Ga naar inhoud

1969 Ampex 1" VTR videospoelen met NASA (?) materiaal


Aanbevolen berichten

Recentelijk heb ik 3 Ampex 1" videospoelen gevonden in de VS. De labels laten geloven dat hier opnamens van de Apollo 11 maanwandelingen op staan.

 

Het lijkt mij een leuk project om hier beelden en geluid uit te halen. Maar alleen zelf kan ik dat niet doen, want ik heb de machines niet!

Even een samenvatting. meer dan het formaat van de spoelen en de labels weet ik helaas nog niet.  Ik heb een bericht naar de verkoper verzonden met vragen.

 

1680217555_Apollo111InchMemorex1.thumb.jpg.ed3856e9e318675ed961c7ebef580c9f.jpg

 

1492220111_Apollo111InchMemorex2.thumb.jpg.34473c090ccdc272418db1c19a48124b.jpg

 

Het is niet bekend wat er op de banden staan, wat de conditie is, en of het signaal nog goed genoeg is voor beeld. De labels kunnen natuurlijk oud zijn... of er zitten de verkeerde banden in.

De verkoper zegt dat het 1" inch spoelen met een diameter van 10" zijn, maar het diameter lijkt meer op 7".

De verkoper heeft ook een Ampex VPR5800 te koop. Wellicht van de zelfde locatie en is dat de machine waar deze banden mee zijn opgenomen.

 

Op 1 spoel staat 'Greenwich', UK/VK tijd. Dus misschien in UK opgenomen en later verzonden naar VS?

 

Een flink risico waar veel tijd en geld in kan gaan zitten zonder dat het gehoopte resultaat er uit komt. Maar dat heeft mij niet weerhouden andere projecten aan te pakken.

 

 

Vragen aan de meesters op deze fora:

 

Is het mogelijk om een machine te vinden in Nederland om de banden af te spelen? Of des noods een paar landen verder. Misschien is een NTSC machine nodig.

 

Zodra de banden hier zijn kan ik met mijn magnetische ontwikkelaar kijken of er nog wat op staat en hoe sterk dat signaal is. Is er naar de hand van dit signaal na te gaan met welke machine de band moet worden afgespeeld?

 

De  Ampex VPR5800  van de verkoper verzonden krijgen naar Nederland lijkt mij extreem duur door het gewicht. En zelfs als die machine hier aankomt, hoe rendabel is reparatie?

 

 

Dit kan weer een hele achtbaan worden dus...

Apollo 11 1 Inch Memorex 4.jpg

Apollo 11 1 Inch Memorex 5.jpg

Apollo 11 1 Inch Memorex 6.jpg

Apollo 11 1 Inch Memorex 7.jpg

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hopelijk weet de verkoper waar banden en/of toestel vandaan komen.

 

Tijd vermelden in GMT lijkt me gewoon handig want wat is de 'juiste' tijd bij iets dat plaatsvindt op de maan? Dat deze banden uit het VK zouden komen kan je niet helemaal uitsluiiten maar dan moet je wel een aantal onwaarschijnlijkheden op elkaar stapelen... opnemen in VK: door wie en waarom... op 1" bovendien, dan zit je vermoedelijk naar semiprof te kijken? Universiteit of zo... en dat zou dan naar de VS gaan... moet je aan een van beide kanten mensen hebben die de opname kunnen converteren en/of een oorspronkelijk Amerikaans of Brits toestel aan de 'verkeerde' kant van de oceaan hebben staan... heb je eind jaren zestig blijkbaar al wel bij omroepen (cfr. dingen als vroege Dad's Army op 525) maar heb je dat ook in kringen die niet professioneel met TV bezig zijn, je zou denken van niet...

 

Enfin, heel misschien is dit een interne NASA-dub van wie weet wat voor bron, maar als ik m'n vinger in de lucht zou moeten steken en een gokje zou moeten wagen dan zou ik zeggen: organisatie met een off-air van een Amerikaanse tv-uitzending. Kijkend naar YT heb ik de indruk dat dat allemaal bewaard is, maar ik ben geen kenner. Aan Britse zijde zijn geen noemenswaardige opnames van de uitzendingen bekend (ja, audio en een paar hele korte brokjes studio BBC, maar geen substantieel eigen beeld van BBC of ITV).

