Ga naar inhoud

Teleac Cursus: Een Kwart Eeuw Ruimtevaart


Aanbevolen berichten

Deze Teleac cursus van 1982-84 gaat uitgebreid alle fases van ruimtevaart en verkenning langs. Alles van eerste satelliet tot eerste stap op de Maan en uiteindelijk het ruimtevliegtuig de Space Shuttle. Met Chriet Titulaer als hoofdverslaggever,

 

Met prachtig en uniek materiaal van de Russen, Americanen en Europeanen wordt alles duidelijk laten zien.

 

Banden/opnamen en recorder uit Sterrenwacht Tivoli Archief: https://sterrenwachttivoli.nl/

 

Na een langdurige reparatie van de recorder en zelf wat circuitjes solderen voor het video/geluid signaal lijkt alles eindelijk te werken. Nu rest het digitaliseren van de banden.

 

Ik ben nog bezig om te zoeken naar de beste methode. Op dit moment gebruik ik een Sony AV naar DVD brander. Maar ik ben bezig om een TBC aan te schaffen en een goede capture kaart zodat ik in betere kwaliteit kan capturen.

 

Hier alvast de eerste aflevering, wat een samenvatting betreft:

https://youtu.be/4ve8Vi4z1z8

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou ga ik klinken als een enorme spelbreker, maar je weet dat de serie ook nog gewoon bij Beeld En Geluid aanwezig is toch?

 

Het is natuurlijk wel erg gaaf om deze banden zelf over te zetten. Gewoon voor de uitdaging.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
15 minutes ago, Spiny Norman said:

Nou ga ik klinken als een enorme spelbreker, maar je weet dat de serie ook nog gewoon bij Beeld En Geluid aanwezig is toch?

 

Het is natuurlijk wel erg gaaf om deze banden zelf over te zetten. Gewoon voor de uitdaging.

Dat had ik gezien ja, moet eens vragen naar de kwaliteit...

Volgens mij staat daar dat hun drager 16mm is? Ik weet niet of toen nog series gemaakt werden met 16mm.

 

De gehele serie kopen kan echter wel in de kosten gaan lopen. En dat is dan alleen voor privé gebruik. (Banden online zetten mag ook niet maar goed, er is 40 jaar niets met de uitzendingen gedaan dus dat zal wel loslopen.)

 

Misschien als er wat afleveringen missen schaf ik die daar aan, stiekem.

 

Maar goed, op de banden staat ook enorm veel ander materiaal over de ruimtevaart, live uitzendingen van de space shuttle, russen en europeaanse missies. Dat gaat allemaal gaaf worden om over te zetten.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, 16mm, ik vind het niet zo onwaarschijnlijk. Dat was zeker nog niet in onbruik toen!

 

Presentatrice en stukjes na de aftiteling kan ook grappig zijn, gewoon voor de sfeer van de tijd. Je zou het mee op kunnen nemen, want eraf knippen kan altijd nog.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minutes ago, Spiny Norman said:

Oh, 16mm, ik vind het niet zo onwaarschijnlijk. Dat was zeker nog niet in onbruik toen!

 

Presentatrice en stukjes na de aftiteling kan ook grappig zijn, gewoon voor de sfeer van de tijd. Je zou het mee op kunnen nemen, want eraf knippen kan altijd nog.

Sowieso neem ik de gehele band op, gewoon om alles compleet te hebben. Afknippen van het bronbestand kan inderdaad altijd nog... en met de opslag van nu hoeft men geen compromissen te maken.

 

Tenzij je opslaat in ongecomprimeerde YUV 444.

 

Zo zitten op sommige banden stukjes NOS intro/outro, weerbericht, precentatrice. Hellaas nog geen reclames tegen gekomen die zijn ook altijd leuk. Ook veel opnamens van Duitse ruimtevaart uitzendingen, bijv. Space shuttle, en de explosie van Challenger.

