Ga naar inhoud

De Mol België (S09 - 2021) - Inhoudelijke reacties en discussie


Aanbevolen berichten

Dit topic is bedoeld om de afleveringen die we gezien hebben te bespreken en inhoudelijk te reageren en discussiëren. In een apart topic zodat de mensen die de afleveringen later kijken maar bijvoorbeeld wel het pooltopic in de gaten willen houden niet steeds over spoilers struikelen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond vooral de eerste opdracht leuk om te zien.

Vooral die teleurgestelde houdingen (je zag de gezichten niet) van de deelnemers die net niet geselecteerd waren, die waren komisch :).

 

En de twist op het eind, ik heb vorige week enkele video's bekeken van die molloten die een kanaaltje hebben op youtube en één van die kansloze gasten kwam ook al (voor de honderdduizendste keer) met die theorie aanzetten.

Het kon natuurlijk ook vrijwel niet anders

Spoiler

omdat je anders sowieso die Noah volledig uit zou kunnen sluiten als Mol (hoewel die kans überhaupt vrij klein is).

 

Er zijn bij mij wel wat kandidaten die ik in eerste instantie volledig uitsloot als Mol, maar waar ik nu toch weer vraagtekens bij plaats.

En andersom is dat ook zo, kandidaten die ik eerst capabel vond als Mol heb ik in de eerste aflevering ook anders zien handelen dan dat ik verwacht (dus ik ga voor aflevering 2 switchen van Mol :P).

 

Qua tweede en derde opdracht vond ik het vrij simpele opdrachten

Spoiler

(elkaar knuffelen en vragen stellen en vragen beantwoorden en namen zoeken zijn nou niet bepaald van het niveau België :P),

dus ik hoop dat dat in de komende afleveringen weer beter wordt.

 

Ik ben nu persoonlijk ook wel benieuwd wat ze nu gaan doen met de afvalmomenten. 

Spoiler

 

Feitelijk zijn er in aflevering 1 nu geen kandidaten afgevallen (ja Jens, maar die is eigenlijk vervangen), dus aflevering 1 eindigt nu met 10 kandidaten in plaats van 9.

Dus ergens zal er een moment moeten komen dat dat wordt ingehaald (2 tegelijk een rood scherm of iets dergelijks)...

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Wat vonden jullie van de eerste aflevering?

 

Wat een briljante twist helemaal aan het einde. Omdat denk ik toch veel mensen eerst in dit topic gaan kijken hou ik het nog even stil allemaal :P

 

Aangezien het een reactie- en discussietopic is; let op voor spoilers hieronder ;)

 

In het algemeen sowieso een verademing t.o.v. de NL Wie is de Mol (wat dit jaar denk ik wel echt een nieuw dieptepunt was, maar laten we dat dan maar gelijk vergeten).

 

Inhoudelijk moet ik eerlijk bekennen dat ik er nog een beetje in moet komen. De ‘twist’ op zichzelf lijkt vooral te zijn ingezet om Noah nu nog als potentiële Mol te kunnen duiden, maar het gevolg is wel dat je eigenlijk totaal niks kan met verdenkingen en observaties uit het gehele eerste spel. ‘De’ Mol kan namelijk enerzijds gaan voor €5000 uit de pot houden en saboteren (want wat boeit het hem als er een kandidaat niet mee mag), maar anderzijds kan hij ook juist zijn best hebben gedaan omdat er een minimale random 1/10 kans was om zelf te worden geëlimineerd door de reserve-Mol. Alles wat je dus ziet kan je vervolgens dus twee kanten op beredeneren en dat vind ik dan precies weer jammer.

 

Het vervolg van de aflevering met het knuffelen en namen zoeken in kamers om een executie te omzeilen vond ik eerlijk gezegd geen spellen van doordacht niveau (het had door team NL bedacht kunnen zijn, ik ben véél beter gewend).

 

Begrijp me dus goed, ik vond het verder wel leuk maar niet zo geniaal. ;)
 

Qua verdenkingen, als ik het ‘nu’ moest zeggen;

Hoofdverdachten: Lennert, Kevin

Middelmatig verdacht: Jasmien, Katrien, Philip

Niet de Mol: Annelotte, Dami, Noah, Samina, Sven

 

Zegt natuurlijk nog niet veel, maar dit is obv gedrag in het spel / typecasting. Jasmien vind ik (nog) niet specifiek verdacht maar houd ik nog even in het mogelijke groepje omdat zij het laatst hoorde dat ze tóch mee mocht aan het eind van spel 1. Misschien hebben ze 'de' Mol wel even laten zweten, ik zie het wel gebeuren ;)

 

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was weer leuk, maar ik had niet anders verwacht. Voor de tweede keer op rij een Europese bestemming, dat vind ik mooi want die heb ik liever dan niet-Europese... daar voel ik niet zo veel bij.

 

Wat de eerste afvaller betreft:

Spoiler

zullen we afspreken dat die nog een keertje opduikt? Is vrij gebruikelijk als mensen op een ongewone manier afvallen. Denk niet dat ze hem in België hebben achtergelaten.