Link naar bericht
Delen op andere sites

De kernvraag is volgens mij, in hoeverre je dit uit handen wilt geven. Er zijn mensen als minuteman in Nederland en ik ken ook experts in Engeland. Op basis van jouw eerdere verhalen schat ik in, dat je het het leukste had gevonden om zoveel mogelijk zelf te doen; maar in dit geval zou dat best wel eens lastig kunnen blijken te zijn.

 

 

Ik moet wel zeggen: áls ik een ampexband duurder wilde verkopen door te liegen, dan zou dit een van de dingen zijn, die ik op het label zou schrijven. Dit, of Doctor Who, of een of andere Amerikaanse sportwedstrijd.

Aan de andere kant, enkele details zijn wel .

 

Eerder was er wel eens een vage veiling zoals hier beschreven: https://www.reuters.com/article/us-space-exploration-moon-auction-idUSKCN1TT1OH

(Zoals vaak staat er ten onrechte dat de NASA de originele opnames niet meer kon vinden, wat nogal een inaccurate generalisatie is, maar goed.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van Reuters verwacht je beter, nee? Die zoektocht van de NASA, inclusief lezenswaardig verslag van tientallen bladzijden dat voor ons aller vertier op het www werd geplaatst, dateert van tien jaar voor dit artikel gepubliceerd werd.

 

Het lollige is dat je niet helemáál kunt uitsluiten dat de banden die je eigenlijk wil hebben, die 2" databanden van Apollo 11, ook tussen de banden zaten die die man in de jaren zeventig kocht, en vervolgens voor enkele tientallen dollars weer doorverkocht. Maar dat zou wel heel erg veel toeval zijn.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk om interesse te zien van andere. Een kleine update en verdere verduidelijking:

 

Hellaas weet de verkoper niet meer waar de banden vandaan komen. De banden waren een aantal decennium geleden verworven, meer detail over de aanschaffing is niet bijgebleven. Volgens de verkoper is het onwaarschijnlijk dat ze met de tekoopstaande Ampex VPR5800 zijn opgenomen.

 

Voordat ik een heel gesprekken-traject met digitalisatie bedrijven opstel wil ik eerst weten of er überhaupt wel een signaal op staat. Met een simpele magnetische ontwikkelaar kan ik de sporen zien, en hoe sterk.

Bijv. van een van mijn 1/2" ESA satelliet telemetrie banden:

1175911475_ReduTD1-7.thumb.png.dd033b7d2f70307af81a51e69c3b708a.png

 

Bij de videobanden hoop ik dus helical-scan, geluids en control-sporen te zien.

 

 

Bij mijn projecten probeer ik zelf zo veel mogelijk te doen, maar deze generatie video-techniek is echt een stap boven mijn pet. Ik zal afspelen en digitalisatie dus moeten uitbesteden.

 

Het liefste wil ik dat in Nederland laten doen, want ik wil voor mijn YouTube kanaal ook een leuke video maken over het project en alle stappen daar in. Bijv opnamen maken van de studio, recorders, eerste keer banden afspelen, videoapparatuur, de techniek er achter en natuurlijk het resultaat. Hoe verder de recorders, hoe moeilijker!

 

Behalve afspelen en digitalisatie, moeten de banden misschien schoongemaakt en gebakken worden zodat ze niet de koppen vuil maken en helemaal uit elkaar vallen. Recorders zijn duur en moeilijk te onderhouden, evenals digitalisatie en correctie-apparatuur. Vooral lastig omdat ik niet weet waarmee de banden zijn opgenomen!

 

Zeer specifieke kennis, en dit zijn geen huis-tuin knutselbanden om die kennis te vergaren/uit te testen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een paar scenario's die ik zo kan bedenken:

1. De verkoper wilde banden voor wat extra verkopen, dus pakten wat willekeurige dozen en schreef er de labels op. Mogelijk, onwaarschijnlijk omdat de labels en schrift er oud uit ziet.

2. Videodub gemaakt door de NASA. Mogelijk, wellicht vroeg een studio/universiteit naar de opnames? Dan onbewerkte volledige opnamens lijkt mij.

3. Opnamen van live TV/heruitzending toen der tijd. Waarschijnlijk. Maar pro/semi-pro formaat, erg duur. Alleen universiteit/instantie/instelling zou dat formaat kunnen betalen.


