Ga naar inhoud

The Orville


Aanbevolen berichten

The Orville

 

Wie houdt van het SciFi genre en dan series als Star Wars en Star Trek zal deze The Orville serie ook wel kunnen waarderen. Net als voorafgaande series speelt het leven zich in een ruimteschip af.

 

orville.jpg.eeb9a8580666dd3b87028b1c5187871d.jpg

 

Zie video: https://www.imdb.com/title/tt5691552/videoplayer/vi4006066969?ref_=tt_ov_vi

 

De serie bestaat uit 3 seizoenen waarvan de eerste is begonnen in 2017 en uitgezonden in Amerika. Niet al te lang geleden dus.

 

Het verhaal speelt zich af 400 jaar in de toekomst, in de 25e eeuw. Met een gevarieerde bemanning, zowel menselijk als robot- en alienachtig. Dit onder leiding van captain Ed Mercer. Net als in Star Trek worden er diverse avonturen beleefd.

 

Het wordt elke dinsdagavond om 20.30 uur uitgezonden op Comedy Central.

 

aangepast door Keetie
returns toegevoegd
Link naar bericht
Delen op andere sites

Klinkt intrigerend. En verbazingwekkend wat die MacFarlane allemaal geproduceerd krijgt. Dat is dezelfde gast die Family Guy op zijn naam heeft staan. Ik vind het wel indrukkendend om van een tekenfilm serie ineens op sci-fi te stappen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pffft. 't Is van A tot Z gejat.

 

't Is wel amusant als "eye candy" hoor, maar dit is dus gewoon star trek the next generation. Minder samenhangend ook dan star trek (hoewel ik de latere series nooit heb gekeken).

 

Onderhands móet er iets geregeld zijn waardoor hij hiermee weg komt. Normaal gesproken word je voor minder al aangeklaagd. (Ik heb wel eens een programma gezien waarbij ze alleen al de náám "star trek" niet eens durfden noemen.)

Plots en concept zijn gestolen en hebben soms grote gaten erin. Acteerwerk, met name van die gast zelf, is trouwens ook matig.

 

Als je originele sci-fi wilt zien is er Black Mirror (ook daarvan jat deze serie), of (inmiddels al weer ouder) Firefly.

Als je een leuke parodie op Star Trek wilt zien is er Galaxy Quest (film), eventueel Red Dwarf (serie) (ook daarvan is minstens één grap gejat).

 

Als een gestolen auto enorm vet is, dan is-ie nog steeds gestolen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 28-8-2019 at 10:20, Spiny Norman zei:

Pffft. 't Is van A tot Z gejat.

 

't Is wel amusant als "eye candy" hoor, maar dit is dus gewoon star trek the next generation. Minder samenhangend ook dan star trek (hoewel ik de latere series nooit heb gekeken).

Gejat is een beetje een groot woord vind ik; net alsof STNG het patent op deze hele boel heeft. Hou me ten goede: je hebt zeker een goed argument, maar de reden waarom ik reageer zoals hier is...  Laten we even eerlijk zijn: die gasten hebben ook hun eigen concept zwaar uitgemolken. Discovery anyone?  Picard tegenover Janeway. Als je dan toch consistent wilt zijn dan ben ik toch wel benieuwd wat je van Discovery vond?

 

Feitelijk is dat ook 'gejat' maar omdat het dezelfde producent betreft is het voor de fans allemaal weer ineens ok. Vind ik ook niet kloppen. En hou me ten goede: Discovery had zeker hele goeie afleveringen, ikzelf vond het heel strak dat ze veel dieper op het Borg concept indoken en dat echt gingen uitwerken. Voor een fan is dat diep en genieten. Maar meer realistisch gezien...  Melken!

 

En dat doe je toch beter met koeien 🤑

 

Op 28-8-2019 at 10:20, Spiny Norman zei:

 

Onderhands móet er iets geregeld zijn waardoor hij hiermee weg komt. Normaal gesproken word je voor minder al aangeklaagd.