 

Van de kandidaten vond ik Philip en Samina het meest innemend (en dat terwijl ik normaal gesproken niet zo voor zuiderse types ben). Ook deze keer weer een aantal kandidaten waar je geen al te bijzondere intellectuele prestaties van verwacht. Als die ver geraken in het spel zijn ze gelijk verdacht als mol... is toch al een paar keer voorgekomen dat mensen de finale halen waarvan je denkt: daar is hij/zij niet scherp genoeg voor... in ieder geval niet op eigen kracht. 🙂

 

Echt op zoek gaan naar de mol doe ik niet, daar ben ik te dom voor en/of ik wil er ook niet zo veel tijd in steken. Die programma's worden toch zo gemonteerd dat alles op twintig verschillende manieren te interpreteren valt, en ze kijken er wel voor uit om al te makkelijke hints te geven.

 

En ach, wat een geluk dat er ook nog Molreeksen gemaakt worden zonder dat vervelende 'wat zijn we toch slim en geheimzinnig, hahaha'-ondertoontje van bepaalde andere makers. 😛

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond het wel degelijk een hele fijne uitzending. Die knuffelopdracht helpt met de kandidaten te leren kennen, het zijn geen bekenden dus dat heb je wel nodig.
Ook geen expres door porto's in de war breng-opdrachten, dus wat mij betreft toch echt wel geniaal, die twist (noem me maar naïef) zag ik echt niet komen. En aan de reactie te zien de meeste kandidaten ook niet.

Ergens heb ik wel het idee dat die Noahmunt gevonden moést worden. En Pasmunten? Hmm...

En het oranje scherm dus ook nog niet gezien, kan de 1e afvaller nog terugkomen?

 

Ik denk dat ik er anders naar kijk dan jij @MarsM maar ik vond dit echt een briljante 1e aflevering en ik heb met volle spanning zitten kijken.

Locatie vind ik ook heel erg tof, echt zin om weer naar Duitsland te gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@djkoelkast Oh, met zoals je 'n nu uitlegt ben ik het ook wel eens hoor! Vond het zoals gezegd ook absoluut wel goed / leuk (de bijna 1,5u vloog weer voorbij). Wat ik alleen een beetje bedoel is dat je door de twist nu eigenlijk niks kan met spel 1 om al iets te ontdekken en het vervolg was wel goed om iedereen beter te leren kennen, maar vond het niet heel ingenieus ofzo (daar nog geen spellen met een dubbele bodem of iets wat met elkaar in verband stond, waar ze altijd wel echt goed in zijn in de Belgische editie). Gewoon een nette 8, geen 10 :P.

 

En ik vind je niet naïef in dezen hoor, ik zag die twist ook niet komen. Sterker nog, ik draai al jaren standaard m'n oogbollen in m'n oogkassen als er weer iemand begint over 2 Mollen :P. Ze hebben opzich wel elk jaar zoiets als een brief van de Mol, geen Mol en de doos van Pandora met de naam van de Mol erin... en toch weten ze je weer te verbazen.

 

Is het Oranje scherm wel echt bevestigd, of kan dat ook gewoon de PR kleur zijn. Misschien wel een hint, was er niet iemand kleurenblind in de groep? _O-

 

En inderdaad geweldige locatie! Het hoeft helemaal niet altijd in timboektoe te zijn!

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er bestaat geen oranje scherm ;).

Het is zoals Gilles het aangaf tijdens de bekendmaking van de 10 kandidaten symbolisch bedoeld en het staat puur voor de onzekerheid die alle kandidaten in het begin van het spel hebben,

En ik zie de afvaller niet terugkomen; Ze hebben nu al een kandidaat teveel en er zijn echt maar 8 afleveringen en een finale ;).

 

Overigens @MarsM; Het is LennArt, niet LennErt :P.

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden, RM zei:

Er bestaat geen oranje scherm ;).

Het is zoals Gilles het aangaf tijdens de bekendmaking van de 10 kandidaten symbolisch bedoelt en het staat puur voor de onzekerheid die alle kandidaten in het begin van het spel hebben,

En ik zie de afvaller niet terugkomen; Ze hebben nu al een kandidaat teveel en er zijn echt maar 8 afleveringen en een finale ;).

 

Overigens @MarsM; Het is LennArt, niet LennErt :P.

 

Ah ja da's een foutje, ik moet ook nog wennen aan / inkomen met de namen. Niet om flauw terug te doen overigens, maar anders zou djkoelkast het wel opmerken, maar 'bedoeld' is dan weer een voltooid deelwoord O-).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, MarsM said:

 

Ah ja da's een foutje, ik moet ook nog wennen aan / inkomen met de namen. Niet om flauw terug te doen overigens, maar anders zou djkoelkast het wel opmerken, maar 'bedoeld' is dan weer een voltooid deelwoord O-).

 

Haha ja die zag ik al en had ik inmiddels al aangepast :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies dat beetje in het midden laten van wat dat oranje scherm / logo blabla precies inhoudt doen ze natuurlijk ook gewoon expres. Zelfs als het uiteindelijk niks is gaan ze dat niet bevestigen, de programmamakers vinden zulke mist alleen maar prima.


Twee eliminaties tegelijk kan makkelijk, is in die NL versie al zo vaak gebeurd.

 

Wat wel een goeie was is dat die twist pas werd getoond ná dat de eliminatie was afgerond. Dat had geen zin meer gehad als Noah een kandidaat is en een rood scherm had gekregen. Dus je zou dan inderdaad haast wel zeggen dat om dat risico uit te sluiten op voorhand zijn naam sowieso wel moest worden gevonden... en dat de Mol dan in het groepje moet zitten dat o.a. naar zijn naam moest zoeken en wist waar het te vinden was. Mja, die theorie kan weer door de plee als één van die andere drie het rode scherm had en dat doorgespeeld is aan de Mol voor dat zoek-spel startte (dan was de noodzaak er niet meer om Noah’s naam te vinden). Mooi programma is het toch :P.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, djkoelkast said:

_O- 

Heerlijk.

