Ga naar inhoud

ID Contest - Droedels van Mars


Aanbevolen berichten

Een nieuwe contest! Deze keer 'Droedels van Mars'!

 

Voor deze gelegenheid heb ik ouderwets met een kladblokje, potlood en stift wat zitten Droedelen in de categorie: Dieren. Aan jullie de schone taak om te raden welke 25 dieren je hier ziet!

 

Eitje toch zou je zeggen? Het was ongetwijfeld een stuk lastiger geweest als ik geen fatsoenlijke streep op papier kon zetten, daarom verwacht ik dat iedereen genoeg zou moeten kunnen herkennen in deze schetsen. Allemaal lekker mee doen dus, dan maak je misschien wel kans op een award / runner-up award! Er is wel een aantal regeltjes en afspraken om het nét even iets spannender te maken. Lees onderstaand dus even goed door!

 

Punten

  • Er is een totaal van 26 punten te verdienen in deze contest:
  • Voor ieder dier dat wordt geraden is 1 punt te verdienen.
  • Er zitten allerlei soorten tussen: zoogdieren, vogels, vissen, reptielen, amfibieën, insecten/geleedpotigen/kruipers, weekdieren, noem maar op. Toch ontbreekt er iets in deze collectie Droedels. Als je raadt wat dit is verdien je 1 extra bonuspunt.
  • Er komen geen hints.

 

Antwoorden

Stuur je antwoorden aub via een PB naar de organisator in platte tekst (geen downloads/bijlagen gebruiken!). Je kunt zelf nummeren 1,2,3 en het antwoord daarachter vermelden + eventueel onderaan een antwoordpoging voor het extra bonuspunt. Maak bij meerdere pogingen steeds gebruik van dezelfde PB-string, zodat alles overzichtelijk onder elkaar staat.

 

Er wordt streng beoordeeld op welke antwoorden je geeft! Dat houdt in:

  • Ik wil héél exact de officiële naam weten van het dier dat je afgebeeld ziet. Alleen de diersoort noemen wordt fout gerekend.
    - Voorbeeld: je antwoordt ‘Gorilla’ in plaats van ‘Aap’ (er zijn namelijk wel 50 soorten apen).
  • Toevoegingen in de zin van formaten, status, kleuren, enz. zijn niet van toepassing, want dat is niet af te leiden uit de Droedels. (Het wordt niet fout gerekend als je het wél doet voor de zekerheid)
    - Voorbeeld 1: ‘Dwerg’-Nijlpaard hoeft niet: ‘Nijlpaard’ is voldoende.
    - Voorbeeld 2: ‘Konings’-Cobra hoeft niet: ‘Cobra’ is voldoende.
    - Voorbeeld 3: ‘Gele’-Kaketoe hoeft niet: ‘Kaketoe’ is voldoende’.
  • Geslacht is niet van toepassing voor het antwoord.
  • In het topic worden geen inhoudelijke zaken / antwoorden besproken!
  • Tip: Google vooral eerst rond als je denkt een dier te herkennen, om voor jezelf bevestiging te zoeken voor je antwoord!

 

Tussenstanden / winnaar

  • Omdat de kans op een gelijkspel bestaat (2 deelnemers raden alle antwoorden, of komen op hetzelfde aantal goede antwoorden uit) geldt alleen in dát geval als regel dat de deelnemer die tijdens de contest de minste foute antwoorden heeft gegeven de contest wint! Houd je alleen ook niet in met antwoorden sturen als je bovenaan staat in de tussenstand, want je weet nooit of je ineens door een concurrent wordt gepasseerd (zie volgend punt).
  • In de OP houd ik zo actueel mogelijk de tussenstand bij. Let op: je kunt niet alles van je concurrenten zien:
    Wel getoond in de OP:
    - Ranking: 1. Piet. 2. Truus. 3 Henk / Jan. 4. Marietje.
    Deze ranking is alleen gebaseerd op het exacte totale aantal punten, niet de gemaakte fouten! Sta je gedeeld 1e met een concurrent kan je dus niet zien wie er ‘eigenlijk’ 2e staat op basis van gemaakte fouten.
    Niet getoond in de OP (alleen eigen score wordt met deelnemer gedeeld via PB)
    - Exacte totale aantal punten die concurrenten hebben behaald
    - Exacte totale aantal fouten die concurrenten hebben gemaakt (van belang in geval van gelijkspel)

 

Ik ben zeer benieuwd hoe goed jullie kennis is (of dat ik duidelijker had moeten tekenen)!