Come on...  Alsof ze een patent hebben op "Ruimteschip doet ontdekkingen". Beetje ver gezocht.

 

Geloof niet in alles wat de VS je probeert te doen geloven.

 

Op 28-8-2019 at 10:20, Spiny Norman zei:

Als een gestolen auto enorm vet is, dan is-ie nog steeds gestolen.

Precies. Maar wanneer de eigenaar het design steelt en dat probeert te verkopen als nieuw dan zijn er talloze fanboys die het geheel maar al te graag consumeren. Want dat is ineens allemaal "anders". Ikzelf hou van iets meer 'consistency'.

 

Excusez moi voor mijn uitheems taalgebruik, het weekend is gestart en ik mag graag een Gerstenat drinken op een vrijdag avond. Met als gevolg een ietwat spraakzamere ShelLuser hetgeen zich ook vertaalt in mijn schrijven. Misschien dat ik ooit nog eens professionele hulp zoek maar ik denk niet dat Grolsch vaak gratis bier verstrekt (uh oh...   😬 ik excuseer  mij bij voorbaat voor mijn 'bad pun' en zal mij nu beperken tot het consumeren van mijn Duits biertje <burp> 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Afgezien van al het koeien leed (zie vorige artikel) wil ik toch ook even direct reageren....

 

Op 20-8-2019 at 15:13, Keetie zei:

Het verhaal speelt zich af 400 jaar in de toekomst, in de 25e eeuw. Met een gevarieerde bemanning, zowel menselijk als robot- en alienachtig. Dit onder leiding van captain Ed Mercer. Net als in Star Trek worden er diverse avonturen beleefd.

 

Het wordt elke dinsdagavond om 20.30 uur uitgezonden op Comedy Central.

Ik heb dus afgelopen Dinsdag gekeken en ik moet zeggen dat ik het concept vrij goed vind. Ja, je kan het feitelijk als een B-Serie classificeren denk ik maar wat zeggen domme labels over de amusementswaarde? 3x niks. Veel C & D films van vroeger zijn uiteindelijk uitgegroeid tot cult classics. Nee, ik denk niet dat dat hier zal gebeuren maar...  even voor de context.

 

En ik vind het dus strak dat ze iets meer focus leggen op het leven aan boord van zo'n schip. En ook hoe het verschil tussen mensen & aliens zwaar kan escaleren (heb ook fragmenten van vorige week gezien..  je hebt een monogaam huwelijk, je mag je partner niet meer dus je knalt een mes tussen zijn ribben want "dat is gebruikelijk in onze kringen"). Bespeur ik hier een dubbele bodem? Immers: er zijn ook "moderne" religies die het nou niet bepaald goed voor hebben met "anders  denkenden" (ik ga hier niet dieper op in maar in mijn opinie is religie als geheel "the root of all evil". Niet zozeer het geloof zelf maar de nare machtswellustelingen die er als vliegen omheen cirkelen).

 

Moving right along....

 

Ik ben het zeker met de schrijver boven mij eens dat er parallellen zijn met STNG. Maar deze serie gaat ook vrij diep op bepaalde punten. En ook leuk: er schijnen dus ook rode draden in de serie te zitten en dat mag ik ook graag zien. 

 

 

Al met al.. ik vind dit wel wat hebben :|Y

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker, de franchise ST is volledig uitgemolken, net zoals James Bond en Suske en Wiske. En Star Wars. Feitelijk zijn alleen de eerste twee series van Star Trek echt onderdeel van het oorspronkelijke concept van de schepper.

 

Maar als je serieus wilt suggereren dat dit géén afruksel van ST:TNG is, dan ben je volgens mij niet goed bezig. Natuurlijk is niets 100% origineel. Star Wars (1977) leent het plot van een Kurosawa-film (net als diverse westerns dat deden). Hergebruik is niet per sé slecht. Maar de overeenkomsten zijn in dít geval toch wel echt een stuk groter dan "allebei een ruimteschip". Je kent zo te horen beide series, dus je kan zelf toch zeker ook al zien dat de twee concepten van de serie (omgeving, samenleving, personages, soort plots) echt wel heel erg op elkaar lijken.

