Ga naar inhoud

Medisch Centrum West-tapes


Aanbevolen berichten

Hoe komt een mens aan de laatste 25 afleveringen van Medisch Centrum West op BCN èn Digibeta ??

 

Nou, gewoon 5 euro bieden en het lot winnen 😀 (uiteindelijk was het iets van 6,43 euro in de BTW en veilingkosten). Nu alleen nog een BCN machine scoren, 2 digibeta’s staan er al. 

 

https://www.troostwijkauctions.com/nl/serie-“medisch-centrum-west”-op-tape/03-26570-33386-5190645/

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 250
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

gepost (aangepast)

Ja, niet dus. Die moet ik nog ergens zien te scoren, vandaar de interesse in die andere draad.

 

Dank voor het welkom trouwens.

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Minuteman zei:

Ja, niet dus. Die moet ik nog ergens zien te scoren, vandaar de interesse in die andere draad.

 

Dank voor het welkom trouwens.

Ah vandaar. Ik was abuis met de foto van Erik Koning op je beeldscherm, maar dat was dan natuurlijk de digibeta die aan het afdraaien was. :)

Het zijn verhalen als deze die leuk zijn om te vertellen en om aan te horen. In hoeverre ben je bezig met video-hobbyisme dat je zo'n partij aanschaft? :P

 

EDIT: Zie nu je link in het andere topic (mod of admin, misschien handig om samen te voegen in dit topic? ;)), je hebt dus ook nog een oude techniekwagen van de NOS in bezit? :O

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, daar begon het eigenlijk mee, een oude Mercedes van 1970 die ik wel tof vond en kocht in 2015. 

 

Wilde plannen had ik als ombouwen naar een camper, blauw spuiten etc. maar toen ik hem eenmaal had wist ik al snel dat ik hem wilde behouden en zo had ik er behalve de vrachtwagenhobby er weer gelijk flink wat hobbes bij. 

 

Mijn achtergrond is niet video of omroepgerelateerd maar IT. Mijn vrachtwagenrijbewijs heb ik 5 jaar geleden gehaald, inderdaad hobby.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe MCW daar terecht is gekomen...? Zo te zien zijn alle seizoenen op DVD, misschien dat het daarmee te maken had. Als iemand dus ooit dat op HD wil uitbrengen, moeten ze jou heel lief aankijken. Tenminste, die ene datum op de foto lijkt niet aanwezig bij B&G.

 

Ja, ik heb je pagina's over die wagen wel eens gelezen. Wat een monnikenwerk! Tot en met de wieldoppen toe! 😮 :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Hoe MCW daar terecht is gekomen...? Zo te zien zijn alle seizoenen op DVD, misschien dat het daarmee te maken had. Als iemand dus ooit dat op HD wil uitbrengen, moeten ze jou heel lief aankijken. Tenminste, die ene datum op de foto lijkt niet aanwezig bij B&G.

 

Ja, ik heb je pagina's over die wagen wel eens gelezen. Wat een monnikenwerk! Tot en met de wieldoppen toe! 😮 :D

B&G en TROS zijn geen match made in heaven. Grootste deel van de TROS bij B&G zijn zendlijnen, geen masters (zo ook die 30 jaar TROS). Echt HD zal het nooit worden, ook niet op digi-beta. Wel héle mooie kwaliteit en beduidend beter dan DVD (want gewoon broadcast). :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minute ago, samba-boy said:

B&G en TROS zijn geen match made in heaven. Grootste deel van de TROS bij B&G zijn zendlijnen, geen masters (zo ook die 30 jaar TROS). Echt HD zal het nooit worden, ook niet op digi-beta. Wel héle mooie kwaliteit en beduidend beter dan DVD (want gewoon broadcast). :)

Dat wist ik niet. Heeft de TROS die dan zelf nog ergens gehouden? Of zijn die gewoon foetsjie?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, samba-boy said:

Hier wijd ik binnenkort een post aan in De Archieven van de Televisie. Korte antwoord is: ja en daarna nee.

Dat valt dan dus nog mee. :) Andersom was nogal treurig geweest.

 

Hoewel er van die "30 jaar"-avond trouwens wel BCN-banden vermeld staan in de openbare catalogus.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7-1-2019 at 00:34, Minuteman zei:

Ja, niet dus. Die moet ik nog ergens zien te scoren, vandaar de interesse in die andere draad.