De contest staat open / je kunt meedoen tot en met zondag 27 mei.

 

Droedels van Mars.zip

 

Succes!

 

TUSSENSTAND

1. Keetie

2. RM / Joost

3. TMP

4. djkoelkast

5. samba-boy

6. Ross

 

 

 

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Oooh, dit vind ik een leuke originele contest _O_:D

 

Grappige is dat ik eerder deze week aan een gelijkwaardig en toch to-taaaal andere contest dacht, maar daar moet ik misschien meer over in het centrale topic zeggen. Wel echt heel leuk, dit! :D  Hoelang ben je aan één zo'n tekening hiervan bezig? 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat dit met alle bescheidenheid eigenlijk echt alleen vlugge schetsen zijn, dus losse pols zonder preciziewerk, inkleuring, detail, schat ik in ca 5 minuten per tekening (met wat lichte afwijking naar boven en naar onder). Dus ga uit van 2 tot 2,5 uur voor alle. Het uitdenken kost me vaak meer tijd dan het uitwerken ;)

 

Ben benieuwd waar je toevallig zelf aan dacht (wellicht leuk voor weer een toekomstige contest), laat maar weten in het centrale / nieuwe contests topic :7

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn weer nieuwe inzendingen!

 

RM komt binnen op de koppositie!

Keetie komt op de tweede plek binnen naast TMP (dus TMP mag weer aan de bak!)

Ross blijft hekkensluiter ;)

 

Oh for the record: alles verloopt 100% eerlijk, dus ook voor RM geldt "he doesn't know shit" :). Ik zou zeggen open de aanval!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het wordt een heuse competitie! :D

 

RM duwt Keetie, na korte tijd aanvoerder in het klassement te zijn geweest, weer terug naar de 2e plek! 

 

Maar ook samba-boy stapt in. Weliswaar op een voorzichtige 4e plaats, maar daar volgt ongetwijfeld nog weerstand de komende weken!

 

Ik moet ook zeggen dat ik soms de meest bijzondere, hilarische antwoorden ontvang. Als de contest is afgelopen ga ik hier zeker een overzichtje van delen in dit topic :7

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, MarsM said:

Het wordt een heuse competitie! :D

 

RM duwt Keetie, na korte tijd aanvoerder in het klassement te zijn geweest, weer terug naar de 2e plek! 

 

Maar ook samba-boy stapt in. Weliswaar op een voorzichtige 4e plaats, maar daar volgt ongetwijfeld nog weerstand de komende weken!

 

Ik moet ook zeggen dat ik soms de meest bijzondere, hilarische antwoorden ontvang. Als de contest is afgelopen ga ik hier zeker een overzichtje van delen in dit topic :7

Ik ben nu al benieuwd :P.

Er zitten ook echt beesten bij waar ik echt geen chocolade van kan maken ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uur geleden, RM zei:

Ik ben nu al benieuwd :P.

Er zitten ook echt beesten bij waar ik echt geen chocolade van kan maken ;).

Er zitten wat uitdagende opgaven tussen... zal mij dan weer benieuwen of iemand alle punten weet te pakken :)

 

Ondertussen heeft TMP weer een succesvolle poging gewaagd en claimt nu de 3e plaats voor zichzelf (djkoelkast, samba-boy en Ross zakken daardoor een plaatsje). Duidelijke ranking nu... en het kan alle kanten op :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Joost voegt zich bij de gedeelde eerste plaats naast RM en Keetie! Het wordt donders spannend daar in de bovenste regionen... :D

 

1. RM / Keetie / Joost

2. TMP

3. djkoelkast

4. samba-boy

5. Ross

 

Omdat ik geen hints geef over de opgaven én om de boel een beetje ‘op te jutten’ deel ik bij dezen ook wat statistieken waar je misschien wel voordeel uit kunt halen...

