Jump to content

Bassie & Adriaan #11

Recommended Posts

• Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maar goed, terug ontopic;

Er is inmiddels een trailer van het item waar samba-boy naar refereerde. Het is zowaar nog niet eens héél slecht ;). De voice-over is misschien wel iets wat Aad beter niet meer (te uitgebreid) kan doen, want je merkt wel hoeveel moeite dat kost.

Edited by MarsM
Op 25-1-2022 om 17:15, MarsM zei:

Er is inmiddels een trailer van het item waar samba-boy naar refereerde.

Er waren 3 video's, nu nog maar 2 nadat ik eentje de kritiek gaf dat de mix tussen voice-overs van Bas en Aad van 9 jaar geleden en Aad anno nu echt te groot en te obvious was. Hoor van veel kanten dat het een kort spel is, maar ja, voor kleuters... ;)

Op 25-1-2022 om 17:15, MarsM zei:

Er is inmiddels een trailer van het item waar samba-boy naar refereerde. Het is zowaar nog niet eens héél slecht ;). De voice-over is misschien wel iets wat Aad beter niet meer (te uitgebreid) kan doen, want je merkt wel hoeveel moeite dat kost.

Oh man man, ik snap het hoor, hij heeft moeite met praten, maar misschien moet je het dan ook gewoon niet doen.

@samba-boy haha, maar ook in het spel zelf is niet al te veel moeite in die voice-overs gestoken hoor. Voor ons is het nog het leukst eigenlijk om te raden uit welke serie en scene de stemmen van dit spel steeds zijn geknipt _O-. Het ene moment hoor je Robin uit de Verzonken Stad zeggen “Ik heb die tekens ontcijferd” en dan Adriaan met het veel blikkerige geluid uit de schatkaart er achteraan “Dan gaan we op schattenjacht!”. Of een hele quote van de Baron uit de schatkaart er in geplakt waarna hij begint te lachen en je Japie “heeeej” op de achtergrond nog hoort zeggen, terwijl Japie in dat spel nergens te bekennen is :').

@djkoelkast dat zeg ik dus… goed bedoeld / symphatiek, maar doe jezelf dat niet meer aan. Er komen dan ook gelijk van die misplaatste cynische of spottende opmerkingen over in de reacties onder zo’n videootje.

• 3 months later...

Even een Bassie en Adriaan vraagje. Het kan zomaar dat dit al bekend is en ergens is besproken en herinner ik het me niet (in dat geval excuus, maar goh, dan is er weer eens wat besproken en het is allemaal toch alweer zo lang geleden :P).

Het viel me op bij De Plaaggeest dat in de huidige nabewerking van de afleveringen op tv en die op YouTube zijn geplaatst op het Bassie & Adriaan Kanaal (en voor zover ik weet is de Plaaggeest al héél lang niet meer nabewerkt, de huidige heeft zelfs nog het logo dat op de eerste dvd uitgave te zien is) een hele scène ontbrak die wél op de dvd staat.

Aflevering 2 eindigt met Bassie en Adriaan in het trapportaal “die Adriaan, dacht dat het de Plaaggeest was…. Blijkt het een stel kinderen met een lachzakkie” > aftiteling.

Aflevering 3 begint tegenwoordig na de de leader direct met Bassie en Adriaan die komen aanlopen bij de garage “kijk nou eens hee… show-róóm”.

Op de dvd zit daar een scène van ongeveer een minuut tussen met Bassie en Adriaan die rondrijden op zoek naar de caravan en Bassie die opmerkt “weet je dat ik die Plaaggeest zo ondertussen een OER-ver-velende vent ga vinden”, waarna ze constateren dat het lampje van de olie knippert en ze verderop de garage zien.

Heeft dit er nou in de tv afleveringen nooit ingezeten? Of is dat in de huidige nabewerking gesneuveld? Want zo ja, dan vraag ik me weer af waarom. Vast wel een @samba-boy of @warboel die dit weet -0-

Edited by MarsM
23 uur geleden, MarsM zei:

Op de dvd zit daar een scène van ongeveer een minuut tussen met Bassie en Adriaan die rondrijden op zoek naar de caravan en Bassie die opmerkt “weet je dat ik die Plaaggeest zo ondertussen een OER-ver-velende vent ga vinden”, waarna ze constateren dat het lampje van de olie knippert en ze verderop de garage zien.

