Ga naar inhoud

Exclusieve kijk op Apollo 14 foto's


Aanbevolen berichten

Exclusieve kijk op Apollo 14 foto's

Disclaimer: dit is een preview en kan mogelijk worden gewijzigd.

 

Apollo 14 nam hoge resolutie foto's van het maanoppervlak met een  gemodificeerde Hycon KA-7A luchtverkenningscamera.
De resultaten van deze optiek en grootformaatfilm van militaire kwaliteit zullen van ongelooflijke hoge resoluties zijn.

En terwijl andere grootformaatfoto's van het maanoppervlak gemaakt door Apollo 15, 16 en 17 online staan in een verbijsterende 4,8 Gigapixels, scherp genoeg om Apollo-apparatuur op de landingsplaatsen te onderscheiden, ontbreken online hoge-resolutie scans van de Apollo 14 KA-7A foto's.

 

De magazijnen die in de KA-7A-camera werden gebruikt, waren genummerd AS14-79 en AS14-80.

 

Eerst volgt hieronder een lijst met de huidige online bronnen voor deze foto's, zij het in een lage en matige resolutie. (Voor zover ik weet)

1. Scans van de Apollo 14-beeldcatalogus door Awe130
Opmerkingen: Awe130 heeft scans met een hoge resolutie van zijn catalogus, maar wil deze niet publiceren.

 

2. Scans van de Apollo 14-beeldcatalogus door NASA
Opmerkingen: As14-80 foto's beginnen bij PDF-bestand pagina 9.

 

3. Scans van Apollo 14 science report
Opmerkingen: pagina 282 tot 288

 

4. Twee AS14-80-frames gescand van (veronderstelde) afdrukken, zie twee links onderaan de pagina

 

5. Diverse afbeeldingen van Paul zelf en andere bronnen.

 

6. Het nationale archief van de VS heeft twee frames:
6.1: https://catalog.archives.gov/id/16701241
6.2: https://catalog.archives.gov/id/16701244

 

Waarom maak ik dit draadje?:
Omdat ik 10 20"x24" inch-afdrukken van magazijn AS14-80 heb gekocht en samen met Paul bezig ben met het scannen en verwerken ervan.

We zullen een andere bron voor de afbeeldingen presenteren, en in veel grotere resolutie dan eerder online. De meeste van onze scans waren voorheen alleen beschikbaar als ultra-lage resolutie scans uit de Apollo 14 fotocatalogus.

 

We leveren de hoogste resolutie scans van deze foto's online tot nu toe.

 

Ik gebruik mijn Epson Perfection V750 Pro om de gigantische afdruk in 6 secties te scannen en zorg dat er voldoende overlap is tussen de scans. Vuescan 9 voert twee bestanden uit, een scan met contrast / helderheid-verbetering en de ongecorrigeerde RAW-scan. Beide bestanden worden opgeslagen als 16-bits grayscale on-gecomprimeerde TIFF's. Scherpe afdrukken worden gescand als 800 DPI, softe afdrukken worden gescand als 300 DPI.

Paul gebruikt vervolgens photoshop om de 6 afzonderlijke scans samen te voegen tot één afbeelding. De gecombineerde scan wordt opgeslagen in twee versies; de niet-gecorrigeerde RAW-versie en een verbeterde, verscherpte versie met hoger contrast om de meest mogelijke details uit de afdrukken te halen. Vanwege de aard van dit proces kan er zichtbaar stiksel zijn waar twee scans samenkomen.

 

De resulterende beeldresolutie is 307 Megapixels.

 

Een foto van een van de prints:
31443324168_1ef8be4df3_c.jpg

 

Een Full-HD-voorbeeld van de onderstaande links:
45268835582_117ccf9415_o_d.jpg

 

Full-res 307-Megapixel downloaden van raw samevoeging
Full-res 307-Megapixel download van de contrast-enhanced / verscherpte samenvoeging

 

Scan van AS14-80-10441 vergeleken met de LRO
3AQN9yO.jpg

 

AS14-80-10441 is een deel van de Theophilus krater, hier te zien. De preview op de website heeft de helft minder resolutie dan een raw scan tile.

 

De Apollo 16 ITEK Panoramic Mapping Camera vergeleken met de Hycon KA-7A (Houd er rekening me dat de NASA scans van het orgineel zijn, en die van mij slechts een print.)

