Ga naar inhoud

Lezen van NASA 10.5" computer banden


Aanbevolen berichten

Om (bijna) het nieuwe jaar te vieren, heb ik besloten om een onvoltooide versie van de verwerkte gegevens van Pione-QK7992H uitgegeven door Hans vrij te geven.

 

Er zijn 12 bestanden op de tape, waarvan we 6 hebben bevestigd dat het beeldbestanden zijn en ze hebben gedecodeerd.

Er zijn drie zwart-witafbeeldingen en drie duokleurenafbeeldingen. (file1, 2, 6, 7, 11, 12)

 

Wat betreft wat er op staat ... we weten het nog niet.

 

Wat betreft de 6 resterende bestanden, we weten niet zeker wat dat zijn. Hun ASCII-metadata lijken op de beeldbestanden, maar de gegevens zijn anders. Door toch een deel van de resterende bestanden te verwerken, krijgen we vreemde patronen die kunnen verwijzen naar een soort beeldformaat, maar wat weten we niet!

 

Hans heeft de binaire gegevens van alle 12 bestanden van het SIMH-bestand gescheiden en elk in een eigen map geplaatst. Indien van toepassing converteerde hij ze naar afbeeldingen. Elke map wordt geleverd met de onbewerkte binaire gegevens en leesbare ASCII-metadata.

 

Merk op dat dit niet af is, omdat sommige niet-beeldbestanden alleen hun metadata bevatten, niet de binaire gegevens.  Dit zal later gebeuren wanneer Hans de tijd heeft.

 

https://archive.org/download/SpaceData/Pione-QK7992H-Processed-Alpha.zip

 

Bestand gescand door VirusTotal en Windows Defender, geen meldingen:

https://www.virustotal.com/#/url/65fdc7a34fb300a82fb02bcaaebdcaf06befbcb89a9013625ef191a69ccc3c63/detection

 

Voor meer ontdekkingen in 2019!

Niels

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...

Digitalizeren satelliet banden.

 

Ik heb goed nieuws en goed nieuws.

Eerst het goede nieuws, ik heb een kleine setup samengesteld om meer van de banden op mijn 1/4 inch 4-sporen recorder te kunnen afspelen. Ik speelde de banden waarvan ik eerder bang was dat deze helemaal geen signalen hadden en na een tijdje (8-10 minuten) gaven ze ook de verwachte signalen. Tot nu toe heb ik 6 banden, waarvan er 5 signalen bevatten.

 

Uiteindelijk hoop ik de banden af te spelen op een fatsoenlijke Otari MX-5050 8

 

Het goede nieuws dat ik heb, is dat ik het referentietrack kort heb opgenomen het tape op en neer te bewegen. De referentie is een toon van 10 Khz op track 4, zoals te zien op het bijgevoegde document. Ga naar (2:35) in het bijgevoegde mp3-bestand. Het is precies 10 Khz op de opname.

 

314N079 mp3-voorbeeld 2

 

index.php?action=dlattach;topic=46255.0;
314N079 documenten

 

Later zal ik scans maken van alle documentatie.

 

Het zou handig zijn als we de spoorgeometrie van de FR-100, FR-600 en Otari MX-5050 8 kennen. We zouden dit op de tape moeten kunnen zien door een magnetische ontwikkelaaroplossing te gebruiken. Ze zijn erg duur om te kopen en te verzenden, dus ik heb met Chuck gepraat over hoe ik het zelf kan maken. Het is vrij eenvoudig en hij probeerde het op een floppy disk met goede resultaten en geen schade aan de data. Met gedetailleerde macrofoto's kunnen we uitzoeken hoe goed de sporen op één lijn liggen.

 

Niels

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

De school waar ik op zit heeft digitale oscilloscope aangeschaft en geeft hun oude analoge scopen weg aan studenten _O_

Ik heb een 50Mhz 2-kanaals tektronix scope gereserveerd *O*

 

Deze gaat zeker van pas komen, voor testen en het maken van coole video's.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
2 hours ago, djkoelkast said:

Zoek je nog steeds ex-NASAtapes? Er worden er net aangeboden namelijk.

Zie bijlagen, als het wat voor je is kan ik verder informeren voor je.

