Ga naar inhoud

Dokter Beeldbuis | Weten wat je gezien hebt? Check het hier!


Aanbevolen berichten

Tijd om een portie te gaan TV-puzzelen! _O_

 

Gejat van Gerard Ekdoms 'Dokter Pop'? Oh, absoluut. Maar toch, zomaar een ideetje dat in mij opkwam en wat misschien een idee is om verder uit te werken. Misschien ook niet, dan verdwijnt ie vanzelf wel weer naar de bodem van de topiclijsten, maar hee, waarom ook niet.

 

Heb jij, als kind, tiener, twintiger, pasgeleden of jaren terug iets op tv gezien en je vraagt je nog altijd af wat dat geweest kan zijn? Vraag het aan 'Dokter Beeldbuis'! Hij en zijn team zitten dag en nacht (dit kan variëren) voor u klaar met een duidelijke diagnosestelling. ...En hij is dol op puzzelen, dus dat ook.

 

Wat handige richtlijnen:

  • Dokter Beeldbuis' specialiteit ligt bij Nederlandse TV, als het even kan comedy, amusement en muziek. Dramaseries zijn altijd wat tricky.
  • Dokter Beeldbuis zal zoveel mogelijk proberen een beeldfragment voor je op te snorren ter referentie. Mocht hij dat niet vinden, kan hij (mits je wat geduld hebt) een fragment voor je klaarzetten.
  • Wil je een goede diagnose? Wees dan zo duidelijk mogelijk in je verzoek! Al lijkt het detail nog zo klein, dokter Beeldbuis kan er zomaar net die ene link mee leggen tussen jouw vraag en de serie, programma of soms zelfs film die je zoekt.
  • Mocht je niet zeker weten of Dokter Beeldbuis je kan helpen: vraag het dan! Hier op Retroforum zijn genoeg kenners die je vast wel kunnen helpen, als dokter Beeldbuis zelf er niet uitkomt.
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik neem je allereerst mee naar 2017, naar een topic uit het Spelshow-forum. Stiekem de allereerste (en tot op heden nog steeds onopgeloste) TV-puzzel.

 

Op 13-8-2017 om 18:31, Max1996 zei:

Ik kan me nog vaag een leuke spelshow van tussen 2000 en 2010 herinneren. Echter is het enige dat ik kan herinneren dat zinnen maken van 24 of 25 (ik weet niet meer wat precies) letters een onderdeel er van was. Weet iemand toevallig iets meer over deze show?

 

In het topic komt naar voren dat

  • het absoluut een Nederlandse spelshow was
  • het volgens Max1996 in 2017 al zeker 10 jaar geleden dat hij het gezien had. Later gaf hij de schatting 'tussen 2002 en 2008'.
  • het een spelshow voor de jeugd betrof
  • het spelletje bij één opdracht de tekst 'Van een mug een olifant maken' bevatte.
  • voor de kandidaten die aan de beurt waren, alle letters in zo'n gezegde te zien waren, maar dan door elkaar.
  • hoewel Max1996 er niet 100% zeker van is, Bert van Leeuwen de mogelijke presentator van het spelletje was. Dit zou het een EO-spelprogramma maken.
  • er sprake was van een witte/lichtgekleurde rechthoek of vierkant of iets dergelijks, waarop de letters verschenen (Dit zou toch weer naar Thats The Question wijzen, maar die spelshow was het volgens Max1996 absoluut niet)
  • de rechthoek in kwestie rechtop in het midden van het scherm stond, en bevatte de letters die een zin of iets dergelijks zou vormen.

Spelletjes die genoemd waren en het destijds niet waren:

  • That's The Question (Bert van Leeuwen, EO)
  • 10 Voor Taal (Robert Long, VARA; Tineke Verburg en Mark Uytterhoeven, TROS/BRTN; Marcel Vanthilt en Anita Witzier; KRO/BRTN)
  • LETRZ (?, RTL 4)
  • Kans van je Leven (Ron Brandsteder, RTL 4)
  • De Notenclub (NL-editie: Nance, TROS)
  • Rad van Fortuin (Hans van der Togt, RTL 4; André Hazes Jr, SBS 6)
  • Lucky Letters (Victor Reinier, RTL 4; Pim Veth, SBS 6)
  • Get The Picture (Judith de Bruijn, Paula Udonek, Lucille Werner, AVRO/KRO/NCRV)
  • Topscore (Ted de Braak, NCRV)

Mijn eerste ingeving: eigenlijk schreeuwt álles 'That's The Question', de spelshow die Bert van Leeuwen in de jaren 2003-2012 voor de EO presenteerde. Toch is er hierin ook meteen iets wat me tegenstaat: dat spelletje was niet voor de jeugd!

