Ga naar inhoud

Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm


Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel bezig met het scannen van 10 rollen 35 mm film, die in totaal ongeveer 300 foto's bevatten.

 

Deze rollen zijn Kodak Panatomic X op nitraatbasis en bevatten foto's van een reis uit 1937 naar Egypte en Istanbul.


De foto's zijn gemaakt door Professor v.d Plaats. Locatie te Utrecht.

 

3 van de rollen zijn in goede staat, de anderen in middelmatige en slechte vorm. Sommige hebben een bruine tint, andere worden donker. Misschien is het zilver aan het oxideren? de foto's zijn nog steeds herkenbaar en hopelijk kan ik met de kracht voor digitale verbeteringen goede resultaten halen uit de slechter rollen.

 

Elke rol werd/is opgeslagen in zijn eigen aluminium container.

43439414230_3dc91b5d89_z_d.jpg

43460898920_c73c20f116_z_d.jpg

 

Hier is het archief, let op dat dit een work-in-progess is.

https://www.flickr.com/photos/161307915@N03/albums/72157696452235130

 

Enkele scans tot nu toe:

Spoiler

 

Enkele scans tot nu toe:

44337345645_d40210e19d_z_d.jpg

44337525795_f3a40e0ec9_z_d.jpg

43438664700_9d80888fe6_z_d.jpg
45198357802_09f15f5060_z_d.jpg

45273516631_61e6cebaca_z_d.jpg
44552784624_7c636d5452_z_d.jpg
31414809668_f5fdda2486_z_d.jpg

43480432380_0e3133656c_z_d.jpg

 

 

Scans gedaan met 4000 DPI met Nikon Super Coolscan 8000 ED op Vuescan software.

Vertel me wat je van de foto's en scans vind!
Gr,
Niels

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het echt ontzettend gaaf! _O_

 

Mooie scans van dat stokoude materiaal, goed gedaan. Interessant ook om het tijdsbeeld te zien: weinig toerisme, koloniale snobistische mode van de upper class, etc.  :) 

 

Zou dit dezelfde Prof. van der Plaats zijn? https://www.ntvg.nl/artikelen/memoriam-profdrgjvan-der-plaats/volledig

Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minutes ago, Hinse said:

Ik vind het echt ontzettend gaaf! _O_

 

Mooie scans van dat stokoude materiaal, goed gedaan. Interessant ook om het tijdsbeeld te zien: weinig toerisme, koloniale snobistische mode van de upper class, etc.  :) 

 

Zou dit dezelfde Prof. van der Plaats zijn? https://www.ntvg.nl/artikelen/memoriam-profdrgjvan-der-plaats/volledig

Ja dat is hem. graag zou ik in contact met de familie komen om deze foto's aan hun te laten zien, zou er ergens een archief zijn waar ik kan zoeken?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, djkoelkast zei:

Pas wel op dat nitraat zeer brandbaar is en zelfs spontaan kan ontbranden.

Inderdaad dit. Meteen ook de reden dat nitraatfilm uit de collecties van Beeld & Geluid en ik geloof ook EYE in de bunkers in Naaldwijk (toch @mcmurdyy? Of was het Noordwijk? Help me even hier) worden bewaard.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, samba-boy zei:

Inderdaad dit. Meteen ook de reden dat nitraatfilm uit de collecties van Beeld & Geluid en ik geloof ook EYE in de bunkers in Naaldwijk (toch @mcmurdyy? Of was het Noordwijk? Help me even hier) worden bewaard.

Er zijn 800 blikken vanuit Cinema Zevenskoop naar Eye gegaan, rechtstreeks naar die bunkers, heel veel nitraat (ook uniek verlorengewaand spul)

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Pas wel op dat nitraat zeer brandbaar is en zelfs spontaan kan ontbranden.

 

2 hours ago, samba-boy said:

Inderdaad dit. Meteen ook de reden dat nitraatfilm uit de collecties van Beeld & Geluid en ik geloof ook EYE in de bunkers in Naaldwijk (toch @mcmurdyy? Of was het Noordwijk? Help me even hier) worden bewaard.

Nou... Nee. Dat is NIET zo. Niet verhitten of bij open vuur houden, en oppassen als er rare luchtjes vanaf komen. Áls de boel in de fik vliegt is het bijna niet te blussen. Maar verder is het geen bom ofzo. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen in paniek oude films weggooien die potentieel cultureel waardevol kunnen zijn.