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja, in de jaren '80 is de kans relatief kleiner dat je uniek materiaal hebt. Er werd nog genoeg gewist, maar mijn eigen inschatting is dat serieus materiaal als dit, zeker als het toch al op 16mm stond, toen niet meer weggedaan werd.

 

Is toch nog steeds erg leuk om terug te zien natuurlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eerste indruk is dat de recorder het aardig lijkt te doen, dat is heel wat voor technologie van veertig jaar terug. Fijn dat je hem zelf hebt kunnen herstellen. Had je niet eerst het plan om het digitaliseren uit te besteden?

 

Ik zit naar je upload in 1080 te kijken en de moderne stukjes voor en na zien er uit zoals je zou verwachten, maar wat er van de band komt ziet er eerder soft uit en ik zie ook minder ruis dan ik zou verwachten. Blijft je signaal/bestand wel doorheen de hele keten minstens 576 en zit er geen filter overheen die gekke dingen doet? Maar ik begrijp dat dit nog maar een test is en dat je druk bezig bent om de digitale kant van de keten nog te verbeteren.

 

Fijn dat je HD doet voor Youtube, dat is zoveel beter dan 480. Zoals je weet ben ik er persoonlijk voorstander van om dan meteen ook maar te embedden in 50p, maar goed - dat kies je uiteindelijk zelf. En het zou in dit geval ook niet zo heel erg veel uitmaken, het is toch bijna allemaal 16mm.

 

B&G, ik heb het niet grondig nagekeken maar in ieder geval van deze introductie hebben ze enkel de film, dus fijn om via deze VCR wel het afgewerkte programma te hebben inclusief elektronische 'captions' (hebben die dingen geen Nederlandse term?).

 

Afgaande op wat ik zie is 16mm breed in gebruik gebleven tot HD-video de norm werd... ergens ca. 2010? En het ziet er niet uit, helaas.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
45 minutes ago, djkoelkast said:

Het loopt netjes, maar wel heel erg veel dropouts te zien en ook zie ik iets wat op AGC (auto gain control) lijkt, dat de lichtintensiteit steeds verandert. 

De dropouts komen door de band. De ene band heeft daar veel last van, de andere niet. Denk niet dat een andere recorder iets uitmaakt...

 

Gain van de capturekaart bepaal ik handmatig, evenals contrast, saturatie en luma. Die waarden heb ik kort in het begin aangepast maar verder in de opnamen niet. Ik gebruik virtualdub2 naar ruwe YUV422

Bedoel je het flickerende beeld bij de russiche Z/W opnamen? Volgens mij komt dat door de russische bron of door de telecine.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zijn oude opnamens, maar als iemand een betere capture denk te kunnen maken wil ik wel 1 band opsturen.

 

Ik ben nog aan het experimenteren met de beste capture.

Ik gebruik een Panasonic DMR-ES15 als pseudo-TBC om het beeld recht te trekken, geen trillnde lijntjes meer. Alleen als passthrough in het signaalpad, niet om de opnamen mee te maken.

Hellaas heeft die een probleem, hij introduceert namelijk grijze balken in donkere en blauwe stukken van de opnamen. Deze zijn niet te zien als ik de DMR-ES15 oversla.

 

Ik weet niet of dit een probleem is met alle DMR-ES15 modellen of alleen die van mij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minutes ago, djkoelkast said:

Een dvd-recorder is geen TBC natuurlijk.

Je zou voor een oud model tvONE AVT-8710 kunnen kijken (niet het recente model, dat heeft fouten) als je een simpele, niet al te dure TBC wil.

Daarom ook pseudo-TBC. De DMR-ES15 en ES10 als passthrough hebben een aantal TBC functies, maar niet alles. Wat ze in iedergeval wel doen is het beeld strak houden zodat er geen bewegende lijntjes meer zijn. Dit is goed te zien bij text, wat zonder DMR-ES15 erg trilt.

