Ga naar inhoud

MS DOS Pc's bouwen op aanvraag


Aanbevolen berichten

Ik zat de denken, dat het in elkaar zetten en uitvogelen van oude computers leuker is dan er daarna iets mee te doen.

 

Ten misten, dat gevoel heb ik.

 

Ik heb zo gruwelijk veel onderdelen dat ik wel 30 computers van 8088 tot Pentium 1 tijdperk zou kunnen maken.

 

Dit lijkt mij leuk, zelfs. Maat het probleem... ik heb daar geen kasten voor.

 

 

Dus ik zat te denken om een gigalijst te maken van alle onderdelen. Vervolgens kan iemand een systeem samenstellen en die aanvragen.

 

Wat die persoon hoeft te leveren is de kast, en de verzendkosten te betalen.

 

 

Dan maak ik alles er in en bid dat het werkt. De meeste onderdelen zullen gratis zijn, als het gaan on iets bijzonders of erg gewild zal ik misschien een lichte prijs aangeven.

 

Dit zal ook helpen om mijn collectie uit te dunnen. Help me, help you.

 

Niels

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om mee langs te komen of op te sturen?

 

😀

 

Ik heb nu 1 386 PC, een desktop kast. Hellaas is die een beetje geel en dat vind ik niet mooi.

 

Als jij nog een nette desktop kast heb rond dat tijdperk kunnen we ruilen + onderdelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, T4600C zei:

Om mee langs te komen of op te sturen?

 

😀

 

Ik heb nu 1 386 PC, een desktop kast. Hellaas is die een beetje geel en dat vind ik niet mooi.

 

Als jij nog een nette desktop kast heb rond dat tijdperk kunnen we ruilen + onderdelen.

Oh kan allebei, ik heb nog wel een desktopkast die netjes is (alleen wat krassen bovenop maar daar kan een monitor op), zelfs met display!

En ik kan wel proberen jouw kast te retrobriten, dat 'ie weer wit wordt. Ik heb ook best veel onderdelen, maar ik mis ook een hoop. Zo heb ik 2 8086-moederborden maar de rest ontbreekt (IDE controller, videokaart) en een 286 waar ik geen geheugen voor heb.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Hmm, ik heb een aantal 8-bit ISA videokaarten, zowel MDA als CGA, EGA en VGA.

Ook nog 16-bit isa kaart die werkt op 8-bit bus, met zowel EGA als VGA poort.

En 8-bit kaarten die zowel een EGA als VGA poort hebben.

 

 

Het probleem is dat daar allemaal DIP switches op zitten, en het veelal moelijk is om de goede instellingen online te vinden.

 

Vaak alle standen proberen tot iets werkt.

 

 

8-bit controllers zijn bijna allemaal MFM, RLL, SCSI of ESDI. Deze schijven heb ik wel...

 

Het probleem is dat de controller zelf de BIOS moet hebben. Er zijn wel IDE kaarten met een eigen bios maar die heb ik volgens mij niet.... ze gaan er allemaal van uit dat ze in een 286 of hoger zitten en die hebben meestal IDE bios op het moederbord zitten.

 

 

Uitweg is een XT-IDE kaart want die heeft zijn eigen firmware die met alles moet werken zolang er geen conflicten zijn.

Daar heb ik er twee van, 1 al klaar en de andere moet ik nog solderen. 1 van deze mag je overnemen voor normale marktwaarde.

hardeschijven heb ik een muur vol van, alles van 20mb tot vele GBs.

 

 

Retrobriten is te proberen, maar afhankelijk van het plastic is het na +/- 5 jaar weer geel?

 

Ik heb veel 30pin memory setjes. Ook uit mijn hooft 2 ISA geheugen-uitbreidings kaarten.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik heb wel intresse in een VGA CRT, 800x of hoger.

 

 

Kom een dagje langs en dan kunnen we aan de slag.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb geen CRT's en XTIDE vind ik ook niet echt tof, het werkt (ook op Netwerkkaarten) maar is het toch net niet.

Een leuke XT bouwen zal ook wat meer voeten in de aarde hebben, dat snap ik hoor ;) Maar liefst zo authentiek mogelijk.

Geheugen wat ik voor mijn 286 nodig heb is 30 pins, maar dan met pinnetjes ipv in een simm-slot.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Dan zullen we moeten kijken of we een werkende combinatie met controller kaart en HDD kunnen vinden.

 

Dan zijn je opties MFM, RLL, ESDI or SCSI.

 

Ik heb wel IDE HDDs uit jaren 80, met stappenmotor.

