Ga naar inhoud

Ik zoek een Nederlandstalige serie van begin jaren 70 dat zich afspeelde ( in Utrecht?) in de middeleeuwen


Aanbevolen berichten

Het werd uitgezonden tussen 1972 en 1975 in kleur.

Het was zeker een serieus verhaal met heel realistische details. Meer over de levensloop van de gewone mens. Drama heet dat geloof ik.

Dit detail zat er in ieder geval in: Een paar werd verliefd op elkaar. Ze konden niet samen blijven, want de man werd verleid door een andere vrouw die zwanger werd. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was Nederlandstalig.

 

Docudrama voor school TV? Daar hat het wel iets van weg, maar het werd op TV uitgezonden. Niet alleen op school.

 

Het speelde zich volgens mij af in de stad Utrecht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik, gooi er even het BRT-product 'Magister Maesius' tegenaan, dat is uit 1974, speelt in de middeleeuwen, is in kleur... volgens de kranten ook uitgezonden in Nederland. Er staat een en ander van op Youtube. Qua plot lijkt het verder niet meteen overeen te komen met wat gevraagd wordt.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, dat is hem helaas niet. Maar we komen steeds dichterbij....

Van wat ik me kan herinneren was het een Nederlandse productie, dus zonder Vlaams accent. 

En het was nogal serieus, misschien wel droevig. En volgens mij was het een korte serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog een mogelijkheid. Op 29.6.73 brengt het NOS-programma 'Uit de kunst' een uitvoering van 'Filius Getronis'. Dat is in ieder geval Utrecht en middeleeuwen. Opgenomen in een kerk, klokken zijn mogelijk. 🙂 Het kan niet zo'n toer zijn om de tekst online te vinden, zou je denken... al heb ik me daar niet mee bezig gehouden.

 

Zie hier ('Middeleeuwse liturgische drama's in oorspronkelijke opvoering').

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&query=(utrecht+middeleeuwen+televisie)&cql[]=(date+_gte_+"01-01-1970")&cql[]=(date+_lte_+"01-01-1978")&redirect=true&sortfield=date&page=1&identifier=ddd:010375109:mpeg21:a0018&resultsidentifier=ddd:010375109:mpeg21:a0018&rowid=9

 

En 't is bewaard. 🙂

https://zoeken.beeldengeluid.nl/program/urn:vme:default:program:2101608050038114531?ac=dgtl&q=filius+getronis

00:01:55 - 00:33:36 (Rol III)

FILIUS GETRONIS (De zoon van Getron) Televisie-adaptatie van

dit 12e eeuwse kerkspel, één van de vier middeleeuwse

mirakelspelen die verhalen van "De wonderen van de Heilige

Nicolaas", opgenomen in de Pieterskerk te Utrecht.

Medewerkenden: de zangers René Jacobs (zoon van Getron), Max

van Egmond, Harry Geraerts, Marius van Altena,

Marcel van Ingen en Lucas van Dijck; het Utrechts Studenten

Gregoriaans Koor en Jongenskoor van de St. Gregoriusschool,

begeleid door Syntagma Musicum. Muzikale leiding: Jan

Boogaarts en Leo Meilink. Decors en kostuums: Rudolf Corens.

31'52"

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helaas is dat het ook niet.

Maar interessante bron waarin je kranten van de 70 er jaren kan lezen. 

Misschien is er wel een bron waarin je de tv gidsen uit de 70 er jaren kan lezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...