 

Op dit moment zijn er deelnemers.

Totaal zijn / is er:

 

85 foute antwoorden binnengekomen

7 opgaven waar geen foute antwoorden op zijn binnengekomen

10 opgaven waar meer dan 1 verschillend fout antwoord op is binnengekomen

1 opgave waar door iedereen hetzelfde foute antwoord is gegeven

2 opgaven waar alle deelnemers ten minste 1 fout antwoord op hebben gegeven

3 deelnemers die geen antwoord hebben ingestuurd op 3 of meer opgaven

4 opgaven die door alle deelnemers zijn geraden

9 opgaven die door 5 of meer deelnemers nog niet zijn geraden

Link naar bericht
Delen op andere sites

Joost gaat opnieuw in de aanval en komt weer op een gedeelde 1e plaats naast Keetie! Betekent ook dat, ondanks een 2e plaats voor RM, hij met deze stand in het klassement géén award wint... 8))

 

1. Keetie / Joost

2. RM

3. TMP

4. djkoelkast

5. samba-boy

6. Ross

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minutes ago, MarsM said:

Betekent ook dat, ondanks een 2e plaats voor RM, hij met deze stand in het klassement géén award wint... 8))

Ja wrijf het er nog even in, met je... tekeningen :P.

Ik geef mij nog niet gewonnen ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites

RM terug op de gedeelde koppositie naast Keetie en Joost!

Deze deelnemers weigeren voor elkaar onder te doen, maar hoe loopt dit uiteindelijk af... gaan ze vol voor de 26 punten, of hopen ze dat de concurrentie evenveel of meer fouten heeft gemaakt? >:). Of komt er alsnog een andere uitdager verrassend uit de hoek?

 

1. RM / Keetie / Joost

2. TMP

3. djkoelkast

4. samba-boy

5. Ross

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Tijd voor de eindstand:

 

Eerst een uitgebreide toelichting. Alle deelnemers hebben namelijk gemerkt dat ik enorm Pietje-Precies was bij het beoordelen van de antwoorden (Reacties van “Poeh… je bent wel streng…” tot “Baviaan is niet goed, en Mantelbaviaan wel? Je zei toch dat die toevoegingen niet hoefden?”; ze zijn eigenlijk allemaal wel voorbijgekomen). En dan heb ik ook nog eens al direct besloten om helemaal geen hints te geven.

 

Toch was hier een specifieke reden voor en niemand heeft dat uiteindelijk doorgehad. Deze contest draaide namelijk niet alleen om de focus op de antwoorden die je nog miste, maar om je juist te richten op de antwoorden die je al had. Er zaten veel makkelijkere opgaven tussen om de drempel laag te leggen en het voor iedereen toegankelijk te maken om een gokje te wagen… maar ook was ieder goed antwoord een hint op zichzelf.

 

Ik heb namelijk vanaf dag 1 een bonuspunt beloofd voor iedereen die de bonusvraag goed wist te beantwoorden: het antwoord op de vraag wat er ontbreekt in deze collectie droedels. Ik heb jullie op alle mogelijke manieren stiekem proberen te helpen via o.a. mijn strenge beoordeling (Baviaan is fout, maar Mantelbaviaan is goed) en mijn terugkoppelingen (Komodovaraan? – “Varaan = goed”).

 

Had de antwoorden van alle droedels die je had opgelost op een rijtje gezet en je had zo de hele puzzel kunnen leggen, of in ieder geval enorm gericht kunnen zoeken. Er is namelijk maar één simpel en kort antwoord op de bonusvraag en dat is: D. De namen van de dieren op de 25 droedels beginnen namelijk allemaal met verschillende letters uit het alfabet, maar er zit géén dier tussen waarvan de officiële naam met een D begint. En nee: het was daarom ook geen toeval dat ik heb gekozen om Dieren te Droedelen.