RM jij bent altijd zo van de vaste regels die gevolgd moeten worden, het kan wat mij betreft gewoon nog steeds. En wie zegt dat er niet meer afleveringen zijn deze keer, of dat er een keer twee afvallen.

 

Gewoon een kwestie van goed luisteren naar wat er gezegd wordt tijdens het interview met Gilles in die uitzending van Cafe de Mol.

Gilles zegt het letterlijk: "Het oranje scherm staat voor de onzekerheid van de kandidaten aan het begin van het seizoen" ;).

 

En als je op internet gaat kijken zul je tegen komen dat de finale van de Mol (de onthulling) op 9 mei wordt uitgezonden, dus dat zijn 8 weken en dus 8 afleveringen ;).

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zit de bovenstaande posts eens door te lezen, en waar opdracht 2 het moest hebben van de spectaculaire slow-motion shots van de wegschietende kandidaten aan het eind van hun bubbel-knuffel, kijk ik toch wat meer vanuit productioneel oogpunt naar het programma. Gilles zei in aflevering 0, de kick-off, dat ze heel laat van een to-taal andere bestemming hebben moeten afstappen, dus ik heb zo het vermoeden dat die opdracht ook een totaal omgegooide vervanger was. Verder viel het me ook op dat de vliegshots dit seizoen, hoewel nog steeds prachtig en shot-technisch nog steeds vernuftig as fuck, kwalitatief stukken minder scherp waren in resolutie. Drone'tje, in plaats van het dure zut en groot geschut wat ze vorig seizoen gebruikten, wellicht?

 

Also, en dan nu wat meer ingaand op de kandidaten: wat heb ik me verkeken op Sven. Bij de kick-off leek me dat serieus een leuke gast, 'de eerste uit Aalst', maar hij voelt zo miscast aan in die groep, alsof ie recht uit de Nederlandse editie komt gelopen. Ik stoorde me gewoon aan zijn hele houding, niet fanatiek maar meer 'ach, als er maar iets van "centjes" (cringe) in het laatje komen'. Dat dom lachen in die klokkenzaak, of dat wanneer Gilles de schamele opbrengst van 1500 euro mededeelt hij als een malloot als enige begint te klappen. En Jasmien heel droog "Da's niet om voor te klappen, hè." _O- Ik vind haar ook wellicht nog een beetje zuur, maar die reactie bracht ze leuk. En terecht. Sven mag dus wel een beetje dimmen.

 

Al bij de kick-off moest ik lachen om Kevins 'Ben jij de mol? - Ja', want dat is een reactie waarvan ik me al jaren afvraag wat er zou gebeuren als iemand dat zou doen. En op Wieisdemol.com (het meest positiviteits-dictaturige internetforum rondom WIDM dat je maar kan bedenken) zag je het meteen: in de wekelijkse poll dacht het merendeel meteen dat Kevin de mol is :D :')

 

Ik had zelf halverwege aflevering 1 een geniale theorie bedacht (Want Noah MOET een beetje verdacht blijven), maar de plottwist was toen nog niet geweest. Wat ik namelijk dacht, was een variatie op de Elizabeth-situatie van een tweetal seizoenen geleden: 'Er is nog geen mol gekozen'. Yes, but actually, no. Waar ik van uit ging: Gilles had al met de mol van 'de originele 10' afgesproken dat hij/zij de mol ging zijn, zolang er maar NIEMAND die auto wist te bereiken. Bereikt iemand die auto, dan is de 'original 10'-mol mol-af. Dan kun je daaruit weer eeuwig verder filosoferen: wordt dan een ander van de 'original 10' de mol, of bestaat de kans dat één van die 10 helm-spelers ook een mol is (Wat het nu dus lijkt te zijn). Ik ging eventjes voor de optie: Whatever happens, degene die de auto behaalt, is de mol. Alle tien zijn tijdig en uitgebreid door de productie voorbereid, en kunnen allemaal de rol van mol aanpakken. Why?

 

Pas halverwege opdracht 0 (Voor vertrek), werd voor het eerst in de voice-over benadrukt dat de auto niet overspoeld kon worden door helmspelers, dus een situatie zoals '6 helmspelers halen de auto, dus 6 van de originele 10 blijven in België' zou niet mogelijk worden.  Pas toen werd expliciet duidelijk gemaakt dat enkel de eerste helmspeler die tot de auto geraakt een andere speler gaat vervangen, en de andere 9 helmspelers sowieso niet meer terugkeren (Al hebben we daar niets over gehoord, maar ik gok dat dit net zoals Jens een gevalletje 'vette pech, bye-bye' is). Dan is het zó verleidelijk om vooralsnog zo'n helmspeler de mol te laten zijn, want de kandidaten zullen vooralsnog hem het voordeel van de twijfel geven; hij was er bij opdracht 0 'niet eens bij', dus hij kan de mol niet zijn (Zelfs al heeft niemand anders maar HIJ, indirect, toch al meteen 5000 euro uit de pot weten te houden. Een duur toegangsticket, 5000 euro voor deelname aan de mol).

