Ga naar inhoud

VOCALOID, stemmen in je computer


Aanbevolen berichten

VOCALOID, stemmen in je computer

Een klein berichtje in de krant vermeldde een virtual optreden van Hatsune Miku. Ik moest gelijk aan Virtual Reality denken. Virtual Reality waarbij jij echt bent maar datgene wat je ziet niet. Dit bleek anders te zijn. Waar het hier om gaat is Virtual Reality met virtuele personen. Hatsune Miku is virtual, ze bestaat niet, toch is ze te zien als 3D hologram. Ze zingt en wordt begeleid door een liveband

image.jpg.cdb56a574c793dd46c659e9a152da88b.jpg

                 Hatsune Miku
 

"Miku is a singing, digital avatar created by Crypton Future Media that customers can purchase and then program to perform any song on a computer."

 

Natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Het 'magic word' daarvoor is VOCALOID. VOCALOID brengt virtuele zangstemmen in je computer. VOCALOID is een stemsynthesizer,

 

image3.jpg.57242c766c80a1e7c40bd9bf3113be82.jpg

                           vocaloid

 

Hier is de website van Vocaloid:
https://www.vocaloid.com/en/

 

en verderop kun je een demo downloaden:
https://www.vocaloid.com/en/support/download/

 

"VOCALOID5 has 4 voicebanks (Japanese/English), over 1000 vocal phrases and over 1000 audio samples.
You can use the singing voice quickly and customize your own vocal."

 

image2.jpg.ad760297cdd10d7eea01bda91ed17667.jpg

       Hatsune Miku

 

De VOCALOID4 Editor is geschikt voor Windows en Mac
·Windows: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (all 64-bit only, with the latest Windows Update applied)
·Mac: OS X 10.11 (El Capitan), macOS 10.12 (Sierra), macOS 10.13 (High Sierra), macOS 10.14 (Mojave) (all 64-bit only)

De nieuwste versie van VOCALOID is versie5.

Tot slot kun je in Vocaloid het abc horen zingen, de demo begint rond 1:15:
www.youtube.com/watch?v=czFgNZINJes

 

Ik ben benieuwd of het iemand lukt om iets te componeren in VOCALOID, Het zou me verbazen als dat niet zou gaan, daar iedereen hoogstwaarschijnlijk in de homecomputerperiode wel spraaksoftware op zijn computer had staan en uitprobeerde, zoals ik de SPEECH! rom op de Acorn BBC.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuke topic!   Iemand uit mijn omgeving vroeg me of ik Miku kende (waarschijnlijk omdat ik redelijk veel naar anime kijk) en ik ben ook via die richting uitgekomen bij Vocaloid. Ikzelf ben heel erg gepassioneerd van synthesizers en "synthesis" in het geheel maar heb tot nu toe nog weinig met virtuele stemmen gewerkt (enige met zogenaamde "formant filters" (= audio effecten die zich helemaal toespitsen op de specifieke klanken in een menselijke stem) en met een audio synthesizer ("Humana") die niet veel verder komt dan aaa's en ooh's (maar wel erg indrukwekkend klinkt!)).

 

Ik heb ontdekt dat er een hele hype rondom Vocaloid heerst en met name in Japan en omstreken. Er zijn zelfs auteurs (artiesten?) die er prat op gaan enkel muziek uit te brengen met virtueele vocaloid zangers & zangeressen.

 

Afin, ik heb een demo licentie aangevraagd & gekregen en ik kan zeggen dat e.e.a. moeilijker is dan het lijkt. De software spitst zich voornamelijk toe op Aziatische talen (Japans, Chines en Koreaans) vanwege de opbouw van de taal; articulatie (en context) is binnen die talen een hele belangrijke factor waardoor uitspraak heel erg belangrijk is. Engels wordt ondersteund maar is lastiger om goed op te zetten...   Ik heb ontdekt dat de makkelijkste manier om iets op te zetten het spelen van de melodie is (ofwel: via een MIDI controller heb ik midi data opgenomen binnen vocaloid) en daar heb ik dan geprobeerd om teksten bij te plaatsen...  Het resultaat was nog niet overtuigend maar dat was voordat ik had gezien dat de software ook een hoeveelheid aan audio effecten heeft om de stemmen beter te laten klinken.