 

Naar een AVT-8710 heb ik zitten kijken ja. Een van de goedkopere TBCs, volgens mij had of het zwarte model of het groene model fouten? 1 van de twee. Wellicht moet ik die kant op als de poormans DMR-ES15 toch te veel artefacten meebrengt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Een aantal banden zijn op dit moment onspeelbaar, moeten worden gerepareert of gereinigt worden. Dus ik ben al heel blij dat minstens een aantal banden met deze opnamen spelen zonder problemen.

 

Aan mijn workflow ligt het hopelijk niet:

VCR N1700 -> DMR-ES15 -> WinTV-HVR 1700 -> Virtualdub2 Raw YUV422/PCM -> Vapoursynth QTGMC Deinterlace -> Apple ProRes 422 HQ.

 

Vervolgens upscalen in Davinci Resolve 17 naar 1444x1080 voor YouTube. Denoise/sharpen filters gebruik ik niet, die zijn in mijn optiek al snel te agressief.
 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zolang die maffe YT-Amerikanen, ook in het tijdperk van HD (zoniet 4K) onze 576 blijven terugschalen naar 480 ben ik ik blij als iemand de moeite neemt om YT een resolutie aan te bieden die in de mate van het mogelijke de oorspronkelijke kwaliteit bewaart. Ben je meteen ook van die lage bitrate af die YT koppelt aan SD-streams.

 

Ik heb bij de vorige upload al opgemerkt dat het beeld er naar mijn idee softer uitzag dan ik zou verwachten, ook voor de weinige oorspronkelijk elektronische beeldelementen (voornamelijk dan die korte melding op het einde van die eerste upload, vanaf 12'40). Dat onbevredigende gevoel heb ik nog steeds een beetje bij deze nieuwe upload, maar het is moeilijk beoordelen op basis van beelden die door een, naar huidige maatstaven, zeer matige telecine gegaan zijn. Heb je niet een minuutje studiobeelden die je door dezelfde workflow kunt sturen?

 

Fluctuerende helderheid, ja dat zie ik ook in het kleine stukje dat ik nu bekeken heb, bv. op 1'21. Willekeurige storingen in de recorder kan je natuurlijk even nagaan door een stukje meerdere keren af te spelen, maar dat sluit niet helemaal uit dat het probleem iets te maken heeft met hoe de digitale apparatuur reageert op welbepaalde beelden. Het kan natuurlijk ook domweg aan de ontvangst destijds liggen. 🙂

 

Inderdaad de hele tijd drop-outs... als leek zou ik zeggen: in het slechtste geval de kop die niet meer best is, maar het kan misschien ook zo zijn dat het signaal op de band niet helemaal binnen de specificaties valt en dat de afregeling van de kop in het rood moet gaan... dat wil tenslotte bij VHS ook wel eens gebeuren, en ik zou niet meteen weten waarom iets dergelijks niet ook bij VCR kan voorkomen.

 

Heb je een tijdscode voor het grijze-balkenprobleem? Ik ben even hophophop door de upload gegaan maar ik kon niet meteen een voorbeeld vinden van wat je bedoelt. Een ES15 heb ik niet, wel drie stuks ES10. Daarvan heb ik er twee elk meerdere jaren gebruikt; grijze balken zijn me daarbij niet opgevallen, maar ik voer ze dan ook niet het soort prehistorische signalen waar jij nu mee werkt. Die ES10's van mij hebben inmiddels wel allebei dingetjes die erop wijzen dat ze eigenlijk nieuwe condensatoren zouden moeten hebben.

 

Ik heb even gegoogeld naar die WinTV-kaart, mijn indruk is dat die in eerste instantie bedoeld is om (moderne, digitale) TV-signalen te verwerken en ik meen wel eens gelezen te hebben dat dat soort kaarten niet altijd even goed werkt om analoge video te digitaliseren. Veel weet ik daar verder niet van, ik werp het even op voor het geval je daar verder naar mocht willen googelen (als je dat al niet gedaan zou hebben).

