Ga naar inhoud

Beste SNES Game: Halve Finale 1


Halve Finale 1  

9 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke game is beter?

    • Super Mario World
    • Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest


Aanbevolen berichten

1700964726_Halve1.thumb.png.01742d5dc954f87dd2606833f4340257.png

 

Super Mario World

Super Mario World is een platformspel. In het spel speel je Mario. Het spel deelt veel spelelementen met de voorgaande titels, maar heeft ook diverse nieuwe elementen. De speler kan nu door speciale items ook zweven en ook is er een nieuwe draaisprong. Het spel heeft 96 levels. Er is een wereldmap, waarbij diverse kastelen verbonden zijn door paden. Op de paden zijn diverse forten, spookhuizen en andere map iconen te zien. De speler kan verschillende routes nemen om tot het doel te komen. Elke wereld heeft een eindbaas. Je kunt ook met twee spelers spelen. De spelers kunnen dan om de beurt een level kiezen op de wereldmap en deze spelen. Er zijn ook nieuwe power-ups, zoals Cape Feather, een cape waarmee Mario verder mee kan vliegen. Ook kan een power-up bewaard worden om op een later moment te gebruiken.

 

Donkey Kong Country 2 - Diddy's Kong Quest

Donkey Kong Country 2 is het tweede deel in de Donkey Kong Country serie van platformspellen. In dit deel kun je spelen met Diddy Kong of Dixie Kong. Je speelt door 53 levels in 8 verschillende werelden. Er zijn diverse vijanden op het land, zoals reptielen, ratten, bijen en aasgieren. Vijanden onder water zijn onder anderen kogelvissen, palingen en haaien. Elke wereld eindigt met een eindbaas die verslagen moet worden om verder te kunnen. Vijanden kunnen verslagen worden door er op te springen of door een ton op ze te gooien. Je kunt één van de twee karakters besturen. Als er eentje geraakt wordt dan zal hij uit het beeld verdwijnen tot er een ton gepakt wordt met daarop de initialen "DK". Beide karakters hebben hun eigen speciale kenmerken. Er zijn levens te winnen door ballonnen of door 100 bananen te verzamelen.

 

Stem op jouw favoriete spel en laat een reactie achter!

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zat te wachten tot dit topic zou openen omdat ik hier once en for all een duidelijk punt kon en wil maken.

 

Donkey Kong Country 2 is veelzijdiger dan Super Mario World. Is het niet de graphical impressie, dan wel de snelheid, de variatie in gameplay*, de muzikale orchestratie (en dat zegt VEEL als ik daarmee een oorwurmen-soundtrack als SMW achterstel!), de toegevoegde hoeveelheid humor... Super Mario World is 1 van mijn favoriete games of all times, maar feit blijft dat je hem in 10 minuten kan uitspelen als je weet hoe je snel naar de Star World komt. Uiteindelijk zijn daar in totaal 5, misschien 6 soorten levels te noemen; landschap, bergtop, ondergronds, water, kasteel. Voeg daar wat dag/avond-variaties aan toe en je hebt Super Mario World.

 

Het feit dat je in DKC2 elk level weer moet kijken hoe je bepaalde situaties kan en moet oplossen houdt ie er met het koppie bij. De hoeveelheid content voor één SNES-game is immens, en zelfs een personage als Trixie is instant likeable. True, SMW had weer Yoshi, maar daar kon je in SMW nog niet eens mee hoveren (SMW2 pas, jongens). Trixie kon al halve levels oversteken met haar rondzwiepende haar.

 

Haal je in SMW een level; altijd dezelfde animatie en muziek. Haal je in DKC2 een level: ieder personage zijn eigen (mogelijkheid tot een) animatie en bonusitem, én de muziek was aangepast tot de instrumenten van dat specifieke level.

 

De koopafamilie aan minibosses is inspiratieloos als je het vergelijkt met de Kongs, de animalfriends en de baddies. Zeker als je je bedenkt dat ze voor deel 1 al zo'n arsenaal hebben bedacht en gerendered. De Color Switch Palaces en de Yoshicoins zijn een eyesore als je in DKC2 de DK-munten, de bonuscoins en Klubba hebt met veel slimmer bedachte game-mechanieken die je 100% in het level halen.

