Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

3 minutes ago, djkoelkast said:

 

Die is wel héél vergezocht, zelfs in het Brabants.

Dat is wat mij verteld is ;) . Overigens is de uitspraak Tsjee .. Dus dat komt er wel dicht bij. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 124
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Op 30-11-2019 om 10:23, Wijnand zei:

Dan maar meteen met de deur in huis vallen...

 

Wie kent de volgende twee insteekkaarten. Een MDCR-controller (voor twee MDCR's) en een 80-columns kaart. Zeer geinteresseerd in de schema's en hoe te gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties...

 

printen.thumb.jpg.b765d327c34b9d6ef194cc853ed45f91.jpg

 

Ik heb hier nu mogelijk meer info over voor je, ik moet de documentatie nog doorspitten, maar er zit een volledige handleiding bij over de MDCR-kaart.
De rest van de kaarten nog niet bestudeerd, maar er zou best een 80-kolomskaart tussen kunnen zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

He, dat is geweldig. Hardstikke bedankt. Ga er zeker mee aan de slag. Moet mijn aandacht nu wel verdelen tussen de CHE, P2000 en mijn Norton 16H. En er zitten maar 24 uren in een dag waarvan de helft al aan slapen en eten op gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rustig aan, ik heb echt een behoorlijk boekwerk opgehaald zaterdag, ik heb zelf ook nog niet alles kunnen bekijken, maar kwam dit alvast tegen. Ik heb de foto's hier op het forum geupload dus die blijven dan ook staan hier.

Ik zal ook kijken of er documentatie/scherma's van die andere kaart bij zit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Ik heb een CHE-1.

Er zit ook een extra 80 koloms kaart in.

Veel software, o.a. eerste versies van Visicalc, een spreadsheet programma en ik dacht ook tubo pascal. 

En tekst adventures zoals ZORK of WUMPUS (een voorloper is van ZORK?) en ook nog andere adventures.

Alles op floppy disks met een gaatje eruit geknipt zodat je de achterkant ook kon gebruiken

Ook nog wat matrixprinters meen ik.

Binnenkort gaan we verhuizen en dan gaat het mee.

Nog 1-2 jaar en dan stop ik met werken.

Altijd leuk voor een hobby.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Vraagje: Ergens in mijn aantekeningen heb ik staan dat voor de verbinding met een toetsenbord een 15 polige D-connector werd gebruikt. In de documentatie staat wel hoe de CKEY connector wordt aangesloten maar niet die D-connector. Werd dat met een flatcable gedaan en werd die flatcable ook aan die D-connector geperst?

 

Misschien aardig om te weten is, dat ik een Arduino MEGA 2560 heb gebruikt om van een PS/2 keybord naar de CHE te gaan. Het leuke is dat je b.v. onder een van de functietoetsen een in de MEGA opgeslagen populaire basic game naar de CHE kunt uploaden.

IMG_3084.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12-7-2021 om 12:05, djkoelkast zei:

Rustig aan, ik heb echt een behoorlijk boekwerk opgehaald zaterdag, ik heb zelf ook nog niet alles kunnen bekijken, maar kwam dit alvast tegen. Ik heb de foto's hier op het forum geüpload dus die blijven dan ook staan hier.

Ik zal ook kijken of er documentatie/schema's van die andere kaart bij zit.

 

Zou je misschien ook de tekst erbij willen scannen? De MDCR wordt mijn volgende sta, heb nog een aantal cassettes liggen. Ben benieuwd wat daar op staat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Zoals ik al eerder aangaf ben ik de TJEES aan het digitaliseren. Zie:

http://alf4all.demon.nl/engineering/topics/projects/che-1/docs/tsjee/

 

Maar nu mis ik op de eerste plaats de eerste twee jaargangen en 3-1. Wie wil mij die toesturen zodat ik de verzameling compleet kan maken? Natuurlijk stuur ik ze dan ook weer terug.

 

De beschrijvingen van de TOu-SJE, CHID en CACHE-II heb ik al hier liggen. Zijn er nog andere documenten m.b.t. de CHE die ook gedigitaliseerd zouden moeten worden? Dan hoor ik dat graag...