Heeft dit er nou in de tv afleveringen nooit ingezeten? Of is dat in de huidige nabewerking gesneuveld? Want zo ja, dan vraag ik me weer af waarom. Vast wel een @samba-boy of @warboel die dit weet -0-

Ik voel me als geroepen ^_^ Grappig genoeg heb ik recent een artikel gevonden in een vakblad, waarin de montage van de B&A series uit de doeken werd gedaan. Daarin werd ook nog eens verteld dat De Plaaggeest de enige serie is waarvan niet kon worden teruggegaan op de originele filmrollen, maar ze van de oude BCN-banden van de TROS-afleveringen gebruik moesten maken (en ik denk dat dit dan de 1985-hermontage uitzendbanden waren). De scène zat volgens mij nog wel op de dubbelbox uit 1996 en daar hoorde je er nog heel duidelijk het uiteinde van de begintune doorheen komen, dus ik dénk dat deze in 1978-1985 nog wel gewoon is gebruikt in de afleveringen, maar daarna is komen te vervallen (wellicht al in de nieuwere hermontage uit 1993, not sure). Dus: wel óóit gebruikt als opener van de aflevering, maar tegenwoordig niet meer.

Ik heb zelf meer vraagtekens bij de opzet naar de zoekgeraakte, zevende aflevering van Het Geheim van de Sleutel, en de wijze waarop die op YouTube staat. De 'zesde aflevering' duurt nog maar amper 10 minuten, dus daar klopt qua timing iets to-taal niet meer. Jaren geleden heb ik wel eens gehoord dat Aad dingen heeft weggeknipt uit de omliggende afleveringen om de zevende netjes en continuiteitsfoutloos weg te kunnen snijden, maar ruim een kwartier? 😮 En tot op de dag van vandaag is mij niet duidelijk wát er verdwenen is, ook.

8 uur geleden, samba-boy zei:

Ik voel me als geroepen ^_^ Grappig genoeg heb ik recent een artikel gevonden in een vakblad, waarin de montage van de B&A series uit de doeken werd gedaan. Daarin werd ook nog eens verteld dat De Plaaggeest de enige serie is waarvan niet kon worden teruggegaan op de originele filmrollen, maar ze van de oude BCN-banden van de TROS-afleveringen gebruik moesten maken (en ik denk dat dit dan de 1985-hermontage uitzendbanden waren). De scène zat volgens mij nog wel op de dubbelbox uit 1996 en daar hoorde je er nog heel duidelijk het uiteinde van de begintune doorheen komen, dus ik dénk dat deze in 1978-1985 nog wel gewoon is gebruikt in de afleveringen, maar daarna is komen te vervallen (wellicht al in de nieuwere hermontage uit 1993, not sure). Dus: wel óóit gebruikt als opener van de aflevering, maar tegenwoordig niet meer.

Ik heb zelf meer vraagtekens bij de opzet naar de zoekgeraakte, zevende aflevering van Het Geheim van de Sleutel, en de wijze waarop die op YouTube staat. De 'zesde aflevering' duurt nog maar amper 10 minuten, dus daar klopt qua timing iets to-taal niet meer. Jaren geleden heb ik wel eens gehoord dat Aad dingen heeft weggeknipt uit de omliggende afleveringen om de zevende netjes en continuiteitsfoutloos weg te kunnen snijden, maar ruim een kwartier? 😮 En tot op de dag van vandaag is mij niet duidelijk wát er verdwenen is, ook.