 

Eind vorige eeuw was er ooit een Red Dwarf Night op de BBC, met als gastheer Patrick Stewart. Die vertelde a) dat ze Red Dwarf bijna aangeklaagd hadden voordat ze beseften dat het een parodie was, en b) in die hele avond heeft niemand de woorden "star" en "trek" achter elkaar genoemd. In dit geval is de producent van orville dezelfde als van TNG, Rick Berman. Hier is onderhands iets geregeld, daar durf ik geld op in te zetten. Als je ziet wat er allemaal niet terecht of onterecht wordt aangeklaagd door de filmindustrie... Kindertjes die een Harry-Potter website hadden... Zie bv. https://listverse.com/2018/03/01/10-disenchanting-lawsuits-involving-harry-potter/

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 31-8-2019 at 14:25, Spiny Norman zei:

Maar als je serieus wilt suggereren dat dit géén afruksel van ST:TNG is, dan ben je volgens mij niet goed bezig. Natuurlijk is niets 100% origineel. Star Wars (1977) leent het plot van een Kurosawa-film (net als diverse westerns dat deden). Hergebruik is niet per sé slecht. Maar de overeenkomsten zijn in dít geval toch wel echt een stuk groter dan "allebei een ruimteschip". Je kent zo te horen beide series, dus je kan zelf toch zeker ook al zien dat de twee concepten van de serie (omgeving, samenleving, personages, soort plots) echt wel heel erg op elkaar lijken.

Daar heb je absoluut gelijk aan. Ik zal zeker niet ontkennen dat e.e.a. sterk op elkaar lijkt maar...  ik vind 'gejat' desondanks toch een beetje een groot woord. Daar ging mijn eerdere opmerking dus voornamelijk om.

 

Maar zeker... het ligt erg dicht tegen elkaar. En soms...  soms is een aflevering ook echt blech. Ik het ook die van de vorige week gezien en die vond ik dus echt ronduit wazig. Team land, "First contact", haleluja en twee v/d team leden zeggen dat ze bijna jarig zijn. Dus worden ze meteen in een kamp opgesloten en mag Orville er niks tegen doen want "eigen gebruiken en meteen geweld zo kort na first contact? neeee". Dat sloeg mijns inziens nergens op.

 

Oh well....

 

Op 31-8-2019 at 14:25, Spiny Norman zei:

In dit geval is de producent van orville dezelfde als van TNG, Rick Berman. Hier is onderhands iets geregeld, daar durf ik geld op in te zetten. Als je ziet wat er allemaal niet terecht of onterecht wordt aangeklaagd door de filmindustrie... Kindertjes die een Harry-Potter website hadden... Zie bv. https://listverse.com/2018/03/01/10-disenchanting-lawsuits-involving-harry-potter/

Yah, commercie maakt zoveel kapot.

 

Walgelijk. Het beste voorbeeld wat ik heb (omdat ik dit bewust heb meegemaakt) is R*. Excuus: ik ga licht offtopic maar...  GTA V werd gelanceerd en meerdere fans kregen dus echt sommaties om hun youtube videos en gebruik van screenshots e.d. te stoppen. Sommige fan sites zijn echt met virtueel geweld offline gehaald. En waarom? Omdat R* niet wilde riskeren dat de verrassing qua clue gedeeld zou worden.

 

En wat doet R* zelf?  Tientallen filmpjes lanceren die feitelijk het hele verhaal gewoon vertellen. Ik heb die game ge-pre-ordered (doe ik nooit meer) en echt.. bij meerdere "belangrijke" cut scenes "Oh, dat heb ik ook op youtube gezien (= officieel R* filmpje)". Oh, dat ook.. en dat, en dat...  ah, dit is het einde?  Oh, dat had ik OOK al gezien.

 

Wat een hypocriete gierige bastards.