HsJPfHA.jpg

 

 

Nadat alle afdrukken zijn gescand en verwerkt, worden alle afzonderlijke scans en samenvoegingen gepubliceerd, in RAW en verscherpt.

Ik en Paul willen graag feedback, dus vertel ons wat je vind!

Vriendelijke groeten,
Niels

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een andere vergelijking door Paul.

Deze print was onscherp, dus heb ik maar gescand op 300DPI. Nog steeds is de resolutie goed.

47miek1.png

VApLd1P.jpg

Hier een lijst met mijn foto's en progressie:

10412: Nog niet gescand!
10441: Individuele scans, samengevoegd.
10444: Individuele scans, samengevoegd.
10453: Individuele scans, samengevoegd.
10455: Individuele scans, nog niet samengevoegd.
10459: Individuele scans, samengevoegd.
10466:  Individuele scans, nog niet samengevoegd.
10503: Individuele scans, samengevoegd.
10518: Nog niet gescand!
10535: Individuele scans, samengevoegd.



 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even voor de ruimteleek onder ons (Hoi daar, ik ben zo iemand): ik snap dat we maanoppervlakte zien op deze prints (of klopt die gedachte ook al niet?), maar zien we hierop nog iets specifiek bijzonders wat op de andere scans/prints niet eerder zichtbaar was? Laat ik mijn vraag anders zo formuleren: wat zien we concreet? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minutes ago, samba-boy said:

Even voor de ruimteleek onder ons (Hoi daar, ik ben zo iemand): ik snap dat we maanoppervlakte zien op deze prints (of klopt die gedachte ook al niet?), maar zien we hierop nog iets specifiek bijzonders wat op de andere scans/prints niet eerder zichtbaar was? Laat ik mijn vraag anders zo formuleren: wat zien we concreet? :)

Hallo Samba,

 

Dat klopt, dit zijn foto's van het maanoppervlatke.

 

Mijn tweede post is simpelweg een vergelijking van verschillende bronnen;

Lunar Orbiter, Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) Kaguya/SELENE en Chang'e zijn ruimtesondes die in een baan om de aarde zitten, en foto's maken van het oppervlakte.

Deze onbemande sondes van verschillende tijdperken heeft Paul vergeleken met mijn Apollo 14 scans, gewoon voor de lol en om de resolutie te vergelijken.

 

Op de maan verandert er niet veel, af en toe een nieuwe krater, nieuwe landing, inslag van man-made object. Tenzij je een van die locatie's neemt om te vergelijken zul je niet veel verschil zien.

 

Wat er bijzonder aan mijn scans is, NASA heeft veel van deze Apollo 14 foto's niet online staan, laat staan in hoge resolutie. Daar ga ik verandering in brengen.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij voegt mijn individuele scans samen tot één foto.  Gewoon een willekeuring iemand van het internet, zit niet op deze website.

 

Links is de hoogste resolutie versie van de NASA, rechts een verkleinde versie van mijn scan (Totaal 6000x7000):

AS14-80-10503

wpc1009546_06.png.4308623291669482867dd7d2419ba91d.pngwp3f54106f_05_06.jpg.e6f36c37da8a06a6dc15da4ded7be457.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Na enkele maanden hard werken, loopt dit project ten einde. Ik wil iedereen bedanken voor hun hulp en inzicht.

Alle 10 afdrukken zijn gescand en zijn te vinden op deze archiveringswebsite.

 

AS14-80 prints:
Onderwerp: 20 x 24"donkere kamerprints
Medium: 20x24"donkere kamerpapier
Scanner: Epson Perfection V750 Pro
Scansoftware: Vuescan 9
Besturingssysteem: Windows 10
Scanresolutie: Tussen 300 en 800 DPI, is afhankelijk van de afdrukscherpte.
Bestandsextensie: Tiff

 

Opmerkingen:
! Let op, grote bestanden!
De bestandsgrootte van afzonderlijke frames varieert van 17 tot 125 MB.
Bestandsgrootte van samenvoegingen varieert van 124 MB tot 600 MB.

Afzonderlijke scans worden geleverd als AS14-80-10 ### - C # -I # -F #, samengevoegde bestanden geüpload met 'merge-C # -I #' achtervoegsel.

