Ga naar inhoud

Welke smart TV voor retro gaming?


Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik ben op zoek naar een smart tv (met ingebouwde wifi-ontvanger), die ook geschikt is om retro consoles op aan te sluiten vanaf de Atari 2600. Ik heb begrepen dat scart-kabels nauwelijks meer op smart tv's zitten, maar wellicht zijn ze er nog

 

Zijn hier mensen die hier verstand van hebben en mij een tip of aanbeveling kunnen geven?

 

Alvast bedankt! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een Atari 2600 heeft geen scart, alleen RF. Ik denk dat retrogaming en een Smart TV gewoon niet lekker samen gaan.

Als je consoles met RGB uitgang hebt zou je een OSSC kunnen overwegen. Werkt alleen met RGB en niet met composite of S-Video over scart.

En het moet je het geld wel waard zijn natuurlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hangt ook een beetje van je doel en voorkeur af. Qua inputlag met retroconsoles is een moderne tv al minder ideaal dan een ouderwetse crt. Ik heb wel goede verhalen gehoord over de Framemeister Mini als apparaat tussen je tv en console, maar die is volgens mij erg duur en lastig te krijgen. Zo'n apparaat upscalet mooi waardoor het grafisch best goed oogt, maar de inputlag wordt er vast niet beter op. 

 

Je kunt ook op Youtube kijken door te zoeken op 'Atari on modern tv', dan kom je best practices tegen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste zoek je voor een paar tientjes een AV-receiver van medio 2010. Toen kwamen de eerste modellen met 4K upscaling, veel HDMI poorten, en DTS MA en zo, terwijl ze ook nog een hele zwik klassieke videoingangen hebben, zoals composiet, RGB, VGA, S-video, component. Bijvoorbeeld Onkyo TX-NR709.

Heb je meteen je geluidsprobleem opgelost (een moderne TV klinkt voor geen meter).

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Inmiddels ontdekt dat je beter een Golden-Age TV's zoekt, die kosten bar weinig vandaag de dag. Nog eenvoudiger dan met een receiver.

Bijvoorbeeld een mooie Bravia uit 2010. Daar zit 4x HDMI, 2x RGB+S-video scart, 1x composiet, 1x VGA, 1x RF en 1x component op. Ik vind ook RF beelden bijzonder goed uit de verf komen. Ze doen native 50 en 60HZ, en met een beetje ruisonderdrukking is de antenne-input ook erg stabiel. 30-40€ afhankelijk van de maat.

Veel beter dan de beurs trekken voor hocus pocus met een Framemeister, MisterFPGA of andersoort dure onzin.

Enige nadeel aan een domme Bravia uit die tijd is dat het beeld wel eens beter kan zijn dan op je nieuwe 4K LCD TV. Dirty screen effect was er nog niet, overdadige verbeteralgoritmes waren er ook nog amper, en met CCFL backlight heb je erg mooie kleurweergave.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 28-5-2023 om 08:46, blanka zei:

Veel beter dan de beurs trekken voor hocus pocus met een Framemeister, MisterFPGA of andersoort dure onzin.

 

Ik heb het idee dat je niet helemaal weet wat een MiSTer FPGA doet, want dat heeft niets met beeld te maken verder. Hoort ook niet in dit rijtje thuis, want het is een console op zichzelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker wel. Een belangrijk deel van die FPGA hardware "emulatoren" is dat het videodeel upscaling naar HDMI doet, en dat ze juist worden aangeschaft omdat de oude consoles vaak slecht op nieuwe schermen werken. Met zo'n tussenfase-TV is dat onnodig naar mijn idee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan moet je je echt beter verdiepen in de MiSTer.

Ooit had je de MiniMig, een FPGA-based Amiga. Toen kwam er de MiST, een FPGA-based Atari ST.

Daaruit ontstond de MiSTer, een FPGA-based multiconsole en dan nog gebaseerd op een bestaand bord. Het heeft weinig tot niets te maken met HDMI upscaling.

 

Bedoel je niet de Framemeister? Dat is wel een console upscaler. Het als de OSSC, Retrotink, Medusa en ongetwijfeld nog anderen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
On 5/29/2023 at 9:18 PM, djkoelkast said:

Dan moet je je echt beter verdiepen in de MiSTer.

 

https://mister-devel.github.io/MkDocs_MiSTer/advanced/crt/

Hier zie je dat de Mister een digitale framebuffer heeft, die of naar VGA of naar HDMI wordt uitgevoerd. Daar zit dus zeker upscaling in, een TV gaat 320x240 HDMI input niet tof vinden. Zelfs VGA trekt zo'n lage resolutie niet, dus ook naar minimaal een lijnverdubbelaar/deinterlacer.

Daarom, een rond 2010 Plasma.... Geef het een kans. Met een RGB SCART console, zoals de PC Engine, is het beeld fenomenaal, de kleuren, contrast en helderheid van een QD OLED, en gewoon 2 a 3 scart RGB/S-video inputs en nog 2 stuks composiet en analoge antenne! En die krengen kosten misschien 3 tientjes. Kun je net een slechte Ali-upscaler voor kopen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan, ondanks hoe er in dit topic over gesproken wordt, de RetroTINK 5X-PRO echt van harte aanbevelen. Hij schoont het beeld niet alleen op, maar bevat zeer goede scanline filters. Normaal ben ik absoluut geen fan van die filters, zelfs niet de meest geavanceerde in Retroarch. Of ze verzieken de kleuren, of ze maken het scherm onnodig donkerder. Maar het PVM-600 filter op die RetroTINK, dat zoals de naam al aangeeft een PVM nabootst met 600 lines, is echt fantastisch. Voor oude consoles op moderne televisies is dit de enige manier voor mij. Een andere handige functie is "pre-scaling". Zo kan je de resolutie verlagen voordat het filter zijn werk gaat doen. Handig om scanlines te krijgen op consoles uit de PS2 generatie. Én, omdat hij zelfs tot 1/3 kan pre-scalen, kan hij zelfs correcte scanlines weergeven op een van origine 720p signaal. Zo kan je bijvoorbeeld de retro games op Switch Online heel authentiek weergeven. Dan moet je er wel een HDMI naar component adapter tussengooien, want HDMI in heeft de RetroTINK niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...