 

MAAR.. terug ONtopic  (sorry Keetie!)..  Ik vind deze serie niet verkeerd :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 9/7/2019 at 9:07 PM, ShelLuser said:

Maar zeker... het ligt erg dicht tegen elkaar. En soms...  soms is een aflevering ook echt blech. Ik het ook die van de vorige week gezien en die vond ik dus echt ronduit wazig. Team land, "First contact", haleluja en twee v/d team leden zeggen dat ze bijna jarig zijn. Dus worden ze meteen in een kamp opgesloten en mag Orville er niks tegen doen want "eigen gebruiken en meteen geweld zo kort na first contact? neeee". Dat sloeg mijns inziens nergens op.

 

Deze aflevering heb ik ook gezien en ik vond hem niet helemaal verkeerd. Het had namelijk te maken met astrologie. Iets waar veel mensen in geloven, vandaar ook elke dag een horoscoop in de krant. Natuurlijk liep dit uit op in gevangenneming van onze astronauten daar zij op een verkeerde, lees boosaardige dag jarig waren, een dag die dit volk niet kon waarderen. Wat mij echter verbaasde was dat ze aan een paal vastgebonden waren en het volgende ogenblik zich weer in de Orville bevonden. Kunnen vastgebonden mensen geteleporteerd worden, zoals Beam me up, Scottie!?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

The Orville van afgelopen dinsdag 24 sep. was dit keer niet van love and kisses (relatie dokter en Isaac de robot), in tegendeel, de robots zijn van plan de aarde over te nemen en als voorproefje enterden ze de The Orville.  Het was een behoorlijk spannende aflevering en natuurlijk moet men die kijkt naar deze serie een hele week wachten, daar op het einde van de aflevering wordt vervolgd stond.  Grrrrr.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Offtopic: Ik vind het geweldig dat er nog series zijn waar je nog een week moet wachten op een einde. Ik snap dat dat niet altijd even leuk is zeker in vergelijk met andere series maar toch...  Het heeft ook wat: je bouwt toch spanning op. 

 

En hou me ten goede: ik vind die vervolg zooi van tegenwoordig ook niet leuk meer. Ik zie het vaak in "Midsummer Murders" (BBC First): je ziet gewoon de "filler". Waar eerst een strak onderzoek wordt gehouden moet nu ineens een bandje optreden en uiteraard moet je het helemaal braaf uitzitten. Al die tijd had dus ook aan het onderzoek kunnen worden besteedt maar nee: dat is nu precies wat men niet wil. Want het moet wel over 2 afleveringen.

 

Ontopic: Ik vond dit ook een hele strakke aflevering. Natuurlijk zie ik ook parallellen met "The Borg" van Star Trek maar desondanks vond ik dit echt wat hebben. Wat ik ook enorm kon waarderen was de 'opbouw'. De relatie tussen de dokter en Isaac speelt over meerdere afleveringen, en ik ben ervan overtuigd dat dit a.s. Dinsdag ook weer terugkomt. En dat is iets wat ik soms echt mis in Star Trek. Ja, de afleveringen hebben soms een globale rode draad maar men viel nagenoeg nooit terug op iets wat voorheen speelde. Afgezien van de "2 parters" (2 delige episodes).

 

Maar... iets zegt me dat de bad guys niet gaan winnen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Het blijkt dat wat er op FOX van de serie werd uitgezonden het tweede seizoen van The Orville was. Er zijn inmiddels 2 seizoenen op dvd uitgebracht en van het derde seizoen is in Amerika de eerste aflevering verschenen.

De 2 dvd's heb ik cadeau gekregen en nu ben ik het eerste seizoen vol spanning aan het bekijken. En inderdaad, volgens Star Trek normen wordt er in het begin, de allereerste aflevering dus, een bemanning voor The Orville samengesteld, die net als Star Trek de opdracht krijgt om het universum te onderzoeken en te bewaken alsmede planeten waarvan de bewoners in de problemen zitten, te gaan helpen. Iets wat niet altijd in dank wordt afgenomen.