 

Die ene, eerste opdracht, zorgt dus eigenhandig al voor zoveel suspense, mogelijkheden tot speculatie, theorieën, aluhoedjes-verzamelingen, dat de tweede opdracht ook wel een beetje minder mocht. De derde, in die kamer, vond ik zelf echter wel een beetje Nederlandse WIDM-niveau halen, inderdaad. Maar ook toen geen tijd voor een 'jeuj we zijn zo goed'-ego feest, want cue de plottwist met cinematografie die niet zou misstaan in een Marvel Studio's-productie. _O_

 

Favo quote die te binnen schiet uit afgelopen aflevering:

"(Op de walkie-talkie aan het overleggen) Wat zie jij nu?

- ... Maïs." _O-

 

Extra random thought of the evening:

Weten we nog dat de 'vrienden' vorig seizoen de kans kregen om de naam van de mol uit de doos van Pandora te halen? Weten we nog dat de 'vrienden' de doos gesloten hielden en zodoende ook die aangekondigde 'zware gevolgen' uitbleven, tot grote frustratie van de mol? ...Weten we ook dat die zware gevolgen uiteindelijk nooit verder zijn toegelicht? Ik wil weten of we die situatie, al dan niet in aangepaste vorm, nog in dit seizoen gaan terugzien.

 

Deze TED Talk sluit ik af met een tekening van Johan Amssoms (Vliegerke alias 'Vriendlief' op andere fora) die voor aanvang van dit seizoen gemaakt werd:

 

160307010_492520445238655_3195716953157304758_n.thumb.jpg.ce1e0d44ec0b1130e298b9ffe971137c.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit was weer ouderwets genieten! Gewoon lekker fysiek, soms afzien, twistje hier en daar zoals met de pianotoets en veel om te lachen. Begin ook langzaam te wennen aan de groep (al is het op de één of andere manier nog niet zo'n onderbroekenlol als met Lloyd, Pieter, Baha :P). M.n. Philip is toch verrassend een smaakmaker.

 

Maar zonder al te snel te tunnelen;

 


Na mijn blind guess / eerste indruk lijstje zie ik eigenlijk by far alleen nog Lennart of Philip als Mol. Die komen berekenend over, zitten vaak op de sabotageposities en verknallen vaak hun solo opdrachtjes. Philip leek ook wel zichzelf te verspreken met voorkennis met die 5000 en code in de doos.

 

De rest, bijv Sven, wordt vaak verdacht gemonteerd, maar komt dan met die wijn toch weer goed uit de verf. Katrien corrigeert duidelijk fouten van anderen, Jasmien pakt de handschoen op om te liegen aan die telefoon en zou zichzelf eerder onnodig verdacht maken, Samina is vooral een beetje een zeurpiet, Annelotte doet ook vrij aardig mee en verdient nogal 'ns wat geld en Noah doet gewoon constant goed zijn best en oogt écht stiknerveus bij die eliminaties.
 

 

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond het weer een retespannende aflevering. Mijn mol is er wel uit :') Tot zover de tunnelvisie, gelukkig maar. Wel zonde, want wel een leuke kandidaat.

Het feit dat ze niet eens nadachten de groene knop te gebruiken, poeh. Maar ok, misschien wat het bedrag niet hoog genoeg.

Wel grappig dat de pot na afl. 2 al bijna zo hoog is als in NL het hele seizoen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, djkoelkast said:

 

Wel grappig dat de pot na afl. 2 al bijna zo hoog is als in NL het hele seizoen.

 

Nou dat zei ik gisteren ook al inderdaad :).

 

En waar ze het in Nederland steeds hebben over een mindfuck 2.0, die laatste opdracht was er echt 1 in die categorie!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Mol NL was echt een dieptepunt. Toen de kandidaten op 21 december bekend werden gemaakt zei ik tegen RM, het is Renée of Marije. Is gewoon beetje BN’ertje afwegen. En die treinopdracht was de bloody limit; de pot liep zo hoog op dat ze een vage bied op ‘voordeel’ hadden bedacht waardoor er 5000 euro uit de pot ging en niet door toedoen van ‘de Mol’. Vervolgens komt het neer op een eliminatie waarbij van 6 man Joshua óf Splinter weg moest terwijl ze allebei vól op de juiste Mol zaten. En dan aan het eind weer ‘Oeeh laagste pot ooit’. Doen ze in feite bij de Mol België hier nu ook, maar wel net weer even 100 keer beter (geen 5000 uit de pot, maar geen 5000 in de pot én iedereen gelijke kans). Maar goed, dat is misschien meer voor in het ‘Geheel terechte Mol NL afzeiktopic’ :P

 

Nog even terug naar mijn post van vorige keer over het eerste spel met de ‘startroopers’ en de uitgebreide post van samba-boy; ik denk dus eigenlijk dat het veel simpeler is. De oorspronkelijke Mol is gebaat bij geen 5000 verdienen, maar moet oppassen voor die kleine kans dat de schaduwmol in die auto komt. Dan is ie er toch in feite toch al als hij gewoon 1 van die 9 andere startroopers een handje helpt?

Daarom denk ik ook heel sterk dat ‘de’ Mol in linie 3 bij een paintballgun zat. Als dat ‘misschien moeten jullie elkaar eens ontmoeten’ namelijk echt heeft plaatsgevonden, dan kan ‘de’ Mol altijd iemand met een ander postuur dan degene die hij heeft ontmoet expres doorlaten door een beetje mis te schieten. Je zit daar in een sleutelpositie, want er komen altijd wel startroopers tot die laatste linie en ‘de’ Mol kan dan zelf eenvoudig 1 van die 9 naar keuze expres doorlaten. Gevolg; Plek in de auto bezet voor iemand anders dan de reservemol + geen geld in de pot.