 

Tenslotte nog dit: de Kongs hebben bij elke baas een animatie waarin ze heel cartoonish de ogen uit de kop schrikken. In SMW mag Mario meteen zonder uitleg of startschot zich op enkele minibosses storten. Voor SMW een prima sfeer gok ik zo, maar per definitie zeker niet beter.

 

Ik was vergeten, ik had een sterretje gezet bij 'variatie in gameplay'! En de reden daarvoor is kort, maar shocking. In SMW ben je Mario. Altijd. Je zit misschien als Mario op Yoshi, je bent misschien Mario met een cape of het firesuit, maar je blijft Mario. In DKC2 berijd je de dieren, maar je WORDT ze ook in sommige situaties. Het eennalaatste level is een meesterlijke race tussen het vogelvriendje en een robotvogel. Dan spreken we 1995 voor zo'n game waarin dat mechaniek wordt ingezet.

 

In 2017 komen ze voor Mario met de innovatie dat zijn pet hem kan veranderen in andere voorwerpen, dieren... Ik bedoel, denk er gewoon even over na. Een totaal andere tijd, een totaal andere manier... Maar toch ben je niet langer 'alleen maar Mario'. Misschien even het over nadenken waard.

 

SMW, het was leuk zolang het duurde maar hier eindigt jouw rit voor deze poule. Pak je moeilijk te besturen cape, en vlieg er vandoor.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik hier al meerdere keren verteld heb: ondanks dat ik zie dat de DKC games goed in elkaar zitten heb ik er niks mee. Daarom gaat mijn stem uit naar SMW. Ik ben momenteel bezig met SMB3. Als ik die uitgespeeld heb ga ik eerst naar SMB2 maar daarna denk ik dat het SMW wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De winnaar leek voor mij lang overduidelijk Super Mario World te worden. Na het verbluffende Super Mario Bros 3 met een overdaad aan variatie in de werelden onderling en power-ups gooide Nintendo het over een andere boeg. Nog maar twee soorten power-ups; de cape en de vuurbloem en de introductie van Yoshi. Vele uren heb ik me met Super Mario World vermaakt; ook recent nog. Maar ook al geeft het spel voldoende mogelijkheden om extra's te ontdekken waarmee je je in theorie nog langer kan vermaken, ook ik moet toegeven dat het een ontwerpfout is dat je het spel in 5 a 10 minuten kan uitspelen. Sterker nog,  je kunt 6 Mario's in één uur uitspelen (SMB1 tot 3, Lost Levels, SMW en SM64).

 

Met de aanschaf van de SNES Classic Mini kon ik eindelijk weer eens DKC spelen maar tot mijn verdriet stond deel 2 er niet op. Dat is me met de Hackchi Tool inmiddels wel gelukt en om onderbouwd een stem te kunnen geven vond ik dat ik DKC2 ook nog eens moest spelen want dat was bijna 20 jaar geleden. 

 

Hoe goed SMW ook is, dit spel veegt gewoon dik de vloer ermee aan. Ik denk dat dit wel het summum is qua platformers op de SNES en samen met FFIII het beste spel op de SNES. Na de initiële teleurstelling dat Donkey Kong zelf ontbrak was ik zeer positief verrast door de toevoeging van Dixie. Donkey was toch wat lomp en log maar nu werd er zoveel snelheid ingebracht dat het spel net dat niveautje hoger werd getild qua gameplay. Tel daarbij op dat zo ongeveer elk level anders is qua setting en qua mechanics, de vele extra's zoals DK coins een Kremcoins, voor die tijd sublieme graphics waar zelfs sommige spellen op de PSX niet aan konden tippen en niet te vergeten de meeslepende muziek en je hebt een duidelijke winnaar. 

 

DKC3 was helaas een stapje terug. Die grote baby aap was net ff te kinderachtig en qua handling gingen we er ook op achteruit.

aangepast door Harm1985
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook mijn stem gaat naar Donkey Kong Country. Bij Super Mario World voel ik me niet gemotiveerd na een aantal levels verder te spelen of beter erin te worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...