Ga naar inhoud

Reparatie jaren 70 tv Philips 12B310 / 12L


Aanbevolen berichten

Ik heb een oude oranje Philips 12B310 / 12L tv uit de jaren 70. Helaas maakt de speaker een erg krakend geluid. Het geluid dat uit de luidspreker komt, lijkt niet meer op het geluid dat eruit zou moeten komen. Dus heb ik de tv op mijn versterker aangesloten, op deze manier wordt de audio naar andere luidsprekers gestuurd. Dit werkt ok. Het geluid is nog steeds niet perfect. Ik dacht dat het probleem zou zijn dat de luidspreker kapot was. Ik heb de speaker vervangen door een nieuwe met dezelfde Ohms en Watts. Maar de nieuwe luidspreker maakte hetzelfde krakende geluid. Ik ben geen expert als het om oude tv's of elektronica gaat. Maar ik zou het graag willen laten repareren.

Misschien is er op dit forum iemand die een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn van het krakende geluid in de luidspreker? Uiteraard is de tv behoorlijk stoffig van binnen, maar ik ben bang om hem schoon te maken vanwege het risico op eens shock.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen, of misschien iemand weet die mij zou kunnen helpen?

 

Groeten Nina

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/20/2020 at 9:15 AM, ninivh said:

Ik heb een oude oranje Philips 12B310 / 12L tv uit de jaren 70. Helaas maakt de speaker een erg krakend geluid. Het geluid dat uit de luidspreker komt, lijkt niet meer op het geluid dat eruit zou moeten komen. Dus heb ik de tv op mijn versterker aangesloten, op deze manier wordt de audio naar andere luidsprekers gestuurd. Dit werkt ok. Het geluid is nog steeds niet perfect. Ik dacht dat het probleem zou zijn dat de luidspreker kapot was. Ik heb de speaker vervangen door een nieuwe met dezelfde Ohms en Watts. Maar de nieuwe luidspreker maakte hetzelfde krakende geluid. Ik ben geen expert als het om oude tv's of elektronica gaat. Maar ik zou het graag willen laten repareren.

Misschien is er op dit forum iemand die een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn van het krakende geluid in de luidspreker? Uiteraard is de tv behoorlijk stoffig van binnen, maar ik ben bang om hem schoon te maken vanwege het risico op eens shock.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen, of misschien iemand weet die mij zou kunnen helpen?

 

Groeten Nina

Klinkt toch als schoonmaken eigenlijk?

Als ik vragen mag, als je dat niet goed durft, hoe heb je dan de speaker vervangen of het geluid aangesloten op een externe versterker?

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/21/2020 at 11:57 PM, Spiny Norman said:

Klinkt toch als schoonmaken eigenlijk?

Als ik vragen mag, als je dat niet goed durft, hoe heb je dan de speaker vervangen of het geluid aangesloten op een externe versterker?

Ik heb hem aangesloten op de versterker via de aux uitgang. De speaker zat op een redelijk makkelijk te bereikbare plaats. Maar ook dat vond ik doodeng.
 

image.png.0782c65a72d7ccf7e4909727fcc0592b.png

 

aangepast door ninivh
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, ik wist niet dat ze dat hadden, een "audio uit". Niet zo heel gebruikelijk bij de meeste toestellen.

 

Laat een paar weken staan van de stroom af, dan is de spanning wel verdwenen. Schoonmaken met perslucht of een kwastje of zoiets kan ook zonder aan te raken als je voorzichtig bent.

 

Ik ben overigens geen expert dus ik garandeer niks.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, Spiny Norman said:

Oh, ik wist niet dat ze dat hadden, een "audio uit". Niet zo heel gebruikelijk bij de meeste toestellen.

 

Laat een paar weken staan van de stroom af, dan is de spanning wel verdwenen. Schoonmaken met perslucht of een kwastje of zoiets kan ook zonder aan te raken als je voorzichtig bent.

 

Ik ben overigens geen expert dus ik garandeer niks.

Ja fantastisch toch? Het tv'tje is portable, heeft een aansluiting voor de kabel, een antenne, een 'audio uit' en kan zelfs op een 12V power supply!


Bedankt voor de tip!

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/23/2020 at 9:10 PM, Ross said:

9 van de 10 keer verdroogde condensatoren....

 

Bedankt voor de tip. Ik had hier nog nooit van gehoord. Denk je dat ik de condensatoren kan vervangen? Ik ga op onderzoek uit...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...