 

En wat me dan vooral opvalt is dat je Noah het meest rechts in die greppel ziet (kan je zien aan de ‘afwezigheid van’ handschoenen), hij een opvallend postuur heeft (Klein en breed) en dat dát precies de hoek was waar Lennart met z’n paintballgun zat. Ja, tunnelvisie I know, zo’n tunnel kan altijd plotseling finaal instorten, maar ik verdenk Lennart daardoor het meest ervan de Mol te zijn. En de rest van afl 1 en 2 versterkt dat gevoel verder door consequent weinig succesvol bijdragen / solo opdrachten verpesten (koekoeksklok hint niet gezien, glazen te leeg geschud, slechts 300 euro bij die karaoke, geen naam gevonden voor de executie uit e1, knuffelvragen fout, enzovoorts). Anderen worden alleen vervolgens vooral als verdachte gemonteerd, zoals een lachende Sven naast hem bij de koekoeksklokken en Philip met de pianotoets, enz. ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, MarsM said:

Dan is ie er toch in feite toch al als hij gewoon 1 van die 9 andere startroopers een handje helpt?

Daarom denk ik ook heel sterk dat ‘de’ Mol in linie 3 bij een paintballgun zat. Als dat ‘misschien moeten jullie elkaar eens ontmoeten’ namelijk echt heeft plaatsgevonden, dan kan ‘de’ Mol altijd iemand met een ander postuur dan degene die hij heeft ontmoet expres doorlaten door een beetje mis te schieten. Je zit daar in een sleutelpositie, want er komen altijd wel startroopers tot die laatste linie en ‘de’ Mol kan dan zelf eenvoudig 1 van die 9 naar keuze expres doorlaten. Gevolg; Plek in de auto bezet voor iemand anders dan de reservemol + geen geld in de pot.

 

Wellicht heeft de Mol ook de mogelijkheid geboden gekregen dat hem is ingefluisterd dat de schaduwmol is uitgeschakeld en/of dat de Mol wist welk nummer de schaduwmol had (alle startroopers hadden een nummer; Dami schoot bijvoorbeeld nummer 5 af).

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, RM zei:

 

Wellicht heeft de Mol ook de mogelijkheid geboden gekregen dat hem is ingefluisterd dat de schaduwmol is uitgeschakeld en/of dat de Mol wist welk nummer de schaduwmol had (alle startroopers hadden een nummer; Dami schoot bijvoorbeeld nummer 5 af).

En als dat weer het geval is, dan kan ik me nog steeds het meest voorstellen dat ‘de’ Mol het liefst bij een paintballgun plaatsneemt om er nog steeds willekeurig één expres door te laten glippen. Je hebt alleen op die plek gewoon voor alle scenario’s de regie volledig in handen. Zelfs als Dami de schaduwmol bijvoorbeeld al zou hebben uitgeschakeld en dat op de één of andere manier kon worden doorgespeeld wil ‘de’ Mol nog steeds heel graag dat 1 van die 9 de auto bereikt om die 5000 uit de pot te houden.

 

Het is bij vrijwel alle vergelijkbare voorbeelden uit Mol-series wel zo geweest dat de Mol op een sleutelpositie zit / wordt gezet om bepaalde scenario’s te laten uitkomen en / of het lot een handje te helpen. Naast dat het ‘lame’ zou zijn geweest als er geen startrooper de auto had bereikt voor ‘het schokeffect van de snelste eliminatie ooit’, had de twist aan het eind van aflevering 1 anders ook niet meer kunnen worden gebracht. En die twist moést gewoon komen, nog los van dat Noah ook nog eens het rode scherm niet had mogen pakken als hij kandidaat is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 29-3-2021 om 11:08, djkoelkast zei:

Wel grappig dat de pot na afl. 2 al bijna zo hoog is als in NL het hele seizoen.

En helemaal grappig is dat ze in Nederland ermee in hun handjes knijpen en de kandidaten bij de betere Mol-editie gewoon terecht aangeven dat het nog een tandje beter mag (Behalve "Applaus, we hebben 1000 euro verdiend waar er 6000 te halen viel!"-Sven :D_O-).

 

Op 29-3-2021 om 20:45, MarsM zei:

Naast dat het ‘lame’ zou zijn geweest als er geen startrooper de auto had bereikt voor ‘het schokeffect van de snelste eliminatie ooit’, had de twist aan het eind van aflevering 1 anders ook niet meer kunnen worden gebracht. En die twist moést gewoon komen, nog los van dat Noah ook nog eens het rode scherm niet had mogen pakken als hij kandidaat is.

Fuck, daar had ik niet over nagedacht. En eerlijk, origineel was dat ook al bound to happen: Zoals gezegd, oorspronkelijk wilden ze HONDERD startroopers laten aanrukken. 😮

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Beetje stilgevallen hier; nog dingen opgevallen, of is iedereen er al uit? ;)

 

Voor mij is nog steeds Lennart zeer verdacht en verder Annelotte sinds afl 3 toch op de verdachtenlijst gezet, waar ik in het begin dacht van niet. Stonden beiden ook in linie 3 in het eerste spel uit afl 1. Je hebt bij hen ook van die typische montage met "we lijken wel gek, we zijn waarschijnlijk de enigen die voor een gouden steen kiezen" - goede sier bij de kijker qua keuze, maar vervolgens gewoon weer het origami spelletje netjes verknallen, waardoor de keuze niet uitmaakt. Toch laten ze de keuze van andere duo's voor de kijker weer in het midden om ze verdacht te maken.