 

Dank voor het welkom trouwens.

Hoe is je technische kennis of budget? :P
BCN machines werken nooit en/of nooit lang.

Van nieuw af was het een drama (helaas)

Veel onderdelen zijn niet meer te krijgen en niet vervangbaar door andere delen.

Koppen gaan 1000 uur mee, daarna is het einde.

En je zult een studie moeten volgen om de machine af te regelen, moet bij elke tape weer. (Blacklevel, Video level, Color level, Color fase, Video fase, SC fase, Total RF level, Differential gain, Sync pulse timing, Servo timing, Headswitching, Head RF balance. TBC timing, Audio....)

Elk afregelpunt heeft effect op elk ander afregelpunt.  Vaste volgorde aanhouden en blijven meten.

Verder nodig:  

 

- Extenderboards om de machine te kunnen calibreren.

 

- Natuurlijk een een referentie tape (juiste signalen) om de machine te kunnen calibreren  (calibratie is regelmatig nodig...   eigenlijk elke keer als de machine weer word ingeschakeld)

 

- Een zéér stabiele blackburst generator.

 

- Waveform monitor (met DG functie)

 

- Vectorscope.

 

- Indien tapes van NOB, waarschijnlijk ook een Telcom C4 unit (ruisonderdrukker, werd standaard gebruikt maar is niet standaard in de machine)

 

- Oven en cleaner voor tapes (geen enkele tape speelt zonder behandeling, al is behandeling geen garantie voor spelen.  Ampex, Sony en Fuji is na behandeling vrijwel altijd goed te doen, Scotch/3M is een 50/50    kans, Agfa, Kodak/Eastman en Basf/Emtec kun je vergeten. Niet alleen helpt behandeling bij die laatsten niet om ze speelbaar te maken, maar ze slopen ook de koppen en de motoren.

 

- En natuurlijk ruimte veel stroom en een hele stevige vloer :P

 

 

Voor mij al een aantal jaren een uitdaging om de machines op m'n werk draaiend te houden (elke dag vallen er wel een paar uit).

We hebben het geluk dat we veel reserve onderdelen en koppen hebben, maar het houd een keer op... 

 

Een BCN kan verschrikkelijk goed beeld geven, echt ongekend, echter, de machine kan NIETS zelf. Dus alles moet met de hand ingeregeld worden.

 

36838633_896417670559964_834381847042457

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden, djkoelkast zei:

En hoe zit het dan met die 'tafelmodellen' van Sony? C-type BCN, beetje de laatste generatie? Veel compacter dan wat op de foto staat, is dat ook doffe ellende?

Sony heeft nooit BCN gemaakt, enkel C-Format. Die zijn doorgaans betrouwbaar (al is de tape dezelfde ellende)

De BCN op de foto is een 51, compacter bestaat niet.

Er is wel een nieuwer type (52) die is groter! Maar daar vind je helemaal geen onderdelen meer voor, ze presteren minder (beeld is minder goed en gevoeliger voor tape/dropouts) Deze zijn inwendig volledig digitaal gestuurd, maar ook deze gaan stuk en dan heb je helemaal een probleem. Afregelen is moeilijker omdat veel digitaal gebeurt. Ze zijn vooral luxer uitgevoerd met meer functies en er kunnen grotere tapes op. Ook zijn ze nóg zwaarder :P
Voor verdere werking eisen ze dezelfde voorwaarden en randapparatuur als de 51.

 

29472992_826416867560045_128071552730369

 

Er is nog wel de BCN20... Dat is een portable recorder. Max 1 uur (dus kleine spoel) en geen TBC.  Weergave er van is mogelijk, maar instabiel en zwartwit. De opgenomen tape moet dus in principe afgespeeld worden op een 51 of 52

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat dat betreft... jammer dat de NOB enkel B-format gebruikte (de meeste anderen hadden C-format)

Doe mij maar de Sony C-...  Alle delen nog verkrijgbaar (al zijn koppen erg duur), betrouwbaar, kan bijna alles zelf, elke dombo kan er mee werken en hij stelt weinig eisen.