 

 

SIPP memory kun je zelf maken, soldeer gewoon pinnetjes op 30-SIMM:

 

http://exxosnews.blogspot.com/2017/06/1mb-30-pin-sipp-modules.html

 

Dat formaat pinnetjes moet je ergens als stripjes kunnen kopen en dan gewoon stukjes afbreken van 30 pinnetjes.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Haha 'gewoon' pinnetjes er op solderen :P 

Lekker knutselen.

 

Moet met een Hetelucht-soldeerstation wel te doen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, T4600C zei:

Lekker knutselen.

 

Moet met een Hetelucht-soldeerstation wel te doen zijn.

Daar heb ik de skills niet voor ;) 

En wat voor hdd er in de XT moet komen maakt niet uit, ik heb daarvan gewoon heel weinig tot niets liggen.

 

Ik ga wel een leuke P233 MMX bouwen in een big tower, met 128mb geheugen en 2x Voodoo 2 in SLI (die kabel ga ik wèl zelf knutselen).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog wel 2-3 werkende MFM schijven maar ik weet niet of ik die wil verkopen. 

 

Deze zijn steeds moelijker te vinden en ik wil ze achterhouden voor als de hardeschijf in mijn IBM 5070 kapot gaat.

 

Het zijn eigenlijk het enige waar ik niet een grote collectie van heb. Als ik ze verkoop toch wel voor een goed bedrag...

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Sowieso is het gebruik van MFM hardeschijven niet toekomstbestendig.

 

Ik heb gesproken met een computer museum die wat van mijn Tulip onderdelen kwam ophalen, en ze zeiden dat MFM schijven regelmatig kapot gaan en ze dus naar een alternatief zoeken.

 

Toen vertelde ik ze over XT-IDE. Oude IDE schijven zijn gelukkig nog volop te vinden. Vooral handig als de computer geen mogelijkheid heeft om hDD types in te vullen of te veranderen. 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Deze is met controller. Altijd afwachten of de schijf werkt natuurlijk...

 

https://www.ebay.nl/itm/Tandon-BusinessCard21-MFM-Festplatte-Harddisk-inkl-Controller-20MB/383555780581?hash=item594db4bfe5:g:iEwAAOSwC4lexmxZ

 

Edit: Hard drive not recognized hmm... kan van alles zijn...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Zeker ik heb een aantal PCI S3 kaarten en andere merken.

 

Virge is trouwens ook een 3D accelerator maar viel in het niets door de 3Dfx kaarten natuurlijk.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, T4600C zei:

Zeker ik heb een aantal PCI S3 kaarten en meer.

 

Virge is trouwens ook een 3D accelerator maar viel in het niets door de 3Dfx kaarten natuurlijk.

Laat ik het zo zeggen: een PCI videokaart die past in het tijdsbeeld van een P233MMX en die ik kan gebruiken i.c.m. mijn 2x Voodoo2

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm ik heb nog 2 oude scsi HDDs die volgens mij werken en nog goed klinken ook.

 

Heb 2 16-bit adaptec controllers, weet niet of die werken op 8-bit bus.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, djkoelkast said:

Laat ik het zo zeggen: een PCI videokaart die past in het tijdsbeeld van een P233MMX en die ik kan gebruiken i.c.m. mijn 2x Voodoo2

🤣 Hmm ja daar heb ik genoeg keuzes in!

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, T4600C zei:

🤣 Hmm ja daar heb ik genoeg keuzes in!

Laat maar weten wat je kwijt wil (en wat je er voor wil hebben).

 

Ik ben ook bezig met een OS/2 Warp 3 pc. Dat wordt of een Pentium 75 of een Intel 486 DX4/100, maar ik heb wat haperende moederborden (batterijlekkageschade). Dat komt uiteindelijk wel goed hoor.
Daar gaat een mwave geluidskaart + modem in 1 in. Daarvoor zoek ik ook nog een videokaart, liefste een Vesa Local Bus (dan wordt het de 486).

En ook zoek ik nog wat ISA (mag Vesa zijn) IDE controllers, ik heb voldoende borden, te weinig controllers.

 

Ik wil die pc's gaan meenemen op de Retro Gamedag in Schagen (en hopelijk gaat die door in november, vooralsnog wel), weer eens wat anders tentoonstellen ;)

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik ben nu druk bezig met laatste paar weken school, als ik tijd heb zal ik eens een lijst maken met alle kaarten/onderdelen.

 

Controller kaarten heb ik een doos vol van... alle soorten.

 

Voordat ik iets verkoop kan ik het thuis testen, maar ik kan geen garantie geven dat het op elk moderbord werkt... dat weet je maar nooit.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden, T4600C zei:

Ik ben nu druk bezig met laatste paar weken school, als ik tijd heb zal ik eens een lijst maken met alle kaarten/onderdelen.

 

Controller kaarten heb ik een doos vol van... alle soorten.

 

Voordat ik iets verkoop kan ik het thuis testen, maar ik kan geen garantie geven dat het op elk moderbord werkt... dat weet je maar nooit.

