Ga naar inhoud

Oud filmmateriaal interpoleren naar hoger fps


Aanbevolen berichten

DAIN (Depth-Aware Video Frame Interpolation)

 

Deze software kan videobeelden interpoleren en zo het framerate oopschroeven en vloeiender maken. Dit is vooral handig om oude beelden opgenomen met 14-24 FPS omhoog te krijgen met een veelvoud daarvan. Het programma ondersteunt een interpolatie van 2x, 4x en 8x.

Om 720p beelden te renderen is minimaal 8Gb aan videogeheugen nodig. 11Gb voor 820p. Voor 1080p of hoger is iets nodig zoals een RTX TITAN nodig met 24Gb videogeheugen.

2x interpoleren op 720p kost ongeveer 30-60 minuuten per 1 minuut video.

Hier een voorbeeld met een van mijn filmpjes:


1920 footage 16fps interpolated to 32fps

 

 

2x Interpolatie van opstijging Apollo 15 vanaf maanoppervlakte.
12fps naar 24fps. Rendertijd: 2:30 uur.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ziet er leuk uit. Zoiets lijkt me toch een uitkomst voor bijvoorbeeld amateurfilmpjes die op een lage framerate gedraaid zijn. En, voor mij wel interessant: al die online tv-bestanden met tegenwoordig soms een aardige bitrate, maar vrijwel onveranderlijk deinterlaced.

 

Ik heb even wat gegoogeld. Is dat toevallig het programma 'DAIN-app', waarvan blijkbaar gisteren een versie is uitgebracht die is aangeduid als 'alpha'? Ik vrees een beetje dat ze daarmee bedoelen dat het programma nog minder afgewerkt is dan bij een beta het geval is. 🙂 Enfin, in ieder geval een stukje software dat me wel interesseert: heeft gewoon een enkel, duidelijk doel (te weten: interpolatie) en is ook nog eens voorzien van een duidelijke interface, voor degenen onder ons die niet zo technisch zijn aangelegd.

 

Helaas lukt het me op dit ogenblik niet het programma aan de praat te krijgen. 50i mpg2 in ts, 50i h.264 in mkv of 30p h.264 in mp4 (die laatste codec is een aanname, 't is een Youtube-download): telkens denkt het programma er even over na, om na een minuut of zo zichzelf zonder verdere uitleg te sluiten. Maar we wachten even af of die problemen opgelost worden...

 

(Voor iemand gaat denken dat ik nog gekker ben dan toch al het geval is, de 50i-bestanden zijn natuurlijk uitzendstreams van programma's die progressief zijn afgewerkt door de productie... een van die tv-geselen van de afgelopen twintig jaar.)

 

Als je een bestandje online weet waarvan je zegt: daarmee moet het lukken, dan wil ik nog wel eens een poging wagen.

 

't Is jammer dat het berekenen van die nieuwe frames zo lang duurt... anders kon je snel even een bestand door zo'n programma sturen voor je begint te kijken. 🙂

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het er niet mooi en vooral heel erg onnatuurlijk uitzien.

Net als wat moderne tv's doen: frame interpolation. Frames maken die er niet zijn. Het ziet er uit of een film met een gopro is gefilmd.

Juist het 'stroeve' beeld met motion blur geeft dat film is wat het is, daar moet je niet aan zitten prutsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies de reden dat ik hei uit heb gezet op mijn TV. Het lijkt alsof mensen zich sneller bewegen en dat ziet er onnatuurlijk uit. Al moet ik zeggen dat de filmpjes hierboven er beter uitzien dan mijn TV het kan. Veel minder soap opera effect. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
gepost (aangepast)

Apollo 17 deep space eva van 6 naar 24fps links.

TV uitzending rechts.

 

 

Apollo 14 van 12fps naar 24fps:

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Apollo 17 CSM & LM during lunar orbit revolution 11

16mm interpolated from 6 to 24fps with Hasselblad photos.

Monday 11, December, 1972

 

Audio, photos & timings: Apollo17.org

16mm Footage: ALSJ

Music: Rhubarb by Aphex Twin

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een gelul. 

 

Ik had het onlangs ook binnen een half uur nadat ik de upload had gedaan. Volgens mij ligt het aan de audio die ze op een of andere Shazam achtige manier op zoeken. 

 

Is er specifiek wat in het filmpje tussen de 13:21 en 14:09 ?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, het is gewoon de ruwe (Geinterpoleerd wel, 12 uur aan werk) Apollo 11 landing opgenomen met de 16mm camera.