Enige wat écht nodig is om een BVH-3100 goed te laten werken:  

 

Een plek waar 73 kilo op kan staan en 500W aan beschikbare stroom :P

Het was altijd mijn droom machine en hij gaat ook zeker niet weg! :)

 

13895594_540244669510601_136790222707843

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden, djkoelkast zei:

Ah, ik was in de veronderstelling dat C-machines backwards compatible waren met B-machines, maar dat is dus niet waar begrijp ik nu.

Ik heb nog een hoop te leren als het gaat om machines die het formaat van een gemiddelde koelkast hebben :P

Er zijn vele soorten 1 inch recorders die allemaal niet uitwisselbaar zijn....

A-Format (waarbij de oer zwartwit versie en latere kleur versie niet uitwisselbaar zijn met de laatste generatie A-Format (VPR-1)

B-Format (BCN)

C-Format

IVC

Philips

BCH

C-HDV

C-HDD (digitaal)

En nog een aantal anderen.

 

Het is dan ook lastig om te oordelen welk systeem er eigenlijk gebruikt is.

In een aantal gevallen is er aan de leeftijd en kleur van de tape wel iets te zeggen.

Zo ook een kenmerk of de tape de magnetische laag aan de binnenzijde heeft (zoals bijv. A- en C-format) of juist aan de buitenzijde (bijv. B-format en IVC)

Soms is een tape verkeerd opgespoeld, waardoor ie niet alleen achterstevoren ligt, maar mogelijk ook binnenstebuiten (afhankelijk van machine die de tape gespeeld of gespoeld heeft)

 

Ook de andere open reel formaten kom je dit bij tegen...

¼ inch, ½ inch, 2 inch...  

 

Zelfs bij 2 inch quadruplex is de tape niet altijd uitwisselbaar.

Er zijn nog de verschillen in snelheid en low, high en ultra high band.

 

Verder zijn alle tapes nogal makkelijk te verwarren met audio tapes en soms zelfs data tapes.

 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de bijdragen allemaal, erg interessant !  Wel een complex apparaat dus en misschien is het wel zo praktisch dat de BCN tapes al gedigitaliseerd zijn. 

 

Overigens wel een sneu verhaal. Wat ik ervan begrepen heb is dat een opdrachtgever (weet niet wie) de BCN banden had uitbesteed om te digitaliseren. Toen de klus eenmaal gereed was heeft opdrachtgever zich teruggetrokken en hoefde het hele spulletje niet meer. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Minuteman zei:

Dank voor de bijdragen allemaal, erg interessant !  Wel een complex apparaat dus en misschien is het wel zo praktisch dat de BCN tapes al gedigitaliseerd zijn. 

 

Overigens wel een sneu verhaal. Wat ik ervan begrepen heb is dat een opdrachtgever (weet niet wie) de BCN banden had uitbesteed om te digitaliseren. Toen de klus eenmaal gereed was heeft opdrachtgever zich teruggetrokken en hoefde het hele spulletje niet meer. 

 

Dat klopt deels....

 

Ik weet wie het spul moest gaan digitaliseren.  De opdrachtgever heeft zich echter niet zomaar teruggetrokken.  Het materiaal was gemaakt en betaald met staatsgeld. Zodoende zou digitalisatie ook met staatsgeld betaald worden en daar gaf de staat geen toestemming voor.

 

Wel weet ik dat er nu toch een weg gevonden is om in ieder geval een groot deel van het huidige archief alsnog te laten digitaliseren.  Gedigitaliseerd materiaal gaat rechtstreeks via stream naar Beeld&Geluid.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, djkoelkast zei:

Ah, ik was in de veronderstelling dat C-machines backwards compatible waren met B-machines, maar dat is dus niet waar begrijp ik nu.

 

Nog een aantekening...

 

Het zijn dus echt verschillende systemen, waarbij elk systeem ook nog varianten heeft die niet uitwisselbaar zijn....

 

Bekijk het als:

Betamax - Betacam... zelfde cassette, ander systeem

VHS - M....  zelfde zelfde cassette, ander systeem

 

En vele anderen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Integra zei:

 

Dat klopt deels....

 

Ik weet wie het spul moest gaan digitaliseren.  De opdrachtgever heeft zich echter niet zomaar teruggetrokken.  Het materiaal was gemaakt en betaald met staatsgeld. Zodoende zou digitalisatie ook met staatsgeld betaald worden en daar gaf de staat geen toestemming voor.