 

Wat Vapoursynth daar doet weet ik niet (geen kritiek hoor, ik ben er niet mee vertrouwd). Wat je afleidt aan kijkbestanden is niet zo heel erg belangrijk, maar je houdt om te archiveren wel gewoon een bestand in 50i? (Of voor mijn part een keurig uitgevoerde 50p.)

 

In ieder geval wel fijn dat je hier zo enthousiast mee bezig bent, inclusief zoektocht naar de best mogelijke digitalisatie-oplossingen, en dat je het resultaat van je werk voor ons allen op internet beschikbaar maakt. 🙂

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
11 hours ago, djkoelkast said:

Upscalen vind ik zo jammer. Waarom.

Omdat youtube een 576p resolutie video opslaat als 480p met hele agressieve compressie.

 

Het resultaat is een lage resolutie/bitrate YouTube video met sterke compressie artifacten.

 

Hierom upload ik mijn 1080P NASA filmscans in 4K, om dat de YT compressie bij 1080P compleet de filmkorrel en fijne details opneukt.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Koen said:

Zolang die maffe YT-Amerikanen, ook in het tijdperk van HD (zoniet 4K) onze 576 blijven terugschalen naar 480 ben ik ik blij als iemand de moeite neemt om YT een resolutie aan te bieden die in de mate van het mogelijke de oorspronkelijke kwaliteit bewaart. Ben je meteen ook van die lage bitrate af die YT koppelt aan SD-streams.

 

Ik heb bij de vorige upload al opgemerkt dat het beeld er naar mijn idee softer uitzag dan ik zou verwachten, ook voor de weinige oorspronkelijk elektronische beeldelementen (voornamelijk dan die korte melding op het einde van die eerste upload, vanaf 12'40). Dat onbevredigende gevoel heb ik nog steeds een beetje bij deze nieuwe upload, maar het is moeilijk beoordelen op basis van beelden die door een, naar huidige maatstaven, zeer matige telecine gegaan zijn. Heb je niet een minuutje studiobeelden die je door dezelfde workflow kunt sturen?

 

Fluctuerende helderheid, ja dat zie ik ook in het kleine stukje dat ik nu bekeken heb, bv. op 1'21. Willekeurige storingen in de recorder kan je natuurlijk even nagaan door een stukje meerdere keren af te spelen, maar dat sluit niet helemaal uit dat het probleem iets te maken heeft met hoe de digitale apparatuur reageert op welbepaalde beelden. Het kan natuurlijk ook domweg aan de ontvangst destijds liggen. 🙂

 

Inderdaad de hele tijd drop-outs... als leek zou ik zeggen: in het slechtste geval de kop die niet meer best is, maar het kan misschien ook zo zijn dat het signaal op de band niet helemaal binnen de specificaties valt en dat de afregeling van de kop in het rood moet gaan... dat wil tenslotte bij VHS ook wel eens gebeuren, en ik zou niet meteen weten waarom iets dergelijks niet ook bij VCR kan voorkomen.

 

Heb je een tijdscode voor het grijze-balkenprobleem? Ik ben even hophophop door de upload gegaan maar ik kon niet meteen een voorbeeld vinden van wat je bedoelt. Een ES15 heb ik niet, wel drie stuks ES10. Daarvan heb ik er twee elk meerdere jaren gebruikt; grijze balken zijn me daarbij niet opgevallen, maar ik voer ze dan ook niet het soort prehistorische signalen waar jij nu mee werkt. Die ES10's van mij hebben inmiddels wel allebei dingetjes die erop wijzen dat ze eigenlijk nieuwe condensatoren zouden moeten hebben.