 

We gaan dus even een tandje verder graven en quoten even de laatste post uit het topic in kwestie, van @djkoelkast, die met een foto van 'Ik Weet Het Beter' op de proppen kwam.

 

 

Er is weinig te vinden online, maar genoeg om je te kunnen melden dat 'Ik Weet het Beter' het niet is. Deze quiz (uitgezonden in de 90's, dus ook nog eens buiten de tijdsspanne van Max vallend) ging meer over uitdagingen van kennisvragen dan wat over uitdrukkingen.

 

Het verder graven brengt me, voor nu tot slot, bij het EO-spelletje 'Bodycheck'. Deze quiz werd uitgezonden in de periode 2000-2002, heeft een groot rechthoek in beeld, Bert van Leeuwen presenteert, en een team bestaande uit ouder en kind-team zitten tegenover elkaar. Bewegende beelden moet je me voor nu nog even schuldig blijven, maar hier alvast wat meer achtergrondinformatie, inclusief wat kleine stills op de inmiddels verouderde Beeld & Geluid-wikisite.

 

Wie helpt ons verder, en wie heeft er mogelijk zelf een ander klusje voor Dokter Beeldbuis?

 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaaf uitzoekwerk :D

Ik had vroeger iets, maar dat heb ik inmiddels gevonden. Misschien is het voor de beeldvorming leuk dat ik wel neerzet wat ik me herinnerde.

 

Het was Nederlands: Een meisje kreeg een soort walkman waarmee ze gedachten van anderen kon afluisteren.

Eerst lijkt dit in haar voordeel te werken, maar uiteindelijk blijkt dat het vreselijk tegen haar werkt en ze gooit de walkman in de gracht.

 

Ik denk dat jij hem sowieso wel weet ;) Ik dus inmiddels ook, paar jaar geleden per toeval achtergekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Gaaf uitzoekwerk :D

Ik had vroeger iets, maar dat heb ik inmiddels gevonden. Misschien is het voor de beeldvorming leuk dat ik wel neerzet wat ik me herinnerde.

 

Het was Nederlands: Een meisje kreeg een soort walkman waarmee ze gedachten van anderen kon afluisteren.

Eerst lijkt dit in haar voordeel te werken, maar uiteindelijk blijkt dat het vreselijk tegen haar werkt en ze gooit de walkman in de gracht.

 

Ik denk dat jij hem sowieso wel weet ;) Ik dus inmiddels ook, paar jaar geleden per toeval achtergekomen.

Dat was een aflevering van het programma "Mijn idee". Het eindigt ermee dat de tieners (na dat ding weggegooid te hebben) een toets moeten maken, en dat iemand zegt: "Konden we nou maar gedachten lezen!"

 

Dit heb ik blijkbaar meer dan 25 jaar onthouden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Dat was een aflevering van het programma "Mijn idee". Het eindigt ermee dat de tieners (na dat ding weggegooid te hebben) een toets moeten maken, en dat iemand zegt: "Konden we nou maar gedachten lezen!"

 

Dit heb ik blijkbaar meer dan 25 jaar onthouden.

Haha ja dat was hem inderdaad. Ik kreeg een jaar of wat geleden de hele serie in handen, ben nietsvermoedend gaan kijken en daar was 'ie!

Overigens is er nog wel iets leuks: op de aftiteling staat dat Tony Eyk de muziek heeft gedaan, maar de titeltune is van heel iemand anders.

Binnenkort starten we een nieuwe serie op Youtube die heet De Platenkast, waarin we (Retroforum) dit soort geheimen allemaal prijs gaan geven. Muziek waarvan je dacht dat het speciaal gemaakt was, maar gewoon in de platenkast van Retroforum staat. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe heetten eigenlijk die twee komische series... die ergens tussen 1986 en 1990 uitgezonden zijn...