 

the-orville.jpg.42b8a3d2b9f4f94a153e5cd5bb5cf80e.jpg

 

Het schip The Orville heeft zelfs een wiki pagina, zie: https://orville.fandom.com/wiki/USS_Orville

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

"Net als star trek"... Oh ja? Goh, da's toevallig!!

 

Geniet er vooral van als je het leuk vindt. Als ik een andere leeftijd had, dan zag ik verschillende series misschien 1) in omgekeerde volgorde en 2) daardoor beleefde ik dat heel anders.

M.a.w. wie Star Trek TOS en TNG en een of twee andere series uit het verleden níet kent, die ziet alleen een leuke vermakelijke serie die wat minder ernstig is.

 

Voor mij blijft het eigenlijk nog steeds die auto-vergelijking die ik al maakte. Je buurman komt thuis met de vetste auto van de hele wijk. Vul in naar eigen fantasie, maar alles zit erop en eraan. Speciale velgen, zuinig, snel, stoelverwarming, adaptive cruise control, etcetera.

 

Alleen, het enige probleem is: hij heeft 'm gestolen, want toevallig heb ik de vorige eigenaar gekend. Dat is voor mij de perfecte parallel met orville. Zowel in het concept als in specifieke afleveringen of zelfs individuele grappen kan ik exact zeggen waar het vandaan kwam. En de delen die níet gestolen zijn, zijn meestal wat minder goed doordacht.

 

En trouwens, die buurman heeft z'n rijbewijs nog net gehaald, maar daar is alles mee gezegd. Hij rijdt maar een beetje rond. Maar de oorspronkelijke eigenaar was een veel betere chauffeur.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eigenlijk geef je een passende metafoor van wat ik zelf herken in heel veel producties die in deze tijd worden gemaakt.

 

Bij buitenlandse tv-series zie je een hoop 'reboots' of 'spinoffs' van series van vroeger in een nieuw jasje of die als reunie-suggesties worden gepresenteerd (dit voorbeeld, X-Files, Prison Break, Rex, blabla). Dus Friends? Ja, gaat wel gebeuren!

Vanuit Hollywood is veel inspiratie gericht op remakes van oude klassiekers of doormelken op klassieke successen (Jurassic Park, Robocop, blabla). Het wachten is nog op een hippe Jaws en E.T.

En op televisie moet alles van vroeger ook weer terug (Lingo, Kees & Co, blabla en meer recent weer Wie van de 3 en All-Stars. En Rolf Wouters is ook weer van stal, dus die kan weer terug naar Big Brother 2021.

 

En 100 uit 100 van die producties zijn als je gewoon heel eerlijk bent meer ruk dan het origineel was. Maar hee, zolang het maar vermakelijk is toch! ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 hours ago, MarsM said:

Eigenlijk geef je een passende metafoor van wat ik zelf herken in heel veel producties die in deze tijd worden gemaakt.

 

Bij buitenlandse tv-series zie je een hoop 'reboots' of 'spinoffs' van series van vroeger in een nieuw jasje of die als reunie-suggesties worden gepresenteerd (dit voorbeeld, X-Files, Prison Break, Rex, blabla). Dus Friends? Ja, gaat wel gebeuren!

Vanuit Hollywood is veel inspiratie gericht op remakes van oude klassiekers of doormelken op klassieke successen (Jurassic Park, Robocop, blabla). Het wachten is nog op een hippe Jaws en E.T.

En op televisie moet alles van vroeger ook weer terug (Lingo, Kees & Co, blabla en meer recent weer Wie van de 3 en All-Stars. En Rolf Wouters is ook weer van stal, dus die kan weer terug naar Big Brother 2021.

 

En 100 uit 100 van die producties zijn als je gewoon heel eerlijk bent meer ruk dan het origineel was. Maar hee, zolang het maar vermakelijk is toch! ;)

 

Hmjah, maar dan is het toch vaak de officiële franchise met oorspronkelijke cast die zijn eigen vervolg doet. Dat is er van Star Trek óók en dan nog eens films. En daarnaast nu weer Picard. Star Trek is mogelijk de meest gereboote franchise ooit.

