Ga naar inhoud

Amateur video & digitale foto's


Aanbevolen berichten

Het tijdperk van de eerste paar generaties digitale camera's en Hi8/DV tape is al lang voorbij. Omdat gebruikers van dit soort media langzaamerhand te komen overlijden, is dit al een tijdje te zien bij kringloopwinkels.

 

Vaak zie ik nu tussen de 1-10Mp digitale camera's met CF, Sony Memory Stick Duo, Smart Media Card en andere vergeten formaten. Ook camcorders die video opnamen op digitale en analoge tape media belanden op de kringloopwinkel.

 

Om deze dode formaten te lezen is natuurlijk een oude kaartlezer of camcorder nodig. Meestal zijn foto's of video op memory sticks verwijderd, maar niet altijd...

 

 

Ik heb alles al gevonden, foto's in nederland van een vakantie tot 8mm tape opnamen in Egypte. Sommige fotocamera's konden ook korte filmpjes maken, dus soms kom je verrasingen tegen.

 

Heel apart om te zien dat deze generatie media en herinderingen nu woren weggegooid. Mijn intresse zit bij foto's/opnamen gemaakt voor 1950, veelal op 8/16/35mm/120 film, maar soms kan ik het niet laten om een camcorder tape of memory kaart te kopen puur om te zien wat er opstaat.

 

Hier wat willekeurige foto's zonder mensen er op: DSC00615.thumb.JPG.9d9fa6321bf7fb578df95ad09c021446.JPGDSC01409.thumb.JPG.0053a6118506d84f672918db38cdf095.JPGDSC01416.thumb.JPG.596ab69f866689075d2559623a05dcc4.JPGDSC01417.thumb.JPG.38db181bc2c6ce01eff1a865bf5625df.JPG

 

Wellicht zou je met foto's van nieuwbouwhuizen en kentekenplaten de familie kunnen vinden.

 

Weer eens wat anders en bekraste 35mm negatieven uit WWII of 8mm opnamen van Rotterdam in 1940 (Dat laatste is binnenkort gedigitalizeerd en online)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, soms is het net alsof je iemands leven ziet liggen. Laatst zag ik nog zo'n setje S8/8mm liggen bij een kringloper. Iemands hele jeugd stond daar zo te zien op. Herinneringen die dan blijkbaar waardeloos zijn geworden. Heel gek.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook leuk, oude Kodachromes uit de jaren 50. Die zijn nog knetterstrak. Wat dat betreft is jaren 80 straks veel meer een blinde vlek, met al die versleten VHS opnames. Gelukkig is Schatjes piekfijn opgekuist voor Blu Ray. Ook heb ik een keer op Ebay een stukje boedel gekocht van een overleden fotograaf uit Hollywood, allemaal jaren 87-95 velvia dia's van modellen in de mode van die tijd. Even door de Minolta Elite II halen en het kan zich heel aardig meten met de full frame digitale reflexen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik heb wat nederlandse amateur-16mm filmpjes laten digitalizeren, uit 1920-1940. die zet ik binnekort online.

 

Heeft EYE intresse in de digitale bestanden denk je?

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Eye geen idee, maar B&G heeft wel wat amateurfilmpjes uit die periode. Denk dat ze dergelijke dingen wel opnemen indien ze oud genoeg zijn (dus waarschijnlijk zolang ze ouder zijn dan de naoorlogse boom in amateurfilmerij). 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...