Ga naar inhoud

Beste SNES Game: Achtste Finale 5


Achtste Finale 5  

9 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke game is beter?

    • Super Mario World
    • Goof Troop


Aanbevolen berichten

5b01fb3a78a74_Achtste5.thumb.png.859e350afeb83dd48534b36e82cae978.png

 

Super Mario World

Super Mario World is een platformspel. In het spel speel je Mario. Het spel deelt veel spelelementen met de voorgaande titels, maar heeft ook diverse nieuwe elementen. De speler kan nu door speciale items ook zweven en ook is er een nieuwe draaisprong. Het spel heeft 96 levels. Er is een wereldmap, waarbij diverse kastelen verbonden zijn door paden. Op de paden zijn diverse forten, spookhuizen en andere map iconen te zien. De speler kan verschillende routes nemen om tot het doel te komen. Elke wereld heeft een eindbaas. Je kunt ook met twee spelers spelen. De spelers kunnen dan om de beurt een level kiezen op de wereldmap en deze spelen. Er zijn ook nieuwe power-ups, zoals Cape Feather, een cape waarmee Mario verder mee kan vliegen. Ook kan een power-up bewaard worden om op een later moment te gebruiken.

 

Goof Troop

Goof Troop is een actie avonturenspel waarin je speelt als Max en Goofy. Je speelt door vijf gebieden op het Spoonerville eiland: Het strand, een dorp, een spookkasteel, een ondergrondse grot en een piratenschip. Je moet verschillende puzzels oplossen om zo tot het einde van het level te komen en om de eindbaas te verslaan. Vijanden kun je verslaan door stenen te gooien, blokken naar ze toe te schoppen, ze van de rand af te duwen of door bommen te gooien. Fruit beschermt je één keer als je geraakt wordt. Een rode diamant geeft je een extra leven en een blauwe geeft je de mogelijkheid om nog een keer verder te gaan als je levens op zijn. Diverse items moeten verzameld worden om het spel te voltooien. Elke speler kan maar één item tegelijk bij zich houden (twee als je alleen speelt). Met een haak aan een touw kan je aan de overkant komen.

 

Stem op jouw favoriete spel en laat een reactie achter!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pfff, deze vind ik lastiger dan gedacht. Puur po gunfactor zou ik Goof Troop verder zien komen, maar dan realiseer ik me dat SMW toch wel een maatje te groot is, zeker om al bij de laatste 16 er uit te vliegen. Goof Troop moet misschien ook maar lekker de 'hidden gem' blijven die niet te ver boven het maaiveld uit komt. :P  Dus Mario krijgt mijn stem. ;) Omdat dat ook gewoon een zeer solide platformer is die ik heel veel heb gespeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
3 hours ago, Hinse said:

Pfff, deze vind ik lastiger dan gedacht. Puur po gunfactor zou ik Goof Troop verder zien komen, maar dan realiseer ik me dat SMW toch wel een maatje te groot is, zeker om al bij de laatste 16 er uit te vliegen. Goof Troop moet misschien ook maar lekker de 'hidden gem' blijven die niet te ver boven het maaiveld uit komt. :P  Dus Mario krijgt mijn stem. ;) Omdat dat ook gewoon een zeer solide platformer is die ik heel veel heb gespeeld.

Bovenstaande is dezelfde redenering als toen ik Metroid verkoos boven Super Tennis.

Ik heb er geen moeite mee om in dit geval te kiezen voor Goof Troop.

Kwart finale voor Super Mario World of niet, maar ik vind het echt een overrated game.

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Goof Troop vind ik in m'n eentje minder leuk dan coop, maar multiplayer kan in de praktijk niet altijd waardoor dat spel dan weer qua totaalscore wat minder wordt. Maar ik vind het zeker fijn dat er iemand op Goof Troop stemt en zou het ook niet erg vinden als die per ongeluk door gaat. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoewel ik Super Mario World vrij overschat vind (vind hem veel minder dan bijvoorbeeld de internationale Mario bros 2) is het wel een solide platformer en naar mijn mening ook interessanter en beter dan Goof Troop.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Frey zei:

Helaas voor Goof Troop, maar Super Mario World is mijn favoriete Mario game en dus een van mijn SNES toppers.

Ga je nou ooit nog eens toelichten waarom het écht je favoriete Mario game is uit de hele rijke collectie? Gewoon echt puur inhoudelijke nieuwsgierigheid omdat ik het persoonlijk juist één van de mindere Mario games vind, dus het contrast kan blijkbaar niet groter zijn... als je het echt zo stelt moet er een sterke motivatie achter zitten (ik kan zelf zo al niet zeggen wat nou mijn ‘favoriete’ Mario is...)

 

Goof Groop, 1 nutteloze maar gewaardeerde stem.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Super Mario World is voor mij net iets minder goed dan Super Mario Bros 3. Het was een tijd geleden dat ik de laatste heb gespeeld, maar deze week weer hernieuwd kennis gemaakt met Bros 3 en me verbaasd over de enorme veelzijdigheid van de werelden, de powerups, eindbazen en muziek. Dat alles ligt net even iets boven SMW, ook al heeft die Yoshi. Wat SMW vooral populair maakte is het feit dat het iets makkelijker is dan SMB3 en het en release titel was van de SNES. Wat verder voor SMW spreekt zijn de geheime uitgangen,  waardoor je naast reguliere gameplay ook een hoop extra te doen kreeg. 

