Ga naar inhoud

78 toeren gelegenheidsplaat


Aanbevolen berichten

N.a.v. de onderwerpen van djkoelkast en @Keetie heb ik toch maar eens een "opgenomen" plaat meegenomen die bij een kringloop stond.

 

Bleek 78-toeren te zijn. Relatief teleurstellend is het de rede bij het afscheid van iemand die sinds 1913 bij de kinderbescherming gewerkt had. Aan de ene kant wel geinig en uniek... aan de andere kant, wat moet je ermee!

 

Liep door tot op kant 2. Moet uit de inboedel van zijn kinderen zijn gekomen. Ik kan het wel digitaliseren en ergens parkeren voor wie daadwerkelijk wil luisteren... moet ik alleen even een audio-DIN naar 3,5mm fabriceren...

 

Waar dat tweede gat voor is, weet ik niet. Mogelijk een fabricagefoutje??

 

 

IMG_3451.thumb.JPG.e5a531ea614d807ddd8e431662b9dafe.JPG

 

IMG_3452.thumb.JPG.bdecc974237dc65305cdb059ac43b51f.JPG

 

IMG_3453.thumb.JPG.6aa02c5b39cca05091fba33b363ced41.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minutes ago, djkoelkast said:

Dat tweede gat is om dronken naar de plaat te luisteren, dan compenseert het je eigen valse gehoor.

Als ik het probeer en het gaat mis, dan krijg ik van jou een nieuwe platenspeler!

 

Nu ik erover nadenk: er moet waarschijnlijk meer kracht gezet worden om de groef te produceren (dan af te spelen). Gewoon de weerstand van de schijf op de mat was misschien niet goed genoeg. Een extra pin moet zorgen dat de zaak ongeremd doordraait. Dus dat zal dan wel de reden zijn voor dat gat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm interessant... dit is dus een NRU/wereldomroep-plaat aan de hoes te zien... duidelijk niet voor uitzending want anders had de opname op 2 platen gestaan (je kunt een plaat nooit zo snel omdraaien dat de luisteraar het niet merkt, dus een lange opname werd altijd met 2 machines op 2 platen (met een beetje overlap) gesneden :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

2de gat is er voor dat ie goed wordt vastgehouden op platensnijder. Anders zou de plaat kunnen doorslippen.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Het is deze gelegenheid: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830670:mpeg21:a0164

 

Afscheid van E. Krol, ter plekke benoemd tot ridder van oranje-nassau. Hij was directeur van een heropvoedingskamp.

Vandaar dat er op stond: "ridder - vader".

En 66 jaar later is ook zijn (klein)zoon er niet meer, en gaat het naar de kringloop.

 

En toch heb je er ook niet veel aan. Nou ja, ik ga kijken of een instituut het nog wil hebben, provincie Utrecht ofzo.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, T4600C said:

Ik vind het een erg bijzondere opnamen! Leuk!

 

Wil hem wel voor je digitaliseren. Heb daar een speciale cartridge/naald voor.

 

Ortofon M2 Mono 78Rpm

Dan blijf ik er verder vanaf, sowieso kreeg ik veel te zwak signaal binnen via de enige platenspeler die het aan kon. (Ik had toch gedacht dat de philips 714 wel een versterkt uitgangssignaal zou geven via audio-DIN, maar het was maar nog maar net te zien.)

 

Ik heb 'm alleen wel aan een archief aangeboden, dus als die 'm willen, dan zou je de plaat niet mogen houden. Tja, beloofd is beloofd...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Het lijkt er op dat ik de kant 1 opnamen zonder ruisonderdrukking niet heb opgeslagen. De ruwe 45rpm opnamen had ik wel opgeslagen dacht ik maar kan die niet meer vinden.

 

Die opnamen is eigenlijk opgenomen met 45rpm omdat de naald bij 78rpm veel oversloeg, de plaat is gebogen.

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 6/6/2021 at 8:30 PM, djkoelkast said:

Noisereduction is ok, zolang je het niet hoort, hier is het echt wel te veel. Dat hij op 45rpm is opgenomen is niet erg.

Kun je specificeren, waar je dan precies op let?

 

 

Ik denk zelf voornamelijk, dat het signaal toch nog erg zwak lijkt, ik moet het volume harder zetten dan normaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Spiny Norman zei:

Kun je specificeren, waar je dan precies op let?

 

 

Ik denk zelf voornamelijk, dat het signaal toch nog erg zwak lijkt, ik moet het volume harder zetten dan normaal.

 

Zodra je de hoge frequenties vernaggelt dat het klinkt als een 32kbps mp3 uit 1998 dan is het te ver.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago, djkoelkast said:

 

Zodra je de hoge frequenties vernaggelt dat het klinkt als een 32kbps mp3 uit 1998 dan is het te ver.

Tja, je weet niet zo goed hoe het eerst was. Ikzelf ook niet!

 

Sommige audiorestauratie wordt schijnbaar gedaan "horizontaal" verdeeld in toonhoogtes!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...