Dan heb je nog disney dat een voor een zijn eigen animatiefilms "real-life" namaakt. Zero creativiteit, maar het levert ze wel geld op.

Mij maak je evenmin blij met suske en wiske deel 7483, "de tomeloze tieten". Tragisch gewoon.

 

Gek genoeg had ik het prima gevonden als Kingsmen een reboot was geweest van The Avengers. Nee, niet die Avengers. Ik bedoel Steed & Peel. Maar dat was nou net de enige onbewandelde weg.

 

Maar dat is allemaal toch anders dan een compleet concept en plots jatten, en spreekwoordelijk doen alsof je neus bloedt. En dat is uiteindelijk toch wat orville doet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/26/2020 at 11:21 PM, MarsM said:

Vanuit Hollywood is veel inspiratie gericht op remakes van oude klassiekers of doormelken op klassieke successen (Jurassic Park, Robocop, blabla). Het wachten is nog op een hippe Jaws en E.T.

Het ergste vind ik dan nog dat als er een remake is geproduceerd , dat je dan de originele film nergens meer kunt zien of vinden en dat je dan verplicht die remake door de strot geduwd krijgt.

Robocop is een mooi voorbeeld; Als die films op tv worden uitgezonden dan heb je eerst de Robocop remake en dan Robocop 2 en 3, terwijl het origineel veeel beter is.

Ik heb zelfs de remake na een half uur uitgezet, was niet doorheen te komen zo slecht.

 

12 hours ago, Spiny Norman said:

Hmjah, maar dan is het toch vaak de officiële franchise met oorspronkelijke cast die zijn eigen vervolg doet. Dat is er van Star Trek óók en dan nog eens films. En daarnaast nu weer Picard. Star Trek is mogelijk de meest gereboote franchise ooit.

Dan heb je nog disney dat een voor een zijn eigen animatiefilms "real-life" namaakt. Zero creativiteit, maar het levert ze wel geld op.

Mij maak je evenmin blij met suske en wiske deel 7483, "de tomeloze tieten". Tragisch gewoon.

 

Gek genoeg had ik het prima gevonden als Kingsmen een reboot was geweest van The Avengers. Nee, niet die Avengers. Ik bedoel Steed & Peel. Maar dat was nou net de enige onbewandelde weg.

 

Maar dat is allemaal toch anders dan een compleet concept en plots jatten, en spreekwoordelijk doen alsof je neus bloedt. En dat is uiteindelijk toch wat orville doet.

Of het nou wel of niet goed is en wel of niet een kopie van een andere of van dezelfde serie is, het blijft ook een persoonlijke voorkeur van iedereen.

En de factoren geld (snel verdienen) en kwaliteit (snel produceren, kwantiteit is belangrijker) zullen daar ongetwijfeld een rol in spelen.

Maar vergeet ook niet dat alle verhalen wel een keer verteld zijn en dat daardoor ook alles op elkaar lijkt tegenwoordig.

 

Persoonlijk vind ik zoals MarsM zei de producties van vroeger ook beter en ben ik ook geen fan van de meeste (tekenfilm) series, even los van het feit dat ik geen tijd heb om alles te volgen.

En als ik dan een voorbeeld mag noemen: Op dit moment kijk ik de serie Der Clown (1998 - 2001) terug.

Die serie is voor mij nostalgisch en heb ik vroeger heel vaak gezien, maar als ik het nu terug zie dan zie ik ook dat het zeer gedateerd is (soms slechte special effects) en dat het concept wel heel veel van The A-Team weg heeft (de clown helpt iemand die in problemen zit en brengt een opdracht per aflevering tot een goed einde en hij heeft daarnaast een charmante dame (de Face) en een helicopter piloot (de Murdock) in zijn team). Op de achterkant van de DVD's wordt zelfs verwezen naar Batman (omdat hij na de dood van zijn vriend besluit om hem te wreken en anderen te helpen).

Maakt dat de serie slecht? Nee. 

