Ga naar inhoud

Projectors


Aanbevolen berichten

Projectors kunnen met licht beelden projecteren op een oppervlakte.

 

Dit kunnen dia's zijn maar ook filmbeelden. De meest voorkomende formaten zijn 8mm, super 8 en kleinbeeld dia.

Verder heb je nog 16mm en 35mm filmprojectie, en mediumformaat diaprojectoren. Deze zijn moelijker aan te schaffen en vaak wat duurder. De bouw en beeldkwaliteit is natuurlijk beter dan amateur-formaten.

 

Uitschieters zijn 70mm filmprojectors, die alleen bedoeld zijn voor professionele filmprojectie doeleinden. Hiervan zijn 2 bekende formaten: 5 perforaties hoog, wat zorgt voor een bizar breed beeld (Panavison, ultra panavision) Of 15 perforaties lang, oftoewel IMAX.

 

Zie hier:

film-formats1.0.jpg

 

Zelf heb ik een kleinbeeld diaprojector, super 8 projector, en sinds kort een 16mm projector.

Nu nog zoeken naar een nette normaal-8 projector.

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minuten geleden, T4600C zei:

WOW! dat is gaaf!

 

Hoe kom je aan films daarvoor?

Heel moeilijk te vinden, via verzamelaars. Of als je extreem veel mazzel hebt dan mag je ze lenen bij Eye, maar onder zeer strenge voorwaarden.

Ik heb nog eens een live-video gemaakt toen ik met deze projector bezig was.

 

Er staan daar ook nog een aantal 16mm en 8mm viewers en projectoren.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een stoer apparaat met enorme spoelen.

 

Hoe ben je daar projectionist geworden?

 

Volledige films komen regelmatig op Ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR5.TRC1.A0.H0.X35mm+feature.TRS0&_nkw=35mm+feature&_sacat=0

 

Maar of de filmmaatschapijen daar blij mee zijn...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Minuteman zei:

Ha, mooie film. Mama is boos. 

 

Gaaf die projector ! 

 

edit:

 

Blikken met Hazes films van Cineco op Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1495967168 . 

Als het 3 blikken zijn dan zijn het geen volledige films, je ziet ook staan "een vriend akte 3", dan heb je dus alleen deel 3.

 

14 uur geleden, T4600C zei:

Wat een stoer apparaat met enorme spoelen.

 

Hoe ben je daar projectionist geworden?

 

Volledige films komen regelmatig op Ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR5.TRC1.A0.H0.X35mm+feature.TRS0&_nkw=35mm+feature&_sacat=0

 

Maar of de filmmaatschapijen daar blij mee zijn...

Klinkt heel stom maar ik heb me daar gewoon aangemeld voor de techniekploeg (het hele filmhuis draait op vrijwilligers overigens) en daar was nog plek ;) 

Films horen terug te gaan, Schatjes! en Mama is boos! zijn dus blijkbaar nooit teruggestuurd, hoort niet, maar aan de andere kant: niemand maalt daar nu nog om.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vroeg mij bij die advertentie af waarom dat nog op film is geschoten.

 

In de tijd van Hazes was er toch al lang magneetband zou je denken en het maakt opnames uit verschillende hoeken / camera's een stuk eenvoudiger qua regie en montage. 

 

Overigens ben ik al een tijdje op zoek naar een telecine, in Duitsland staan er nog een paar die tzt. voorbij zullen komen. Zodra ik wat op het spoor ben laat ik het weten want die machines worden schaars. Ik weet dat er 2 jaar geleden eentje is gesloopt voor het koper, een SDC 2000 Spirit Datacine. (Ik heb die sloper heel duidelijk gemaakt dat hij dat nooit meer mag doen.) 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat film betere kwaliteit had, de filmlook had, de apparatuur handzamer was?