 

Wel weet ik dat er nu toch een weg gevonden is om in ieder geval een groot deel van het huidige archief alsnog te laten digitaliseren.  Gedigitaliseerd materiaal gaat rechtstreeks via stream naar Beeld&Geluid.

 

En in hoeverre heeft dit te maken met de dvd-releases van MCW? Of was het bestemd voor herhalingen op een nader te noemen zender rond x-jaartal?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog een C-Format, maar dan van Ampex... eerste model (VPR2 (ja, er was een VPR1, maar dat was een A format... Waarvan de meesten later zijn omgebouwd naar C- )

 

20031932_709860145882385_784560855738134

 

Hoewel veel gebruikt door de BBC... Een vergelijkbare drama bak als de BCN. Met dat verschil: Als ie werkt, en hij blijft 24 uur per dag aan en loopt tenminste 8 uur per dag.. dan blijft ie werken.

Zet 'm 1 dag uit en de tantalen gaan vuurspugen met brandgaten in de multilayer printen tot gevolg.

Verder is het een onhandig apparaat, max speelduur 1,5 uur, je moet nog veel zelf regelen en is afhankelijk van externe rand apparatuur....

Voor mij nooit weer een Ampex :P

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, samba-boy zei:

En in hoeverre heeft dit te maken met de dvd-releases van MCW? Of was het bestemd voor herhalingen op een nader te noemen zender rond x-jaartal?

Geen idee wat er mee gedaan word... Waarschijnlijk slechts weggezet om nooit weer iets mee te doen :(  Mogelijk online opvraagbaar of te bekijken.... Maar geen enkel plan voor duplicatie of publicatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden, Integra zei:

 

Dat klopt deels....

 

Ik weet wie het spul moest gaan digitaliseren.  De opdrachtgever heeft zich echter niet zomaar teruggetrokken.  Het materiaal was gemaakt en betaald met staatsgeld. Zodoende zou digitalisatie ook met staatsgeld betaald worden en daar gaf de staat geen toestemming voor.

 

Wel weet ik dat er nu toch een weg gevonden is om in ieder geval een groot deel van het huidige archief alsnog te laten digitaliseren.  Gedigitaliseerd materiaal gaat rechtstreeks via stream naar Beeld&Geluid.

 

Huidige archief... TROS-produkties of John de Mol-series?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant. Zo zie je maar, er zitten altijd meer kanten aan een verhaal.

 

Overigens wist ik niet dat er zo'n verschil was tussen een BCN 51 en 52/53, wel had ik gezien dat hij er anders uitzag. Eind vorig jaar had ik bijna een 53 te pakken voor niet al te veel geld, het is alleen niet gelukt (ik treuzelde iets te lang ook eerlijk gezegd en hij is toen naar een ander gegaan).

 

We zoeken ondertussen vrolijk door en we zien wel wat er op het pad komt. Het voordeel dat ik geen hoge kwaliteit verwacht of hoef te hebben, als het ding speelt en er komt iets van beeld uit dan is het al heel wat. Voornaamste reden is om wat te kunnen laten zien als we met de auto op pad zijn. 

 

Ik ga van de week zelfs een Sony BVU 110 Umatic portable machine ophalen. Die wil ik dan koppelen aan mijn DXC1820 (of beter nog, een nog te vinden BVP300-330) . Dit allemaal om een leuke uitrusting te hebben voor als we weer eens op locatie zijn met het spul. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, Integra zei:

Geen idee wat er mee gedaan word... Waarschijnlijk slechts weggezet om nooit weer iets mee te doen :(  Mogelijk online opvraagbaar of te bekijken.... Maar geen enkel plan voor duplicatie of publicatie.

Naja, wat het meer is... Al sinds 2004 zijn er dvd's uit van MCW, en hoewel dvd nooit de kwaliteit van digibeta en al helemaal niet BCN kan evenaren, het was dus al digitaal. Dus ik snap de reden voor een tweede digitalisatie in zo'n geval niet geheel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, djkoelkast zei:

De kwaliteit van Betacam is al zo veel hoger dan die van de dvd's dat ik het echt zeer interessant vind die digibeta's.

Zeker, begrijp me absoluut niet verkeerd, maar ik ben gewoon benieuwd naar het waarom er achter. Normaal is men al van het alles zo goedkoop mogelijk doen.