 

Maar een ding is zeker: dit is erg indrukwekkende software!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee. Nee. Nee. Nog meer digitale onnodige nutteloze waardeloze onzin. Het zoveelste echte vakwerk of zelfs talent dat men denkt te kunnen invullen/vervangen met digitale shit.

 

Ik koester persoonlijk de bands die met behulp van normale muziekinstrumenten en goede lyrics iets moois en samenhangends met een boodschap produceren.

 

Alle vormen van keyboards, digitale shit mixes, autotune, ‘bijna blote reten op het podium’, ‘rappers met 0 zangstem die alleen maar rijen regels opdreunen’, enzovoorts, is he-le-maal niets voor mij. De populairste types kunnen nog niet eens een triangel op maat aantikken, maar noemen zichzelf muzikant of popartiest op hun youtube kanaaltjes. ‘Everybody is a star’... nou nee hoor.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
20 hours ago, MarsM said:

Nee. Nee. Nee. Nog meer digitale onnodige nutteloze waardeloze onzin. Het zoveelste echte vakwerk of zelfs talent dat men denkt te kunnen invullen/vervangen met digitale shit.

 

Ik koester persoonlijk de bands die met behulp van normale muziekinstrumenten en goede lyrics iets moois en samenhangends met een boodschap produceren.

 

Alle vormen van keyboards, digitale shit mixes, autotune, ‘bijna blote reten op het podium’, ‘rappers met 0 zangstem die alleen maar rijen regels opdreunen’, enzovoorts, is he-le-maal niets voor mij. De populairste types kunnen nog niet eens een triangel op maat aantikken, maar noemen zichzelf muzikant of popartiest op hun youtube kanaaltjes. ‘Everybody is a star’... nou nee hoor.

De artiest gebruikt de methode van creatie die de beste extensie is van zijn gedachte en het beste zijn bedoeling kan overleggen met de kijker/luisteraar.

De weg van ons magistrale brein en abstracte gedachten naar een s-t-u-k met de miste weerstand.

 

Dat 'digitaal' dit niet ter voldoening kan bereiken is onzin en een leugen.

 

^.^

 

Ten minste, daar zou ik over nadenken bij het materialiseren van een idee of intentie. Misschien is dat wat verwaand... haha.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, MarsM zei:

Nee. Nee. Nee. Nog meer digitale onnodige nutteloze waardeloze onzin. Het zoveelste echte vakwerk of zelfs talent dat men denkt te kunnen invullen/vervangen met digitale shit.

Hoe verkrijg je dan precies waarde binnen de context van de muziek en/of audio?   Ik neem aan dat jij dan ook geen fan bent van synthesizers?  Ik zal eerlijk zijn: heb je post geschiedenis erop nageslagen want ik was nieuwsgierig ;)

 

Sorry dat ik het zeg maar ik vind je opmerking eigenlijk absurd. Met alle respect geschreven (serieus).

 

Kijk... het probleem is simpel: hoe benader je dit?  Als (fanatieke?) fan of als artiest?

 

Laat me je een ding zeggen: artiesten grijpen alles aan om hun expressie te uiten. Maar wat maakt het nou uit wat de media voor die expressie is?

 

Kijk, de reden voor mijn (ietwat directe) opmerking is omdat ik de indruk krijg dat jij denkt dat je hiermee "even" een vocale begeleiding in elkaar flanst. En ik zal eerlijk zijn: dat brengt me terug op een kennis die meende dat synthesizers allemaal onzin en overbodig waren want dat zou de kwaliteit v/d "echte" muziek teniet doen... Sorry, maar dat is de grootste onzin die er is.

 

Artiesten, per definitie, zoeken altijd naar de weg van de minste weerstand; het moet snel en het moet makkelijk. Zelfs de "groten" der aarde.

 

Maar als iets zo gemakkelijk zou zijn denk je dan echt dat je je daarmee zou kunnen onderscheiden?  Het duurt niet lang of iedereen doet het!

 

 

OF is het hier een kwestie van vooroordelen?  Het is digitaal DUS het is totale shit?  Vergelijkbaar met "Het is Microsoft, Linux of Apple en dus is het totale shit!".

 

Ik ken genoeg mensen die zo denken en dan denk ik maar... het zal wel.

