Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

star-fleet_logo.jpg.a2fdc2c7e0991bb43644dd1761382df4.jpg

 

DOOR persoonlijke omstandigheden waar ik me nu niet over uit wil laten zat ik vandaag een beetje in een 'retro mode' toen ik terug zat te denken aan vroeger. Ik zag dit forum en dacht 'waarom niet?' dus bij deze even een stukje van een serie uit mijn jeugd die tot op de dag van vandaag een diepe indruk op me heeft achtergelaten.

 

Deze serie werd in de jaren 80 dagelijks op "Super Channel" uitgezonden en ik probeerde dan ook alle afleveringen te volgen. Helaas heb ik destijds nooit het einde kunnen zien maar gelukkig vond ik de serie vele jaren later terug op DVD en dus heb ik inmiddels de hele collectie compleet (en heb ik deze inmiddels ook ook meerdere malen gezien).

 

Het verhaal

 

De serie speelt in het jaar 2999. De mensheid heeft inmiddels het zonnestelsel weten te koloniseren en er zijn basis op de maan en zelfs op Pluto. De meeste basis hebben ook een legermacht aan boord maar zoals we allemaal weten kan een leger ook worden ingezet voor humanitaire missies en hoeft het niet altijd om oorlogsvoering te gaan. En dan gebeurd het...  Een groot buitenaards ruimtechip komt binnen ons zonnestelsel en zonder verdere aanleiding valt het de basis op Pluto aan. Beter gezegd: de hele basis wordt met de grond gelijk gemaakt waarna het schip koers zet richting aarde.

 

Hierop wordt meteen gereageerd en de 3 top piloten op de academie worden naar de maanbasis gestuurd om zich bij het geheimzinnige "X project" te voegen in een poging de verwachtte aanval op de aarde te stoppen. Shiro, Hercules & John Lee ontmoeten op de maan Dokter Ben die hen vertelt dat het "X Project" om een ruimtevaartuig gaat, gebouwd voor situaties zoals deze: ter verdediging van de aarde. Het enige probleem: de werkzaamheden zijn nog niet klaar. Onder grote druk vanaf de aarde stijgt het ruimtevaartuig "X Bomber" toch op en dit is het begin van een mijns inziens zeer intrigerend verhaal.

 

De buitenaarde wezens (die erg veel op gewone mensen lijken ;)) hebben een heel simpel "verzoek": de aarde dient onmiddellijk "F01" over te dragen, zo niet dan zet men een massale aanval in. Ter illustratie vernietigen ze het hele arsenaal van "Star Fleet command", waarbij de aarde vrijwel machteloos staat. Ware het niet voor "X-Bomber".

 

Hier is het openingsfilmpje zoals te vinden op Youtube:

 

 

 

Machtige serie....

 

Wat deze serie voor mij zo krachtig maakt is het feit dat er daadwerkelijk een einde aan zit. Veel series indertijd gingen vrijwel continue door want men probeerde het genre volledig uit te melken. Zo niet hier. Het verhaal is ietwat dunnetjes maar desondanks toch ietwat intrigerend: het komt erop neer dat een zeker persoon tijdens de start van de 22e eeuw (het jaar 3000) onmenselijke krachten zal krijgen om zo de vrede in het gehele universum te kunnen waarborgen. Iets waar de buitenaardsen (de 'Imperial Alliance' genaamd) zich sterk tegen verzetten, want zij streven naar een totale dominantie (uiteraard ;)).

 

De muziek die wordt gebruikt zit heel sterk in elkaar. En zoals een goede kinderserie komen er ook de nodige herhalingselementen in voor. Zodra de bemanning van de X-Bomber hun jagers ingaat, wanneer men de gevechtsrobot "Dai-X" opbouwt (alle jagers kunnen gekoppeld worden wat uiteindelijk de robot vorm creëert), enzovoorts.

 

Wat ik ook heel erg sterk aan deze serie vind is dat het soms best hard kan overkomen. Als een vroegere instructeur van Shiro door de alliantie wordt gehersenspoeld om al zijn kennis tegen de aarde te gebruiken draait het uiteindelijk uit op een duel tussen hen beide, uiteraard gewonnen door Shiro. Door de crash krijgt zijn instructeur ("Captain Carter") zijn geheugen terug en weet dus precies wat er allemaal is gebeurd. Hij voelt zichzelf een verrader en dwingt Shiro min of meer om hem neer te schieten. Voor een kinderserie vind ik dat vrij diep, maar desondanks wel helemaal passen in het verhaal.

 

En...  de 'voice acting'. De mensen die de stemmen voor de Engelse versie hebben ingesproken zitten echt vol passie.