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minutes ago, Wijnand said:

Hallo allemaal,

 

Zoals ik al eerder aangaf ben ik de TJEES aan het digitaliseren. Zie:

http://alf4all.demon.nl/engineering/topics/projects/che-1/docs/tsjee/

 

Maar nu mis ik op de eerste plaats de eerste twee jaargangen en 3-1. Wie wil mij die toesturen zodat ik de verzameling compleet kan maken? Natuurlijk stuur ik ze dan ook weer terug.

 

De beschrijvingen van de TOu-SJE, CHID en CACHE-II heb ik al hier liggen. Zijn er nog andere documenten m.b.t. de CHE die ook gedigitaliseerd zouden moeten worden? Dan hoor ik dat graag...

 

In het HomeComputerMuseum hebben we volgens mij alle jaargangen van de Tsjee. Let wel bij het beschikbaar stellen dat bij sommige edities ook persoonlijke informatie staat, dat mag je niet zomaar delen ;) 

 

Ik zal eens zoeken wat we hier allemaal hebben en ook delen gaan digitaliseren. Een tijd geleden hebben we één van de mensen achter de Computer Hobbyclub Eindhoven hier gehad die zijn zolder had opgeruimd. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, WHiZZi zei:

 

In het HomeComputerMuseum hebben we volgens mij alle jaargangen van de Tsjee. Let wel bij het beschikbaar stellen dat bij sommige edities ook persoonlijke informatie staat, dat mag je niet zomaar delen ;) 

 

Ik zal eens zoeken wat we hier allemaal hebben en ook delen gaan digitaliseren. Een tijd geleden hebben we één van de mensen achter de Computer Hobbyclub Eindhoven hier gehad die zijn zolder had opgeruimd. 

Ik doe het (inscannen van documentatie van de CHE) graag hoor, zo kom ik ook aan de informatie die ik nodig heb om een en ander hier bij mij weer aan de praat te krijgen. Ik denk dat jullie het met het museum al druk genoeg hebben. Gewoon een pakketje van maken en je hebt mijn garantie dat het weer terug komt.

 

Wat bedoel je met "persoonlijke informatie"? Oude ledenlijsten met adressen? We praten hier over 40 jaar terug in de tijd...

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minutes ago, Wijnand said:

Ik doe het (inscannen van documentatie van de CHE) graag hoor, zo kom ik ook aan de informatie die ik nodig heb om een en ander hier bij mij weer aan de praat te krijgen. Ik denk dat jullie het met het museum al druk genoeg hebben. Gewoon een pakketje van maken en je hebt mijn garantie dat het weer terug komt.

 

Wat bedoel je met "persoonlijke informatie"? Oude ledenlijsten met adressen? We praten hier over 40 jaar terug in de tijd...

 

Ja, misschien is dat het beste. 

 

En inderdaad, de namen, adressen en telefoonnummers staan er in. Ook al is het 40 jaar oud, het is informatie die niet zomaar wereldwijd bekend zou moeten raken zonder dat er toestemming voor is gegeven. Het is leuk voor een clubblad van +/- 1200 leden maar Internet is iets groter dan dat ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, djkoelkast zei:

Ik zou me daar niet druk om maken, er is immers toen toestemming voor gegeven en die toestemming valt natuurlijk niet opeens maar weg. Ik zou het allemaal zo volledig mogelijk houden en eventueel later wegstrepen als daar verzoeken toe komen (maar kan het me niet voorstellen).

Ik zal eerst maar gewoon alles digitaliseren, zien we daarna wel verder. Zal het lijstje afmaken wat ik wel heb (al of nog niet ingescand). Dus... stuur de exemplaren die nog gemist worden maar op. Natuurlijk staat het iedereen vrij het spul te downloaden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, Wijnand zei:

Ik zal eerst maar gewoon alles digitaliseren, zien we daarna wel verder. Zal het lijstje afmaken wat ik wel heb (al of nog niet ingescand). Dus... stuur de exemplaren die nog gemist worden maar op. Natuurlijk staat het iedereen vrij het spul te downloaden.