52079988_1143242529179133_3574802186422452224_n.jpg

51987084_1143242595845793_2356247117606944768_n.jpg

52702666_1143242585845794_1908551997393469440_n.jpg

52016049_1143242542512465_2345325896241512448_n.jpg

Hmm, interessant, de spoel met 6 schroeven, afgaande van de labels, lijkt data van de https://en.wikipedia.org/wiki/TD-1A  satelliet te hebben. Maar volgens mij is dit een 1 inch band? 1/4 en 1/2 hadden maar 3 schroeven.

 

Metingen van de verschillende banden zou handig zijn, hoe hoog en groot de spoelen zijn.

Aan de foto's van de Quantegy banden kan ik niets zien. Als er ergens documentatie voor is, of dingen geschreven op de dozen zou ik die moeten zien.

 

Heb graag meer informatie, bedankt.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minutes ago, Integra said:

Volgens de verkoper zijn ze allemaal ½ inch.
Aantal schroeven zegt op zich niet veel.... Ik heb ¼, ½ en 1 inch met 3 schroeven en met 6 schroeven.  En nog de afwijkende ¼ inch met 4 en met 5 schroeven :P

Ah ja, ik heb de advertentie gevonden en de verkoper een aantal vragen gesteld.

 

Hellaas hebben de banden wel SSS, dus daar moet ik iets vinden.

 

Geen informatie over de recorder waarmee het opgenomen is. Maar het aantal sporen kan ik zelf wel zien met mijn magnetische intwikkelaar.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Nieuw bij de familie zijn verschillende Europese satelliettapes, met verschillende missies.

Bekende satellieten dus zo ver zijn TD-A1, HEOS A2, Redu TD-1 en ESRO-1A

De ESRO-1A tape werd opgenomen met 7,5 IPS, dus het zou geen probleem voor de Otari moeten zijn.

 

Het lijkt voor de verandering het Franse merk Pyral te zijn. Fransen hebben een uitstekende smaak in eten, maar zijn hun tapes goed? We zullen zien.

 

De verkoper heeft ze van een audiobedrijf gekregen, dus hopelijk is er niet overheen genomen De metalen haspels zijn erg dik, veel dikker dan normale audiospoelen. De band ziet er goed uit, maar de verkoper zei dat ze plakkerig waren. Dus misschien moet ik ze uitdrogen. Is een dehumidyfier hier het beste voor? ik gebruik liever geen oven.

 

Later kom ik met wat foto's van de sporen, hellaas hebben we geen documentatie over de recorders.

 

1115-06-11-R-can.jpg

1115-06-11-R-tape.jpg

Pyral-tapes.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Enig idee of the Sticky Shed Syndrome verholpen is met de nieuwe banden, of is dat hellaas niet op te lossen door de manier waarop banden gemaakt worden?

 

Hebben chrome en metal cassette banden ook SSS?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alle banden kunnen SSS hebben, het probleem zit in de binder die gebruikt is bij de productie. Het soort tape doet er dus niet toe.

In principe kun een tape met SSS enkel speelbaar aken voor digitalisatie of kopie door 'm te bakken. Dit is echter niet blijvend en het proces laat ook geen nieuwe opnamen op de tape toe.... Dus ook ongebruikte NOS tape met SSS kun je feitelijk weg gooien... :(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb goed nieuws over de nieuwe ESA-banden!

 

Ik heb drie van de vijf banden getest met een magnetische ontwikkelaar, en alle drie toonden duidelijk 7 sporen zoals de NASA-banden. Dit betekent dat ze niet zijn gewist of overschreven met een audiorecorder. De tracks zien eruit als rauwe telemetrie, niet als computerbanden. Eén tape heeft een label dat duidelijk aangeeft dat het afkomstig is van een ontvangststation. Ik denk dat we deze ook kunnen digitaliseren.

 

De banden die ik heb getest zijn:
TD-1 (band-ID: 1117-09-08-B)
ESRO 1A (band-ID: 800 645 08 10B)
HEOS A2 (band-ID: 1115 06 11B)

 

Ik heb er twee video's in gemaakt.
Allereerst een tutorial over hoe je de magnetische ontwikkelaar zelf kunt maken:

 

En tot slot een video waarin ik de magnetische tracks op 3 banden visualiseer:

 

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de frequentie van een signaal te bepalen door de macrofoto's, eventuele ideeën?