 

Kijk, ik concentreer me liever op inhoud. Vind ik deze muziek mooi klinken of niet?  Zo niet... dan vind IK 'm waardeloos maar daarmee is nog niet gezegd dat het echt waardeloze muziek is. Vind ik dit besturingssysteem goed of slecht?  Sorry voor een korte offtopic rant maarruh...   

 

"Linux is veiliger dan Microsoft Windows" is een statement wat graag op het Internet gedeeld wordt. Sorry: het is de grootste flauwekul die je maar kunt bedenken. Uiteindelijk komt het erop neer hoe je met iets omgaat. Flauw (maar serieus bedoeld) voorbeeld: in Windows kan ik ook de firewall zodanig instellen dat alle inkomende data wordt geblokkeerd. Happy hacking!

 

Terug naar (digitale) muziek.....

 

Wat maakt het uit hoe iets gemaakt is?  Als het maar goed klinkt!

 

Quote

Ik koester persoonlijk de bands die met behulp van normale muziekinstrumenten en goede lyrics iets moois en samenhangends met een boodschap produceren.

Wat noem jij een "normaal" muziek instrument?

 

Quote

Alle vormen van keyboards, digitale shit mixes, autotune, ‘bijna blote reten op het podium’, ‘rappers met 0 zangstem die alleen maar rijen regels opdreunen’, enzovoorts, is he-le-maal niets voor mij.

Gemengde reactie hier want ik ben het he-le-maal met je eens als we het over sex & muziek hebben. Tegenwoordig kan een zangeres kennelijk niet meer het podium op als ze in een bikini rondloopt en vaak komt 'r dan ook weinig overtuigend geluid uit. Maar als iemand die (digitale) geluiden produceert ben ik ook van mening dat je capaciteiten om een dergelijk instrument te bespelen enorm onderschat.  Binnen context want ik herken wel degelijk waar jij hier op doelt en ook daar heb ik weinig mee op.

 

Maar serieus: synths en dergelijke zijn echt niet het soort instrumenten waar je "even" een leuk deuntje uit kunt halen. Daar komt vaak heel veel meer bij kijken.

 

Kijk... dat iets er simpel uitziet wil niet automatisch zeggen dat het ook allemaal simpel IS.  Ik kan 'Jingle Bells' "leuk" spelen op een midi controller en als ik het foutloos doe kan dat vrij simpel lijken. Sja, dat ik 3 uur bezig ben geweest om dat "perfecte" geluid te creëren beseft bijna niemand.

 

En daar zit 'm de kneep.

 

Het is waar: ik kan op start drukken en het lijkt alsof ik met gemak een leuk deuntje speel (of heb nagemaakt). Ik doe schijnbaar niks...  behalve dan maanden bezig te zijn geweest om dit te fabrieken.

 

(edit (sorry, moest even!))

  

15 minuten geleden, T4600C zei:

Dat 'digitaal' dit niet ter voldoening kan bereiken is onzin en een leugen.

^^^ Dit

 

aangepast door ShelLuser
Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden, T4600C zei:

Enkel gitaar met nul begeleiding in een audiologische leegte is muzikaal.

Met een goeie versterker moet je een heel eind kunnen komen ;)

 

Een flauwe opmerking, sure, maar met reden..  ik ben altijd al fan geweest van "metal". Tegenwoordig ben ik lang niet altijd meer in de stemming ervoor maar op zijn tijd kan ik nog steeds goeie klassiekers enorm waarderen. Point being...  in eerste instantie werd die "distortion" (excuus: kom even niet op een goeie vertaling) ook als hoogst oneigenlijk gebruik van een gitaar beschouwt. Sja, maar alhoewel de "professionals" het belachelijk vonden vrat het publiek het op en wilde meer.

 

Ik kan me echt voorstellen dat veel mensen dit geheel nog steeds niks vinden. Maar dat is echt niet omdat "metal" als geheel shit is, miljoenen mensen zijn het daar niet mee eens. Dus, sja....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een individu goed vind klinken of wat een individu voldoening geeft is een discussie waar je nooit uit komt. Als iemand het mooi vindt, mag iemand het mooi vinden.