 

En Zij gelooft in mij is een docu van John Appel

 

https://www.eyefilm.nl/film/zij-gelooft-in-mij

 

Alleen "een vriend" in 5 aktes uit 1999 is wel een beetje apart. Er staat wel NEG. bij, maar of dit het negatief is geen idee, lijkt me raar, want een negatief verdeel je volgens mij niet in aktes, dat doe je met een projectiepositief.

De enige film uit 1999 is Zij gelooft in mij. 

Dus op zich is het wel curieus materiaal, maar laaaaang niet compleet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
36 minuten geleden, T4600C zei:

Shiiiiiit, een 35mm cinemascope afdruk van A New Hope: https://www.ebay.com/itm/35mm-STAR-WARS-IV-A-NEW-HOPE-97-FEATURE-FILM-MOVIE-TRAILER-FLAT-TEASER-LUCAS/223775999867

 

Volgens mij is het toch niet legaal om dat te hebben, laat staan te verkopen?

Italiaanse versie. Wel met dts-spoor.

Lijkt mij niet compleet ook met maar 2 rollen, al staat er daar van wel. Kan ook een beetje vertekend beeld geven, dat ze kleiner lijken op de foto dan ze zijn.

Ik weet niet of het illegaal is om te hebben/verkopen. Ik weet wel dat je voor dit soort films geen officiele toestemming krijgt ze publiekelijk te draaien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minutes ago, djkoelkast said:

Italiaanse versie. Wel met dts-spoor.

Lijkt mij niet compleet ook met maar 2 rollen, al staat er daar van wel. Kan ook een beetje vertekend beeld geven, dat ze kleiner lijken op de foto dan ze zijn.

Ik weet niet of het illegaal is om te hebben/verkopen. Ik weet wel dat je voor dit soort films geen officiele toestemming krijgt ze publiekelijk te draaien.

Lucasart/Disney hebben een paar keer toestemming gegeven om oude 35mm/70mm afdrukken te projecteren, maar dat moest dan wel gratis volgens mij...

 

Zie hier:

 

En hier: https://comicbook.com/starwars/2019/07/01/star-wars-special-edition-original-screening-70mm-rare-lucasfilm/

star-wars-a-new-hope-70m-screening-3-117

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb wat rondgekeken op forums, en de meeste mensen lijken auto-loader projectors voor super/8mm en 16mm  af te raden, omdat het autoloader systeem de projector gevoeliger maakt voor onderhoud en de film sneller kapot kunnen maken. handmatig laden gaat veel minder snel fout, simpelweg minder points of failure.

 

Wat denken jullie?

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Autoloading 8mm maakt heel snel schade, zeker als je aanloop niet perfect is.

16mm hangt af van de projector, de Bauers verkreukelen de films ook snel, maar de Hokushins hebben een heel ander systeem (helemaal extern), daarbij heb ik dat nog nooit meegemaakt. Maar Hokushins zijn sowieso heel makkelijk te laden. Als je zoiets vindt 16mm: dat zijn toppers. Wel even letten op optisch of magneetgeluid, 16mm kan beiden hebben (in mijn ervaring is het meeste optisch).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn super 8 projector, Chinon Sound SS-1200

 

IMG_20191210_224817765.thumb.jpg.5b59c3a98b70b214301bf1408295c41d.jpg

 

Moet potmeters voor geluid nog schoonmaken, veel gekraak.  Verder heel veel mogelijk heden, om later nog stereo over op te nemen en sound-on-sound met fade. 18-24fps instelbaar. 

 

Enige probleem is dat ik niet goed bij de filmgate kan komen om die schoon te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het vertonen van 35mm film of digitaal lijkt me om het even. Je mag dat niet openbaar doen tenzij in de huiselijke kring (we hebben allemaal die saaie tekst wel eens voorbij zien komen). De reden dat die vertoning hierboven bijzonder was, was omdat het de originele versie was en die Lucas later van alles heeft veranderd, want die films zijn echt beter als ewoks ook met hun oogleden kunnen knipperen... (Ik verzin dit niet!) De originele versies zijn alleen onder druk op DVD verschenen (schijnbaar gekopieerd van laserdisc). De berichten hierover gingen dus niet per se over het feit dat het 35mm film was, dat was bijzaak.