 

Als het in een afgesloten doosje zit, komt er geen zuurstof bij, en ik moet nog zien dat er iets kan branden zonder goeie ouwe O2. Het heeft wel een vrij lage zelfontbrandingstemperatuur, daarom was het wél een probleem in projectoren vanwege de hitte van de lamp.

 

Daarbij zijn dit FOTO(film)rolletjes, dus het zou iets van 12 seconden speelfilm zijn. Als dat toch vlamvat, dan is dat relatief snel uitgebrand t.o.v. een speelfilm waarvan zelfs de allerkortste akte toch al snel 600 seconden duurt. Ik heb enkele jaren lang 5 aktes in huis gehad en ik leef nog. :) Ik heb zelfs een keer geprobeerd een heel klein stukje buiten aan te steken, en het wilde tot mijn verbazing niet zo lukken.

 

 

Het is niet Scheveningen? Het is in ieder geval aan de kust, daar lag "toevallig" al een grote bunker. Ik ben er één keer geweest met bovengenoemde films. Ik meen dat het echter niet die van EYE was (EYE reageerde uiterst lauwtjes destijds toen ik ze aan hen aanbood).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nitraat film heeft geen externe bron van zuurstof nodig om te branden, het genereert zijn eigen zuurstof tijdens ontbranding.

 

Het brand onder water gewoon door, het is dus NIET te blussen met water.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, T4600C said:

Nitraat film heeft geen externe bron van zuurstof nodig om te branden, het genereert zijn eigen zuurstof tijdens ontbranding.

 

Het brand onder water gewoon door, het is dus NIET te blussen met water.

Ik ben geen chemicus, als je dat misschien van wikipedia hebt, dan bewijst dat niet per se of het wel of niet zo is.

Ik weet alleen dat bij normale temperaturen nitraatfilm niet spontaan zal ontbranden.

 

https://amianet.org/wp-content/uploads/Resource-Nitrate-Identifying-and-Handling.pdf

 

Er is meer bewijs voor spontane zelfontbranding bij mensen dan bij nitraatfilm.

 

 

 

Overigens wel mooie foto's. Ik neem aan dat het ijken van zwart- en witpunten vóór het scannen al heel wat winst op kan leveren?

Link naar bericht
Delen op andere sites

De scansoftware ijkt op elke individuele foto door een 667-DPI voorbeeld scan te gebruiken.

 

Dit is zeker nodig, omdat elke foto weer een iets andere belichting heeft. Zeker met het feit dat sommige rolletjes erg donker zijn of een oranje waas hebben. Omdat ik de scan opsla als 16-bit grayscale zou je geen oranje zien, wel zou de foto erg dof zijn.

 

Ik kan zelf de belichting instellen maar dat is nog nooit nodig geweest.

 

Door middel van moderne techniek scannen zelfs de zeer donkere rolletjes goed in.

43460898540_18a29da5ab_z_d.jpg

 

30311507867_697af88eae_z_d.jpg

45289094501_2e878cf303_z_d.jpg

31414699498_fa8f3e64c9_z_d.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-10-2018 at 16:30, T4600C zei:

Ja dat is hem. graag zou ik in contact met de familie komen om deze foto's aan hun te laten zien, zou er ergens een archief zijn waar ik kan zoeken?

Geen idee. Ik zou eerst kijken of je met wat google queries achter wat nageslacht kan komen.

 

Verhoefdb.thumb.jpg.0acd8827ea009ffb6d65800c419ba4d6.jpg

 

Zo vind je op het overlijdensbericht van zijn vrouw wat namen uit de familie. Je zou daar op kunnen zoeken op bijvoorbeeld zijn kleindochter Ekelijn Gerritsen of Annegien Haverkort op Facebook, omdat die namen weinig voorkomend zijn. Ze kunnen inmiddels wel gehuwd zijn met daardoor een andere achternaam. Kleinzonen Harm Haverkort en Teun Haverkort zijn ook nog goede opties. Zo kom je wel op een contact uit denk ik. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uur geleden, Hinse zei:

Geen idee. Ik zou eerst kijken of je met wat google queries achter wat nageslacht kan komen.