C1I1 = Kleurvervaging / cast-correctie ingeschakeld. ICE Infrarood Spot / stofverwijdering ingeschakeld ingesteld op licht. I2 = ingesteld op medium. highlights / donkere waarden verbeteren voor meer contrast, meestal zeer conservatief om highlights / donkere waarden niet te clippen.

C0I0 / RAW = Kleurvervaging / cast-correctie uitgeschakeld. ICE Infrarood Spot / stofverwijdering uitgeschakeld. Onverwerkte scan.

F ## = framenummer van set of enkele foto gescand in meerdere secties.

 


Hieronder vindt u een lijst met volledige samengevoegde bestanden als JPG's (tussen 8 en 75 MB elk)

AS14-80-10412
AS14-80-10441
AS14-80-10444
AS14-80-10453
AS14-80-10455
AS14-80-10459
AS14-80-10466
AS14-80-10503
AS14-80-10518
AS14-80-10535

 

Paul gaat de bestanden gedetailleerder bekijken en vergelijkt ze met andere ruimtemissies naar de maan, zoals te zien in mijn vorige berichten. Nieuwe ontwikkelingen zullen hier worden geplaatst.

Ik ben altijd op zoek naar meer van deze foto's, dus als u er een kent, laat het me weten, zodat ik het online kan zetten.

Als je interesse hebt in een van deze prints, stuur me dan een PM.

Vriendelijke groeten,
Niels

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren alle AS14-79 en AS14-80 foto's ontvangen van de NSSDCA. Lijkt op een film kopie 'gescand' met een Nikon d750 en 60mm micro nikkor.

 

De 25mb TIFF bestanden zijn problematisch om te openen, het lijkt er op dat naast de volle resolutie (6004*4002) foto er een preview en thumbnail view in het bestand zit. Er zitten dus 3 foto's in 1 bestand. Het is alleen goed te openen met software die Nikon RAW begrijpt. Ik zal de bestanden omzetten naar iets gebruikelijks voor publicatie.

 

Hellaas is er 'old style jpg' compressie gebruikt in de bestanden, dus als je inzoomt zie je JPG compressie blokken. Ik heb gevraagd of de NSSDCA NIKON .NEF bestanden kan leveren zonder compressie.

 

Ik hou dit topic geüpdate.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Disclaimer: ik en Paul zijn niet van de NASA of door hen opgedragen. We doen dit in onze eigen vrije tijd.

 

Dit archief bevat 251 foto's gemaakt tijdens Apollo 14 door een gemodificeerde Hycon KA-7A camera. Deze filmmagazijnen werden aangeduid als AS14-79 en AS14-80.

 

Ik wil de NSSDCA graag bedanken voor het scannen en aanbieden van filmmagazijn AS14-79 en AS14-80.

 

Ik wil Paul graag bedanken voor het verwerken van de .TIFF-bestanden van de NSSDCA.

 

Deze foto's zijn verkregen door het aanvragen van NSSDCA dataset PSPG-00256. Een film of digitale kopie van AS14-79 en AS14-80 was aangevraagd. De NSSDCA scande een film voor dit verzoek en enkele maanden later werd de resulterende digitale dataset aangeboden. Elk bestand is 23 MB en heeft een resolutie van 6016 * 4016 pixels.

 

De NSSDCA geleverde TIFF-bestanden lijken op NIKON D750 raw-bestanden, die alleen correct kunnen worden geopend met speciale software. Paul was zo vriendelijk om alle NSSDCA bestanden te verwerken. Elk bestand is verwerkt met een DNG geconverteerd, waarna Photoshop het normaal kan importeren. Hierdoor werden de afbeeldingen bruin, wat werd gecorrigeerd door ze grijswaarden te maken. All deze bestanden staan nu op mijn archive.org archief.

 

Bedankt iedereen voor jullie steun.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

De aangepaste KA-7A camera met grootbeeld filmachterwand, gemonteerd op het raam van de Command Module deur:

DAvOdZ8.jpg

 

Apollo 13 had ook een KA-7A camera, maar door de explosie is die nooit gebruikt.

 

Achterwand 79 heeft hellaas nooit goed gewerkt. In het NASA press-release van Apollo 14 spreekt NASA van 'double-exposures.' Iets wat klopt als je naar de foto's kijkt.