 

Macro-foto's van de sporen zijn hier te bekijken: https://imgur.com/a/rnlJH9P

 

NpEiUmX.jpg

 

Ik ben eindelijk klaar met v1.0 van het archief voor de NASA-satelliettapes. De ESA-banden komen later.

 

Sat-53123114313-Version1.0 (Object photos, text file.)

Sat-GFORKS-314N003-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample, visualized tracks)

Sat-GFORKS-314N079-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample)

Sat-GFORKS-330N100-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample)

Sat-SNTAGO-120J827-Version1.0 (Object photos, documentation, visualized tracks)

Sat-SNTAGO-314J019-Version1.0 (Object photos, documentation)

Sat-WINKFIELD-330P001-Version1.0 (Object photos)

 

Niels.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-3-2019 at 16:58, djkoelkast zei:

Wat een project man, erg tof om allemaal te zien. Ik wist ook echt niet van het bestaan van zoiets af :D

Deze techniek werd in de jaren 50/60 gebruikt om te kunnen editen met video tapes (2" quadruplex). Letterlijk met mes en plakband.  Er werd een audio puls op de tape gezet op de plek waar de "knip" moest komen.   Daarna "ontwikkelen" met vloeistof, onder de microscoop de puls opzoeken en "cut"

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat interessante nieuwe vondsten, hebben we telemetrie afgespeeld?

 

Vorig week heb ik de tijd genomen een aantal ESA banden (1/2  inch 7-spoor) af te spelen op mijn Akai X201D (1/4 inch 4-spoor)

 

De banden afgespeeld zijn:
1.
SAT: ESRO 1A
TAPE ID: 680841-292-230
ESOC/Section TLM: 13496
DATE: 24 JULI 70


2.
SAT: 720141
TAPE ID: 1135 05 10A
ESOC/Section TLM: 21554
DATE:


3.
SAT: TD-1
TAPE ID: 1117 09 08 B
ESOC/Section TLM: 16837
DATE: "Day 089"


4.
SAT: TD-1A
TAPE ID: 1118 07 09 A
ESOC/Section TLM: 16672
DATE:

 

Om je een idee te geven over hoe satellieten in de jaren 60's en 70's klonken, is deze website met geluidsfragmenten handig: http://www.dd1us.de/historical sounds from space.html

 

Ik heb een video gemaakt met de afgespeelde geluiden en een oscilloscoop:

 

Een aantal opmerkelijke details:
ESRO 1A heeft aan het begin veel activiteit, het lijkt op een referentie signaal wat aangepast wordt. De toonhoogte verandert en er zijn periodes van ruis. Uiteindelijk ontvangen we een stabiel signaal wat zeker complexer is dan een sinus golf.

 

ESRO 1A:
Oscilliscoop:
ESRO-1A.png

 

Spectrogram: lijkt een soort blokgolf te laten zien, zouden dit datafrgamenten zijn?
ESRO-1A-3.png

 

Signaal afgespeeld op 20% orginele snelheid: een soort morse code?:
https://archive.org/download/apollo16uvc_gmail_TD12/TD-1A-3.mp3

 

De ruimte tussen de signalen lijken op spoor 6 van de ESRO 1A band:
ESRO%201A-17.JPG

 

TD-1
Oscilliscoop: De golf van dit signaal zwelt op en komt dan weer neer, heel apart.
TD-1-2.gif
TD-1.png

 

Spectrogram: En hier is dat ook te zien.
TD-1-Spectrogram-1.png

 

TD-1A
Oscilliscoop:
Dit signaal heeft twee harmonische golven:
TD-1A-1.png

 

En als we uitzoomen heeft het een soort blok-patroon:
TD-1A-2.png

 

Maar helemaal interresant is als we het signaal vertragen, dan lijkt het op een soort morse-code.


Spectrogram:
TD-1A-Spectrogram-1.png

 

Signaal afgespeeld op 15% orginele snelheid:
https://archive.org/download/apollo16uvc_gmail_TD12/TD-1A-3.mp3


Allemaal nieuwe informatie waar we zeker nog wel even zoet mee zijn.