 

Waar het mij om gaat is dat bepaalde beroepen voorheen vakwerk waren en dat er nu heel vaak niet meer toe doet. Voorheen waren dat zaken waar je jarenlang voor moest leren, of oefenen, of repeteren en jezelf moest ontwikkelen om te kunnen groeien. Het uiten van expressie wat in vele vormen kan, of het uitvoeren van een bepaalde activiteit maakt je dus niet gelijk een professional, artiest of überhaupt een individu met talent.

 

Jij kan bijvoorbeeld niet zonder het ooit te hebben gedaan nu even een schilderij produceren dat er uitziet als de Nachtwacht want daarvoor moet je kunnen schilderen, maar je kan wel nu direct een paar blikken verf tegen een doek smijten en het een beetje uitsmeren. Daar zit echter een groot verschil en toch ben je in beide gevallen ‘kunstenaar’.

Zo zijn er ook figuren die beginnen met tv-shows presenteren, maar vervolgens kunnen ze ook ineens zingen, stemmen van tekenfilms inspreken, acteren, enzovoorts. En zo zijn er ook mensen die jarenlang een journalistieke opleiding volgen of redacteur van beroep zijn en dan zijn er de types die vlogjes vol spelfauten schrijven. Ook allemaal verschillen.

 

En zo zit dat ook in die muziekwereld. Je kunt rijmpjes schrijven en ze opdreunen of voorgeprogrammeerde digitale riedeltjes bewerken of in dit geval stemmetjes creëren met deze software maar in principe kan iedereen dat op een zondagmiddag. Daarom word je tegenwoordig ook vergeven van al die ‘artiesten’. Je hoeft geen bijzonder talent te hebben of een goede zangstem te hebben, je hoeft niet jarenlang te oefenen tot je een gitaar, piano, viool of whatever kunt bespelen of nog een conservatorium opleiding te volgen. Je hebt eigenlijk alleen maar een youtube profieltje en een bepaalde gunfactor nodig. En dan heb ik het voor de duidelijkheid dus niet over de mensen die wel professioneel werk maken met synthesizers en/of de Tiesto’s en Armin van Buurens van deze wereld. Natuurlijk zijn die er. Maar. Niet. Iedereen.

 

En dit Vocaloids gebeuren ‘vind ik’ digitale shit.

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, T4600C said:

De artiest gebruikt de methode van creatie die de beste extensie is van zijn gedachte en het beste zijn bedoeling kan overleggen met de kijker/luisteraar.

De weg van ons magistrale brein en abstracte gedachten naar een s-t-u-k met de miste weerstand.

 

Dat 'digitaal' dit niet ter voldoening kan bereiken is onzin en een leugen.

 

^.^

 

Ten minste, daar zou ik over nadenken bij het materialiseren van een idee of intentie. Misschien is dat wat verwaand... haha.

Whut?! 

Doe mij maar een patatje met 😛

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als eerste: bedankt voor je reactie!  Ik ben het (zoals bekend) niet met al je standpunten eens maar ik waardeer het enorm dat je even de tijd hebt genomen om hier iets over uit te wijden. Want eerlijk is eerlijk: ik vind deze reactie veel beter overkomen dan je vorige, en dat mag ook gezegd worden.

 

20 uren geleden, MarsM zei:

Waar het mij om gaat is dat bepaalde beroepen voorheen vakwerk waren en dat er nu heel vaak niet meer toe doet. Voorheen waren dat zaken waar je jarenlang voor moest leren, of oefenen, of repeteren en jezelf moest ontwikkelen om te kunnen groeien. Het uiten van expressie wat in vele vormen kan, of het uitvoeren van een bepaalde activiteit maakt je dus niet gelijk een professional, artiest of überhaupt een individu met talent.

Daar zit zeker een harde kern van waarheid in en ik ben het deels beslist met je eens dat wanneer we naar de digitale wereld kijken er veel mensen zijn die enkel afgaan op kant en klare "brokken" (= door andere opgezette instellingen voor de synthesizers) om hier vervolgens muziek mee te programmeren. Ofwel: alle nootjes een voor een in een sequencer plaatsen totdat alles goed klinkt.

 

Alleen ben ik ook van mening dat je sommige processen ook niet moet onderschatten. Zoals eerder gezegd: iets wat er soms erg simpel uitziet hoeft echt niet altijd zo eenvoudig te zijn.