 

Onbewerkte bron van de NASA.

 

Volgens mij staan de 16mm opnamens net zoals de foto's in public domain.

 

Zit niks in van CEEMCA. Het is gewoon een 16mm fragment in een of andere docu van hun die dit triggerd.

 

Soms zijn geluidsfragmenten van NASA missies gebruikt in een docu, film of muziek. Dan krijg je ook een copyright claim. omdat een muziekant een sample gebruikte van bijvoorbeeld "Tranquillity base here, the eagle has landed."

 

(In dit geval is Immanuel van Tony Anderson wel kloppend van die gebruik ik als soundtrack,)

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 31-3-2020 om 20:16, T4600C zei:

Nee, het is gewoon de ruwe (Geinterpoleerd wel, 12 uur aan werk) Apollo 11 landing opgenomen met de 16mm camera.

 

Onbewerkte bron van de NASA.

 

Volgens mij staan de 16mm opnamens net zoals de foto's in public domain.

 

Zit niks in van CEEMCA. Het is gewoon een 16mm fragment in een of andere docu van hun die dit triggerd.

 

Soms zijn geluidsfragmenten van NASA missies gebruikt in een docu, film of muziek. Dan krijg je ook een copyright claim. omdat een muziekant een sample gebruikte van bijvoorbeeld "Tranquillity base here, the eagle has landed."

 

(In dit geval is Immanuel van Tony Anderson wel kloppend van die gebruik ik als soundtrack,)

 

 

Dan ook een betwisting op loslaten en dat vooral benadrukken... Misschien NASA's Greatest Missions? Laatst een hele vette video van een YouTuber gezien die vertelde hoe zijn volledige video onafgebroken werd vertoond in een Indiase spelshow, de spelshow vervolgens door de zender op YouTube werd gezet (en dus Content ID op werd losgelaten) en YouTuber in kwestie DÁÁROP een copyright-melding kreeg. Zijn video, zijn originele video zoals onrechtmatig uitgezonden in de spelshow, was deel geworden van het content ID en dus, volgens de regelneukerij, in overtreding.

 

 

Hoe krom wil je het hebben _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Discovery will blijkbaar interresant doen tegenover mij en heeft de dispute gerejected. Maar zij weten nog niet dat ik vééél erger kan zijn.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
gepost (aangepast)

Apollo 14 met veel betere bron is klaar! landing, eva en lancering.

 

49814557478_cf7d8fc5a9_4k_d.jpg

 

Hebben jullie liever dat ik the 4:3 16mm beelden upload as-is, of crop naar 16:9?

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

4 frames:

test2-1.thumb.gif.9396654b4e474de7445ebbbd02bdde06.gif

 

8x interpolatie, 32 beelden

test2-1-int.thumb.gif.4368dbdbe5863df8c432f464de2b6909.gif

 

FPSvan 9.5mm bron nog niet bekend.

 

 

Links 16mm 12fps beelden, rechts TV beelden:

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
gepost (aangepast)

Om te kijken wat mogelijk is met beelden opgenomen bij 1fps. Geïnterpoleerd naar 8 fps, duurde 2 dagen.

Meer proof of concept dan iets serieus.

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Niet meer tevreden met de Archive.org 720p-bestanden...


Ik heb gekeken naar Apollo 16mm-scans van de hoogste kwaliteit en het hele archief is 30Tb, 1440x1080 ProRes444-scans.

 

Helaas zei de archivist dat het een nonstarter is omdat het er niet naar uitziet dat ik het benodigde budget heb. Normaal gesproken verkopen aan docs, studio's en tv-programma's.

Ik zal zien of ik af en toe een paar magazijnen kan kopen. Dit zou een lagere productiesnelheid betekenen, maar ordes van grootte hogere kwaliteit.

 

De kwaliteit van 1080p-scans is duidelijk in de onderstaande frames:

 

https://youtu.be/E2InsDwgcXk

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allemaal koffiedik, maar mijn glazen bol zegt dat dergelijk materiaal ook gratis wel in een betere resolutie beschikbaar komt. En dan vermoedelijk ook wel in hogere kwaliteit dan 1080. Ik zou zeggen, geef het eens een jaar of tien... hooguit twintig.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha kijk, dan kondigt de oplossing zich misschien nu al aan. Ik heb de exacte chronologie niet paraat, maar de op YT beschikbare beeldkwaliteit is in de periode dat die site bestaat met sprongen vooruit gegaan... op slechts vijftien jaar tijd. Wie weet hoe de zaken er zelfs al in 2025 voor zullen staan. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...