 

Zo vind je op het overlijdensbericht van zijn vrouw wat namen uit de familie. Je zou daar op kunnen zoeken op bijvoorbeeld zijn kleindochter Ekelijn Gerritsen of Annegien Haverkort op Facebook, omdat die namen weinig voorkomend zijn. Ze kunnen inmiddels wel gehuwd zijn met daardoor een andere achternaam. Kleinzonen Harm Haverkort en Teun Haverkort zijn ook nog goede opties. Zo kom je wel op een contact uit denk ik. ;) 

Blijkt het ineens familie van Loes :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-10-2018 at 00:31, Spiny Norman zei:

 

 

 

Als het in een afgesloten doosje zit, komt er geen zuurstof bij, en ik moet nog zien dat er iets kan branden zonder goeie ouwe O2. Het heeft wel een vrij lage zelfontbrandingstemperatuur, daarom was het wél een probleem in projectoren vanwege de hitte van de lamp.

 

Acetyleen anyone ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/14/2018 at 8:11 PM, djkoelkast said:

Pas wel op dat nitraat zeer brandbaar is en zelfs spontaan kan ontbranden.

 

On 10/15/2018 at 12:31 AM, Spiny Norman said:

 

Nou... Nee. Dat is NIET zo. Niet verhitten of bij open vuur houden, en oppassen als er rare luchtjes vanaf komen. Áls de boel in de fik vliegt is het bijna niet te blussen. Maar verder is het geen bom ofzo. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen in paniek oude films weggooien die potentieel cultureel waardevol kunnen zijn.

 

Als het in een afgesloten doosje zit, komt er geen zuurstof bij, en ik moet nog zien dat er iets kan branden zonder goeie ouwe O2. Het heeft wel een vrij lage zelfontbrandingstemperatuur, daarom was het wél een probleem in projectoren vanwege de hitte van de lamp.

 

Daarbij zijn dit FOTO(film)rolletjes, dus het zou iets van 12 seconden speelfilm zijn. Als dat toch vlamvat, dan is dat relatief snel uitgebrand t.o.v. een speelfilm waarvan zelfs de allerkortste akte toch al snel 600 seconden duurt. Ik heb enkele jaren lang 5 aktes in huis gehad en ik leef nog. :) Ik heb zelfs een keer geprobeerd een heel klein stukje buiten aan te steken, en het wilde tot mijn verbazing niet zo lukken.

 

 

Het is niet Scheveningen? Het is in ieder geval aan de kust, daar lag "toevallig" al een grote bunker. Ik ben er één keer geweest met bovengenoemde films. Ik meen dat het echter niet die van EYE was (EYE reageerde uiterst lauwtjes destijds toen ik ze aan hen aanbood).

 

Volgens mij zijn jullie in de war met natrium;

 

Nitraat is niet brandbaar, maar lost juist zeer goed op in andere stoffen en daarom wordt het veel gebruikt in de chemie omdat er geen onoplosbare verbindingen worden gevormd.

Nitraat heeft naam en wordt in verbinding gebracht met explosieven, maar dat is dus niet juist; Het zijn de Nitraatzouten die de oxidator vormen in explosieven.

 

Natrium is een metaal dat zeer makkelijk reageert met andere elementen en het reageert vrij heftig met water als het natrium een zeer fijn poeder is.

Daarom moet natrium afgesloten worden van water en zuurstof en wordt het in olie bewaard.

 

En wat wordt er voor explosieven gebruikt? Nitraatzouten als natriumnitraat, kaliumnitraat of ammoniumnitraat.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Nitraatfilm

 



Nitraatfilm moet daarom uiterst voorzichtig worden behandeld omdat het bij te hoge omgevingstemperatuur al spontaan kan ontbranden. Daarbij produceert het door de chemische samenstelling zelf de zuurstof die voor de verdere verbranding zorgt. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Heb berichten naar relevante facebook accounts verzonden, hellaas nog geen reactie.

 

De Nikon Coolscan 8000 scanner heeft het begeven, hij wil de sleden niet naar binnen trekken. Ik heb gelezen dat de rails droog kunnen zijn, dus ik heb op advies van een reperateur nieuwe smeermiddel gekocht. Als dit niet werkt zal ik naar een vervanger moeten kijken, misschien een 9000.

 

We weten met de hulp van iemand de naam van deze boot:

31414691468_a438860fae_z_d.jpg

 

Dit is de MS Balorean. Ze was een Nederlandse oceaanstomer die regelmatig tussen Rotterdam en Nederlands-Indië reist. De plaats is waarschijnlijk Port Said omdat het net voor het Suezkanaal ligt.