 

20 uren geleden, MarsM zei:

Jij kan bijvoorbeeld niet zonder het ooit te hebben gedaan nu even een schilderij produceren dat er uitziet als de Nachtwacht want daarvoor moet je kunnen schilderen, maar je kan wel nu direct een paar blikken verf tegen een doek smijten en het een beetje uitsmeren. Daar zit echter een groot verschil en toch ben je in beide gevallen ‘kunstenaar’.

_O_

 

Ja, daar ben ik het dus 110% procent mee eens. Tegenwoordig gaat het vaak niet meer om de inhoud maar hoe men die ellende weet te presenteren en/of aan de man te brengen.

 

20 uren geleden, MarsM zei:

En dit Vocaloids gebeuren ‘vind ik’ digitale shit.

Daar kan ik me helemaal in vinden, nogmaals bedankt voor je toelichting.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen enkel probleem hoor! En ik neem al praktisch sinds de oprichting van dit forum de tijd voor interessante discussies ;)

 

Een forum is ook mede bedoeld om discussies te voeren en zolang iedereen bij argumenteren blijft en niet overgaat tot belediging of andere ‘scheldpartijen’ (zie ik helaas veel te vaak voorbeelden van) kan het alleen maar tot leuke en/of interessante inzichten leiden. En je hoeft het ook helemaal niet volledig eens te zijn of te worden, zolang je er maar voor open staat. Zelf ben ik vaak van vrij scherpe stellingname voor bepaalde onderwerpen en dan ga ik wel eens voor snel en kort door de bocht. Waar nodig of gewenst licht ik mijn standpunt dan wat duidelijker toe.

 

In dit geval kan ik ook volledig begrijpen dat je vanwege je eigen hobby/interesse/meer diepgaande werk mbt de synthesizer en mijn ‘generaliserende’ reactie hierover even in de verdediging gaat en toelichting vraagt. Zou ik zelf ook zeker doen over onderwerpen waar mijn passies liggen en die door andere amateuristische types te grabbel worden gelegd, maar waardoor iemand anders in drie regels dan wel alles even schijnbaar over één kam scheert.

 

Het is precies zoals je zelf al aangaf; onderscheid. Je moet naar mijn mening/stelling kunnen aantonen dat hetgeen wat je doet niet zomaar even 1,2,3 door iedere lamstraal ook had kunnen worden gedaan of direct kan worden nagemaakt. Talent en kunde. En dat bij voorkeur op feitelijke basis en niet op de kwantitatieve gillende tienermeisjes statistiekjes op je influencer-vlogje. En dat lijkt tegenwoordig nou net het enige wat er nog toe doet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het slopen van gitaren en ze maar door zo'n groot mogelijke distortion heen halen en door de microfoon schreeuwen iets wat iedereen kan. En irritant. En lelijk. 

Terwijl als 1 iemand iets op synths of computer componeert vind ik dat veel knapper, die bedenkt en performt alle lijnen zelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is echt zon eeuwenoude discussie. Uiteindelijk heeft het met voorkeur / smaak te maken en je brein redeneert dan altijd zo dat jouw voorkeur altijd goed is en het tegenovergestelde slecht. Als je gitaren mooi vindt en synthesizers niks vindt, zul je niet snel enthousiast worden van een vakkundig bespeelde synthesizer. En vice versa. Dus de discussie leidt vaak tot niets vanwege de andere fundamentele uitgangspunten. 

 

'Kenners' zij het er algemeen over eens dat b.v. Jean-Michel Jarre een hele goede bespeler is van synthesizers. En 'kenners' vinden The Dire Straits en Queen bands die heel goed rockinstrumenten kunnen bespelen. Waarschijnlijk is het beiden dus behoorlijk goed. Maar hoef je het daardoor nog niet mooi te vinden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hier ook niet over wat je voorkeur voor bepaalde muziek is of wat je persoonlijk mooi vindt, want zoals ik ook al direct aangaf kom je daar inderdaad nooit uit. Het gaat ook niet specifiek over synthesizers, of dat dat je Metal moet vergelijken met techno of met zoete ballades of Rembrandt met Mondriaan. Iedereen heeft goede smaak in zich maar heeft stiekem toch ook z’n guilty pleasures of is zich volledig bewust van dat hij/zij kan genieten van iets waarvan je weet dat het best wel slecht of enorm simpel is. Maar van iets waar ik zelf totaal niet van houd kan ik weldegelijk erkennen dat het wel vakwerk is.