 

Daarvoor moet je Whizzi hebben, die heeft alles liggen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minutes ago, Wijnand said:

Ik zal eerst maar gewoon alles digitaliseren, zien we daarna wel verder. Zal het lijstje afmaken wat ik wel heb (al of nog niet ingescand). Dus... stuur de exemplaren die nog gemist worden maar op. Natuurlijk staat het iedereen vrij het spul te downloaden.

Laat maar weten, dan zal ik ook vast de spullen bij elkaar zoeken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Wijnand zei:

Ik zal eerst maar gewoon alles digitaliseren, zien we daarna wel verder. Zal het lijstje afmaken wat ik wel heb (al of nog niet ingescand). Dus... stuur de exemplaren die nog gemist worden maar op. Natuurlijk staat het iedereen vrij het spul te downloaden.

 

Het is denk ik wel mooi als dat een eigen topic krijgt (met de link in de openingspost) dan is het makkelijk terug te vinden. En als er dan iets nieuws is gescand dat je in dat topic een update plaatst.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
18 uur geleden, djkoelkast zei:

 

Het is denk ik wel mooi als dat een eigen topic krijgt (met de link in de openingspost) dan is het makkelijk terug te vinden. En als er dan iets nieuws is gescand dat je in dat topic een update plaatst.

Op advies van @djkoelkast gaan we er een eigen topic van maken "CHE-1b Historische Documentatie". Ik wil wel in die topic ook een verwijzing naar andere CHE topics maken, als iemand mij kan vertellen hoe dat moet, zou dat fijn zijn.

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10-10-2020 om 11:13, henk kiela zei:

Ik heb nog heel veel hardware en documentatie.

Wie heeft interesse?

1735727854_P1020274(Large).thumb.JPG.20973febe0a5206e9b3d4ca0e1a91a6e.JPG70570348_P1020294(Large).thumb.JPG.5f8d4e7cededfcb73e2f05d4c4aa78f9.JPG1259504570_P1020319(Large)(2).thumb.JPG.76b5eec5b3d8b948cb5422d6325c8abb.JPG1249126810_P1020280(Large).thumb.JPG.608c72d903cd41c4ecd33f726cbffee2.JPG255560923_P1020263(Large).thumb.JPG.4c67bc2cb5b98eb486b37f7cdb2c7242.JPG

Hallo Henk, heeft er nog iemand gereageerd?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Vorige week een CHE-1B gekregen, in eerste instantie onbekend voor mij. Maar bij het openen herkende ik de APPLE II kaartjes die erin zitten. Nu ontbreken er een 4 tal toetsen van het toetsenbord.

is er iemand die nog een aantal toetsen over heeft ? Ik moet de computer eerst schoonmaken en kijken of ik hem aan de praat krijg. Foto,s volgen nog. Het lijkt of hij ergens in het zand heeft gelegen, een uitdaging dus ....

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Dynamic zei:

Vorige week een CHE-1B gekregen, in eerste instantie onbekend voor mij. Maar bij het openen herkende ik de APPLE II kaartjes die erin zitten. Nu ontbreken er een 4 tal toetsen van het toetsenbord.

is er iemand die nog een aantal toetsen over heeft ? Ik moet de computer eerst schoonmaken en kijken of ik hem aan de praat krijg. Foto,s volgen nog. Het lijkt of hij ergens in het zand heeft gelegen, een uitdaging dus ....

Het museum in Helmond heeft bakken vol van die dingen, ik zou denken dat ze liefhebbers wel willen helpen met een paar toetsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Het museum in Helmond heeft bakken vol van die dingen, ik zou denken dat ze liefhebbers wel willen helpen met een paar toetsen.

 

Ja hoor, ik zal vooral moeten kijken welke toetsen er bij horen en of we die over hebben..