 

En zelfs als je de clou niet zag zijn de allermoeilijkste opgaven nog actueel geweest. Bijvoorbeeld:

  • Nummer 20: De Quokka – een klein buideldiertje dat alleen voorkomt in Australië en bekend staat als het vrolijkste dier ter wereld. De afgelopen maanden ontzettend populair geworden doordat Roger Federer selfies met deze lachende vriendjes heeft gemaakt en sindsdien een enorme hype is ontstaan om Instagram foto’s te uploaden van Selfies met Quokka’s (Google vooral eens rond, je wordt er heel vrolijk van).
  • Nummer 11: De Xoloitzquintle – beter bekend als de Mexicaanse naakthond … ik heb deze viervoeter meerdere keren voorbij zien komen in de uitzendingen van de Mol, waar veel deelnemers hier naar keken voor het andere pooltje. Mja, bij de Mol ben je juist altijd druk bezig met zoeken naar verbanden die er totaal niet zijn.

EINDKLASSEMENT

Brengt ons bij onderstaand eindklassement:

Keetie wint de contest met 22 goede antwoorden en 24 fouten Droedel-winnaar.png.f4b9e611a509ab36cd3dd5c13216ab3f.png

Joost wint de runner-up met 21 goede antwoorden en 14 fouten (2 foutjes minder dan RM!!) Droedel-runnerup.png.ca185f9b55c740633132d59b395a1e0f.png

 

Gefeliciteerd met jullie Quokka-awards! _O_

 

Klassement.thumb.jpg.c0a89b81443f888411acef3cd91507c3.jpg

 

En onderstaand nog een overzicht van alle foute antwoorden die ik heb ontvangen van alle deelnemers, omdat sommige zó creatief waren (hele magere zeehonden, beertje Colargol of een tekstballonetje dat zou ontbreken -0-) dat het zonde zou zijn als ik ze niet met iedereen zou delen. Daarnaast ook nog een overzichtje van de belangrijkste statistieken.

 

Statistieken.jpg.b8776c291c317915fce978b0b475d783.jpg

 

Fouten_01.jpg.fb5a17108b0290096f6b0dc72c233350.jpg

Fouten_02.jpg.73a4e5e760ddd37ed0df8abcb240df68.jpg

 

Winnaars gefeliciteerd en iedereen bedankt voor jullie enthousiaste deelname!

En ik nodig iedereen uit om een leuke opvolger te bedenken in deze reeks, omdat het minstens zo hilarisch kan worden als je niet kan tekenen… _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Holy Fuck!

Nét geen award, omdat ik 2 fouten meer heb 8)7!

En als ik de antwoorden zo zie dan had ik die Narwal zeker nog moeten kunnen vinden...

 

Maar wel een ontzettend goede contest ;)

Winnaars, gefeliciteerd!!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi, hoi, mijn eigenste "beertje" (wat geen beertje is)!

 

Het was voor mij inderdaad een straffe contest. Ik zal nog even toevoegen wat er in mijn virtuele tekstballonnetje stond.

Het beertje denkt:'Poe, poe, dat valt niet mee: alle dieren lijken op elkaar!'

 

Maar goed, fout was niet altijd echt fout, alleen dus fout geïnterpreteerd, dat was de moeilijkheid. Dus niet altijd een ander dier.

 

En MarsM, je zoekt een opvolger? Ik dacht eigenlijk dat jij dat zelf zou zijn. Er zijn veel meer dieren dan die 25, daarom stem ik voor een Droedels van Mars 2.

 

TOP!

^O^

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

UIteindelijk een mooie score  en verloren op een Zilvervisje :(  Ik ga die dingen toch maar extra fanatiek meppen als ik ze tegen kom :)

 

Keetie, proficiat met de zege. Ik wist al dat ik je niet meer zou inhalen toen je weer op 1 kwam enkele dagen geleden. Heb nog wel nagedacht over de openstaande opgaven, maar de uiteindelijke oplossing bleek toch lastiger dan gedacht.

 

Mars bedankt voor het organiseren van deze originele contest. Tekeningen waren erg fraai moet ik zeggen! 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
  • 2 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...