 

Of had het te maken met de herhalingen van de reeks op NostalgieNet en/of later NPOBest? 😮

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Minuteman zei:

Interessant. Zo zie je maar, er zitten altijd meer kanten aan een verhaal.

 

Overigens wist ik niet dat er zo'n verschil was tussen een BCN 51 en 52/53, wel had ik gezien dat hij er anders uitzag. Eind vorig jaar had ik bijna een 53 te pakken voor niet al te veel geld, het is alleen niet gelukt (ik treuzelde iets te lang ook eerlijk gezegd en hij is toen naar een ander gegaan).

 

We zoeken ondertussen vrolijk door en we zien wel wat er op het pad komt. Het voordeel dat ik geen hoge kwaliteit verwacht of hoef te hebben, als het ding speelt en er komt iets van beeld uit dan is het al heel wat. Voornaamste reden is om wat te kunnen laten zien als we met de auto op pad zijn. 

 

Ik ga van de week zelfs een Sony BVU 110 Umatic portable machine ophalen. Die wil ik dan koppelen aan mijn DXC1820 (of beter nog, een nog te vinden BVP300-330) . Dit allemaal om een leuke uitrusting te hebben voor als we weer eens op locatie zijn met het spul. 

BCN geeft óf geen zichtbaar beeld, óf geen toonbaar beeld (matig en niet om aan te zien), óf perfect beeld. Dat laatste enkel bij goede tape, goede machine, juiste voorwaarden en juiste afstelling.

Bedenk wel dat vrijwel geen enkele tape zonder behandeling goed zal lopen en vrijwel zeker de machine sloopt.

Houd er ook rekening mee dat de BCN machines een hekel hebben aan verplaatsen... Voor mobiel gebruik zijn ze een ramp.... 

Nu werkt hij, je gaat rijden, komt aan op bestemming: 99% kans dat ie het niet meer doet (hele machine zal weer gecalibreerd moeten worden)

We zijn momenteel bezig met een verhuizing van het bedrijf waar ik werk.

Alle 23 BCN machines werkten voor vertrek.  een 15 kilometer verderop zijn ze uit de vrachtwagen gekomen (alles heel rustig en beheerst gegaan).  Bij aankomst nieuwe pand: geen enkele werkt nog!

Inmiddels heb ik er 6 al weer werkend, de rest volgt... Maar er zit veel tijd in. En eigenlijk moeten ze gewoon altijd aan blijven en elke dag draaien....

 

@ BVU:

 

Heb je nog Higband -S tapes dan?

 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Eigenwijs als ik ben heb ik een mooie, complete BCN52 gevonden die eerdaags opgehaald gaat worden. Conditie is 'Werkend weggezet en de lichtjes gaan nog aan als je er stroom op zet". Kortom een volstrekte gok en misschien gaat hij wel helemaal nooit werken. Evengoed een mooi stuk decor voor in de bus en als we hem wel een beetje werkend kunnen krijgen, dan is het mooi meegenomen. 

 

Om maar gelijk te beginnen met domme vragen (vooropgesteld dat iemand zich geroepen voelt om antwoorden te geven aan een enthousiaste, maar volstrekte leek), wat voor voorbehandeling moet er eigenlijk op de banden plaatsvinden ? Het cleaning apparaat wat werd aangehaald of is dit alleen voor hele oude muffe tapes ? Ik heb eea wel gelezen, maar dat gaat eigenlijk vaak over beschimmelde of aangetaste tapes.

 

 

rti_rti_tapechek_6120_148467.jpg&key=250

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tapes altijd bakken en cleanen.  Heel misschien heb je geluk dat een tape goed loopt, maar het kan je zo de koppen kosten als dat niet het geval is.

Wat betreft vervoer:

 

Rechtop!   De 52 kan helaas niet in delen zoals de 51....  

 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Fuji tapes zijn doorgaans wel veilig om zonder behandeling te spelen.  Zelfs als er witte schimmel op zit, kunnen ze gewoon op de machine.  Andere merken zijn risico tapes... Agfa tapes moet je domweg niet aan beginnen, Zelf 20 keer bakken en 100 keer cleanen helpt niets... Ze slopen je machine!

 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Top, dank voor de feedback. Wordt gewaardeerd. 