Het was alsof ik ook ergens een belletje hoorde rinkelen :P

Wat de Plaaggeest betreft: het zal inderdaad wel zo zijn dat die scène oorspronkelijk gewoon is gebruikt in de afleveringen; het lijkt me niet dat die anders op de Kidstuff-banden terecht was gekomen, want daaraan is nauwelijks iets 'gemonteerd'. Het is ook juist vanwege die banden dat ik altijd heb gedacht (en nog steeds denk) dat het originele einde van aflevering 2 de scène was waarin B&A zonder caravan bij de school vertrekken en die lange straat uitrijden. Met die scène eindigt immers band 1 en als dat inderdaad oorspronkelijk ook gewoon het eindshot van de aflevering was kwam dat bijzonder handig uit voor de 'montage'. Dat shot is op die banden veel langer dan in de huidige bewerking en is echt zo'n typisch lang aangehouden eindshot waarmee de afleveringen in die tijd regelmatig (om niet te zeggen: bijna altijd) eindigden. Er volgt op de band ook pas een fade-out op het moment dat het TROS-logo er doorheen zal zijn gepiept. De originele aflevering 3 moet dan dus zijn begonnen met de scène op het landweggetje waarin B&A ontdekken dat ze de caravan kwijt zijn; als je goed luistert in de huidige bewerking hoor je de kwaliteit van de muziek ook veranderen op het moment dat het originele geluidsspoor weer open wordt gedraaid. Die scène is op de banden ook wat langer dan in de huidige bewerking: er is een stuk weggeknipt van het shot van de langsrijdende Buggy waarmee de aflevering oorspronkelijk moet zijn geopend. Mijn redenering volgend, kreeg je dan in de originele aflevering 3 dus als tweede scène het gebeuren in het trappenhuis en als derde de in de huidige montage weggelaten scène, precies tussen de huidige afleveringen 2 en 3 in. Wellicht is het feit dat hier op de dubbelbox uit 1996 het titelliedje te horen was dan een gevolg van het feit dat die scène in de hermontage uit 1993 nog wél als 'nieuwe' openingsscène van aflevering drie is gebruikt. Dat speculeer ik even, want met die montage ben ik zelf niet bekend.

Dan de Sleutel. Mijn ernstige vermoeden is dat die veel te korte aflevering 6 op YouTube alleen maar een gevolg is van de wens om de 'teruggevonden' aflevering 7 weer in de serie te passen zonder daarbij al te veel extra werk te hebben aan het aanpassen van de meest recente hermontage van de serie. Laat me even proberen dat toe te lichten. De originele aflevering 6 begon met de aankomst van B&A bij het hotel en eindige op het moment dat ze na de lunch weer naar hun kamer gaan. Daarna volgde de later zoekgeraakte aflevering 7 zoals nu ook op YouTube te zien. In de meest recente hermontage (van rond de tijd dat de DVD met de verloren aflevering 2 uitkwam en die ook in de TV-versie weer werd ingevoegd, maar mogelijkerwijs in de kern al hetzelfde als in 1992 - maar dat terzijde) komen B&A echter al in aflevering 5 aan bij het hotel; de huidige aflevering 5 eindigt met de scène waarin ze in het zwembad duiken. De 'nieuwe' aflevering 6 begon dan dus met het vervolg van die scène (zoals nu ook nog op YouTube), maar bevatte vervolgens door het ontbreken van het materiaal uit de originele aflevering 7 óók nog een flink deel van de originele aflevering 8, en eindige daarmee op hetzelfde punt waar op YouTube nu 'aflevering 8' eindigt (eigenlijk dus aflevering 6 in de hermontage). Samengevat is de 'nieuwe' aflevering 6 uit 2005 nu op YouTube dus uit elkaar getrokken in een te korte een aflevering 6 en een aflevering 8 van normale lengte doordat aflevering 7 er simpelweg in zijn oorspronkelijke vorm is tussen gegooid. Bedenk daarbij dat de 'nieuwe' aflevering 6 uit 2005 een aardig stukje korter was omdat daarin de herhaling van 'De Spaanse zon' werd weggelaten, en je begrijpt meteen waarom wat op YouTube nu afleveringen 6 en 8 zijn in 2005 nog gewoon één aflevering 6 vormden. Dat er overigens uit de originele aflevering 8 nog steeds iets mist is wel duidelijk, want in de huidige aflevering 8 heb je nog steeds het gegeven dat B1 om onverklaarbare redenen weer pijnlijk aan zijn oor zit te wrijven als gevolg van een geluid uit de kamer van B&A waarvan we de oorzaak niet zien; íets wat refereert aan aflevering 7 is daar al die jaren al verdwenen, en voor deze YouTube-montage niet alsnog 'even' uit de kast getrokken.