 

En dan dat hypnose gedoe, dat alleen Lennart daar niet tegen op zou kunnen (Gilles wees hem ook letterlijk aan waar ze normaal mogen kiezen in welk groepje ze komen) ... en dat hij het 2x verknalt... néh. 

 

Voor de rest zie ik geen Mollen. Philip is voor mij uiteindelijk vooral de Jochem van Gelder van de groep; klunzig. Verdiende ook samen met Sven veel geld en verdubbelde dat met de bergwandovernachting. Samina zie ik ook weinig Mol in en moppert zo nu en dan lekker door zoals toen ze te snel zei dat het eten pittig was en niemand meer wilde luisteren naar haar tegenwerpingen. En dan Jasmien; die vind ik gewoon écht niet leuk. Vrij egocentrisch type, drammerig, alleen maar bezig met pasvragen 'verdienen' en eliminaties ontlopen en krijgt daardoor vaak de hele groep tegen zich. Dat wil en doe je volgens mij niet als je de Mol bent, maar je komt er als kandidaat aan dit spel wel ver mee.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat ze Jasmien als een 'hondje' zagen vond ik gestoord, ik zou eerder zeggen een slang ofzo. _O- Ik vind haar ook écht, écht écht écht niet leuk. En ze verpest de sfeer die er onder de groep kan zijn, maar geeft vervolgens Phillip steevast de schuld van de dingen die foutgaan.

 

Verder: Lennart deed een wilde poging compleet verkeerd te lopen op de wandelpoging.

 

Ik krijg bij de groep van dit jaar iets te weinig een 'alles voor geld in de pot'-vibe die we jaar in jaar uit zo waardeerden. Vind ik jammer. Het heeft nu heel erg een NL WIDM-vipclub sausje. Een groepje dat allang blij is dat ze even op reis zijn naar iets waar niemand anders heenmag... En eigenlijk is het ook precies dat, dit jaar.

 

Opdracht 3 was geniaal, en de twist was mooi, maar ik miste wel de spanning om tóch voor het geld te gaan. Vond ik jammer.

 

Sven is weer een beetje bijgekomen in mijn ogen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 hours ago, djkoelkast said:

Ben ik totaal niet met je eens. Dit lijkt in niets op de NL-mol. Ik zie ook totaal geen bondjesgekonkel.

 

Ik begrijp wel wat samba-boy zegt.

Het gaat niet over bondjes (en ik ben ook blij dat er geen biechten in zitten), maar het is meer het gevoel / de sfeer die anders is dan andere jaren en de pot is ook lager dan normaal.

 

Dit komt denk ik ook omdat Duitsland niet de eerste keus was.

Gilles heeft aangegeven dat ze een heel ander land in gedachten hadden en dat ze op het laatste moment moesten uitwijken naar andere opties.

Duitsland is dus een reserve.

Dat zie je ook terug in de opdrachten; die zitten minder sterk in elkaar en zijn minder tot niet aan elkaar gekoppeld.

Dat wil niet zeggen dat dit seizoen slecht is, integendeel!

Ook dit seizoen is nog altijd 1000x beter dan de troep die ze in Nederland hebben (en daar hoeven ze weinig moeite voor te doen ;))

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het totaal niet te vergelijken.

Er zaten deze keer wel een soort 'biecht'momentjes in trouwens, maar die waren niet storend en duidelijk op de hotelkamer opgenomen en niet "waar dan ook" met een zwart doek.

Ik vind het deze keer juist veel spannender, misschien minder meeleven met de groep, maar meer spanning.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herken me (helaas) toch ook in wat samba-boy beschrijft; het totaalplaatje is het allemaal gewoon 'nét niet'. Door Corona en last-minute wijzigingen zal het ongetwijfeld extra uitdagend zijn geweest in de organisatie en het resultaat is nog steeds heel vermakelijk en van een beter niveau dan de NL-Mol, maar ik vind het wel overduidelijk de minste Belgische Mol reeks sinds de reboot / van afgelopen jaren.

 

Minder samenhang in de spellen of keuzen en uitslag van spel A heeft gevolgen voor spel C, veel meer eenvoud en minder gruwelijke dilemma's (namen van honden raden enzo en dilemma's waarbij toch niet voor geld wordt gekozen)... er mist steeds iets. En de synergie binnen de groep, ook mwoah. Ik mis toch een Bart, Christian, Jolien of Axel (strategen) of lolbroeken zoals de Pieter-Baha-Lloyd combo. De deelnemers spreken me gewoon iets minder en een Jasmien vind ik, ondanks dat ze wellicht net zo scherp speelt als Bart vorig jaar, gewoon écht geen leuke kandidaat.

 

Maar again; de verwachtingen zijn natuurlijk ook gewoon hoog en je vergelijkt snel met eerdere series. Het kan ook niet altijd pieken. Gezien de omstandigheden nog steeds tof voor wat het is.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

De groep van vorig jaar vond ik ook leuker dan het jaar daarvoor hoor, met veel strategische én humoristische / symphatieke kandidaten (Bart, Alina, Jolien, Salim, Christian, allemaal erg van genoten). Het jaar daarvoor was het vooral Axel en Kaat, maar, inderdaad, ook naar mijn mening was de synergie van de groep in Griekenland beter.