Link naar bericht
Delen op andere sites

De printen schoon gemaakt, moederbord VCPR eprom zat geen sticker op dus hoop dat deze niet deels gewist is.

parrallel , serieel, 40/80 koloms, ram, floppydrive, Z80 CP/M kaartje, de 5.25 Floppydrive is van Philips (apart invoerklepje)

 

IMG_20220926_193745.jpg

IMG_20220926_193800.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen al enkele uren aan het knutselen geweest, o.a. voeding van nieuwe RIFA,s voorzien (stonden op knallen)

helaas nog niet in de gelegenheid geweest om bij het Computer Museum langs te gaan voor de ontbrekende toetsen.

voedings kabels alles vervangen, van witte schemerlamp snoer naar orginele kleuren.

 

Nu heb ik een vraagje: er zit op het M.B. een schakelaartje over de CSJ contacten. Weet iemand waar deze voor dient ?? of liever gezegd heeft iemand een schema van dit moederbord ?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Zie ik toch mijn naam terug bij het schema en de firmware in het manual over het TOu-SJE toetsenbord!
En daar zijn ook de tekeningetjes die mijn vrouw maakte voor het CHE-1 manual!
Zo, wat was dat ver weggezakt!
Maar wat leuk om dat hier terug te vinden!

Ik stond aan de wieg van o.a. het moederbord van de CHE, of sterker, ik was bij de conceptie...
Als ik me goed herinner begon het allemaal medio 1980/81 in WZK421, een ruimte in een kelder in een van de gebouwen op het Natlab terrein van Philips.
We zaten daar met een man of drie en hielden ons onder andere bezig met het automatiseren van meetopstellingen.
Daar werden Apple ][ computers voor gebruikt, hoewel er ook nog onderzoekers waren die met ponskaarten rondliepen....
We wilden best graag zelf zo'n computer, maar de aanschaf was veel te duur.
In de documentatie van Apple stond echter het schema van de computer! Overigens wel met een paar stiekeme (?) foutjes...
Bij ons ontstond het idee om er dan zelf maar een te bouwen.
Foutjes uit het schema gehaald, nieuwere componenten gebruikt, bv 64kbit chips voor het interne geheugen ipv 16kbit.
Verder een aantal fpla's gebruikt waardoor wat logica bespaard kon worden.
Volledig compatible, maar een compleet gereviseerd ontwerp.
De allereerste versie daarvan heb ik volledig met de hand bedraad en gesoldeerd.
Alles werd zelf gebouwd: floppy drives, oude afgedankt exemplaren van mainframes werden voorzien van een nieuwe pcb en daarmee geschikt gemaakt om aan te sluiten op de kloon.
Keyboard - zelfde verhaal, behuizing, monitor, powersupply, promprogrammer, letterlijk alles werd zelf gebouwd! Wat een werk achteraf!!
Ik ontwikkelde ook nog een 80 karakter kaart, zodat je met UCSD Pascal een beetje fatsoenlijk kon werken.
Daarnaast moest er natuurlijk nog software komen, die was soms beveiligd (toen al !) en dat moest uiteraard gehackt worden. Zork (the great underground empire) was nu ruim 40 jaar geleden m'n eerste hack (en om misverstanden te voorkomen: ook 1 van m'n laatste) .
In de zomervakantie nam ik een listing van een schaakprogramma mee om uit te vogelen hoe dat werkte...
Wat een tijd zeg.. en wat heb ik achteraf gezien onvoorstelbaar veel geleerd in die periode!
Toen die hardware allemaal een beetje werkte en het verhaal binnen het Natlab rond begon te zingen, ontstond er flink wat belangstelling.
Er kwam uiteindelijk een printlayout en wat later was de oprichting van de CHE een feit (7 mei 1982 lees ik net).
Die oprichting heb ik nog net meegemaakt - wat een hardwerkende club was dat! - en voor de eerste paar uitgaves van de Tsjee heb ik nog wel een enkele bijdrage geleverd, maar een paar maanden na de oprichting van de CHE, veranderde ik van baan en verhuisde naar de Achterhoek.
Daarna ben ik het contact met de club geleidelijk aan kwijtgeraakt.
 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo @Jaap, een geweldig verhaal. Leuk dat je reageert. Veel mensen, zelfs uit dit forum, kennen de eerste dagen van de CHE niet. Als je het niet erg vind, wil ik jouw verhaal bij de inleiding van de andere "Historische Documentatie" ( http://alf4all.nl/engineering/topics/projects/che-1b/docs/index.htm ) plaatsen ( met bron vermelding ). Als je het nog een beetje wil aanvullen c.q. oppoetsen mag dat natuurlijk. Laat maar weten.