 

Ik heb even gegoogeld naar die WinTV-kaart, mijn indruk is dat die in eerste instantie bedoeld is om (moderne, digitale) TV-signalen te verwerken en ik meen wel eens gelezen te hebben dat dat soort kaarten niet altijd even goed werkt om analoge video te digitaliseren. Veel weet ik daar verder niet van, ik werp het even op voor het geval je daar verder naar mocht willen googelen (als je dat al niet gedaan zou hebben).

 

Wat Vapoursynth daar doet weet ik niet (geen kritiek hoor, ik ben er niet mee vertrouwd). Wat je afleidt aan kijkbestanden is niet zo heel erg belangrijk, maar je houdt om te archiveren wel gewoon een bestand in 50i? (Of voor mijn part een keurig uitgevoerde 50p.)

 

In ieder geval wel fijn dat je hier zo enthousiast mee bezig bent, inclusief zoektocht naar de best mogelijke digitalisatie-oplossingen, en dat je het resultaat van je werk voor ons allen op internet beschikbaar maakt. 🙂

 

Afl 0 was gemaakt met een SONY DVR naar DVD. Afl 1 met een capturekaart.

De opnamens gemaakt met capturekaart zijn veel beter. De DVR heeft veel artefacten bij het wisselen van scenes en veel hogere compressie, MPEG-2.

 

In het begin in de opnamen heb ik zelf de gain aangepast.

 

Deze opnamen heeft niet veel van de grijzen balken, anders had ik hem ook niet geupload.

Zie lichterlijk bij: 6:23.

 

Hier een foto van een andere opnamen waar het beter te zien is:

291012500_Teleac25JaarRuimtevaardSamenvattingES15.avi_snapshot_11_24_892.png.c7c4fd0fa5fb74fbb27ab99a7915a1c8.png

 

Die zijn niet te zien als ik de DMR uit het signaalpad haal.

 

De dropouts komen volgens mij gewoon door de kwaliteit en leeftijd van de band, of zijn mischien zo opgenomen. De kop is tamelijk goed, want andere banden spelen wel weer spotloos af.

 

Bij dit soort dingen is het volgens mij gewoon roeien met de banden die je hebt, kieskeurig kunnen we niet zijn... kunnen moelijk de opnamen opnieuw maken.

 

Vapoursynth laat met de WinTV kaart een stabiel signaal zien zonder enige dropped frames (Tenzij de band helemaal wegvalt) dus dat is al veel beter dan mijn vorige USB capture kaart die meestal helemaal geen beeld liet zien.

 

Zie hier:

 

Opslag voor archief gaat denk ik gewoon de ruwe opnamens samen met verwerkte opnamens worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
43 minuten geleden, T4600C zei:

Omdat youtube een 576p resolutie video opslaat als 480p met hele agressieve compressie.

 

Het resultaat is een lage resolutie/bitrate YouTube video met sterke compressie artifacten.

 

Hierom upload ik mijn 1080P NASA filmscans in 4K, om dat de YT compressie bij 1080P compleet de filmkorrel en fijne details opneukt.

 

Dat is in ieder geval een duidelijk beredeneerde reden ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, in je voorbeeldafbeelding zijn die balken inderdaad duidelijk te zien. Een echte verklaring heb ik er niet voor, je zou gaan denken dat de DVD-recorder kritisch is op een of ander element in het signaal... maar ik ken te weinig van de achterliggende techniek om deze gedachte uit te diepen.

 

Wel fijn trouwens dat jij gain etc. kunt configureren, dat gaat niet met de eenvoudige software die ik gebruik. Misschien toch eens verder kijken, als ik er de tijd voor vind...

 

Ruwe opnames bijhouden lijkt me een fijn idee!

 

Dat de WinTV-kaart het alsnog prima doet is best mogelijk hoor, ik heb er dus geen rechtstreekse ervaring mee en kon enkel melden dat kaarten die (ook) tuner zijn, niet in alle omstandigheden ideaal zijn. Maar helemaal prima als ze voor jou setup keurig werk levert!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...