 

Staat allemaal los van dat ik de huidige groep en serie tot nu wel gewoon de minste vind van alle voorgaande series ;). Het is in deze serie gewoon net even wat meer ‘los zand’ en het weet niet echt het ietwat simpele niveau van spellen te overstijgen (Zo snel mogelijk citroen eten, de namen van honden raden, titels van tv series doorspoelen, dominostenen leggen, potje voetballen en penalty’s schieten, naambordjes zoeken in een kamer, enzovoorts). En ja, dat komt volgens mij ook gewoon puur door Corona en de last-minute organisatie.

 

In voorgaande series waren er veel meer twists en verbanden of werd ik veel vaker verrast bij de opzet / originaliteit van de spellen. Bijv. een raft-tocht waarvan de uitslag en tussentijdse keuzes bepaalden of ze later met een zwijn of enorme spin in een bed of op de grond moesten slapen, of dat ze eten moesten bestellen zonder te weten dat de andere groep alle calorieën moest wegsporten, of de Olympische Spelen waar een reeds op bijzondere wijze afgevallen kandidaat met rode vuurpijl op het strand ineens een laatste comeback maakte als ‘hardloop-kampioen’. En dan die thematische toevoegingen als de doos van Pandora met letterlijk en figuurlijk dubbele bodem. Dat is voor mij allemaal een 9 of zelfs een 10 waard. De huidige serie eerder een 7 of een 8. ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het grotendeels eens met wat hierboven gezegd wordt: het blijft een mooi programma en ik kijk er dan ook met plezier naar, maar het is toch een beetje 'De mol' met de handrem op, met opdrachten die wat suffer zijn dan anders. Beetje als een kerstboom zonder lampjes. Neem die serie-opdracht, als je nu de twee kandidaten uit elkaar haalt en (ik roep maar wat) de TV werkt enkel wanneer iemand buiten iets doet (energie voorzien door een waterrad te voeden met water uit een bergbeekje, zoiets) dan zijn de kandidaten meteen wat actiever bezig, en je hebt mooie plaatjes van een kabbelend stroompje. Steek je links en rechts wat extra info in die afleveringen waardoor degene die aan het kijken is extra informatie krijgt en dan heb je al helemaal twee kandidaten die allebei degene willen zijn die binnen zit. Dominostenen: steek er een paar tussen waarop nauwelijks zichtbaar 'iets' staat waar je kandidaten 'iets' mee zijn, en je hebt ook daar weer een extra dimensie. En dit is gewoon even uit het vuistje bedacht terwijl ik achter de computer zit.

Maar: wel blij dat we, ondanks 2020, toch een Molreeks hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze aflevering vond ik erg leuk! Eindelijk iets van groepsgevoel en jolijt zo samen met dat clipje maken en origineel bedacht. Dit is wat ik graag zie :D.

 

@djkoelkast Dit heb ik inderdaad al meerderen zien opmerken en toch... voor mij is Sven gewoon niet de Mol. Vorige week haalde hij bijv. met de vogeltjesdans uitbeelden en het overnachten aan de bergwand persoonlijk een bak geld binnen en hij droeg de wijnglazen foutloos over een heel bergparcours. En nu wordt hij ineens weer een hele aflevering inderdaad heel obvious blunderend gemonteerd met de scheetgeluid-alpenhoorn en 6x van z'n wakeboard afvallen. Het mollen gebeurt bij hem zeer inconsequent en ik blijf er bij; de Mol moet in het openingsspel vrijwel zeker in linie 3 gezeten hebben als garantie voor de twist (en dat lijkt steeds meer uit te komen met 3/5 resterende deelnemers) en dat zat hij niet.

 

Voor mij (en ja ik weet hoe hard je kunt afgaan met een roeptoeter-tunnel, maar in dat geval so be it) is de Mol 100.000%, all-in, Lennart. Hij verpest al 5 afleveringen op rij zeer consequent al z'n solo-opdrachtjes (knuffelen vragen fout, koekkoek namen niet op tijd zien, geen eliminatienaam gevonden, beide wijnglazen te leeg geschud, 2x hypnose opdracht mislukt, camera 1 met boomstam fout aangepakt, camera 2 bij skyline gemist, bij voetbal vooral ondersteboven gelegen, afsprong bij het clipje mislukt door hem, origami mislukt dus geen gouden steen, ademhalen opdracht mislukt, enz). Echter wordt hij door niemand verdacht, hij wordt niet verdacht gemonteerd, 52 seconden je adem inhouden zonder training is héél knap, strategische paintball gun positie om Noah door te laten, enzovoorts. Het is de ideale Mol, tussen het overige geklungel en fanatieke geweld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik Lennart vanaf het begin altijd heb gezien als een winnaar, niet als een Mol. 

In Annelotte zag ik dat wel, tot aflevering 1 werd uitgezonden en ik Philip bezig zag.

Echter Philip is veel te veel met pasvragen bezig en wordt ook vrij verdacht neergezet, dat kan de Mol niet meer zijn...

Dus teruggegaan naar Annelotte, want het gevoel keerde weer terug dat zij het wél kon zijn.

En met de laatste aflevering heb ik maar 1 gedachte... De Mol móet wel een man zijn.

