Ga naar inhoud

35mm-film: Prinses Beatrix in Suriname (1966)


Aanbevolen berichten

Vandaag werd ons in het filmhuis een film aangeboden op 35mm. 

Bij een korte inspectie bleek het te gaan om een kleurennegatief waarop Prinses Beatrix te zien was. Bij een nadere inspectie bleek het te gaan om de ruwe opnames van deze film:

 

 

 

Maar dan dus in kleur. Het zijn negatieven, dus er is geen geluid.

Even wat snel geschoten plaatjes met de mobiele telefoon, binnenkort ga ik terug en ga ik een telecine maken van de film in 4K

 

Wordt vervolgd! Als er meer info over bekend is hoor ik het graag.

MOV_5165.00_00_00_02.Still001.jpg

MOV_5165.00_00_04_19.Still002.jpg

MOV_5165.00_00_10_28.Still003.jpg

MOV_5165.00_00_16_04.Still005.jpg

MOV_5165.00_00_16_26.Still004.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
38 minuten geleden, T4600C zei:

Dat is best bijzonder!

 

Heb je zelf een apparaat om 35mm film te scannen of ga je het laten doen?

Ik ga het niet scannen maar via telecine digitaliseren, om eerst eens te zien wat het echt is (en zonder dat het wat kost).

Dus: projecteren op een 35mm-projector, filmen op 24fps op een 4K-camera met de juiste shutterinstellingen en die beelden omzetten naar positief.

Dan hebben we in elk geval een wat beter beeld, dan kunnen we zien of het iets is van historische waarde, of dat dit "een van de vele" exemplaren is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag me af of deze beelden gerelateerd zouden kunnen zijn aan 'Bezoek H.K.H. prinses Beatrix aan Suriname', bij B&G (fictief) gedateerd op 1.3.65. Maar als je ruwe opnames hebt dan zit daar natuurlijk meer in dan in het afgewerkte product.

Quote

Length

0:18:40

 

Summary

Verslag van het werkbezoek van kroonprinses Beatrix aan Suriname (1-9 maart 1965).

 

Long Summary

SHOTS:

- aankomst Beatrix op vliegveld Zanderij; ontvangst en begroeting door gouverneur De Vries en premier Pengel van Suriname; voorstellen aan leden van de Commissie van Ontvangst; inspectie erewacht korps Gewapende Politie;

- spandoek 'Welkom Oranje telg'; Beatrix krijgt kransen omgangen door o.a. een pandit bij plantage de Nieuwenhout; bevolking in klederdracht; ovatie door met vlaggetjes zwaaiende schoolkinderen;

- Beatrix in het Gouvernementshuis; wapperende standaard van Beatrix; zwaaiende Beatrix op bordes, pan van juichende menigte;

- kranslegging bij het Monument van de Gevallenen; toespraak door premier Pengel in de vergaderzaal van de Raad van Ministers;

- bezoek aan het Statengebouw; toespraak door Staten-voorzitter Lachmon; voorstellen van de leden van de Staatsraad; afscheid van de Commissie van Uitgeleide;

- rijtoer door Paramaribo;

- bezoek aan indiaanse dorp Paloemeu; jongetje zet de prinses een typisch indiaanse hoofdtooi op; rondgang door het indianendorp; bereiding van casavebrood; demonstratie van vlechten; Beatrix filmt zelf;

- botenwedstrijd op de Paloemeu-rivier; Beatrix fotografeert;

- boottocht per korjaal naar het binnenland; oerwoud; cascade; bezoek aan een dorp in het binnenland; zendingshospitaal;

- bezoek aan het dorp Asidonopo, waar de stam der Saramaccaners woont; ontvangt door Granman (Grootopperhoofd) Aboikoni; dans door bosnegers; traditionele dans ('s avonds); luid gejuich en gezang; lachende Beatrix;

- Brokopondo waterkrachtcentrale in aanbouw; dam en stuwmeer;

- (7 maart) bloemenhulde op het Oranjeplein door scholen, sportverenigingen en jeugdorganisaties; zwaaiende kinderen, jeugd en Beatrix;

- bezoek aan het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij; wandeling door diverse proeftuinen; cacaobonen; bezoek aan bananenplantage; Beatrix eet een banaan;

- spandoek 'Goede reis koninklijke hoogheid'; (9 maart) inspectie van de troepenmacht op vliegveld Zanderij; afscheid en vertrek van Beatrix; vliegtuig stijgt op.

 

https://zoeken.beeldengeluid.nl/program/urn:vme:default:program:2101608130113681431?ac=dgtl&q=beatrix

 

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
On 8/26/2020 at 1:31 PM, djkoelkast said:

Heb jij er een staan die ik gratis kan gebruiken dan? ;) 

 

Nee... Heb ook geen connecties die dat probleemloos zouden doen... (Hoewel ik er wel ooit een gezien heb bij een kringloper hier, raar maar waar, alleen die had echt onderhoud nodig.)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Spiny Norman zei:

Nee... Heb ook geen connecties die dat probleemloos zouden doen... (Hoewel ik er wel ooit een gezien heb bij een kringloper hier, raar maar waar, alleen die had echt onderhoud nodig.)

Daarom, ik kan hem wèl gratis afspelen in het filmhuis en dat filmen (telecine 24fps 4K), dus dat lijkt me dan de beste optie ;)

Ik film het dan in RAW en dan achteraf de kleuren doen. Dan hebben we in elk geval een beeld van wat er allemaal is en dan kan ik daarmee naar Eye om te vragen of het voor hun van historische waarde is

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...