Och, die controllers en videokaarten van die generatie gaan nauwelijks stuk, ik zeur nooit :P Alleen wil ik het wel om mee te nemen naar retrodagen, dus ik hoop dan niet op 'verzamelaarsprijzen', want dat heb ik er niet voor over.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, T4600C zei:

Je bedoeld de prijzen waarvan alleen de echte kenner het kan beoordelen naar waarde?

Ik bedoel van die marktplaatsprijzen, die betaal ik er niet voor, want het is voor mij ook maar een non-profithobby die ik met anderen deel.

Maar uiteraard hoeft het niet voor niets, maar gewoon schappelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
39 minutes ago, djkoelkast said:

Ik bedoel van die marktplaatsprijzen, die betaal ik er niet voor, want het is voor mij ook maar een non-profithobby die ik met anderen deel.

Maar uiteraard hoeft het niet voor niets, maar gewoon schappelijk.

Dat snap ik.

 

Jammer om te zien dat deze hobby op online veilingen erg duur is geworden.

 

Het starterbudget is veel hoger dan 10 of zelfs 5 jaar geleden.

 

 

Enige manier voor koopjes of gratis is iemand tegenkomen die dit soort computers nog op zolder heeft staan, of computers in bulk kopen.

 

Maar ja, dat is blijkbaar wat de meeste op ebay en marktplaats er voor over hebben... kwestie van vraag en aanbod hé. Het hangt ook erg af van wat je wil. In prencipe doet een merkloze kloon hetzelfde als een IBM, HP, Compaq of Gateway. Maar bekende merken zijn toch gewilder... die kasten zijn vaker wel mooier en ook beter ingericht.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien had ik m'n oude meuk wat langer moeten bewaren. Maar ja, dat geldt voor alles. Ik heb nog net enkele ISA- en PCI-kaartjes gehouden.

 

En die ene verloopstekker:

 

verloopstukjes.jpg

 

 

Maar bouwen voor andermans kast - dan krijg je wel weer compatibiliteitsproblemen met DIN or PS/2, AT of ATX-voeding, etcetera; of niet?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
3 minutes ago, djkoelkast said:

Ik ook.

 

Heb jij misschien een Matrox PCI videokaart ipv een S3 Virge? Schijnt dat die het meest gebruikt zijn i.c.m. Voodoo2.

Hmm, die heb ik wel met AGP bus, misschien ook met PCI.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 6/1/2020 at 1:22 PM, Spiny Norman said:

Misschien had ik m'n oude meuk wat langer moeten bewaren. Maar ja, dat geldt voor alles. Ik heb nog net enkele ISA- en PCI-kaartjes gehouden.

 

En die ene verloopstekker:

 

verloopstukjes.jpg

 

 

Maar bouwen voor andermans kast - dan krijg je wel weer compatibiliteitsproblemen met DIN or PS/2, AT of ATX-voeding, etcetera; of niet?

Je kan niet oneindig verloopstekkers met elkaar verbinden hé XD

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 hours ago, T4600C said:

Je kan niet oneindig verloopstekkers met elkaar verbinden hé XD

Jawel hoor, deze foto is niet gemanipuleerd! Van serieel/parallel via ps/2 naar USB, ik ga er even vanuit dat het gewoon werkt (niet getest).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
On 6/2/2020 at 9:09 PM, djkoelkast said:

Ik ook.

 

Heb jij misschien een Matrox PCI videokaart ipv een S3 Virge? Schijnt dat die het meest gebruikt zijn i.c.m. Voodoo2.

Heb even gekeken.... hier een aantal kaarten. Getest en posten met goed beeld.

 

Video:


8-bit ISA:

XEGA P82C434

Philips OEM Paradise Systems PEGA2A waarvan geheugen chipje kapot is (Raar beeld) , moeten ergens te vinden zijn, kwestie van vervangen?

D2A62L VEGA Video 7

Juko Ultimate EGA +


16-Bit ISA

Trident TVGA8900C

Trident TVGA 9000A

OAK Technologies OTI067


PCI

ATI Mach64

Diamond Multimedia Stealth 64 Video 2001 S3 Trio 64V+

Diamond Multimedia Stealth 64 2000 ARK ark2000pv

Diamond Multimedia Stealth 64 S3 Vision968 86C968-P

S3 Virge/GX Q5C4BB


AGP

ATI RAGE IIC

ATI RAGE 128 Ultra

Geforce 4 MX440SE 64-bit DDR S-Video + VGA out.

Diamond MultiMedia VIPER V550 SDR 16mb

 

 

Geluidskaarten niet getest...


16-BIT ISA:

Analog Devices AD1848KP SoundPort met IDE header.

2x Advance Logic ALS120

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...