 

Ah, telecine... Als ik m'n één of twee 16mm-films toch eens betaalbaar kon laten scannen...

 

DJK Als ik het zo hoor, dan is er dus geen enkele 35mm-distributie meer, behalve EYE?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn nog locaties waar je oude 35mm afdrukken kan regelen (https://www.bfi.org.uk/distribution/film_format/35mm) maar nieuwe? 20th century Fox en Paramount zijden dat ze in 2012-2013 zouden stoppen met 35mm distributie.

 

Of er geen nieuwe 35mm afdrukken meer worden gemaakt weet ik niet, ik zo niet in de business. Maar als een producent het echt wil zou dat echt nog wel mogelijk zijn. Zie 70mm afdrukken van 2001 a space odyssey, the hateful eight, Dunkirk. Maar goed 70mm is een niche...

 

Kodak maakt projectie filmstock nog ongetwijfeld, volgens mij in 16mm/35mm/70mm.

 

 

Kijk dat zijn projectors. Eye heeft ook een 70mm afdruk.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minutes ago, T4600C said:

Steve Osborn kan nieuwe afdrukken regelen voor films bij https://thereelimage.jimdofree.com/

Huh? Kan hij films repliceren op 35mm? Die website is nogal druk, waar staat die informatie dan? Het zou me verbazen. Ik dacht altijd begrepen te hebben dat zo'n 35mm distributieprint echt fokking duur was. Iemand die een film wil vertonen voor publiek wil die gewoon huren van de distributeur. Anders krijg je weer problemen met de rechten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er verschijnen toch nog wel meer films op 35mm of 70mm ? Alles van Christopher Nolan bijvoorbeeld (ook 35mm distr.).

 

Dunkirk: https://www.imdb.com/title/tt5013056/technical?ref_=tt_dt_spec

Interstellar: https://www.imdb.com/title/tt0816692/technical?ref_=tt_dt_spec

 

Nog wat van 2017 https://filmmakermagazine.com/105050-31-films-shot-on-35mm-released-in-2017/

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
34 minuten geleden, Hinse zei:

The Irishman is ook op 35 mm geschoten als ik de specs moet geloven. ;)

 

image.png.65899aadb55a8af982dd2b3a265c77fc.png

 

“We decided we had to shoot digital for the scenes that required de-ageing and use negative the rest of the time,” he says. “I talked with VFX Supervisor Pablo Helman and he assured me that they would be able to match the look of film with digital.”

 

Dus het is allebei gebruikt ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 hours ago, Spiny Norman said:

Huh? Kan hij films repliceren op 35mm? Die website is nogal druk, waar staat die informatie dan? Het zou me verbazen. Ik dacht altijd begrepen te hebben dat zo'n 35mm distributieprint echt fokking duur was. Iemand die een film wil vertonen voor publiek wil die gewoon huren van de distributeur. Anders krijg je weer problemen met de rechten.

Dat had ik ergens gelezen op een forum van analoge-projectie fanaten. Er stond geen formaat bij, maar het zal wel super 8 tot 16mm zijn. Het stond in een draadje over een complete afdruk van Titanic in Super 8 cinescope. (Ja er zijn complete films uitgekomen op Super 8, maar dat is zelfzaam.)

 

Zal wat verder kijken.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Spiny Norman said:

Er zijn regisseurs die stug vasthouden. Nolan, Tarentino.

 

Maar ja, het is de distributie waar het 'm zit. Zo moet er ook een kopie in roulatie zijn met Nederlandse ondertitels.

 

En toch... het blijft wel goed, 35mm.

Projectie afdruk zonder ondertiteling, ondertiteling projecteren met digitale projector.