 

Het lijkt mij best mogelijk dat dit de ontvangen data is. Als we documenten van de relevante satelliete vinden met informatie over de telemetrie moet het toch mogelijk zijn om een programma of circuit te maken die het signaal verwerkt?
Een programma zou het kunnen omzetten naar een spreadsheet.

 

Ik heb er geen verstand van, maar de ESA opnamens lijken niet FM-gemoduleerd te zijn, aangezien die golf er heel anders uit ziet.
De NASA opnamens zijn dat meestal ook niet, dus blijkbaar was AM en FM-modulatie bij opnamens uit deze tijd niet gebruikelijk.
De NASA documentatie heeft het ook meestal over "Direct" opnamen en niet "FM"

 

Ik zal wat mensen die hier beter bekend mee zijn informeren over dit project.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6-3-2019 at 23:16, Integra zei:

Deze techniek werd in de jaren 50/60 gebruikt om te kunnen editen met video tapes (2" quadruplex). Letterlijk met mes en plakband.  Er werd een audio puls op de tape gezet op de plek waar de "knip" moest komen.   Daarna "ontwikkelen" met vloeistof, onder de microscoop de puls opzoeken en "cut"

Verdomd, hier heb ik over gelezen! Een oude bandtechnicus van de NOS heeft bij zijn afscheid intern een boekje verspreid met informatie en anekdotes, daarin vertelde hij hoe dit een klus was die ze het liefste NOOIT hoefden te doen omdat het zo'n achterlijk secuur werkje was, omdat elke puls eens in de zoveel keren pas fatsoenlijk kon aansluiten op de puls van de andere bron. Toen kwam er een moment dat er vanuit de omroep werd besloten om een bepaald liedje van een zangeres te censureren te verwijderen omdat het van slechte smaak getuigde volgens de omroep. En toen gingen de technici in operatiemodus. 😮 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Hmm, jaren 50's en 60's zouden wel quadruplex machines zijn geweest.

 

Lastig ding met dat soort recorders is dat het geluid niet gelijk loopt met het beeld, omdat de beeld en geluidskop niet op de zelfde plek zitten. Volgens mij zat de geluidskop verder dan de beeldkop, dus het geluid op de band zat als het ware verder dan het bijpassende beeldsignaal.

Het liefts wilde je meerdere recorders hebben, zodat je niet hoeft te klooien met de band en geluid makkelijk gelijkt loopt.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, T4600C zei:

Hmm, jaren 50's en 60's zouden wel quadruplex machines zijn geweest.

 

Lastig ding met dat soort recorders is dat het geluid niet gelijk loopt met het beeld, omdat de beeld en geluidskop niet op de zelfde plek zitten. Volgens mij zat de geluidskop verder dan de beeldkop, dus het geluid op de band zat als het ware verder dan het bijpassende beeldsignaal.

Het liefts wilde je meerdere recorders hebben, zodat je niet hoeft te klooien met de band en geluid makkelijk gelijkt loopt.

Klopt, daarom van het geluid eerst een kopie gemaakt naar audio tape om vervolgens na de las weer terug te dubben op de video tape.

Meerdere machines was destijds niet echt bruikbaar....   Er was te veel verlies en ze waren nog niet te synchroniseren waardoor een electronische las met video gewoon niet mogelijk was.  Dit kwam pas later.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De volgende video laat mooi zien hoe je kan editen door tape te snijden, en door meer dan 1 machine te gebruiken. Onze magnetische ontwikkelaar komt ook aan de pas.

Het is een BBC training film:

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Gerald van de unmannedspaceflight forum heeft het volgende idee:
index.thumb.png.2275d6634764c5a9431538219b7282fc.png

Bij het coderen van het bovenste potentiaal met 1, en het lagere potentiaal met 0, met een min of meer vaste kloksnelheid, krijgen we paren 01 of 10, nooit 00 of 11. Dus een dergelijk paar, of overgang, lijkt een bit te coderen .
Het zou dus redelijk eenvoudig moeten zijn om het signaal om te zetten in een bitstroom.

Dan vergt ons alleen nog de relevante documentatie te vinden zodat we een computer programma kunnen schrijven.