 

De film zit nu opgeslagen in een ammo box.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/27/2018 at 9:45 AM, djkoelkast said:

Ik zei al dat ik geen chemicus was - luchtdicht afsluiten wordt ook afgeraden. Maar op zich heeft alles een spontane ontbrandingstemperatuur; alleen die van nitraatfilm ligt tamelijk laag. Ik wou alleen toch even stellen dat men echt niet hoeft te gaan zweten als er toevallig enige nitraatfilm in de buurt is. Zolang er verantwoord mee wordt omgegaan, net als met vuurwerk of benzine (of zelfs hoge stofconcentraties!), is er niks aan de hand.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...
gepost (aangepast)

Goed nieuws! ik ben via Facebook in contact gekomen met een kleinzoon van G.J van der Plaats. Zelf kent hij geen mensen uit de foto's, maar hij gaat de foto's doorsturen naar ooms en tantes die de mensen op de foto's misschien kennen.

Het zou leuk zijn om het verhaal achter de foto's te horen.

 

Wat meer terugblikken op een andere, lang vervlogen wereld:

 

45740226044_618bcf9782_k_d.jpg
46463605641_a586e59e4f_k_d.jpg
44646596930_e7cb4540d2_k_d.jpg
32318028397_4d129205f7_k_d.jpg
40184373073_ab4ff8453a_k_d.jpg

 

 

40301276303_6a73cbdf77_k_d.jpg

Combinatie van 7 foto's:

46421952775_dee20b0705_k_d.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik heb nog een foto gevonden die er bij past, het verwerken van het panorama vergt nu enige tijd. De bestanden worden nu ook krankzinnig hoog met +150 megapixels.

Welke vinden jullie het besten?

 

46613393894_c032c1e109_k_d.jpg
46421952775_dee20b0705_k_d.jpg

 

Apart is dat we aan het einde van rol 7 ineens foto's krijgen gemaakt in Nederland?
47329939621_9b20dd4e9e_z_d.jpg
40364808463_de44dfdc19_z_d.jpg
46415025735_e0fc25454a_z_d.jpg
47329928231_ae4b41a8b2_z_d.jpg

 

Dus of de nummers kloppen niet, of rol 7 was terug gedraait voordat die leeg was, en later pas op gemaakt.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is ook geweldig zeg, prachtig werk ! Ik koop regelmatig partijen dia's op via de lokale rommelmarkt of Marktplaats en scan die dan. Ik heb een CoolScan 5000 voor dia en een Epson 750 staan voor de rolfilm. (ik schiet nog regelmatig dia rolfilm op mijn Fuji GF670, bij voorkeur Scala of Ektachrome G) 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
gepost (aangepast)
On 3/10/2019 at 9:55 PM, Minuteman said:

Dit is ook geweldig zeg, prachtig werk ! Ik koop regelmatig partijen dia's op via de lokale rommelmarkt of Marktplaats en scan die dan. Ik heb een CoolScan 5000 voor dia en een Epson 750 staan voor de rolfilm. (ik schiet nog regelmatig dia rolfilm op mijn Fuji GF670, bij voorkeur Scala of Ektachrome G) 

 

Mocht je foto's hebben uit WOII of ouder, heb ik daar wel intresse in. Ben bijna klaar met scannen van de 1937 foto's dus kan helpen als dat nodig is. heb een Nikon Coolscan 8000 voor 35mm en rolfilm. En een Epson V750.

 

Limbo (Klik voor animatie)

33680519728_d9fb4bac4b_o_d.gif

 

 

46609048015_1dc6de2c6e_z_d.jpg

47524454121_4a3cec9004_z_d.jpg

47471802342_1124cbbd35_z_d.jpg

 

Silhouet

33647631978_7488d85824_k_d.jpg

 

Hellaas zijn een aantal rollen al aan het verzilveren.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
1 hour ago, samba-boy said:

Verzilveren? Is dat wanneer het zilver begint te oxideren zoals je in de OP ook zei? :)

Volgens mij is dat een van de onderdelen ja. De zilverkristallen emigreren uit de emulsielaag, oxideren en 'keren' als het waren om. Donker keert om naar licht, licht keert om naar donker. Dit is te zien in sommige foto's.

