Ga naar inhoud

MSX aansluiten op monitor?


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik heb wat nostalgie in huis gehaald door de aanschaf van een Philips MSX VG8020. Maar ik kan nergens duidelijk vinden welke kabels je moet hebben, kunnen jullie mij daarbij helpen? Ik heb toevallig een gratis oude monitor met geluid in huis gehaald. Daar zit alleen een VGA aansluiting op. De MSX kan door DIN of door antennekabel aangesloten worden op de monitor. Maar... Hoe kom ik aan zo'n kabel? Kan iemand mij uit de brand helpen? Ik wil dus van DIN naar VGA met geluid... Of van RF (antenne?) naar VGA. Het gaat erom dat ik het liefst een plat scherm heb dan een dikke beeldbuis... En volgens mij moet dat mogelijk zijn... Wie o wie helpt mij... :) Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op Retroforum!

 

Van RF naar VGA moet je vergeten, dat wordt nooit mooi.

Als je van DIN naar VGA wil dan heb je een converter nodig. Dat wordt nog wel een heel gedoe hoor.

Je hebt nodig een DIN-plug waarop je een kabel soldeert die naar bijvoorbeeld een GBS8200 gaat. Een GBS8200 zet RGBI/RGBS (wat uit een MSX komt) om naar VGA.

Daar moet je een goede krachtige adapter bij hebben (5V 2.5A en geen Chinees prul) en voor het mooie moet je de geheugenbanen op de printplaat afplakken met kopertape, anders krijg je spikkels in beeld.

Als je ook nog audio wil zul je daar een extra kabel voor moeten maken en die ook aan je DIN solderen.

 

Dit is een GBS 8200:

 

gbs8200.jpg.7592be05b8d31ce912e25ed63721be03.jpg

 

Met een beetje slim shoppen kost 'ie je niet veel meer dan 20-22 euro.

Een goede adapter 10-15 euro

Kopertape een euro of 4

Kabel voor beeld zit bij de GBS 8200

Kabel voor geluid 1-2 euro

DINplugje max 1 euro?

 

Moet je nog wel zelf solderen.

 

Makkelijkere oplossing is bij de kringloopwinkel naar een klein LCD tv'tje zoeken, die kosten over het algemeen tussen 10-20 euro.

Daarop zit meestal een composite-aansluiting (geel/wit/rood tulpje), dan heb je verder alleen nog een kabel nodig van DIN naar 2 of 3x tulp. (2x omdat de MSX mono is), die kun je ook zelf maken voor een paar euro.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm oke, dus het is nog niet zo eenvoudig... 

Ik wil kiezen voor de 'makkelijke oplossing'. Het LCD tvtje met composite aansluiting. Heb je toevallig een link waar ik die DIN naar 2 of 3 x TULP kan bestellen? OF een duidelijk schema waar een beginner wijs uit wordt? Solderen heb ik vroeger veel gedaan dus dat zou wel moeten lukken met de juiste afbeeldingen.....

Heb zelf even gekeken, is dit de goede? https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1215031/tulp-din-kabel.html

Bedankt!

Tim

aangepast door Tim123
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helaas blijft het altijd een gok, als je zoiets bestelt. Het kan werken, maar soms ook niet. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel pins die MSX heeft, maar dat zou je moeten uitzoeken.

 

Of je kunt ook op zoek naar een MSX met een scartuitgang of composite-uitgang via tulp. Die zijn heel veel gemaakt en ook makkelijk en niet te duur te vinden, maar wel zonde van deze MSX dan natuurlijk.

 

Ik vond een plaatje: 

 

Screenshot_2016-05-03-11-29-39.png.5fcf8b662b66ce4117b7ed4fae858db6.png

 

Dan moet je dus wel een 8P DIN hebben en niet een 5P of 6P. Vrijwel zeker wordt dat zelf solderen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank je! Hier kan ik wel wat mee! Dat ziet er vrij eenvoudig uit :)

Hmm als ik iets wil, dan ga ik door totdat ik het voor elkaar heb... Dus een andere MSX met scart is eigenlijk geen oplossing.
Hartelijk dank voor de hulp, ik kan in ieder geval voorlopig even vooruit!