 

Het gaat erom dat tot ieder vakgebied (waaronder het maken van digitale muziek / muziek met synthesizers) massa’s amateurs toetreden, en tegenwoordig dus zelfs youtube sterren vanaf zolderkamertjes, die vervolgens wel op handen en voeten worden gedragen alsof hetgeen ze doen een enorm knappe prestatie is. De drempel is enorm laag en een podiumpje is via internet zo gecreëerd. Al die gasten verlagen met de grote hoeveelheid shit die ze de wereld in helpen vervolgens wel de algehele kijk op dat gehele genre of vakgebied en daar startte ik (al dan niet bedoeld) deze ‘discussie’ mee. Dat kan gaan over in dit geval muziek in het algemeen, maar óók het vakgebied Synthesizer bespelen specifiek. Daar kan je zonder mening of eigen voorkeur naar mijn idee toch best een behoorlijk objectieve schifting in maken, die niet gebaseerd is op de hoeveelheid mensen dat iets adoreert.

 

Evengoed interessante gespreksstof hoor ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uren geleden, Hinse zei:

Dit is echt zon eeuwenoude discussie. Uiteindelijk heeft het met voorkeur / smaak te maken en je brein redeneert dan altijd zo dat jouw voorkeur altijd goed is en het tegenovergestelde slecht.

Het gaat denk ik nog veel dieper dan dat. Erg offtopic maar mijns inziens een goed voorbeeld: de vrijheid van meningsuiting is absoluut. Sja, en sommige stumpers zien dit als excuus om hun stellingen te pas en onpas te delen. Verwijder je de idioterie op fora dan krijg je soms klachten als "jij belemmert de vrijheid van meningsuiting" over je heen. DIT is het niveau waar we dreigen naar af te zakken. Stumpers... Feitelijk zijn het complete morons als je het mij vraagt (bewust internationaal gekozen).

 

Het kan nog beter hoor...   als iemand met een tegenargument komt dan krijgen ze de nodige ellende over zich heen. Want dan heb je het gedaan hoor!

 

Absoluut in deze context wil dus zeggen dat iedereen het recht heeft op zijn mening. Dit is waarom ik Mars' eerste reactie als absurd bestempelde maar zijn 2e domweg kon waarderen: omdat Mars het duidelijk maakte dat HIJ het shit vond. En DAT kan ik dus domweg respecteren. Ben het er he-le-maal niet mee eens, ik vind Vocaloid geweldig en  overweeg zelfs een licentie, maar daar gaat het hier niet om. Zoals Mars' zelf ook schrijft in zijn latere reactie: ieder zijn ding. En dat kan ik enorm waarderen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25-1-2020 om 20:19, ShelLuser zei:

Het gaat denk ik nog veel dieper dan dat. Erg offtopic maar mijns inziens een goed voorbeeld: de vrijheid van meningsuiting is absoluut. Sja, en sommige stumpers zien dit als excuus om hun stellingen te pas en onpas te delen. Verwijder je de idioterie op fora dan krijg je soms klachten als "jij belemmert de vrijheid van meningsuiting" over je heen. DIT is het niveau waar we dreigen naar af te zakken. Stumpers... Feitelijk zijn het complete morons als je het mij vraagt (bewust internationaal gekozen).

 

Het kan nog beter hoor...   als iemand met een tegenargument komt dan krijgen ze de nodige ellende over zich heen. Want dan heb je het gedaan hoor!

 

Absoluut in deze context wil dus zeggen dat iedereen het recht heeft op zijn mening. Dit is waarom ik Mars' eerste reactie als absurd bestempelde maar zijn 2e domweg kon waarderen: omdat Mars het duidelijk maakte dat HIJ het shit vond. En DAT kan ik dus domweg respecteren. Ben het er he-le-maal niet mee eens, ik vind Vocaloid geweldig en  overweeg zelfs een licentie, maar daar gaat het hier niet om. Zoals Mars' zelf ook schrijft in zijn latere reactie: ieder zijn ding. En dat kan ik enorm waarderen.

