Ga naar inhoud

Lenovo ThinkPad T400 - C&C Generals machines


Aanbevolen berichten

Een aardig project waar ik mee bezig ben is het opwaarderen van ThinkPad T60 of T61 (het precieze model ben ik vergeten) naar ThinkPad T400 machines. Daarmee kunnen we C&C Generals fatsoenlijk spelen. De geïntegreerde grafische verwerkingseenheid van de centrale verwerkingseenheid in de T60/T61 machines is te zwak. En T60/T61 machines met toegewijde grafische verwerkingseenheden vinden is erg lastig. Ze bestaan wel maar de enige zekerheid is bij de T60p/T61p varianten (prestatie-uitvoering). Plus de T400 is inmiddels zwaar verouderd en niet zo duur meer. Ook werden deze in enorme aantallen verkocht in de VS als standaard machines binnen het bedrijfsleven. De T400 werd ook met en zonder toegewijde grafische verwerkingseenheden verkocht. Het aantal machines met toegewijde grafische verwerkingseenheden is echter redelijk groot.

 

Inmiddels heb ik twee van deze T400 machines met toegewijde grafische verwerkingseenheid voor $40 elk op de kop kunnen tikken. En C&C Generals draait er uitstekend op. Zodra ik C&C Generals nog eens goedkoop op de kop kan tikken ga ik het in netwerkverband uitproberen. Als dat goed gaat koop ik er nog twee.

 

Zodra er vier gereed zijn zullen deze machines de oudere T60/T61 vervangen. De T60/T61 machines gaan dan in de verkoop in de EU. Als experiment heb ik in een T400 ook een vaste staat schijf van 16GB geïnstalleerd (SanDisk U100): dat werkt uitstekend en veel meer is niet nodig voor de drie spellen (C&C Generals, Age of Empires II en Red Alert 2). Een vijfde eenheid is de reserve-eenheid (je weet het immers maar nooit met oude apparatuur).

 

De ThinkPad T500 of ThinkPad W500 zouden ook opties kunnen zijn. Dan is het scherm echter een duim groter. De W500 is moeilijker goedkoop te vinden (indertijd de opvolger van de T61p en dus in veel kleinere oplage verkocht). Wel hebben de T500 en W500 snellere toegewijde grafische verwerkingseenheden.

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag de twee T400 machines ontvangen. Een doet het niet. Die gaat dus terug naar de verkoper. Een doet het wel maar daar moet ik de BIOS van opwaarderen. Daar heb ik een volledig geladen batterij voor nodig. Even kijken of een batterij die ik heb wil laden. Anders moet ik er een bestellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gewoon afwachten. Zodra de tijd dat de verkoper kan reageren erop zit bekijkt eBaai het geschil en kiest dan hoogstwaarschijnlijk mijn kant omdat de machine als werkend werd aangeboden. Dan krijg ik een retouretiket en stuur ik het terug. Dan krijg ik mijn poen weer terug.

 

Altijd een risico. Ik ga natuurlijk geen $75 of meer betalen als ik het ook voor $40 kan krijgen. Ik ga ook nooit meer in discussie met verkopers over de vraagprijs: graag of niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De verkoper van de defecte T400 heeft $30 terug aangeboden plus ik mag het defecte apparaat houden. Daar ben ik mee accoord. Nu heeft de verkoper de $30 nog niet teruggeboekt. Dus maar even wachten.

 

Inmiddels drie systemen gereed met U100 SSD, Windows XP SP3 en verdere configuratie (geen WIFI, stuurprogramma's geinstalleerd enzovoorts). Nu even wachten op de C&C Generals CDs. Een exemplaar is zoek in de post dus dat wordt ook nog een hoop gedoe. Warrige verkoper.

 

De vierde T400 komt als het goed is volgende week aan. Wellicht net op tijd om mee te gaan naar de EU. Even afwachten of ik plek heb qua gewicht in de koffer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tweede setje C&C Generals ontvangen. $30 terug ontvangen van eBaai.

 

Derde setje C&C Generals lijkt vast te zitten in Californië. Irritant. Van West-Virginië naar Californië om naar Florida te gaan klopt natuurlijk niet.

 

920XM besteld en ontvangen om de ThinkPad W510 van mijn ouders op te waarderen. Toevallig in NL gevonden via CPU-World. Altijd een hele onderneming om een draagbare computer uit elkaar te halen. Met plakkertjes probeer ik de locatie en lengte/vorm van de schroefjes te onthouden.

 

Verbazingwekkend dat in 2019 er nog steeds zoveel mis gaat met pakketten. Hoewel: mensen zijn natuurlijk nog steeds mensen en die maken fouten.

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

T400 nummer vier is binnen. Nu alles installeren.

 

Afgelopen weekeinde heb ik ook die LaserSchijf spelers proberen te repareren. De laser-lens schoongemaakt met alcohol en de aandrijf elastiekjes vervangen. Een CLD-D504 en CLD-1070 (of 1080: even vergeten) doen het niet. Een DVL-V888 gelukkig wel. Die laatste is een top-apparaat.

 

De CLD-D504 en CLD-1070 gaan naar een kringloopwinkel. Reserve-onderdelen zijn te duur.

 

Mijn CLD-D704 deed ook raar maar met een nieuw elastiekje doe deze het gelukkig weer prima. VEB1184 zijn de elastiekjes.

 

in september had ik een CLD-1010 van iemand gekocht. Een top apparaat.

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het derde setje C&C Generals is nog steeds onderweg vanuit Californië.

 

in augustus had ik ook een CLD-M301 speler gekocht. Dat zijn ook 5-CD spelers dus veel te complex om te repareren. Helaas is die ook defect.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt. In Noord-Limburg. Komende zaterdag hoop ik C&C Generals te spelen. Het kan ook dat het een bordspellendag wordt. Je weet nooit wie er wel of niet komen. Maar aangezien ik de machines speciaal heb aangeschaft voor C&C Generals heeft dat wel de voorkeur.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...