 

https://archivesandspecialcollections.wordpress.com/2012/01/17/forms-of-photographic-degradation-silver-mirroring/

 

Verkleuring van de nitraathouder komt ook voor:

https://filmcare.org/vd_silverfading.php

 

Er zijn  manieren om het gedeeltelijk terug te draaien, maar die hebben allemaal nadelen, die de film misschien op ten duur meer aantasten en degradatie versnellen.

Jammer.

 

Egypt-2-21

46134402581_9e0143ea91_z_d.jpg

 

Tijd is de grootste vijand. En uiteindelijk zijn wij aan de beurt.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Deze week heb ik de laatste foto's gescand en vandaag alles geupload.

 

47637715911_d68c2b5b0d_k_d.jpg
47584888002_471a14dd0d_k_d.jpg
32695085827_a472cc5f02_k_d.jpg
47584930792_2620117748_k_d.jpg

 

Het Flickr album is gesorteerd op alfabetische volgorde.

Hat archief bevat nu iets meer dan 300 foto's.

 

Er zijn een aantal panorama's bij gekomen.

 

Ik ben nu bezig met het maken van korte animaties door foto's te gebruiken kort na elkaar genomen, of tijdens het draaien van de camera.

Nu heb ik intresse in jullie favourite afzonderlijke foto's, en favourite panorama's. Misschien kunnen we er een aantal uitkiezen voor restouratie en omzetting naar kleur?

Ik weet niet voor jullie, maar dit project heeft mij zeker een andere kijk gegeven in dit tijdperk.
Hopelijk was het interresant om te volgen.

Groetjes,
Niels

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Allen,

Dank voor het volgen van mijn project(en)om oude negatieven in te scannen en online te zetten, in combinatie met het maken van video's en mozaieken. Ik heb draadjes op een aantal fotografie websites, en de reacties van mensen zijn altijd goed. Een aantal volgers hebben geholpen om locaties en zels mensen terug te vinden. Allemaal een success, en ik werk graag aan het digitalizeren van informatie voor de volgende generaties (Het zij oude foto's, NASA satelliet opnamens en computer data)

 

Nu ben ik klaar met de negatieven uit Egypte. Bijzonder en interresant voor veel mensen, maar de waarheid (Het zal eens niet zo zijn) is  dat dit veel geld en tijd kost. Nu zit ik te denken om een Patreon op te zetten zodat mensen kunnen helpen mijn projecten te financieren.

 

Patreon is een service waar iemand zijn eigen terms kan opschrijven, vervolgens kunnen anderen zich aan deze service abboneren. De persoon die de terms heeft gemaakt ontvangt dan elke maand een vast bedrag van de abonnee. De abonnee ontvangt natuurlijk iets terug voor de verleende financiële steun.

 

Het geld wat ik hiermee ontvang wordt gebruikt voor het kopen van meer foto's, scanner reparatie, software, professionele restauratie en inkleuring van foto's/filmpjes, digitalizeren van media wat ik niet zelf kan (8/16/35mm filmpjes).

De collecties die ik in de tussentijd heb gekocht voor digitalizatie zijn 50 glasnegatieven van 1890-1900, 390 35mm foto's gemaakt door een luftwaffe soldaat tussen 1935-1945, vele niet eerder vertoonde NASA Skylab en Gemini foto's op 70mm film. En verschillende amateur 16mm filmpjes gemaakt tussen 1910 en 1950.

 

Ik heb een weekje nagedacht over de patreon, wat ik terug kan doen voor geabboneerde 'Patreons'. Graag hoor ik daar jouw mening en die van andere over. Deze lijst is een brainstorm en zeker nog voor aanpassing/toevoegingen vatpaar. Ik zat te denken om 15 foto's per week digitaal te leveren.


1. Vroegtijdige toegang tot foto's (1-2 weken?)

 

2. Vroegtijdige toegang tot mozaieken (^)

 

3. Vroegtijdige toegang tot muziek video's gemaakt met foto's/filmpjes) (^)

 

4. Toegang tot TIFFs

 

5. 1 Exclusieve foto's per x-aantal publieke foto's.

 

6. 1 Exclusief mozaiek per 5 mozaieken.

 

7. Analoge afdrukken van orginele negatieven. Het lijkt mij gaaf om iets orgineels fyschiek te leveren.(Na scannen van complete collectie)
- Hoe veel afdrukken per tier en x-aantal foto's?
- Mogelijke formaten?

 

De afdrukken krijgen een identificatie/datum afdruk op de achterkant om duidelijk te maken dat het om een moderne afdruk gaat.