 

Daarbij speelt voor mij sentiment ook mee. Mijn moeder kocht destijds de SNES, vanwege Mario All-Stars (we hadden al een NES en ze vond het niet eerlijk dat deze niet daarop uitkwam, dus verkocht ze em en kocht ze de SNES net SMW en All-Stars) en ik heb met haar vele uren doorgebracht met het spelen van dit spel (en dus SMB3).

 

Wat ik overigens het knapste vind is hoe ze na SMB3 de uitdaging zijn aangegaan on het te overtreffen en zich te vernieuwen en ze zijn en heel eind gekomen. Ik denk dat de verwachtingen zelden zo hoog waren als voor SMW, en om het dan waar te maken is uitzonderlijk.

aangepast door Harm1985
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
3 hours ago, Harm1985 said:

Wat verder voor SMW spreekt zijn de geheime uitgangen,  waardoor je naast reguliere gameplay ook een hoop extra te doen kreeg.

Dit vind ik in SMW juist het gehele probleem dat bij frustraties geeft, omdat ze vaak niet te vinden zijn.

 

3 hours ago, Harm1985 said:

Mijn moeder kocht destijds de SNES, vanwege Mario All-Stars (we hadden al een NES en ze vond het niet eerlijk dat deze niet daarop uitkwam, dus verkocht ze em en kocht ze de SNES net SMW en All-Stars) en ik heb met haar vele uren doorgebracht met het spelen van dit spel (en dus SMB3).

Dat hebben altijd zo gedaan.

Nieuwe console met nieuwe spellen en oude console geen releases meer.

Maar tegenwoordig worden de diehard fans keihard genaaid als ze een WiiU hebben staan en de ene naar de andere WiiU game ook uitkomt op de Switch, maar dan volledig compleet met alle DLC.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, Harm1985 zei:

Super Mario World is voor mij net iets minder goed dan Super Mario Bros 3. Het was een tijd geleden dat ik de laatste heb gespeeld, maar deze week weer hernieuwd kennis gemaakt met Bros 3 en me verbaasd over de enorme veelzijdigheid van de werelden, de powerups, eindbazen en muziek. Dat alles ligt net even iets boven SMW, ook al heeft die Yoshi. Wat SMW vooral populair maakte is het feit dat het iets makkelijker is dan SMB3 en het en release titel was van de SNES. Wat verder voor SMW spreekt zijn de geheime uitgangen,  waardoor je naast reguliere gameplay ook een hoop extra te doen kreeg. 

 

Daarbij speelt voor mij sentiment ook mee. Mijn moeder kocht destijds de SNES, vanwege Mario All-Stars (we hadden al een NES en ze vond het niet eerlijk dat deze niet daarop uitkwam, dus verkocht ze em en kocht ze de SNES net SMW en All-Stars) en ik heb met haar vele uren doorgebracht met het spelen van dit spel (en dus SMB3).

 

Wat ik overigens het knapste vind is hoe ze na SMB3 de uitdaging zijn aangegaan on het te overtreffen en zich te vernieuwen en ze zijn en heel eind gekomen. Ik denk dat de verwachtingen zelden zo hoog waren als voor SMW, en om het dan waar te maken is uitzonderlijk.

‘Het feit dat’ ... ik vind Super Mario Bros 3 een stuk makkelijker, zowel qua besturing (cape snap ik nog steeds niet) en leveldesign. De geheime uitgangen zijn in eerdere rondes al veelzijdig aan bod gekomen en ook die vind ik bij Super Mario World vreselijk. Bij de moderne platform Mario’s voor Wii en WiiU waren er ook geheime uitgangen, maar altijd in de vorm van verborgen buizen of deuren en als je die niet vond kon je gewoon doorspelen, Bij Super Mario World zijn de uitgangen niet zeldzaam speciale routes lopen of specifiekehandelingen uitvoeren waar je vaak zeer moeilijk achter komt en je urenlang rondjes loopt en vast komt te zitten. Zoals eerder gevraagd: hoe werkt het mechanisme in het level op ca. 1:46.30 in de OP video?

 

Ze hebben het geprobeerd, maar echt niet waargemaakt. Mario Bros 3 ligt er niet net iets, maar mijlenver boven. Ook grafisch is het geen vooruitgang, de worldmap is eentonig en blokkering t.o.v. de kleurrijke en veelzijdige werelden uit Mario Bros 3 en ook de Koopalings en Bowser zien er totaal niet uit. Het enige wat naar mijn mening echt gelukt is is de catchy soundtrack (al heeft ook daar Mario Bros 3 m’n voorkeur) en Yoshi was een leuke toevoeging.