 

Zo was het gedaan bij 70mm screening van the hateful eight waar ik bij was.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 26-12-2019 at 01:01, djkoelkast zei:

Omdat film betere kwaliteit had, de filmlook had, de apparatuur handzamer was?

 

En Zij gelooft in mij is een docu van John Appel

 

https://www.eyefilm.nl/film/zij-gelooft-in-mij

 

Alleen "een vriend" in 5 aktes uit 1999 is wel een beetje apart. Er staat wel NEG. bij, maar of dit het negatief is geen idee, lijkt me raar, want een negatief verdeel je volgens mij niet in aktes, dat doe je met een projectiepositief.

De enige film uit 1999 is Zij gelooft in mij. 

Dus op zich is het wel curieus materiaal, maar laaaaang niet compleet.

Ik ga uit van laatste akte van 'Zij gelooft in mij', bestemd voor de bioscoopuitgave. Weet even niet of de bioscooprelease of de tv-uitzending eerder kwam (het was in samenwerking met NPS dácht ik). Sta ervan te kijken dat de docu oorspronkelijk 'Een Vriend' zou heten, naar 1 van zijn andere grote hits. Denk dat de nieuwe opname van Zij Gelooft In Mij dan op een laat stadium besloten is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, samba-boy zei:

Ik ga uit van laatste akte van 'Zij gelooft in mij', bestemd voor de bioscoopuitgave. Weet even niet of de bioscooprelease of de tv-uitzending eerder kwam (het was in samenwerking met NPS dácht ik). Sta ervan te kijken dat de docu oorspronkelijk 'Een Vriend' zou heten, naar 1 van zijn andere grote hits. Denk dat de nieuwe opname van Zij Gelooft In Mij dan op een laat stadium besloten is.

Dat zou heel goed kunnen, in dat geval heb je 2 aktes.

Mogelijk 1 negatief, dat kan trouwens ook een van de productienegatieven zijn, er werden negatieven gemaakt en die werden gedupliceerd naar positieven voor bioscooproulatie.

Daar had je ook nog verschillende kwaliteiten in trouwens, dat negatief was ook onderhevig aan slijtage.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 hours ago, djkoelkast said:

Dat heb ik bij 35mm nooit gezien, is ook lastig qua timing. Stel dat er een frame mist. Je moet dan toch tijdcode hebben.

Het zou kunnen als er een dts-spoor op de film aanwezig is en je die tijdcode gebruikt.

Ja, ik vraag me dat ook af. Hoe begin je op het juiste moment?

En de snelheid van de filmprojector zou miniem kunnen verschillen, waardoor je tegen het einde het verschil wel zou merken.

Er waren films toen ik operateur was die in de ene zaal een paar minuten eerder uit waren dan in de andere, bijvoorbeeld.

 

 

In de korte periode dat films geen optisch geluid hadden, maar geluid van een plaat, loste men dit op door beide systemen vanaf dezelfde motor aan te drijven. Maar dat is weer een totaal ander verhaal!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, leuke foto's om te zien:

 

"It’s been a long-standing tradition to host a holiday movie for Kodak Rochester families, here at the home of Kodak Motion Picture Film manufacturing. This year’s screening at the Kodak Center was a 35mm print of Frozen 2 – thanks to our friends at Disney."

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Binnenkort kan ik veel 8/16mm materiaal online zetten gemaakt vóór 1945 (Met uitzondering van een NASA filmpje).

 

Dit zal ook de eerste keer zijn dat ik de filmpjes goed zie want voordat deze prachtige beelden zijn gedigitalizeerd durf ik ze namelijk niet te projecteren.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 hours ago, T4600C said:

Binnenkort kan ik veel 8/16mm materiaal online zetten gemaakt vóór 1945 (Met uitzondering van een NASA filmpje).

 

Dit zal ook de eerste keer zijn dat ik de filmpjes goed zie want voordat deze prachtige beelden zijn gedigitalizeerd durf ik ze namelijk niet te projecteren.