 

Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk documentatie te verzamelen. In het bijzonder over de verzameling van uitbreidingen die je hierboven opnoemde.

 

Mijn CHE is net weer herenigd met zijn MDCR's en laten o.a. de oude games weer op het scherm verschijnen. Moet mijn tijd wel over meerdere retro projecten verdelen ( P2000, Norton WD-16H etc. ). Heb je er zelf nog een CHE staan? En foto's van die prototypes?

 

Groeten...

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/6/2022 at 9:26 PM, Dynamic said:

Nu heb ik een vraagje: er zit op het M.B. een schakelaartje over de CSJ contacten. Weet iemand waar deze voor dient ??

 

Die zit aan a11 van de vcpr. De video character prom, dat is de prom die de text characters op het scherm tovert. 

Met die jumper kun je een andere set kiezen, dus bv een iets andere vorm/uitvoering van de characters. Hoe het er uit gaat zien? Geen idee... 

CSJ staat voor Character Set Jumper 

aangepast door Jaap
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo @Jaap, Jaap de Jong neem ik dan aan?

 

b.t.w. Hoe maak ik in een bericht een koppeling naar een gebruiker???🤬

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk om te lezen Jaap. Afgelopen weekend was Eddy Odijk hier, hij vertelde ook één van de oprichters te zijn en heeft daarna nog een lange poos bij Philips gezeten. Het was leuk om de verhalen die ik tot nu toe heb verzameld van Philips (zowel P2000, als DCC, als Laserdisk, CD-i, CHE etc) bevestigd te krijgen. 

 

Eddy heeft nog wel wat materiaal liggen en dat komt naar het museum toe. In ieder geval een compleet leeg bord welke heel mooi past bij onze nog maagdelijke CHE-kast die we in de collectie hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@WHiZZi

 

Ik heb nog documentatie van jullie museum liggen, naar welk adres moet dat teruggestuurd worden? Nog andere documentatie gevonden? Seriële kaart b.v.? Misschien wel leuk om dat via een WiFi brug naar een terminal emulator te koppelen. Met name voor het downloaden van software.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Wijnand said:

@WHiZZi

 

Ik heb nog documentatie van jullie museum liggen, naar welk adres moet dat teruggestuurd worden? Nog andere documentatie gevonden? Seriële kaart b.v.? Misschien wel leuk om dat via een WiFi brug naar een terminal emulator te koppelen. Met name voor het downloaden van software.

 

Volgens mij hebben we letterlijk alle Tsjee liggen. Ik zal eens zoeken. De documentatie mag gewoon naar het museum teruggestuurd worden, of gebracht ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb een nieuw RetroComputer topic toegevoegd. Het Labbus Microcomputer Systeem van Microproject. Vast bij de echte retro fans bekend. Laat van je horen....

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Op 23-11-2022 om 15:59, WHiZZi zei:

Leuk om te lezen Jaap. Afgelopen weekend was Eddy Odijk hier, hij vertelde ook één van de oprichters te zijn en heeft daarna nog een lange poos bij Philips gezeten. Het was leuk om de verhalen die ik tot nu toe heb verzameld van Philips (zowel P2000, als DCC, als Laserdisk, CD-i, CHE etc) bevestigd te krijgen. 

 

Eddy heeft nog wel wat materiaal liggen en dat komt naar het museum toe. In ieder geval een compleet leeg bord welke heel mooi past bij onze nog maagdelijke CHE-kast die we in de collectie hebben.

@WHiZZi Had je die spullen van Eddy Odijk al gekregen? Het zou leuk zijn om dat compleet lege bord aan beide zijden in te scannen voor die lui die een CHE van niks af aan willen opbouwen. Met het schema en de scans zou het toch niet zo veel werk moeten zijn om het board opnieuw volgens de historie te lay-outen (en te laten maken)...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...