 

En zo is het maar net ;)

 

Dat jij mijn eerste reactie hardop als absurd bestempelt is voor mij eerder een signaal dat ik kort door de bocht ben en ik ‘m even iets concreter moet toelichten. Het is dus niet een aanleiding om boos of agressief op terug te reageren, ik leer er eerder wat van.

 

Dat is helaas zelden vanzelfsprekend. Het grote probleem is dat mensen nu door het grote goed ‘vrijheid van denken en meningsuiting’ helaas vaak niet zo goed meer zijn in het vervolgens nog naar elkaar willen luisteren en dat gaat vervolgens van meningen spuien dan al snel over in intimideren en demonstreren. Dat vind ik (ook mijn mening :P) echt de grote keerzijde aan ons vrije leven; verval in onderlinge verdraagzaamheid, doordrukken en -drammen van minderheidsmeninkjes en toename van arrogantie. We zijn een samenleving, ik weet zeker dat we het over Vocaloid niet eens worden, maar over onderwerp B juist weer wel. Dus zoals djkoelkast ook aangeeft alleen maar leuk om over te discussiëren, daar zijn we hier voor ;).

 

En nu klink ik misschien weer als een enorme slijmbal, maar ik kan iedereen garanderen: politiek correcte meningen of politiek correcte reacties vind ik de grootste en ergerlijkste poppenkasten die er zijn. Dus als ik mijn mening ergens over geef is ‘ie neutraal en oprecht ;).

 

Stukje ontopic: vocaloid aanschaffen - niet overwegen, als het kan gewoon doen! Dat je het overweegt is vaak al het signaal dat je iets wilt. Een ander geeft hetzelfde geld weer aan iets anders stompzinnigs uit (waaronder ik zelf) en je moet nooit dingen uitstellen ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

[Shell vent]

Nog niet eerder gezien op het Retro forum maar al aardig bekend op "andere media"...  Het is tijd voor een vent...  Wat is een Shell vent?  Lees verder en je zal het snel ontdekken 😋

 

Kort gezegd: ik wil mijn ei kwijt, en waarom kan ik geen embedded Youtube videos plaatsen? 😫

 

Het is Zondagavond, een paar uur terug hebben mijn vriendin en ik nog "avond boodschappen" gedaan (rond 19:00 - 20:00 even naar de supermarkt op en neer) en het resultaat laat zich raden :)   Even serieuzer...   vanaf het moment dat ik met Vocaloid in aanraak kwam wist ik een ding zeker: ik wil een licentie. Ik heb bij Yamaha een demo licentie aangevraagd, gekregen, deze is verlopen en door omstandigheden bezit ik momenteel een officiële Vocaloid licentie, en een beetje meer....

 

Ten tijden van schrijven zijn mijn vriendin en ik druk bezig met het inspelen van "Jingle Bells" (midi) ten einde daar wat vocals aan te plakken maar dit wil niet echt vlotten. Het werkt voor geen meter, het helpt ook niet echt mee dat mijn vriendin momenteel in een deuk ligt als ik mijn "versie" inspeel op mijn Push controller... ik moet erkennen: "het kan beter". Naja, ik zal eerlijk zijn: het lijkt nergens op..  sorta :)

 

De werkwijze van Vocaloid voor beginners is simpel: speel een melodie in, hiermee genereer je MIDI data, dat kan Vocaloid opnemen en vervolgens "koppel" je de vocals aan die midi data. Door de week is er weinig tijd voor dit soort truken, volgend weekend gaan we een nieuwe poging doen. En ik beloof: de resultaten worden gedeeld!

 

 

Synths zijn een passie voor me, ik ben al 10 jaar op dit gebied bezig en het geheel blijft me verbazen. Zowel de dingen die binnen dit gebied mogelijk zijn, de limieten en ook misschien een beetje het "onbegrip"..   bij gebrek aan een beter woord (bier consumptie...). Ik doel meer op het gegeven van een technisch hoogstandje (op bepaalde punten althans) wat niet als zodanig wordt opgepakt.

 

Maar ik wijdt uit....