Tim

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat nu mijn plan is, zelf de kabel solderen zoals de Site Admin aangaf op het plaatje. Daarnaast heb ik een oude LCD op de kop kunnen tikken met o.a. de aansluitingen composiet en scart. Ook zitten er luidsprekers in het scherm :) Dus ik dénk en hoop dat ik het binnenkort voor elkaar heb! :) Ik ga aankomende dagen/weekend even een beetje proberen en ik ga me weer melden, of ik het nou voor elkaar krijg of niet :) Nogmaals bedankt jullie!! Hopelijk heb ik morgen de DIn en Tulp stekkertjes in huis!

aangepast door Tim123
Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, Tim123 zei:

Wat nu mijn plan is, zelf de kabel solderen zoals de Site Admin aangaf op het plaatje. Daarnaast heb ik een oude LCD op de kop kunnen tikken met o.a. de aansluitingen composiet en scart. Ook zitten er luidsprekers in het scherm :) Dus ik dénk en hoop dat ik het binnenkort voor elkaar heb! :) Ik ga aankomende dagen/weekend even een beetje proberen en ik ga me weer melden, of ik het nou voor elkaar krijg of niet :) Nogmaals bedankt jullie!! Hopelijk heb ik morgen de DIn en Tulp stekkertjes in huis!

De usernaam staat in de blauwe balk, wat er onder staat is de forumrang.

 

Tim123 < Naam

 

Pong < Forumrang

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 hours ago, djkoelkast said:

Dat is meestal 5-pin, niet 8.

RF is echt niet om aan te zien op niet-beeldbuis tv's.

Daarom zei ik ook video-din. :) (Anders had het zelfs nog voor een toetsenbord kunnen zijn!)

Ik had er vroeger 1 naar SCART, met een schakelaartje om de richting te bepalen!! (Is inmiddels afgevoerd naar iemand anders.)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Spiny Norman zei:

Daarom zei ik ook video-din. :) (Anders had het zelfs nog voor een toetsenbord kunnen zijn!)

Ik had er vroeger 1 naar SCART, met een schakelaartje om de richting te bepalen!! (Is inmiddels afgevoerd naar iemand anders.)

Er bestaat ook 5-polige video-DIN, ook 6 en zelfs 10-polig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago, djkoelkast said:

Er bestaat ook 5-polige video-DIN, ook 6 en zelfs 10-polig.

En dan geen mini-DIN maar die ouwe duimbrede variant? Dat wist ik niet, ik durf dat ook wel zeldzaam te noemen. Die 6 of 8 kwam je nog wel eens tegen op ouwe meuk, zelfs als het niet van philips was.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo, ik heb 2 tulpjes in huis, en een 8 Pins Din plug.... Nog even een vraag en misschien is dat wel een domme, maar ik moet het toch weten :P... De afbeelding die DJKoelkast voor me plaatste daar staat een DIN afgebeeld. Is dat het voor aanzicht of het achter aanzicht? Ik gok op voor aanzicht, maar het is nogal een verschil dus wil het graag zeker weten! :)

YES! DJKoelkast! Ik heb het kabeltje gemaakt en het werkt! Fantastisch. Dus, als je een MSX computer hebt en je wilt zelf een kabel maken voor video en audio, gebruik dan de afbeelding die DJKoelkast hier geplaatst heeft, werkt perfect!

aangepast door Tim123
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 years later...
On 12/14/2018 at 10:17 PM, Tim123 said:

Zo, ik heb 2 tulpjes in huis, en een 8 Pins Din plug.... Nog even een vraag en misschien is dat wel een domme, maar ik moet het toch weten :P... De afbeelding die DJKoelkast voor me plaatste daar staat een DIN afgebeeld. Is dat het voor aanzicht of het achter aanzicht? Ik gok op voor aanzicht, maar het is nogal een verschil dus wil het graag zeker weten! :)

YES! DJKoelkast! Ik heb het kabeltje gemaakt en het werkt! Fantastisch. Dus, als je een MSX computer hebt en je wilt zelf een kabel maken voor video en audio, gebruik dan de afbeelding die DJKoelkast hier geplaatst heeft, werkt perfect!

Sorry voor de bump, maar als ik 8 pinnen zie, en ik weet dat Philips eerder de P2000T voorzag in DIN-uit (6-pins) heb ik het vermoeden dat er ook 3 pinnen zijn die RGB voeren. Lijkt me een stuk strakker dan compositie. Iemand een idee of dat vermoeden klopt?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...