 

1. een over een orkest - herinner me alleen specifiek de aflevering dat de dirigent iemand moest beschermen tegen een moordaanslag en uiteindelijk een giftig pijltje op z'n stok vangt.

 

2. over een docent, die in de intro altijd zoveel problemen heeft om op school te komen dat hij neervalt op het schoolplein, waar een kleuter een krijtomtrek van hem maakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tof topic, en goeie starter! Ik was deze vraag van Max1996 ook nog niet vergeten en het antwoord was dus nooit gevonden. Ik heb deze case o.a. specifiek onthouden omdat Sam uit het niets een gooi deed naar de oplossing, terwijl hij helemaal niet meer zo actief was / is hier (vermoedelijk gezien zijn interesse / aanwezigheid in en bij spelshows) ;).

 

Er gaan nu wel meerdere vragen door elkaar lopen... O-)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2-4-2020 om 17:06, Spiny Norman zei:

Dat was een aflevering van het programma "Mijn idee". Het eindigt ermee dat de tieners (na dat ding weggegooid te hebben) een toets moeten maken, en dat iemand zegt: "Konden we nou maar gedachten lezen!"

 

Dit heb ik blijkbaar meer dan 25 jaar onthouden.

Ja, De Gedachtenlezer! :D  _O_

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, Spiny Norman zei:

Hoe heetten eigenlijk die twee komische series... die ergens tussen 1986 en 1990 uitgezonden zijn...

 

1. een over een orkest - herinner me alleen specifiek de aflevering dat de dirigent iemand moest beschermen tegen een moordaanslag en uiteindelijk een giftig pijltje op z'n stok vangt.

 

2. over een docent, die in de intro altijd zoveel problemen heeft om op school te komen dat hij neervalt op het schoolplein, waar een kleuter een krijtomtrek van hem maakt.

Leuke vraagjes! Voor beide series heb ik de vraag: gaat het hier om Nederlandse producties? Weet je nog op welke zenders je dit destijds gezien hebt?

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uren geleden, MarsM zei:

Er gaan nu wel meerdere vragen door elkaar lopen... O-)

Maar dat is juist goed, dat houdt ons scherp! :)

 

Comedy's van de publieke omroep... Een VARA-, NCRV-, Veronica-, TROS- of KRO-comedy dus. Vooral die tweede doet me wel ergens aan denken, maar ik kan het nog niet helemaal thuisbrengen... 😕

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
gepost (aangepast)

Dit topic 'verdwijnt dus weer naar de bodem van de topiclijsten' he... jammer!

 

Ik heb wel een aanvullende vraag, wat wellicht de terughoudendheid verklaart: Betreft Dr. Beeldbuis nu alleen ' "vergeten" tv-shows/ programma's definiëren', of ook (beelden van) tv-geschiedenis waar mogelijk in het algemeen publiekelijk delen (lastig I know, ivm rechten-gedoe ;)). Er zijn namelijk fragmentjes van tv-shows die ik me best exact herinner maar leuk vind om nog eens terug te zien... en die nergens meer te zien zijn. ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, MarsM zei:

Dit topic 'verdwijnt dus weer naar de bodem van de topiclijsten' he... jammer!

 

Ik heb wel een aanvullende vraag, wat wellicht de terughoudendheid verklaart: Betreft Dr. Beeldbuis nu alleen ' "vergeten" tv-shows/ programma's definiëren', of ook (beelden van) tv-geschiedenis waar mogelijk in het algemeen publiekelijk delen (lastig I know, ivm rechten-gedoe ;)). Er zijn namelijk fragmentjes van tv-shows die ik me best exact herinner maar leuk vind om nog eens terug te zien... en die nergens meer te zien zijn. ;)

Gewoon proberen :P

Er zijn andere kanalen dan youtube ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
On 4/2/2020 at 12:48 AM, samba-boy said:

Ik neem je allereerst mee naar 2017, naar een topic uit het Spelshow-forum. Stiekem de allereerste (en tot op heden nog steeds onopgeloste) TV-puzzel.