 

Vandaag weer een dagje bezig geweest en gekeken of we de switcher leven in konden blazen. Dat is redelijk gelukt en we maken voortgang al blijft het soms zoeken naar de juiste instellingen. De switcher is van begin 90 en uitgerust met 8088 processoren en EGA aansluitingen. Evengoed werkt het ding nog en begrijpen we er steeds meer van. Als hij het verder goed blijkt te doen laten we hem nog in de tafel verzinken zodat dat mooi af is. 

 

IMG_0632.thumb.jpg.1c2a1c8a3aabd89f532d362539d6b249.jpg

 

Ook hebben we een stoere klok opgehangen (wel een beetje digitaal i zo'n oude auto). De klok zit nu nog aan een van de digibeta's maar naar een timer zijn we op zoek. 

IMG_0630.thumb.jpg.1068c011602956acab78a826a9ad3426.jpg

 

En eerder deze week had ik deze opgevist van een veiling, nette OCP's om de camera CCU's mee te kunnen bedienen. Nu eerst nog draadjes solderen om ze te verbinden.

IMG_0596.thumb.jpg.d8057f6685e4e157333f2c4d0f5a30f2.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie tafel.  Is deze al Component of SDI? Of nog volledig Composiet? (m.a.w. welke boards zitten er in het mainframe?)

En die klok....  Werkt die gewoon op TC?  In dat geval zou je een willekeurige generator kunnen gebruiken. (doe ik zelf ook)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de BCN52 binnen hebt, zou ik best eens een dagje langs willen komen om het apparaat te bekijken en je een beetje wegwijs te maken.

Ik zou 'm niet zo maar aansluiten en proberen te laten lopen.  Eerst een paar zaken controleren, daarna een zelfcheck en dán pas proberen met een tape die niet boeit en rand apparatuur die gemist kan worden!  Het zou zonde zijn als de machine de apparatuur sloopt (hebben we helaas ervaring mee)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik waardeer je aanbod zeer om wat uitleg te krijgen over het apparaat, ik zal je tzt. benaderen, reiskosten ed. komen we wel uit. 

 

De tafel is een van de vroegere generaties SDI, deze serie is van 1992/1993 toen verschillende modellen door BTS werden geïntroduceerd (DD5/DD10/DD20/DD30). Het is een 32 kanaals tafel, voor het praktische een beetje veel (breed) maar goed we doen het er mee en omdat hij crèmekleurig ipv. zwart is, vind ik hem extra passend. De reden voor SDI ipv. Component/Composiet is dat het redelijk storingsvrij is, er liggen veel signaal en stroomkabels naast elkaar in de auto wat niet altijd bevorderlijk is voor de analoge signaaloverdracht.Er zijn wel composiet bronnen (oude camera's) in de auto maar die maken we digitaal met een grote converter. Overigens, de reden dat we proberen bij Philips / Bosch / BTS te blijven is dat de auto van origine een Fernseh gmbh / Bosch auto is (Fese).

 

De klok hoort inderdaad met een TC samen te werken, en bij gebrek aan eentje (die lopen we wel een keer tegen het lijf) volgt nu de bovenste digibeta.

 

De BCN wordt wel een avontuur, hij is compleet qua kaarten maar de brug is leeg. Dat heb ik echter al origineel liggen (uit een andere BCN) zodat we dat weer aan kunnen sluiten en compleet kunnen maken. Eerst moeten we hem uit Duitsland zien te halen (niet ver, vlak over de grens bij Maastricht) en vervolgens wil ik hem eerst naar huis slepen om te bekijken op werking etc.

 

Vervolgens zal ik een plan maken hoe we hem het beste in de bus kunnen krijgen, hij lijkt te breed voor de deur om in een keer in zijn geheel binnen te plaatsen en ik zal hem moeten demonteren in losse onderdelen. In de auto zelf zal ik een voorziening moeten maken dat hij met iets van schokabsorbers vast komt te staan om trillingen op te vangen bij het rijden. Het gaat natuurlijk nooit helemaal lukken het helemaal schokvrij te krijgen, maar alle beetjes helpen. Ik denk dan aan 4 van deze in plaats van de wieltjes eronder en een flexibele bevestiging halverwege aan de achterliggende wand om de brug in het gareel te houden tijdens het rijden.