Ik vind dit geweldig hè _O_ Zeer interessant om te lezen, bedankt voor de toelichting / theorieën!

Nu ben ik toch zeer nieuwsgierig aan het worden, toevallig heb ik nog een tape liggen met alle Plaaggeest afleveringen van Kindernet uit de jaren 90. ‘Vandaag of morgen’ dan toch maar eens kijken hoe aflevering 2 eindigt en aflevering 3 hier dan begon in de tv uitzendingen en of die scéne daar (nog) aanwezig was. Ik weet sowieso ook nog zeker dat aflevering 6 geen aftiteling had destijds en dat de serie eindigde met het jochie dat de hoek om rent met de Plaaggeest kleding en het “die zien we nooit meer, weg is weg, weg is foetsie”.

Edited by MarsM
13 uur geleden, warboel zei:

Dat er overigens uit de originele aflevering 8 nog steeds iets mist is wel duidelijk, want in de huidige aflevering 8 heb je nog steeds het gegeven dat B1 om onverklaarbare redenen weer pijnlijk aan zijn oor zit te wrijven als gevolg van een geluid uit de kamer van B&A waarvan we de oorzaak niet zien; íets wat refereert aan aflevering 7 is daar al die jaren al verdwenen, en voor deze YouTube-montage niet alsnog 'even' uit de kast getrokken.

Ik heb net die scène er even bij gepakt, en dat is inderdaad vreemd. Net alsof er daar oorspronkelijk ook weer een 'Zo, poppetje gezien kassie dicht - *bam*'-moment zat. B2's opmerking "Wat is er, zijn er weer spoken?" haakt echter wel meteen in op aflevering 7, en ook de zogenaamde 'filmstuiter' lijkt er op te wijzen dat deze cut al in 1978/1979 was toegepast... Wellicht dat ze het wegzetten als 'B1 krijgt een pijnlijk hoor van het stiekem meeluisteren' ofzo. Maar het blijft een bijzonder gegeven.

Dank voor de uiteenzetting @warboel, het klopt ook gewoon precies wat je zegt. Als je kijkt naar de 'Volgende keer' aan het eind van E05 zie je daar, net als in de 'nieuwe' Volgende keer van E07 dezelfde scène, namelijk Adriaan die met de auto aan komt zetten :) Maar (het is even geleden dat ik de series heb gekeken en al helemaal online), de herhaling van De Spaanse Zon mist dus sowieso al in deze montage online?

Dan nog even terug naar Plaaggeest: 100% zeker dat het einde van de Kidstuff-band ook het einde van de aflevering was. Daarin zijn ook de Video Media-uitgaves leidend, daar waren de uitzendingen vanaf de filmrollen compleet onbewerkt en los op de videobanden gezet. Het lange eindshot was inderdaad bedoeld om er een titelrol op af te laten draaien, en ik heb ook voorbeelden van eerste uitzendingen gezien waar dat dus ook gebeurde. Daarom vind ik dat in beeld fadende TROS-logo bij de in 2005 online geplaatste versie van Afl 7 zo wonderlijk; het leek wel alsof dat TROS-logo als enige in de film-/BCN-kopie verwerkt was, en de titelrol er 'live' in de regie bij afgerold werd, in plaats van dat dat op de BCN-tape erbij werd gemonteerd. Daarom ook dat de 1985-montages van de TROS zo herkenbaar zijn; de titels, teksten en aftitelingen zijn daar allemaal electronisch gegenereerd en in beeld gezet (Digitaal wil ik het nog niet noemen), en het verklaart ook meteen het originele eind van de Sleutel (die scène in de caravan). Op YouTube een lange slotscène terwijl de tune speelt maar in beeld weinig echt gebeurt, en bij de TROS '85-montage kwam ook daar de aftiteling overheen. ^_^

Edited by samba-boy
12 uur geleden, samba-boy zei:

Ik heb net die scène er even bij gepakt, en dat is inderdaad vreemd. Net alsof er daar oorspronkelijk ook weer een 'Zo, poppetje gezien kassie dicht - *bam*'-moment zat. B2's opmerking "Wat is er, zijn er weer spoken?" haakt echter wel meteen in op aflevering 7, en ook de zogenaamde 'filmstuiter' lijkt er op te wijzen dat deze cut al in 1978/1979 was toegepast... Wellicht dat ze het wegzetten als 'B1 krijgt een pijnlijk hoor van het stiekem meeluisteren' ofzo. Maar het blijft een bijzonder gegeven.

