Ga naar inhoud

Prive foto's Mercury-Atlas 8 ruimtevlucht recovery


Aanbevolen berichten

Prive foto's genomen door bemanningslid aanboort de USS Kearsarge.


3 October 1962


Scans van orginele dia's, kleurwaas gecorrigeerd en schoongemaakt met Digital ICE.

 

Zie alle foto's bij dit Flickr album:

 

De foto's zijn hellaas niet scherp genoeg om de horloges goed te lezen, dat zou ons een exacte tijd kunnen geven.
Misschien met wat verbeelding en vergelijking van verschillende horloges kunnen we in de buurt komen.

 

48183188687_127b4a38d2_k_d.jpg
48183097436_474ced92e0_k_d.jpg
48183156342_05ad428629_k_d.jpg
48183197967_65904c4e59_k_d.jpg
48183119401_46ac4e1a9a_k_d.jpg
48183128471_6eaec48e60_k_d.jpg
48183175842_7115231efb_k_d.jpg
48187643466_b0e90942ce_z_d.jpg
48187695327_ed29d19770_k_d.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig dit ! Het zijn geen Kodachromes zo te zien, maar wel goed bewaard gebleven. 

 

Aangezien het 3 oktober is en de schaduwen kort zijn, moet dit wel op de zuidelijk halfrond zijn, was ik ook een beetje haal uit de plaat aan de buur met de omloopbanen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Goed, verhaaltijd!

Deze dia's zijn gemaakt door Jack, die op het moment van het maken van de foto's luitenant van de marine was. Hij had hiervoor verschillende tours in Japan en kocht daar een camera om dat als een hobby na te streven. Ik heb met de verkoper gepraat, Jack's zoon.

Op foto 3 leunt Jack tegen Hg8.

Hier is een deel van een memoires geschreven door zijn vrouw:

"Ik stond op woensdag 3 oktober om 5:00 uur op om de lancering vanuit Cape Canaveral van de Mercury-Atlas 8 met Astronaut Wally Schirra te bekijken.
Het was de vijfde missie van de Verenigde Staten. Het was zo spannend! Ik had de radio de hele dag op met meldingen. Hij maakte zes banen die ongeveer negen uur in beslag namen.
Ik heb de pick-up op tv in de late namiddag kunnen zien.

Het squadron van Jack had vele uren training gekregen voor het geval de capsule niet zou landen waar het de bedoeling was om naar beneden te komen.
Het was echter een perfecte landing en kwam neer bij de USS Kearsarge. Jack nam filmpjes van de capsule die naar beneden zweefden, en Schirra werd door een paar SEALS in de reddingsboot geholpen.
Toen de reddingsboot in de buurt van het schip kwam, was er veel gejuich en applaus van de bemanning van het schip.
Wally Schirra was de eerste van de boot en werd koninklijk onthaald.
Al snel ging hij naar de ziekenboeg om zorgvuldig te worden gecontroleerd door de artsen. Hij ontving een telefoontje van zijn vrouw en een van president Kennedy. Wat een spannende dag!

De volgende dag was net zo opwindend voor Jack omdat hij naar Midway Island moest  vliegen om astronaut M. Scott Carpenter op te halen, een goede vriend van Wally Schirra.
Jack was terug met zijn passagier in minder dan drie uur. Scott Carpenter was bij de vorige lancering in de ruimte geweest. De astronauten hadden diner met de kapitein.
Omdat er geen admiraal op het schip was, kregen Wally en Scott de passagiershut van de admiraal."

 

 

Ik heb ondertussen het 8mm filmpje ook ontvangen. Deze geschoten op Kodachrome, de kleuren zijn ontiegelijk mooi en het maakt een grote indruk.

Het lijkt mij een goede zet om deze in te laten scannen bij filmfabriek met hun prachtige 2K scanner met wetgate, stof restouratie en verscherping.


Ik heb met een andere verzamelaar gesproken, en hij gaat proberen om de respectievelijke NASA radio uitzending te sychronizeren met de beelden zonder geluid.

 

Het wordt mooi  :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een gaaf verhaal dit !

 

Kodachrome is een geweldige film, ik heb dia's van 70 jaar oud die nog steeds prachtig zijn, dit komt door de scheiding van de emulsielagen. Ik heb Kodachrome (35mm foto) geschoten tot op het laatste moment (het ontwikkelen van films is gestopt in december 2010). Er is wel een speciale instelling nodig om de scans goed te krijgen, je kunt anders technieken als digital ICE (stof en krasverwijdering) niet goed toepassen. 

 

Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke combinatie van de beelden en de radio uitzending. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb goed nieuws!

 

National Geographic is bezig met een nieuwe documantaire over het Mercury programma, en zij hebben intressen in het 35mm en 8mm materiaal hier te zien.

Dus misschien zijn deze prachtige beelden wel door honderdduizenden mensen te zien!

 

Dit alles wordt natuurlijk besproken met Jack en zijn famillie.

 

Het is allemaal opwindend  ^^

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Klinkt goed allemaal! Eigenlijk zoek je dus zo'n beetje het hele internet af voor dit soort dingen? Ik zou het niet kunnen, te veel frustratie als iemand anders dingen in handen krijgt die ik had willen hebben. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...