 

Hier is een fragment van de serie waar de aarde een vijandelijke basis op Jupiter heeft ontdekt. Dit is ook de eerste keer dat men de robot vorm "Dai-X" inzet:

 

 

Als je hier naar kijkt luister dan even extra goed wat er gebeurd rond 9:40 (laat even 12 seconden lopen). De manier waarop 'Commander McKara' het tweede "retreat" er bijna letterlijk uitspuugt, je hoort gewoon de razernij in haar stem. Het is niet alleen gillen en schreeuwen maar ook kleine details zoals deze die voor mij de serie zo enorm krachtig maken.

 

En dat wilde ik even met het forum delen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken dit volgens mij heel vaag, maar meer van naam dan dat ik het ooit heb gezien. Ik dacht bij de titel meer aan een videogame van Star Trek met volgens mij (deels) dezelfde naam. :D 

 

Voor een kinderpoppenserie is het er wel eentje met een donker tintje, ik denk dat ik hier pas als >10-jarige naar gekeken zou hebben zonder het eng te vinden.

 

Wat betreft dat Super Channel, is dat iets dat je in Nederland kon bekijken op 1 of andere manier destijds? Of kwam het later pas naar ons toe?

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, Hinse zei:

Wat betreft dat Super Channel, is dat iets dat je in Nederland kon bekijken op 1 of andere manier destijds? Of kwam het later pas naar ons toe?

Ayups. Ik woonde destijds nog bij mijn ouders en had de luxe dat ik hun oude TV op mijn kamer neer mocht zetten (was wel sjouwen hoor!). Beeld was uiteraard 'zo zo' (er zal heus een reden zijn geweest dat ze 'm hadden afgedankt) maar desondanks helemaal top.

 

... "come to think of it"...  Het kan ook wat anders zijn gegaan. Op een gegeven moment heb ik namelijk ook een TV voor mijzelf gekocht (een heuse Samsung beeldbuis) die nu nog steeds op mijn slaapkamer staat (het beeld is echt waardeloos in vergelijk met mijn flat TV in de kamer maar...  zoveel kijk ik geen TV en mijn vriendin vind 't ook prima dus.. ach).

 

Hoe dan ook: ja, dit zat destijds op de centrale antenne of... kabel. Dat herinner ik me even niet meer zo zeker. Maar gewoon Nederlandse TV. Context: dit speelt rond de tijd dat Linda de Mol op Sky Channel de DJ Cat serie deed (die ik ook heel erg leuk vond) :)  En we nog de 'Fun factory' hadden in het weekend.

 

Ok, ok... nu raak ik offtopic in mijn eigen draadje. Errr... en er is een admin hier. DUS: kent iemand "Snoot, Crocker & Mr. P." mogelijk? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18-8-2019 at 21:39, Integra zei:

Zat inderdaad op de kabel.  En hoewel ik best veel keek naar Sky channel ken ik deze serie ook helemaal niet :O

Kleine correctie: Deze serie was op Super Channel, niet op Sky. Maar nou je toch over Sky begint...  WWE worstelen, was ik vroeger helemaal gek op en ik mocht graag matches e.d. kijken. Ik heb zelfs nog de complete uitzending van Wrestlemania III op VHS. Die werd destijds live door Sky uitgezonden, en dat was echt heel speciaal: 1.5 uur (ofzo) zonder enige reclame. Op Sky! Dan een kwartier intermission met uiteraard de nodige reclames en vervolgens de rest van de uitzending. 

 

Een klassieker :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 25-8-2019 at 21:46, ShelLuser zei:

Kleine correctie: Deze serie was op Super Channel, niet op Sky. Maar nou je toch over Sky begint...  WWE worstelen, was ik vroeger helemaal gek op en ik mocht graag matches e.d. kijken. Ik heb zelfs nog de complete uitzending van Wrestlemania III op VHS. Die werd destijds live door Sky uitgezonden, en dat was echt heel speciaal: 1.5 uur (ofzo) zonder enige reclame. Op Sky! Dan een kwartier intermission met uiteraard de nodige reclames en vervolgens de rest van de uitzending. 

 

Een klassieker :)

...Need to get that digitized? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5-9-2019 at 13:15, samba-boy zei:

...Need to get that digitized? ;)

Nah.. is al gedaan. Met dank aan een Medion TV, mijn oude VHS video recorder en een UPC mediabox die geheel tegen de gebruiksaanwijzing in ook dienst kon doen als relay... 