 

Konuslager.jpg

 

Ook zal de stroomvoorziening moeten worden herzien, er zal een aparte groep bijkomen om het monster van spanning te voorzien want volgens mij lust hij wel wat. Kortom, het wordt een meer-maandenplan wat veel voorbereiding gaat kosten. Kortom, het 2019 project heeft zich aangediend !

 

Leuk is dat in het grote BTS boek dat ik heb de machines worden beschreven.

 

IMG_0648.thumb.jpg.90badb80153bccd2d8eb810513061d00.jpg

IMG_0646.thumb.jpg.5bcb3184d06f6dac538d255b0d2784ab.jpg

 

IMG_0649.thumb.jpg.63ab8eb15e1b589c883702b7e2aa7822.jpg

 

 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Monitor, vector en waveform zijn gelukkig universeel en standaard rack formaten. Daar is dus prima wat voor te vinden.   Ik zou voor de monitor kiezen voor een niet Triniton... dat scheelt in gewicht, maar bovenal houden Trinitrons niet van trillingen. Er loopt een dunne draad door de buis die makkelijk lostrilt. Dit gebeurt sneller bij de grotere buizen dan bij de kleintjes (vanaf 13" zijn ze kwetsbaar).  Tevens zou een originele BCM monitor ook niet mijn keuze zijn... Die buizen zijn vrijwel altijd "op"
 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit zijn plaatjes van 'mijn' BCN (ik moet hem nog ophalen maar staat gereserveerd in Dld.)

 

Behalve deze 52 halen we ook verschillende 50/51's op (deels slopers)

 

1079162433_5aaa4b87-3e78-4469-81b5-eba757c8c2f3(1).thumb.jpg.e659382474970898b4d097e66c4b1b74.jpg

 

9c97ba52-3826-4b38-94ae-cb420be0cb1e.thumb.jpg.b01c0cd56acf1b0f7e191bcd4b1dfad3.jpg

f5e4257b-9e79-4647-82ce-bf8ee472097f.thumb.jpg.93d78af68e6b6350e730ace0209fb453.jpg

c3f8d05e-7551-4ad2-80fa-5a5004227dc6.thumb.jpg.df7271c42e5385a2f930fde90131bfb6.jpg

0428c9c5-df4a-4be0-a851-11b226d09cc7.thumb.jpg.9d1c381379438884596d170f21fed85d.jpg

 

Bij toeval was ik vandaag in de gelegenheid om een hele stapel naslagwerk op te halen en warempel zaten daar ook de juiste boeken bij voor de BCN 50/51 en 20. Ook gelijk mooie boeken van BTS met daarin beschrijvingen van camera's die ik heb en een boek over de (Sony versie) van de digibeta. 

 

IMG_0814.thumb.jpg.20339fb4374d0ced7918164351d4abfb.jpg

 

IMG_0826.thumb.jpg.7637f320781ad778e4df0b5ab3248880.jpg

IMG_0827.thumb.jpg.12f1282952f56f3c13360022e6bdf1f2.jpg

IMG_0828.thumb.jpg.276d82f7da6a80a34f3f483912746930.jpg

IMG_0830.thumb.jpg.962a1dcc09b2e1afa670ccf9bd2d6ed4.jpg

IMG_0834.thumb.jpg.66211ab70db96be4e4ffdb63ce85b859.jpg

IMG_0835.thumb.jpg.36cafee672948fa6c20d14adf93b8330.jpg

IMG_0836.thumb.jpg.da29e87b0314613190e3291879c4e3ba.jpg

 

Nog een andere leuke vondst was een rijdbare Dolly met heus stuur. Deze gaat na een grondige poets en smeerbeurt de bus in waarop een fraaie camera kan komen te staan. 

 

 

Soortgelijke Dollys werden vroeger bij buitenevenementen gebruikt zoals hier de elfstedentocht (met een LDK25 op die mega zwaar is) 

 

Dolly.thumb.jpg.05823ea864b986d279ca6f85a8ae4333.jpg

 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Nog even een plaatje van na het schoonmaken. Ik heb er inmiddels een bijpassende Vinten kop op geplaatst en voor het idee even een (te moderne) camera.

 

Zaterdag 900 kilometer met een gehuurd busje naar Duitsland rijden om daar de BCN 52 (+ nog een paar 51's geloof ik) op te halen. Volgens mij ligt daar nog veel meer dus een beetje handgeld meenemen. 

 

IMG_1068.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...