 

8. Aan de hand van een aantal samples, stemmen welke collecties als eerste gescand worden, volgworde.

 

9. Stemmen wat voor soort thema/jaargetal gekocht moet worden als volgende projecten.


Er kunnen, net zoals bij kickstarter, een aantal 'tieren' worden gemaakt. Hoe meer je wil betalen, hoe meer voordelen je ontvangt. De genoemde aantallen kunnen hiernaar worden aangepast. De prijs voor afdrukken moet realistisch worden gehouden. Het uiteindelijke doel is niet zo zeer om geld te verdienen, maar meer om eigen  financiële inbreng te verminderen.

 

Graag hoor ik wat jij hier over denkt, en iets aan kan toevoegen/advies geeft.

 

Groetjes,
Niels

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...

...Nope, en dit is waarom:

 

De afbeeldingen hebben op dit moment geen fatsoenlijke, vaste 'grond'. Ze worden hier vluchtig op Retroforum gedeeld, en volgens mij ook elders. Maar er is geen echt vaste website (of ik ben niet goed geïnformeerd/is mij nog niet geheel duidelijk) of logica in deze te vinden. Daarnaast is er alsnog het risico dat jij loopt door mensen te vragen om een financiële bijdrage van foto's die afkomstig zijn van de NASA. En als er iets is waar bedrijven wél moeilijk over kunnen doen, is het wel als er geldzaken in betrokken raken. Ik vind het een leuk project, omdat ik respect heb voor mensen die gepassioneerd te werk gaan aan iets waar ze bedreven in zijn, maar Patreon is mij persoonlijk net een brug te ver.

 

Desalniettemin wens ik jou uiteraard wel heel veel succes met je verdere voortgang. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Alle foto's zijn te zien op Flickr: https://www.flickr.com/photos/161307915@N03/albums

Waar ook een aantal andere projecten staan die nog lang niet af zijn.

Uiteindelijk ga ik de foto's op archive.org zetten waar ook tiffs kunnen worden gedownload

 

NASA foto's zouden geen probleem zijn, op veilingen worden foto's voor duizenden euro's verkocht zonder problemen.

De NASA zou blij moeten zijn voor mijn werk met het online zetten van foto's die daarvoor niet online stonden, en ik heb nog honderden NASA foto's die niet of slechts in lage resolutie online staan.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 9-6-2019 at 13:30, samba-boy zei:

...Nope, en dit is waarom:

 

De afbeeldingen hebben op dit moment geen fatsoenlijke, vaste 'grond'. Ze worden hier vluchtig op Retroforum gedeeld, en volgens mij ook elders. Maar er is geen echt vaste website (of ik ben niet goed geïnformeerd/is mij nog niet geheel duidelijk) of logica in deze te vinden. Daarnaast is er alsnog het risico dat jij loopt door mensen te vragen om een financiële bijdrage van foto's die afkomstig zijn van de NASA. En als er iets is waar bedrijven wél moeilijk over kunnen doen, is het wel als er geldzaken in betrokken raken. Ik vind het een leuk project, omdat ik respect heb voor mensen die gepassioneerd te werk gaan aan iets waar ze bedreven in zijn, maar Patreon is mij persoonlijk net een brug te ver.

 

Desalniettemin wens ik jou uiteraard wel heel veel succes met je verdere voortgang. :)

En je hebt weer eens volledig gelijk..

 

Eeuwig zonde dat dergelijke passie en mooi werk en alle effort sowieso weer strandt op geld. Capitalism...

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Duizenden euro's aan scanners, software en andere apperatuur.

Duizenden euro's aan foto's, film en video beelden, geluidsmateriaal.

Honderden euro's voor digitalizeren vaan media wat ik niet zelf kan.

Honderden uren aan tijd.

 

Duizenden foto's, honderden uren beelden en geluidsmateriaal, allemaal online in volledige resolutie zonder watermark.

Niet te vergeten mijn bijdragen aan deze forum qua computer manuals, programma's en operating systems.

 

Zonder paywal.

 

Voor niks.

 

Denken aan een patreon met als beloning fysche prints die mij ook geld en tijd kosten. Als er wat geld overblijft, steken in nieuw materiaal.