Het is zelfs zeer vermakelijk en het geeft je een gevoel van "die goeie ouwe tijd", ondanks dat het concept "gejat" is.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Met "alles is al ooit gedaan dus alles lijkt op elkaar" kun je natuurlijk wel sommige, maar niet alle dingen wegverklaren. Ik ken Der Clown alleen van naam, maar het A-Team heeft al die dingen ook niet zelf uitgevonden. Je hebt bepaalde gemeenplaatsen die al in oudgriekse tragedies voorkomen! Motieven/tropes/clichés, die zijn er nu eenmaal, en op zich zijn die niet per sé slecht. Soms is iets alleen gedeeltelijk geïnspireerd, zoals het laatste halfuur van Moonraker, zo vlak nadat Star Wars doorbrak. Niemand zou beweren dat dat toeval was.

 

Maar dat is toch wat anders dan diepgaande en bewuste imitatie van een specifiek geheel concept of eindproduct. Star Trek is een grondig uitgewerkt concept, zeker sinds The Next Generation, ik heb wel eens de instructie voor scriptschrijvers gezien. De orville is een minder samenhangende afspiegeling.

Je kan mij echt niet wijsmaken dat dit hele geval gewoon een kwestie van smaak/mening is. Zelfs als jij chocolade niet lekker vindt, dan is dat jouw mening, maar je bestrijdt niet dat chocolade algemeen als lekker beschouwd wordt. Je kan dat niet meten, of wetenschappelijk keihard definiëren, maar er is wel een soort consensus over wat wat is.

 

In de muziek is die discussie er ook wel eens. Het Ghostbusters Theme, of een nummer van George Harrison, of Stairway to heaven, e.a. zijn allemaal beschuldigd van plagiaat en sommige zijn ook inderdaad veroordeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bah, chocolade! :r (ok, sorry flauw maar iemand moest 'm maken :P).

 

Maar wat ik me dan een beetje afvraag; is de productie van The Orville dan iets unieks als het gaat om inhoudelijk vrijwel gekopiëerd van iets van vroeger, zonder de credits te vermelden? Je zou namelijk zeker tegenwoordig al vrij snel plagiaat-achtige claims verwachten zoals je zegt, maar dat is hier dan blijkbaar toch niet aan de orde. Ik kan me zo 1,2,3 ook geen ander voorbeeld van een serie bedenken met een gespiegelde inhoud aan een andere, zonder dat er bij staat 'gebaseerd op het eerdere werk van'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/29/2020 at 12:37 AM, MarsM said:

Bah, chocolade! :r (ok, sorry flauw maar iemand moest 'm maken :P).

 

Maar wat ik me dan een beetje afvraag; is de productie van The Orville dan iets unieks als het gaat om inhoudelijk vrijwel gekopiëerd van iets van vroeger, zonder de credits te vermelden? Je zou namelijk zeker tegenwoordig al vrij snel plagiaat-achtige claims verwachten zoals je zegt, maar dat is hier dan blijkbaar toch niet aan de orde. Ik kan me zo 1,2,3 ook geen ander voorbeeld van een serie bedenken met een gespiegelde inhoud aan een andere, zonder dat er bij staat 'gebaseerd op het eerdere werk van'.

Nou, volgens mij is dit in een achterkamertjes beklonken. Zo is de producent dezelfde als van TNG. Ik geloof gewoon niet dat iemand onder andere omstandigheden hiermee weg zou komen.

 

Er schiet me nog een voorbeeld te binnen van hoe streng die dingen in andere gevallen gaan, namelijk: de Terminator-films (met name de eerste twee) hebben een claim af moeten kopen dat ze gekopieerd hadden van een serie genaamd The Outer Limits, in concreto van de afleveringen Soldier en Demon with a glass hand uit 1964.

Als je die afleveringen bekijkt, dan spat de overeenkomst nou niet direct van het scherm af. Je moet er echt hard naar zoeken. Maar er staat in de credits van de Terminator inderdaad een vermelding voor de auteur van die afleveringen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...