 

Ha, nou als iemand plek weet om 16mm te scannen die voor een privépersoon betaalbaar is... Ik heb een of twee alternatieve 'cuts' van films op dat formaat...

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
14 minutes ago, Spiny Norman said:

Ha, nou als iemand plek weet om 16mm te scannen die voor een privépersoon betaalbaar is... Ik heb een of twee alternatieve 'cuts' van films op dat formaat...

Filmkapitaal kan inscannen op de hoogste kwaliteit, van FullHD tot 4K. Hun scanners worden overal op de wereld gebruikt door archieven. Verglijkbaar met speciale cinema-productie scanners. Ze kunnen ook leveren in ruwe formaten, maar een film zal dan vele tientallen terabytes zijn (Zo niet honderden)

 

Bijzonder is dat ze met wetgate in kunnen scannen, lijntjes worden opgevuld met een vloeistof waardoor ze niet meer te zien zijn.

 

Dit is was ze kunnen halen uit een 8mm filmpje, zonder restouratie of verscherping. En dat was volgens mij slechts een screenshot, niet een still van de volledige resolutie (Vroeg om een FullHD scan)

 

Of ze hele films inscannen weet ik niet.

 

Veel 8mm/16mm inscanservicen 'scannen' de film in door een camcorder te richten naar een viewingglas, of de camcorder voor de lens van een projector te plaatsten. Naar mijn ervaring zorgt dit voor bagger kwaliteit.

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Reken maar op een euro of wat per meter.

 

Als je telecine geen probleem vindt dan zouden we die film in het filmhuis op een projector kunnen gooien en in 4K op 24fps met de juiste sluitertijd/graden kunnen filmen met een lichtsterke lens. Het is niet ideaal, maar het werkt wel en het kost bijna niets ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van offerteaanvraag:

Wij rekenen 30 euro per 120 meter 16mm film.
10 euro per 15 meter 8mm film. Kleine spoel (+- 3 min) is dus 15 meter.

 

We leveren dan een HD (hoogte) in mp4. Mocht je speciale verzoeken hebben (2k, overscan, ProRes) dan kunnen we de meerprijs bespreken.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minutes ago, djkoelkast said:

Reken maar op een euro of wat per meter.

 

Als je telecine geen probleem vindt dan zouden we die film in het filmhuis op een projector kunnen gooien en in 4K op 24fps met de juiste sluitertijd/graden kunnen filmen met een lichtsterke lens. Het is niet ideaal, maar het werkt wel en het kost bijna niets ;)

 

Ah ja, maar dan wil ik het ook echt góed. Al weet ik dat zelfs professionele instellingen soms stiekem zo werken als ze haast hebben (EYE)...

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Spiny Norman zei:

Ah ja, maar dan wil ik het ook echt góed. Al weet ik dat zelfs professionele instellingen soms stiekem zo werken als ze haast hebben (EYE)...

Ik zie net 25ct/meter in het bericht van T4600C

Reken 20 euro voor heen-en weersturen (dan heb je het ruim), dan kun je een inschatting maken.

Zij doen het inderdaad wel echt gewoon goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Eumig p8 projector gekocht om wat van mijn oudere 8mm filmpjes te projecteren. Gekozen omdat simpel, ultra-veel van gemaakt.

 

Via catawiki, conditie werkend met gebruikers sporen. Lamp hield er na een paar seconden mee op, niks werkte. Wel motorgeruis.

 

IMG_20200103_153527641.thumb.jpg.fc27b7dce2efb5e002f193bf455fcedc.jpg

 

Hmmmm...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je leest wel eens dat in Hollywood digitaal geschoten films courant gekopieerd worden naar 35mm voor archiefdoeleinden, neem aan dat het formaat voor die toepassing dus nog veel gebruikt wordt. Maar of dat ook gebeurt voor bijvoorbeeld Europese films met een veel kleiner budget?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...