzelfde: een spel dat je vroeger nooit hebt gespeeld en pas relatief laat hebt ontdekt kan ook je stem beïnvloeden. :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik vind dit een kut battle.

Harvest Moon is een leuk spel en heeft qua graphics Zelda (gameboy) elemententen in zich.

En het spel komt uitgerekend weer uit tegen een Mega Man spel (net als in de poule fase).

Harvest Moon krijgt op deze manier een status Mega Man killer... wil ik dat?

 

En zoals gezegd, de Mega Man NES reeks is beter, maar de X reeks op de SNES is ook niet slecht en met name X en X3 heb ik vaker gespeeld...

 

Ik ga hier nog even over nadenken...

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Hinse zei:

De vraag luidt dan: stem je uit nostalgisch oogpunt (hoe tof de herinneringen zijn) of vanuit het heden (zou je het nu nog graag spelen en heeft het spel de tand des tijds goed overleefd)? Er zijn redelijk wat spellen waarbij ik positief over het eerste ben, maar minder positief over het tweede. Andersom geldt hetzelfde: een spel dat je vroeger nooit hebt gespeeld en pas relatief laat hebt ontdekt kan ook je stem beïnvloeden. :) 

Tja, goeie vraag. Is Dr. No of Skyfall een James Bond waar je liever nog eens 2 uur voor gaat zitten? ;) Vaak kan iets mooi zijn vanwege nostalgie, maar tegelijkertijd jaren later evengoed onderhevig zijn aan allerlei minpuntjes / verouderingen die je vroeger helemaal niet zo beleefde. En tóch kan het dan nog steeds voor je gevoel beter blijven dan iets dat altijd al ‘vlotter en hipper’ is geweest. Ik probeer de kwaliteit daarom altijd wel te plaatsen in de tijd waarin het is gemaakt en ook niet te veel m’n oordeel te laten beïnvloeden op hoeveel tijd iets kost. Je weet dat als je met sommige games start, zoals een Zelda, dat je tientallen uren zoet bent (met Breath of the Wild onlangs nog > 200 uur... dat ga ik dus niet zo gauw nog eens helemaal uitspelen. Uitmuntend goed spel, zeer lage reply-waarde ;))

 

In dit geval: als ik de SNES Harvest Moon zie of speel en de muziek er bij hoor komen die goede herinneringen gelijk boven en hoeveel uren ik me hier mee heb vermaakt. Het is ‘nu’ iets minder uitnodigend om nog eens mee aan de slag te gaan qua omvang en de tijdsinvestering, t.o.v. een Mega Man die je altijd tussendoor even een uurtje kunt opzetten. Een moderne editie van Harvest Moon die meer aansluit op de standaard anno 2018 zou ik qua gameplay nog steeds graag oppakken (en die farm-games zijn er ook in nieuwe jasjes). De stempel die Harvest Moon voor mij heeft gedrukt is ondanks de tand des tijds wel groter geweest... maar vooral is het grote contrast de totale rust en ontspanning bij het spelen van Harvest Moon tegenover de enorme ergernissen die ik (nog steeds) heb als ik deze Mega Man X speel. Véél te moeilijk en frustrerend gestress. Ik heb verder persoonlijk de Mega Man X boot altijd al een tegenvallende franchise gevonden; er gaat voor mij niks boven die NES serie. :)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat als je van Harvest Moon houdt dat het een heel leuk spel kan zijn. Ik kan helaas mijn aandacht er niet lang bij houden. Daar heb ik Mega Man X geen last van.

 

Daarom kies ik voor Mega Man X.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat betekent dus dat Harvest Moon al zo goed als uitgeschakeld is;

Zelfs al zou ik op Harvest Moon stemmen, waardoor het 3-3 wordt dan is het alsnog het voordeel van de jury die op Mega Man X stemt.

Ik twijfelde zelf zoals aangegeven al gigantisch tussen de beide games en dit vind ik echt de moeilijkste battle van deze week en daarom ben ik blij dat de keuze al gemaakt is voor mij :P.

 

Als ik alles zou afwegen dan zou ik in alle eerlijkheid ook op Mega Man X hebben gestemd.

Alleen al omdat ik simpelweg dat spel vroeger heel vaak heb gespeeld en daarom ook veel eerder zou spelen dan Harvest Moon.

Dus mijn stem gaat ook naar Mega Man X.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...