 

Ik kom hier later nog op terug maar mij wordt nu verzocht een nummer opnieuw af te spelen maar eerst moet deze plaat af :P

(Citaat: "oeskadara....  " (geen idee of dat de echte naam is), een 78 toeren plaat met de grootste ongein voor die tijd...   "MEEP, 'Taxi mijnheer!'..  'Ja ik komen, eerst moet die plaat af....').

 

Wij hebben gezocht.

 

... en gevonden.

 

 

 

Het optreden van Miku-chan in de Ziggo Dome 2020.

 

Eerlijk gezegd twijfel ik aan het publiek als ik dit zo zie in het begin...  ze lijken wel voor alles te juichen en wat is dat met die irritante lichtstokjes? Sommige zijn blij met alles denk ik dan zo.

 

MAAR...    "credit where credit's due": 39:05..   het zal de alcohol zijn OF...  aldus mijn vriendin: het melodietje ligt heel erg dicht bij een bekend en goed in het gehoor klinkend Aziatische ("Japans") volks melodietje. Hoe dan ook...  ik kan erg goed begrijpen dat de stemming er rond 39:05+ aardig inzit. De bassen moeten enorm zijn, de impact idemditto...  sja.

 

DAT hebben we dus even opgezocht:

 

 

Take my money already!

 

Errrr.....  sja, dat was ongeveer ook wat er is gebeurd 😎

 

Heeft iemand een setje hersenen voorbij zien vliegen toevallig?  Zo ja dat zullen die waarschijnlijk van mij zijn en ik wil ze graag terug 🙃

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet nu echt snel gaan slapen maar wilde nog een ding kwijt...  bovendien is mijn pilsje nog niet op maar het blikje zelf is inmiddels al wijselijk door mijn vriendin weggedirigeerd. Ik hoop dat ie in de koelkast is belandt en zo niet dan jammer....

 

Maar ik was eerlijk gezegd niet van plan mijn weekend escapades met jullie te delen. Ik wilde even induiken op iets heel wat anders: Anime. in specifiek DEZE.

 

 

Hier ben ik mee opgegroeid, ik volgde deze serie dagelijks op super channel en oh my god wat was het spannend! Naar mijn mening min of meer tijdloos maar het laat ook wel weer een heel mooi tijdsbeeld zien. In het kort: in het jaar 1999 (!) stort een ruimteschip neer op aarde en richt daarbij een gigantische destructie aan. De wereld besluit de handen ineen te slaan en het ruimteschip wordt hersteld. Rond 2010 is het af, de technologie wordt "Robotech" genoemd en het ruimteschip, "SDF-1" genaamd, maakt zich op voor de eerste vlucht.

 

EN dan valt een buitenaardse vloot binnen en doet een aanval. In een poging te ontsnappen doet de bemanning van de SDF-1 een wanhoopsdaad: transportatie. Jammer genoeg deden ze dit vlak boven de stad die zich om het ruimteschip gevormd had en het resultaat moge duidelijk zijn: het geheel wordt in een baan buiten Jupiter gebracht. "Probleem".

 

Dit alles heeft uiteraard weinig met Miku-chan van doen...   De serie (die eigenlijk 3 in een was, lang verhaal...) kende ook een spin-off: Macross Plus. Binnen dezelfde verhaalomgeving maar met andere personages.

 

En dit is wel ontopic: Macross Pluss had al de verhaallijn over een virtuele artiest die mateloos populair zou zijn: Sharon Apple. Helaas bleek dit een AI die ook nog even de wereld over wilde nemen maar hoe dan ook...  het gegeven is er. En zoals het Japanse series min of meer betaamt ging dit ook gepaard met machtige muziek (vind ik althans):

 

 

Als je even snel wilt: 1:20 (let op: strobo effecten!!).

 

Als je snel snel wilt: 2:35 "Idol Talk", de hit van Sharon Apple. Ik vind 'm zelf ook erg goed klinken.

 

De moraal van dit laatste postje: science fictie kan soms echt toekomst worden.....  Deze tekenfilm serie dateert van 1980...

 

(edit)

 

Ligt het nou aan mij of heeft het Ziggo dome WAARDELOZE akoestiek?

 

 

Dit is in Toronto opgenomen en waarempel: je kan horen wat ze zingt! 😍

aangepast door ShelLuser
Moest even :)
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...