Stem gevonden op begin NASA band

Op satellietband 'Sat-SNTAGO-120J827' is aan het begin kort een stem te horen. De stem verteld ons waarschijnelijk de opnamentijd. "The time is 11 5 AM"

De satelliet is Upsilon 61, de opnamendatum datum was Sept 7, 1961

Ik heb de opnamen achterstevoren moeten afspelen.
Hier het fragment als MP3-bestand.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
gepost (aangepast)

Even een update:

 

De reparateurs die bezig zijn met een aantal machines voor Peter hebben hellaas hun handen vol. Deze dingen kosten nu enmaal tijd, en waarschijnelijk gaat dit niet snel veranderen.

 

De Otari laat dus op zich wachten. Peter heeft garage ruimte kunnen aanschaffen om al zijn 1/2 recorders eens goed aan te sluiten en te testen.

 

Het kan zijn dat de testband gebruikt op de Otari gewoon leeg was, en dat opnemen niet werkt. Nu hoef ik natuurlijk niet op te nemen, de recorder met alleen afspeel-functie is genoeg.

Peter gaat wat meer testen uitvoeren met andere banden om er hopelijk geluid uit te krijgen.

 

Anders moet de recorder misschien naar een reparatiebedrijf die veel meer zal vragen.

 

Gr,

Niels

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Het is aan mij voorbij gegaan, maar ergens februari stond een heuse FR-600 tape unit met controle unit te koop op Ebay!

 

https://picclick.com/Vintage-Giant-Ampex-FR-600-Reel-To-Reel-264190463587.html

 

Meer foto's: https://s1109.photobucket.com/user/seersandrobots/library/Ampex FR 600?page=1

 

Local pickup only, verzending zou waarschijnlijk duizenden euro's kosten.

En dan heb je natuurlijk niet de kennis en expertise om zo'n recorder te repareren en te calibreren naar fabrieks specificaties.

 

Het lijkt er op dat elk kanaal zijn eigen oscilliscoop had. Dat ding moest een godsvermogen hebben gekost!

 

Een aantal van mijn banden zijn opgenomen met een FR-600 bij Winkfield, wellicht met de machine in deze video?

 

 

 

Ik ga misschien twee sets FR-600 koppen kopen, deze zouden ideaal moeten zijn om mijn banden te digitalizeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er staat wel een AMPEX FR-100 te koop op eBay met testapparatuur  https://www.ebay.com/itm/AMPEX-FR-100-TAPE-RECORDER-AND-TEST-SET-/302738735022

 

Volgens dit topic werden die ook gebruikt destijds door NASA http://www.apollohoax.net/forum/index.php?PHPSESSID=nwZki6jWyZpHIYUiH9A2Q3&topic=1430.msg49155#msg49155

 

Ik weet natuurlijk niet of dit ook van toepassing is op jouw tapes. 

 

De prijs van de Ampex valt mij mee gelet op wat andere oude en zeldzame apparatuur kost, het ziet er allemaal nog wel compleet uit voor zover ik kan beoordelen plus de testkast. De standplaats is Texas, kijken of er iemand binnenkort een container laat overkomen met bv. auto's en er nog een plekje over is. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Mooi ding, maar het lijkt op een 1/4 inch recorder, mijn banden zijn 1/2 inch.

 

Die topic op apollohoax is van mij. Het lijkt er op dat Ampex recorders modulair waren, de FR-100 kon zowel 1/4 and 1/2 inch en de FR-600 kon 1/2 en 1 inch banden afspelen.

Dan moet je natuurlijk wel de goede kit hebben, met koppen, kapstan, versterkers enz.

 

Deze 7-spoor recorder gebruikt 1/2 inch, zou dus mijn banden af kunnen spelen. De spoelen zullen niet passen maar daar vinden we wel wat op.

Het nadeel? verzenden kost 600 euro, ik en de verkoper hebben daar geen zin in.

 

In ieder geval, de kans op een complete FR-600 is nihil. Daarom heb ik het op een na beste gekocht. Hier later meer over.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
29 minuten geleden, Minuteman zei:

Wat een grote koppen zeg ! 

 

Maar ze zijn losgeknipt uit een slooprecorder gekomen? Dat wordt nog wat om ze weer ergens op aan te sluiten. 