Dank voor de uiteenzetting @warboel, het klopt ook gewoon precies wat je zegt. Als je kijkt naar de 'Volgende keer' aan het eind van E05 zie je daar, net als in de 'nieuwe' Volgende keer van E07 dezelfde scène, namelijk Adriaan die met de auto aan komt zetten :) Maar (het is even geleden dat ik de series heb gekeken en al helemaal online), de herhaling van De Spaanse Zon mist dus sowieso al in deze montage online?

Dan nog even terug naar Plaaggeest: 100% zeker dat het einde van de Kidstuff-band ook het einde van de aflevering was. Daarin zijn ook de Video Media-uitgaves leidend, daar waren de uitzendingen vanaf de filmrollen compleet onbewerkt en los op de videobanden gezet. Het lange eindshot was inderdaad bedoeld om er een titelrol op af te laten draaien, en ik heb ook voorbeelden van eerste uitzendingen gezien waar dat dus ook gebeurde. Daarom vind ik dat in beeld fadende TROS-logo bij de in 2005 online geplaatste versie van Afl 7 zo wonderlijk; het leek wel alsof dat TROS-logo als enige in de film-/BCN-kopie verwerkt was, en de titelrol er 'live' in de regie bij afgerold werd, in plaats van dat dat op de BCN-tape erbij werd gemonteerd. Daarom ook dat de 1985-montages van de TROS zo herkenbaar zijn; de titels, teksten en aftitelingen zijn daar allemaal electronisch gegenereerd en in beeld gezet (Digitaal wil ik het nog niet noemen), en het verklaart ook meteen het originele eind van de Sleutel (die scène in de caravan). Op YouTube een lange slotscène terwijl de tune speelt maar in beeld weinig echt gebeurt, en bij de TROS '85-montage kwam ook daar de aftiteling overheen. ^_^

Het blijft inderdaad een heel wonderlijke scène, en het idee dat er iets mist zal ik wel nooit meer kwijtraken, tot we het eventueel ooit eens zeker weten. Net zoals in de teruggevonden aflevering 2: waarom is daar aan één shot met B1 en B2 dialoog toegevoegd die rechtstreeks is gekopieerd en geplakt van later in het vliegtuig ("Stommeling! / Wat zeg je? / Stommeling! / Oh, dan heb ik het toch goed verstaan...")? Mijn vermoeden is dat dat na het terugvinden van de aflevering in 2004 is gedaan, maar wordt daar een gat opgevuld of wordt er iets anders gemaskeerd? We zullen het waarschijnlijk niet gauw te weten komen.

De herhaling van 'De Spaanse zon' is in de YouTube-versie van aflevering 8 wel degelijk aanwezig, en in zijn geheel ook. Op de DVD uit 2002 is het couplet weggelaten en horen we dus alleen twee keer het refrein. Op de DVD uit 2005 is het geheel verwijderd, en in de TV-versie van rond die jaren was het ook niet te zien in wat toen dus aflevering 6 (en eerder aflevering 5) was.

Die herkenbare titels / teksten uit 1985 ken ik inderdaad ook wel. Ik heb twee shorties op band staan van de eerste uitzending bij de TROS in 1986, en die hebben ook allebei zo'n 'aftiteling', alleen wel ietwat inconsistent. De ene:

BASSIE EN ADRIAAN

TROS [met logo erachter]

i.s.m.

Adrina en Bassie produktie

en de andere:

BASSIE en ADRIAAN

TROS 1986

i.s.m.

Bassie en Adrina produkties

Toen de shorties in 1989 bij de TROS werden herhaald, waren deze titels van drie jaar eerder alweer volledig verdwenen.