Helemaal als de Mol bijna 3 minuten zijn adem in kan houden, dat zie ik vrouwen (kleinere longinhoud) niet doen!

En dan moet ik de conclusie ook wel trekken dat Lennart het wel moet zijn.

 

Voor de Pool ga ik nog eens bekijken wat ik het beste kan doen om een kans op een award te hebben.

Ik kan nu nog wel op Lennart in gaan zetten, maar dan verlies ik het van MarsM en samba-boy 😛.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, djkoelkast zei:

Lennart zou heel goed kunnen, maar ik ben wel vaker in een MarsM-tunnel gestonken :P

Mijn foute Mol-tunnels zijn legendarisch, maar ik weet ze vaak tot ca. de één-na-laatste aflevering goed te stutten met een uitgebreid fundament van geloofwaardige  argumentatie _O-. Het wachten is natuurlijk weer op de grote ‘rode dynamiet-staaf’ die zorgt voor de totale instorting. -0-

 

11 uur geleden, RM zei:

Voor de Pool ga ik nog eens bekijken wat ik het beste kan doen om een kans op een award te hebben.

Ik kan nu nog wel op Lennart in gaan zetten, maar dan verlies ik het van MarsM en samba-boy 😛.

Hoe het zo uitkomt zal wel toeval zijn, maar als het om de Pool gaat;

- Bij Lennart zijn samba-boy en ik zelf vrijwel vanaf het begin all-in

- Bij Sven is Joost vrijwel vanaf het begin all-in

- Bij Annelotte is Hinse vrijwel vanaf het begin all-in

- Bij Jasmien is djkoelkast vanaf afl 3 ingestapt

 

Als één van deze kandidaten afvalt is de Pool voor deze deelnemers wel verkeken. Als één van deze kandidaten de Mol blijkt is de kans om een winnaar-award te pakken voor andere deelnemers nog héél klein vrees ik :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Komt in dit geval natuurlijk vooral omdat meerdere deelnemers het risico hebben genomen om vroegtijdig all-in te gaan en toevallig blijven precies die kandidaten allemaal over. Nu het einde in zicht is gaan er straks dus letterlijk tunnels / pools instorten. Dat is ook weer de gok die je neemt t.o.v. spreiden van je antwoorden (net als in het echte spel, als je vol voor 1 persoon gaat en je zit er naast lig je er uit :P).

 

De Runner-up kan weer heel verrassend zijn, omdat je zonder bedoeling ook precies goede antwoorden kunt hebben gegeven als voor de Mol dezelfde antwoorden blijken te gelden dan de kandidaat waarvan je dácht dat het de Mol was. Gezien het meer gespreid antwoorden heeft RM of Ross wellicht daardoor weer de grootste kans op ‘een’ award. ;).

 

Vind het wel beter dat de gokfactor van wekelijks wie de winnaar en verliezer wordt er niet meer in zit, omdat dat eigenlijk niet echt te beredeneren viel. Zo kreeg ik vorig jaar een Runner-up Award terwijl mijn Christian tunnel instortte, maar ik heel vaak op onderbuikgevoel de juiste verliezer had ingevuld. Nu gaat de score wel meer op redenatie (vul je een antwoord in op jouw Mol of juist op de grootste groep dus statistische kans om het antwoord goed te hebben zelfs als jouw Mol daar niet bij zit). Precies zoals men de test in het programma ook moet invullen.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago, MarsM said:

Vind het wel beter dat de gokfactor van wekelijks wie de winnaar en verliezer wordt er niet meer in zit, omdat dat eigenlijk niet echt te beredeneren viel.

Ja en precies om deze reden heb ik dat hele wekelijkse winnaar en verliezer aangeven eruit gesloopt en die vragen er in gestopt.

Nu wordt het programma met deze opzet van de Pool ook het best benaderd, want nu moet je gewoon goed beredeneren en op de juiste Mol zitten om de meeste kans te maken.

 

8 hours ago, djkoelkast said:

Daarom heeft switchen geen zin meer, eigenlijk een kleine valkuil in de pool, misschien iets om over na te denken voor een volgende.

Ik sta open voor suggesties voor aanpassingen, maar eerlijk gezegd zou ik nu niet weten hoe dit verbeterd kan worden, ook met het oog op wat MarsM en ik hierboven al aan gaven.

 

9 hours ago, djkoelkast said:

Lennart zou heel goed kunnen, maar ik ben wel vaker in een MarsM-tunnel gestonken :P

Sven zie ik zelf ook niet als de mol, Philip ook niet, Annelotte ook niet. Eigenlijk alleen Jasmien met Lennart als reserve.

 

Ik wil je natuurlijk niet teleurstellen, maar Jasmien kan het al bijna niet meer zijn;

Ook Jasmien zeikt (letterlijk) over het binnen halen van pasvragen en doet daar alles voor en als je kijkt naar dat evenwichtsspel dan gaat Jasmien ook heeeel rap over die bootjes heen. 

Ik vermoed dat zij de snelste tijd hier heeft neergezet en de Mol werd verslagen in dit spel... ;)

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, samba-boy said:

Oh, is al weg :')

 

Ja, ze zijn er in Belgie zeer scherp op.

De afleveringen werden ook op een ander forum aangeboden, tot de eigenaar van de stack een bericht ontving dat het er af moest worden gehaald.

Daarna is het een tijdje weer teruggeplaatst en nu is het weer weggehaald.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...