Groot?    Dit zijn nog maar ukkies :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

In dit geval lijkt het er wel op dat de opnamen kop en reproductie kop hetzelfden zijn, dat is volgens mij wel vaker zo in casette en bandrecorders. 

 

Dus waarschijnelijk zijn de koppen zelf uitwisselbaar, maar zijn de draden anders aangesloten. Zullen we achterkomen als ik de reproductie set beter kan bekijken.

 

Hoe gevoelig zijn magneetkoppen for ESD?

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, T4600C zei:

In dit geval lijkt het er wel op dat de opnamen kop en reproductie kop hetzelfden zijn, dat is volgens mij wel vaker zo in casette en bandrecorders. 

 

Dus waarschijnelijk zijn de koppen zelf uitwisselbaar, maar zijn de draden anders aangesloten. Zullen we achterkomen als ik de reproductie set beter kan bekijken.

 

Hoe gevoelig zijn magneetkoppen for ESD?

Zo goed als niet.    

Wat belangrijk is:

Demagnetiseren (door gebruik kunnen ze langzaam magnetisch raken) 
Goed schoon houden
En mocht je om welke reden dan ook de spoelen van de koppen door willen meten... Eerst weten wat de waarde moet zijn en opletten welke meter je gebruikt.  Met doormeten kan een meetapparaat te veel spanning doorvoeren waardoor de spoel het begeeft en de kop dood is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Met behulp van het unmannedspaceflight-forum hebben we eindelijk de afbeeldingen kunnen traceren die zijn hersteld van onze Pioneer-tapes.

 

Laten we er in duiken:

De beelden hersteld van onze Pioneer-banden behoren tot spectrofotometrische observaties van planeten, satellieten en asteroïden.


De online bestanden die overeenkomen met bestanden op onze tapes zijn hier te vinden:

https://archive.stsci.edu/proposal_search.php?id=PSMGT&mission=iue

De zwart / wit- en kleurenafbeeldingen op QK7992H zijn LWR01530, LWR01531 en LWR01532.

 

We hebben momenteel slechts een klein deel van Pione-7937 (Lezen vorig jaar was moeilijk), maar de metadata zegt dat het LWR1888 is.


Dus wat hebben we hiervan geleerd?

 1. Het is nog steeds mogelijk om binaire gegevens van magnetische banden correct te lezen en te digitaliseren, tenminste uit de jaren '70 en '60.  Zolang zorg en expertise wordt geboden.

 

2. Met de hulp van mensen over de hele wereld konden we de afbeeldingsgegevens correct verwerken tot een gemeenschappelijk, modern formaat dat gemakkelijk toegankelijk is met moderne besturingssystemen en software.

 

 3. Een cruciale factor bij de juiste gegevensverwerking waren de metagegevens op de tape, die gemakkelijk leesbaar waren en belangrijke aanwijzingen voor de inhoud van de banden bevatten.

 

 4. Het is onwaarschijnlijk dat de resterende tapes enkele verloren Pioneer-gegevenssets bevatten, omdat ze allemaal deel uitmaakten van dezelfde partij.

 

 5. Crowdsourcing en het openlijk verstrekken van de bestanden is misschien wel de belangrijkste factor in het succes van dit project geweest.

 

 

Chuck is klaar met de modificaties aan zijn tape recorder, deze laten hem de recorder nog beter afstellen. Hij gaat nog een poging wagen om de resterende banden te lezen. 

 

Maar op dit moment is hij +/-50 NASA banden uit de jaren 60 aan het digitaliseren voor de NASA, wij kunnen ons slechts verbeelden wat voor topgeheimen Russische spion-satelliet foto's op deze banden staan!

 

Vriendelijke groeten,
 Niels

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 months later...

Bij het zien van de foto van het computer centrum helemaal bovenin, moest ik weer even denken aan mijn werkgever vroeger......

Ik werkte in die dagen bij Secom (-Lute) in Alkmaar als system operator en wij hadden twee IBM 34 met als invoer een Tomahawk Data Entry system.

Ponskaarten maken een bonnetjes intypen met 10 dames (sorry, ladies dan waren echt nog dames voor het type werk)

Dan de zaak verwerken en afdrukken op een lijnband printer, oor-dempers in of even de ruimte verlaten !

Cees

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...