 

Dat Super Mario World een release titel was en dat de Mario-formule altijd gangbaar is voor het grote publiek staat even los van de inhoudelijke beoordeling. Natuurlijk is dit wereldwijd veel gespeeld, maar ik vind het wel de meest overgewaardeerde Mario titel omdat ik bij geen enkele andere Mario zó veel ergernisjes had tijdens het spelen.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

@RM: Bij DKC2 zijn er nog véél meer moeilijk te vinden objecten, zoals DK coins en die croc coins om toegang te krijgen tot een geheime wereld. Dat maakt het juist dat een spel extra dimensie krijgt, toch? Dan heb je na een reguliere playthrough nog steeds meer te ontdekken. Dat is bin JRPG's als Final Fantasy ook zo. 

 

Overigens is het mij in DKC2 nooit gelukt om álles te vinden. Voor die geheime wereld gebruikte ik een cheat zodat ik bij opstarten al die munten had (om vervolgens de levels zelf niet uit te kunnen spelen). Hey, ik was 11 of zo. Binnenkort nieuwe poging.

 

Uiteindelijk moet een spel ook leuk zijn. Niet te makkelijk maar ook zeker niet té moeilijk. Wat dat betreft heeft Nintendo het slim gedaan met SMB2. Als de Japanse versie (lost levels) was uitgebracht was dat de doodsteek geweest. Al blijft SMB2 mijn minst favoriete deel.

 

Ik heb overigens nooit een N64 gehad, in 1998 overgestapt op de PSX.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@MarsM:

Mijn excuses, is idd geen feit. Feit is wel dat ik SMW makkelijker vind. Komt vooral omdat je tijdens de reguliere gameplay veel makkelijker extra levens kunt vergaren door middel van het verzamelen van munten én je een level opnieuw kunt doen nadat je het hebt uitgespeeld.

 

Bij SMB3 kon dat bij mijn weten niet en zaten er veel minder munten in de levels. Wél kreeg je na elke drie levels minimaal een extra leven en met wat geluk zelfs vijf. En dan had je nog de roulette. Maar dan nog waren extra levens geen zekerheid.

 

Bij het top secret level in SMW kon je, als je het eenmaal gevonden had, naar hartenlust extra levens en power ups halen. Stond dan wel weer tegenover dat je na het raken van een vijand meteen klein was.

 

Qua handling: bij SMB3 lijkt Mario wat meer door te glijden dan bij SMW. En de cape kon mij juist wél bekoren. En als je rin draaide met je cape versloeg je altijd de vijand, met het tanooki pak ga je toch nogal eens af.

 

En wereld 8 van SMB3, die was bijna niet te doen voor mij destijds. Kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik em ooit helemaal heb uitgespeeld. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
24 minutes ago, Harm1985 said:

@RM: Bij DKC2 zijn er nog véél meer moeilijk te vinden objecten, zoals DK coins en die croc coins om toegang te krijgen tot een geheime wereld. Dat maakt het juist dat een spel extra dimensie krijgt, toch? Dan heb je na een reguliere playthrough nog steeds meer te ontdekken. Dat is bin JRPG's als Final Fantasy ook zo. 

 

Overigens is het mij in DKC2 nooit gelukt om álles te vinden. Voor die geheime wereld gebruikte ik een cheat zodat ik bij opstarten al die munten had (om vervolgens de levels zelf niet uit te kunnen spelen). Hey, ik was 11 of zo. Binnenkort nieuwe poging.

 

Uiteindelijk moet een spel ook leuk zijn. Niet te makkelijk maar ook zeker niet té moeilijk. Wat dat betreft heeft Nintendo het slim gedaan met SMB2. Als de Japanse versie (lost levels) was uitgebracht was dat de doodsteek geweest. Al blijft SMB2 mijn minst favoriete deel.

 

Ik heb overigens nooit een N64 gehad, in 1998 overgestapt op de PSX.

DKC2 is inderdaad niet altijd makkelijk als het om het vinden van munten en barrels gaat, maar dat is niet zo frustrerend als bij SMW als het om uitgangen gaat.

Zoals eerder gezegd heb ik bij SMW al eens uuuren in een level rongelopen zonder de uitgang te vinden en dan kun je gewoon niet verder met een spel en leg je het uiteindelijk weg.

En in die tijd stond ook nog niet alles direct op internet.

 

Overigens heb ik voor DKC2 een heel excelbestand met per level exact aangegeven waar de DK coins en Boom barrels te vinden zijn (en MarsM heeft die gemaakt voor DKC3, inclusief alle ruil items bij de Bear Brothers).

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat jammer dat Goof Troop tegen SMW komt te staan. Zoals eerder gezegd heb ik Goof Troop pasgeleden met een vriend met veel plezier uitgespeeld. En ik vind het dus ook een erg leuk spel. Maar na die ene keer uitspelen is de lol er wel weer een beetje af. Ik zou het niet zo gauw nog eens spelen. Wat dat betreft biedt SMW voor mij meer speelplezier. Ik ben nu halverwege SMB3 (rom met save-patch) maar SMW is denk ik de volgende Mario titel die ik ga uitspelen. Dus omdat SMW me veel meer uren speelplezier gaat bieden kies ik voor SMW.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...