 

 

In het topic komt naar voren dat

  • het absoluut een Nederlandse spelshow was
  • het volgens Max1996 in 2017 al zeker 10 jaar geleden dat hij het gezien had. Later gaf hij de schatting 'tussen 2002 en 2008'.
  • het een spelshow voor de jeugd betrof
  • het spelletje bij één opdracht de tekst 'Van een mug een olifant maken' bevatte.
  • voor de kandidaten die aan de beurt waren, alle letters in zo'n gezegde te zien waren, maar dan door elkaar.
  • hoewel Max1996 er niet 100% zeker van is, Bert van Leeuwen de mogelijke presentator van het spelletje was. Dit zou het een EO-spelprogramma maken.
  • er sprake was van een witte/lichtgekleurde rechthoek of vierkant of iets dergelijks, waarop de letters verschenen (Dit zou toch weer naar Thats The Question wijzen, maar die spelshow was het volgens Max1996 absoluut niet)
  • de rechthoek in kwestie rechtop in het midden van het scherm stond, en bevatte de letters die een zin of iets dergelijks zou vormen.

Spelletjes die genoemd waren en het destijds niet waren:

  • That's The Question (Bert van Leeuwen, EO)
  • 10 Voor Taal (Robert Long, VARA; Tineke Verburg en Mark Uytterhoeven, TROS/BRTN; Marcel Vanthilt en Anita Witzier; KRO/BRTN)
  • LETRZ (?, RTL 4)
  • Kans van je Leven (Ron Brandsteder, RTL 4)
  • De Notenclub (NL-editie: Nance, TROS)
  • Rad van Fortuin (Hans van der Togt, RTL 4; André Hazes Jr, SBS 6)
  • Lucky Letters (Victor Reinier, RTL 4; Pim Veth, SBS 6)
  • Get The Picture (Judith de Bruijn, Paula Udonek, Lucille Werner, AVRO/KRO/NCRV)
  • Topscore (Ted de Braak, NCRV)

Mijn eerste ingeving: eigenlijk schreeuwt álles 'That's The Question', de spelshow die Bert van Leeuwen in de jaren 2003-2012 voor de EO presenteerde. Toch is er hierin ook meteen iets wat me tegenstaat: dat spelletje was niet voor de jeugd!

 

We gaan dus even een tandje verder graven en quoten even de laatste post uit het topic in kwestie, van @djkoelkast, die met een foto van 'Ik Weet Het Beter' op de proppen kwam.

 

 

Er is weinig te vinden online, maar genoeg om je te kunnen melden dat 'Ik Weet het Beter' het niet is. Deze quiz (uitgezonden in de 90's, dus ook nog eens buiten de tijdsspanne van Max vallend) ging meer over uitdagingen van kennisvragen dan wat over uitdrukkingen.

 

Het verder graven brengt me, voor nu tot slot, bij het EO-spelletje 'Bodycheck'. Deze quiz werd uitgezonden in de periode 2000-2002, heeft een groot rechthoek in beeld, Bert van Leeuwen presenteert, en een team bestaande uit ouder en kind-team zitten tegenover elkaar. Bewegende beelden moet je me voor nu nog even schuldig blijven, maar hier alvast wat meer achtergrondinformatie, inclusief wat kleine stills op de inmiddels verouderde Beeld & Geluid-wikisite.

 

Wie helpt ons verder, en wie heeft er mogelijk zelf een ander klusje voor Dokter Beeldbuis?

 

Dat is een tijdje geleden...

Het helpt niet echt, maar ik wil wel een beetje uitleg geven over waarom ik zekerheid kon geven met wat het niet was:

That's The Question, 10 Voor Taal, Lucky Letters en Get the Picture heb ik zoveel meer gezien op TV dat ik het wel herken bij naam, in tegenstelling tot de programma in kwestie.

LETRZ, Kans van je Leven, De Notenclub, Rad van Fortuin en Topscore komen niet overeen qua wat ik me kan herinneren van kleuren en studio-uiterlijk die ik toen zag. Dat tweede is ook waarom het niet Bodycheck kan zijn.

aangepast door Max1996
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een beetje simpel, maar volgens mij zag de studio van boven er als zoiets uit? Ik weet niet helemaal zeker of het ging on enkele deelnemers of om paren aan weerszijden van de studio.