 

Jammer om te zien dat als ik ook maar durf te denken aan een manier voor mensen om vrijwillig bijdragen te maken, alles meteen is vergeten.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Zo werkt het met wel meer zaken, zodra het over geld gaat dan houdt het op. En dat is ergens wel te begrijpen, we hebben eerst jarenlang alles gratis gekregen via internet. Daarna hebben we gratis alles genomen via internet. Toen kwam er reclame, maar dat blokkeerden we gewoon, waardoor er weer geen inkomsten waren, maar nog steeds consumeerden we alles gratis.

Nu zijn we op het punt dat het soms te veel geld kost om een zinvolle hobby te kunnen zijn, maar waarbij men nog steeds alles gratis wil consumeren. En zodra je over geld begint dan is het meteen een heikel punt en gaan alle hakken in het zand.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar het is voor Jan Klaasen voor de duidelijkheid ook steeds meer een kwestie van ‘niet kunnen’ en niet van ‘niet willen’. Heel platgeslagen is de situatie wel dat; 

 

- je eerst inkomen moet hebben dat vervolgens zwaar wordt belast (naast je standaard-stijgende (wettelijke) vaste lasten)

- wat je dan overhoudt moet je besteden aan eerste levensbehoeften zoals eten, wat vervolgens ook fors wordt belast (btw en accijnzen)

- als je dan iets overhoudt kan je het op een spaarrekeningetje zetten, maar dat wordt uiteindelijk ook zwaar belast omdat de spaarrentes door het ijs gaan maar de belastingrentes niet (hier zijn de meesten Jan Klaassens sowieso allang afgehaakt)

- en als je dán nog iets overhoudt wordt de inflatie lekker aangewakkerd, waardoor het restant met de seconde minder waard wordt.

- en dán kan je het resterende bedragje besteden voor het spekken van een hele zinvolle hobby... of je kan natuurlijk kiezen tussen voor een heerlijke maar sobere vakantie om eens helemaal te ‘ont-stressen’ of een klein buffertje bewaren voor als je wasmachine een keertje stuk gaat.

 

Het begon niet met internet, het eindigt met internet. Konden we juist maar lekker klein blijven denken in hobby’s en zolderkamertjes. De huidige ontwikkelingen gaan echter allemaal veel te snel om de bestaande bedachte maatschappelijke systeempjes er op bij te houden, zeker met de exponentiële bevolkingsgroei en onrust, toegenomen levensverwachting en bijkomende roofbouw op de aardbol en haar natuurlijke bronnen zelf. En de ‘oplossingen’ die ‘ze’ daar weer voor bedenken is: zwaarder belasten. Geld is niets anders dan lucht. We hebben het ooit bedacht en het hele westerse, inmiddels digitale, monetaire stelsel is er als een kaartenhuis op gebouwd en het kan ook zomaar allemaal opgaan in rook. Daar zijn al voorproefjes van geweest.

 

Maar sorry voor de onderbreking, het ging dus over foto’s uit een mooie tijd ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

De heren hebben geen recht van spreken. Toen retroforum.nl nog de officiele Bassie en Adriaan fansite was, heeft djkoelkast vaag genoeg donaties gehad, en zelfs ringstones verkocht om de site in de lucht te houden.

Dus reken maar vast op mij als iemand die flink wat zal doneren, want ik geniet van de beelden. @T4600C

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat heeft het dan ineens met B&A en die site te maken? (Naast dat dit speelde in de ‘vrolijke jaren’ vóór 2008).

 

Het komt er op neer dat elke potentiële scheet tegenwoordig naast een kosten- en omzetplaatje wordt gelegd, die uiteindelijk via kromme omwegen door Jan L moet worden opgehoest en via Roderick R in zakken verdwijnt zonder reden of oplevering van permanente oplossingen voor de reden van donatie. Ja, zelfs voor koeienscheten. Als het niet voor de massa is maar slechts voor een hobby, dan kan je het dus al heel snel vergeten. En als je voor je hobby toch op succesvolle wijze donatie/sponsor gelden ontvangt, ga je al heel snel ook daar weer iets van moeten opgeven bij je inkomstenbelasting. Het gaat toch al snel om handel. Leuk he! ;)

 

@djkoelkast het voorbeeld / de voorbeelden die jij noemt mbt 100 euro voor een oud spelletje in doos uitgeven; die personen hebben vaak natuurlijk ook geen onkosten aan sociale bezigheden zoals uitgaan, terrasje, vrienden. Alleen de beperkte kosten van de airco op je donkere zolderkamertje moet dan  maandelijks worden afgerekend :')

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...