De fotografie ging door met achterwand 80, die hellaas na een paar honderd foto's ook faalden.

 

Toen de LM met de landing begon, wist Staurt Allen dat de commando module langs de afgesporoken langdingsplaats zou scheren tijdens of na de landing. Hoewel de filmachterwanden beiden niet meer werkten, wilde hij het toch proberen.

 

"I did not take the LTC photo target 16; I figured that Gordon had implied that it might be a waste of film to shoot them this way; I thought maybe we could get it fixed, we could save the film. I did shoot the landing because I figured, even if it is working - that one we wouldn't have another chance at. And I fired 39 frames off of magazine B [the transcript refers to 'B' a couple of times, I believe it's an error] on the landing per the pad. I don't know whether it will turn out or not, because it - it clanked and fluttered the whole time.'

 

Zie nu hier, de landingsplaats gefotografeerd met AS14-79. De rode stip is de landingsplaats:

AzO9Cfa.jpg

 

Echt jammer dat de camera faalden, anders hadden we misschien wel de Apollo 14 maanlander gezien kort na de landing, of misschien zelfs wel tijdens de daling!. Dat gezecht te hebben, lijken AS14-79 foto een wijdere lens te hebben gebruikt dan AS14-80, dus of daar de resolutie voor was? AS14-80 heeft zeker wel genoeg resolutie om de maanlander en andere spullen te kunnen zien, maar geen foto daarvan gingen over dat gebied.

 

In de scans van AS14-80 is goed te zien hoe de beelden steeds slechter werden. Paul heeft de locatie's en baan van de laatste paar AS14-80 foto's gevonden die nog herkeningspunten hebben:

AS14-80-10765
F7AxZn6.jpg

g3chCMD.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Paul en ik hebben niet stil gezeten, hier een voorproefje van het onderzoek in de foto's:

 

Locatie van de AS14-80 foto's van de NASA:
fetch?id=1402229&d=1543755436

 

Locatie van de door mij gescande AS14-80 foto's:
fetch?id=1402232&d=1543755580

 

Laten we AS14-80-10441 vergelijken met de andere bronnen door de jaren heen.


fetch?id=1402234&d=1543757747
fetch?id=1402235&d=1543758455

 

Het is te zien dat de grootbeeld fotografie van de Apollo missies het niet aflegt tegen moderne sondes, zelfs niet tegen de LRO.

 

En what about de AS14-79 foto's? Hoewel de filmachterwand niet goed werkten, probeerde Roosa toch de Apollo 14 landingsplaats te fotograferen tijdens de landing. Is dat gelukt?

 

fetch?id=1402236&d=1543755580

 

Jazeker! op een aantal foto's is Cone Crater te zien. Laten we inzoomen:

 

fetch?id=1402230&d=1543755579
fetch?id=1402237&d=1543758603

 

De rode pijl wijst naar Cone Crater, de grootste crater bij de landingsplaats. Als het magazijn goed had gewerkt, had Roosa misschien wel de LM kort na de landing gefotografeerd, of misschien zelfs tijdens de landing. Of AS14-79 daar genoeg resolutie voor had, weet ik niet zeker. De foto's zijn in een hogere baan genomen dan AS14-80.

 

Hier later meer over!

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Paul is klaar met de pagina.  Ik zal de link delen, maar voor deze fora plaats ik hier nog twee vergelijkingen.

 

Laten we kijken naar een mooi kraterformatie met afval van de inslag:

 

AS14-80-10444 (Groot bestand)

Eerst de Apollo foto links, en de Lunar Orbiter foto rechts:
we6cbop.png

 

Het heeft geen enkele zin om de LO bij deze magnificatie te gebruiken, dus dat doen we niet.
uFitUP0.png

 

 

En hier nog een, AS14-80-10445 (Groot bestand)

sknYRYH.png
LJYzBBU.png

 

Met enige discussie zou je kunnen zeggen dat de Apollo 14 foto's de moderne sondes evenaren, zo niet iets beter zijn.

 

Onderzoek naar al mijn andere AS14-80 foto's, en nog een aantal andere, kan je op paul's website vinden: http://onebigmonkey.com/apollo/hycon/hycon.html

De andere pagina's op zijn website zijn zeker de moeite waard om ook door te lezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...