 

Lang verhaal, maaar gezien ik toch een pilsje op heb, mijn vriendin momenteel weer een plek op mijn bank heeft en zelfs weer ietwat vriendelijk is (ik overdrijf een beetje hier)...  Het geheim is een Medion TV. Medion is een merk wat niet altijd positief wordt beoordeeld en ik kan daar wel een beetje over meepraten.. heb eerder dit jaar een Medion PC gekocht maar de eerste was een DOA. Echter...  terug sturen zonder kosten en met een week een nieuwe. Waar ik nu op tik en doe... Tot volle tevredenheid.

 

Het aardige aan mijn (inmiddels gedateerde) Medion TV is dat ie veel meer kan dan je zou denken. Je kan zelfs ingangen en uitgangen schakelen en onderling verbinden.

 

Ofwel: ik had mijn video recorder aangesloten met een 3 pluggen systeem aan de zijkant van mijn TV. Het heeft een specifieke naam, die kan ik niet reproduceren. Vervolgens had ik een UPC mediabox die ik middels Scart had aangesloten op mijn TV en ik had ook nog eens een Medion HD recorder die ik ook via Scart op die mediabox had aangesloten. Met het idee misschien ooit eens wat op te gaan nemen (maar op een manier waarop het "offline" blijft).

 

En toen kreeg ik een idee!

 

Ik heb de Scart 1 (waar de mediabox aan zat) opgezet als uitgang, en ben toen gaan experimenteren en jawel: ik kon het video signaal oppikken met mijn HD recorder. "De rest is history", as they say..  een complete opname. Een die met mijn Ryan mediabox prima af te spelen is.

 

Het enige nadeel is dat de opname in verschillende bestanden is opgeslagen in een niet echt duidelijk formaat. Maar zoals gezegd; ik heb een Ryan mediaspeler die er prima mee overweg kan (omdat de HD recorder stuk ging heb ik de HD in een USB doosje gedaan en kon dus bij al mijn opnames).

 

Op 5-9-2019 at 16:20, Spiny Norman zei:

Heb jij nog veel VHS-opnames van Super Channel?

"Sorta".

 

Ik heb ergens een videoband liggen waarop ik een hele zooi aan verschillende Anime series heb staan. Ik denk dat dat van Super afkomt maar ben niet 100% zeker. We praten dan over series als Macron 1, Teknoman ("Tekkaman Blade"), ik meen... M.A.S.K. (die intro... wow, die intro!) etc. Maar niet echt over naar huis te schrijven.. sorta.

 

Mag ik ietwat meer ondeugende topics aanhalen?  Hmm ;)

 

Ach, het is allemaal PG en niks "over the top" maar als we dan toch bezig zijn...  Macron-1.  Lessee:

 

 

Nee, verwacht geen vreemd gedoe in dit filmpje, dat komt zo in mijn verhaal :)

 

De serie gaat over een ruimteschip geleid door "James Shegall" (of hoe je dat ook spelt) en ze beschermen de aarde tegen GRIP, een geheime en 'slechte' organisatie. Lekker cliche allemaal. Ik was hier helemaal weg van. En het is (vind ik) ook een goeie serie gezien het feit dat er daadwerkelijk een eind aan zit (iets wat niet altijd gebruikelijk was in die tijd).

 

Het wazige topic...  Uiteraard gaat het over meiden...  zoals je in de intro kan zien is een v/d Macron team leden een dame. En ik heb dus in mijn jeugd een aflevering gezien waarin zij tijdens een uitje gekleed was in badkleding aka een bikini. En de volgende dag kwam ik er achter dat meer van mijn vrienden naar deze serie keken en zij ook dezelfde reactie hadden als ik.. die dame zag er helemaal niet slecht uit 😍

 

Ja... En dan ben je volwassen(er) en kom je de serie later nog eens tegen, dus je gooit je VHS aan en gaat gewoon opnemen wat je kan (makkelijk programmeren bestond destijds nog niet). En ik heb dus die ene aflevering puur per ongeluk te pakken gekregen waarin Kathy inderdaad een bikini aantrekt tijdens een uitje aan het strand. Yah... 😬

 

Als je dat op latere leeftijd weer terugkijkt dan is het beslist niet de beauty queen die je destijds voor ogen had 😲   Ik vond dat zo'n leuke ervaring... ik zag ineens dat d'r nek wel heeel erg lang getekend was en d'r benen, dat was gewoon niet realistisch meer. Kreeg ik DAAR de kriebels van als puber? :P

 

Mooie tijden....

 

Afin, ik ga tzt eens kijken. Niet om de bikini dame uiteraard <cough, of course not, cough> maar ik zal eens zien wat ik nog heb. Zou me niks verbazen als dit niet eens van Super was.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...