Spelshow-Boven.png

aangepast door Max1996
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog wel 2 nieuwe opgaven:

 

1: Volgens mij is het Marcel Vanthilt die zingt "mail mij op www punt turner punt be", speelt het met zijn gitaar. Ben niet 100% zeker dat hij het was. Ik denk uitgezonden op één.

 

2: "U gaat door voor de koelkast", je hoort het vaak, maar ik heb het nog nooit echt gehoord. Vind een quiz waar dit echt gezegd is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 22-5-2020 om 13:13, djkoelkast zei:

Ik heb nog wel 2 nieuwe opgaven:

 

2: "U gaat door voor de koelkast", je hoort het vaak, maar ik heb het nog nooit echt gehoord. Vind een quiz waar dit echt gezegd is.

Hmmm... Fred Oster in zijn AVRO "Wie kent"-Kwis, of was het Berend Boudewijn in zijn BB kwis (door hem steevast aangekondigd als 'die kwis met die naam')? In ieder geval werd er vooral in de 70s vaak op zo'n manier prijzen weggegeven. Beginnen met een kleine prijs, en dan kon de kandidaat die inwisselen en gokken voor een grotere prijs. Maar inderdaad, een echt, woordelijk voorbeeld van deze bekende 'tv-trope' ben ik nog niet tegengekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als er iemand t.z.t. nog een brainwave heeft over mijn eerdere vragen, dan ben ik nog steeds wel mild nieuwsgierig.

 

Maar alvast een andere vraag: rond welke tijd had "Ook dat nog" een aflevering waarin de suggestie belachelijk werd gemaakt, dat je je eigen huisdier kon cremeren op de barbecue?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 23-5-2020 om 22:20, Spiny Norman zei:

Maar alvast een andere vraag: rond welke tijd had "Ook dat nog" een aflevering waarin de suggestie belachelijk werd gemaakt, dat je je eigen huisdier kon cremeren op de barbecue?

Deze is pittig, van 1989 tot 2004 werd Ook Dat Nog uitgezonden en eigenlijk kon dit in elke aflevering wel terugkomen. :') ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Van de week had ik weer eens een deuntje, nee, een muziekje in mijn hoofd, waarvan ik wel de naam wist

Aurora. Maar toen ik dat in de zoekmachine intikte, kwam het deuntje wat ik bedoelde niet tevoorchijn, wel

Aurora, een singersongdinges en Aurora van Frozen.  Er ontbrak iets, maar wat? Mijn zoon vond het

antwoord, het was synthesizer muziek. Ha, NOVA - Aurora. Toen had k het gevonden.

 

Waaruit blijkt dat je zoveel mogelijk informatie moet geven opdat men kan helpen zoeken naar... Alleen dat

kan ik dit keer niet.

 

Wat ik zoek is een filmpje uitgezonden door de VPRO waarin mensen een berg of een enorme trap beklimmen

begeleid door de Bolero van Ravel. Waarschijnlijk stelde het iets uit de DDR voor, een man klimt naar boven

en ontmoet steeds belangrijke mensen uit deze DDR hierarchie. Boven gekomen is de Bolero afgelopen en

vindt men een skelet op de top.

 

Nog eens een keer gezocht, nu met de trap aanwijzing, toen las ik een oproepje in een muziekforum:

 

i saw stairway to lenin on the arts channel on cable. The video is quite long. It shows people going up a stirs

and ends at the top with a bust of lenin. Ravel's "Bolero" plays in the background.

 

Gezocht naar Stairway to Lenin en daar verscheen hij!

 

https://www.youtube.com/watch?v=g1Vc2ZfVhf0

 

Het was zeer beklemmend dit nog eens te zien.

 

Sorry voor de heer Dokter Beeldbuis, ik had hem graag aan het werk gezet, ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Hallo, vroeger durfde ik nauwelijks te kijken naar de serie met de lichtcirkels die ineens verschenen. Ik kan mij er weinig van herinneren, behalve dat ik heel bang was.

Probeer erachter te komen wat de titel was, maar ben 't kwijt. Iemand die het weet? Moet jaren 70 geweest zijn.

 

Bedankt alvast,

Sasja

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, Sasja zei:

Hallo, vroeger durfde ik nauwelijks te kijken naar de serie met de lichtcirkels die ineens verschenen. Ik kan mij er weinig van herinneren, behalve dat ik heel bang was.

Probeer erachter te komen wat de titel was, maar ben 't kwijt. Iemand die het weet? Moet jaren 70 geweest zijn.

 

Bedankt alvast,

Sasja

 

Ik heb je vraag even verplaatst naar dit topic. Wellicht kan @samba-boy je helpen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lokale productie of aankoop? Voor jeugd of volwassenen? Op deze manier kan het natuurlijk heel veel zijn, pakweg een willekeurige Doctor Who (om eens iets te noemen).

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7/27/2020 at 10:39 PM, Sasja said:

Hallo, vroeger durfde ik nauwelijks te kijken naar de serie met de lichtcirkels die ineens verschenen. Ik kan mij er weinig van herinneren, behalve dat ik heel bang was.

Probeer erachter te komen wat de titel was, maar ben 't kwijt. Iemand die het weet? Moet jaren 70 geweest zijn.

 

Bedankt alvast,

Sasja

Ik denk dat je Children of the Stones bedoelt; een Britse serie uit 1976/1977

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Children_of_the_Stones

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, dat was leuk. Als het dat mocht zijn dan geef ik even mee dat volgens mensen die beide hebben de eerste DVD-release (Second Sight; 2002 volgens Amazon) een wat betere beeldkwaliteit heeft dan het schijfje dat Network een jaar of tien later heeft uitgebracht. Ik heb enkel die tweede en kan dus niet vergelijken, maar er zijn met de Network in ieder geval geen majeure problemen... hooguit een gevalletje goed en beter, als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
On 7/31/2020 at 3:21 PM, samba-boy said:

Ik denk dat het aan @Sasja is om dat te beantwoorden ;)

Dat was altijd al zo, dat hoef je niet speciaal te vermelden.

Ik denk simpelweg dat het bovenste zoekresultaat in google wel het meest bekende is, maar dat er nog veel meer mogelijkheden moeten zijn, die we zouden kunnen noemen. Plotseling verschijnende lichtcirkels, dat geeft mij eerder een SF-, dan een Stonehenge-gevoel, en ik heb de serie vrij recent gekeken.

Überhaupt hangt het er vanaf of Sasja terugkomt om het ons te vertellen.

 

Sowieso hebben we weinig reden om zelfgenoegzaam te zijn. Mijn eigen twee vragen zijn ook nog niet eens beantwoord, dus we zijn met z'n allen niet zo heel succesvol helaas.

 

Over stenen gesproken: de film/serie? waarbij een soort mystieke mentor een jongen en een meisje een hete steen laat vasthouden - om de wereld te redden of zoiets. Het meisje heeft een band met de steen maar de jongen heeft er moeite mee en laat hem vallen, maar raapt hem weer op nadat de mentor wanhopend is weggegaan. Engelstalig.

Enig idee?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik hoop dat deze vraag hier goed zit, z niet, laat het me weten.

 

Ik heb op VHS een programma gevonden, waar ik geen enkele goede info over kan vinden op internet.

 

Het programma heet: "kunst omdat het moet", en het is een aflevering met clips van Queen.

 

Hopelijk weet iemand meer over de achtergrond van het programma zelf.

 

Zoals ik al zei: als ik hier verkeerd zit, zeg het gewoon.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Brammeke said:

Ik hoop dat deze vraag hier goed zit, z niet, laat het me weten.

 

Ik heb op VHS een programma gevonden, waar ik geen enkele goede info over kan vinden op internet.

 

Het programma heet: "kunst omdat het moet", en het is een aflevering met clips van Queen.

 

Hopelijk weet iemand meer over de achtergrond van het programma zelf.

 

Zoals ik al zei: als ik hier verkeerd zit, zeg het gewoon.

Volgens mij was het hier omgekeerd de bedoeling: dat je de naam níet weet of géén kopie hebt.

 

Niet dat het uitmaakt. Maar dit kan je zelf ook oppakken, zie bijvoorbeeld de volgende link: https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?query="kunst+omdat+het+moet"+queen&page=1&sortfield=date&coll=ddd

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is dus voor alle duidelijkheid de uitzending van 29.4.2000, als ik me niet vergis een docu gevolgd door een collectie muziekclips.

KOHM zelf heeft ruwweg gelopen tussen '95 en 2004. Er werden voornamelijk aangekochte docu's uitgezonden, vaak wat oudere titels die op dat ogenblik niet meer zo vaak elders te zien waren dus dat was ergens wel een prettige bijkomstigheid. Een enkele keer kwam er een eigen, nieuwe productie langs; de circa twee dozijn afleveringen bij B&G geven wellicht een goed overzicht van die categorie (o.a. programma's over Andréa Domburg, Cees Nooteboom en Cees Buddingh').

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 31-8-2020 om 19:23, Brammeke zei:

Ik hoop dat deze vraag hier goed zit, z niet, laat het me weten.

 

Ik heb op VHS een programma gevonden, waar ik geen enkele goede info over kan vinden op internet.

 

Het programma heet: "kunst omdat het moet", en het is een aflevering met clips van Queen.

 

Hopelijk weet iemand meer over de achtergrond van het programma zelf.

 

Zoals ik al zei: als ik hier verkeerd zit, zeg het gewoon.

Ik heb de info van Koen hieronder (waarvoor dank) nog niet ingezien, maar uit mijn hoofd was Kunst omdat het Moet een TROS-programma op de late avond. Waarom een kunstprogramma bij de TROS? Well, omdat het moest _O-

 

Zo te zien is de datum ook al opgespoord (again, dank Koen!) dus nu heb je een beetje meer informatie over het programma. Leuke vraag!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Programma is ook geschrapt toen eisen rond kunstprogramma's veranderen en voortaan voor de PO als geheel werd gemeten. 

Zelf ben ik op zoek naar een Nickelodeon-programma rond 2003 over een superheldin. Volgens mij rood-geel gekleurd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Cfox zei:

Programma is ook geschrapt toen eisen rond kunstprogramma's veranderen en voortaan voor de PO als geheel werd gemeten. 

Zelf ben ik op zoek naar een Nickelodeon-programma rond 2003 over een superheldin. Volgens mij rood-geel gekleurd.

My Life as a Teenage Robot? Of was het wellicht een real life-show?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

In een nostalgische bui moest ik opeens aan vader en zoon Grote Toet en Kleine Toet denken, een stripverhal wat ooit in de Donald Duck heeft gestaan. In het Nederlands kon ik daar niets over vinden, wel over Little Toot.

 

kleinetoet.jpg.9f3830fee4f13fed9e7143aa2a56fe97.jpg

 

Little Toot is een prentenboek voor kinderen uit 1939,geschreven en geïllustreerd door Hardie Gramatky . Het gaat over Little Toot, een kleine jonge sleepboot in de haven van New York die niet wil slepen. In plaats daarvan zou hij liever spelen, achten maken in de haven en dus hinderlijk zijn voor alle andere sleepboten. Maar als hij helemaal alleen op de open oceaan belandt terwijl er een storm op komst is, is het aan hem om een gestrande oceaanstomer te redden.

 

Het blijkt dat de KRO afleveringen van Kleine Toet heeft uitgezonden onder de naam Theodoor, de sleepboot.

 

https://www.youtube.com/watch?v=4_o2dLCVIL4

 

Kan Dokter Beeldbuis hier misschien meer over vertellen?

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat zou je nog meer willen weten? Zo te zien ben je zelf al ver gekomen. (Ik ben natuurlijk niet Dr. BB overigens.)

 

Meer informatie over de serie is hier te vinden natuurlijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Tugboat

 

Het is niet zeker, zo te zien, of die serie direct is afgeleid van het boek: https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Toot

 

Tja... je hebt Thomas de Trein en Budgie de Helikopter, waarom dan niet een sleepboot.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja hallo, Spiny Norman.... Nu maak je het helemaal verwarrend. Ik neem de KRO kwalijk dat ze de naam van Kleine Toet hebben veranderd in Theodoor en nu laat jij een wiki bijdrage zien over Theodore, the tugboat. Een soort kip/ei probleem. Wie was er eerst, Theodore of Kleine Toet?

 

Wat ik eigenlijk wilde weten: wanneer is deze serie uitgezonden en voor hoe lang?

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...