Nu, de potentiële zeldzaamheid van de opnames. Hoewel het klopt dat de NASA niet meer de ruwe SSTV opnames heeft, is de gehele EVA in NTSC/Telecine bewaard gebleven. Niet altijd in gelijke kwaliteit, maar alle beelden zijn er wel.

Hoewel er altijd dé kans is dat er uniek NASA materiaal wordt gevonden, is dit onwaarschijnlijk.


Wel is er een kans dat er nieuw studio materiaal wordt gevonden van kanalen die de NASA feed uitzonden.

Van de BBC is er vrijwel niets bewaard gebleven, alleen maar geluid.
Van de NOS is al het videomateriaal van amateur 1" IVC bron, NOS' eigen banden waren gewist. Zonder die amateur opnamens hadden we ook niets gehad!

Maar in alle waarschijnlijkheid staat er verenigde staten materiaal op. Dus NBC, CNN etcetera. Hier is volgens mij ook niet alles bewaard gebleven, maar wel véél meer dan Europese kanalen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Of alternatief, het zijn helemaal geen videospoelen maar computer/telemetrie/geluid. Bijv. biometrische signalen.

 

Geen 3 indenties in de hub wat je vaak ziet bij video/geluid.

 


Ik heb 2 sets van 2 koppen voor Ampex 1/2" 7 of 8 spoor telemetrie recorder.

 

Ook leuk!

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, optie 1 is helaas ook weer niet zo onwaarschijnlijk. Nieuwe tekst op een oud label. Een hoeksteen van alle vervalsingen.

 

Natuurlijk hoop ik het tegenovergestelde. Maar ergens klinkt dit toch te mooi om waar te zijn.

 

Ik vind het eigenlijk relatief weinig gegevens voor een omroep. Wie weet toch een bibliotheek dan, vandaar ook die interne registratienummers.

 

De vraag, als er videosignaal op staat, is, zijn er in Nederland nog NTSC-apparaten voor?

 

 

Mag ik deze foto's aan experts elders laten zien?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
11 minutes ago, Spiny Norman said:

Nou, optie 1 is helaas ook weer niet zo onwaarschijnlijk. Nieuwe tekst op een oud label. Een hoeksteen van alle vervalsingen.

 

Natuurlijk hoop ik het tegenovergestelde. Maar ergens klinkt dit toch te mooi om waar te zijn.

 

Ik vind het eigenlijk relatief weinig gegevens voor een omroep. Wie weet toch een bibliotheek dan, vandaar ook die interne registratienummers.

 

De vraag, als er videosignaal op staat, is, zijn er in Nederland nog NTSC-apparaten voor?

 

 

Mag ik deze foto's aan experts elders laten zien?

Ja hoor laat maar zien Norman.

 

NTSC machine heb je waarschijnelijk nodig ja als het video is.

 

Zou je uit visualisatie van sporen dingen kunnen opmaken, wat voor soort signaal het is?

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7/7/2021 at 12:11 PM, Spiny Norman said:

Nou, optie 1 is helaas ook weer niet zo onwaarschijnlijk. Nieuwe tekst op een oud label. Een hoeksteen van alle vervalsingen.

 

Natuurlijk hoop ik het tegenovergestelde. Maar ergens klinkt dit toch te mooi om waar te zijn.

 

Ik vind het eigenlijk relatief weinig gegevens voor een omroep. Wie weet toch een bibliotheek dan, vandaar ook die interne registratienummers.

 

De vraag, als er videosignaal op staat, is, zijn er in Nederland nog NTSC-apparaten voor?

 

 

Mag ik deze foto's aan experts elders laten zien?

Vraagje, denken verkopers van videobanden/spoelen al snel dat ze goud in hun handen hebben, en vragen in eerste instantie te veel geld? Of weten de meeste mensen helemaal niets af van wat ze hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, T4600C said:

Vraagje, denken verkopers van videobanden/spoelen al snel dat ze goud in hun handen hebben, en vragen in eerste instantie te veel geld? Of weten de meeste mensen helemaal niets af van wat ze hebben.

Beide scenario's kunnen gebeuren. Dat eerste komt wel eens voor, maar het tweede ook. Er zijn van Doctor Who diverse voorbeelden bekend (bv. een filmverzamelaar had toch niet beseft dat hij twee ontbrekende afleveringen had). De derde optie is mensen die niet wíllen verkopen of delen. 

 

Maar over mogelijke vervalsingen: Er was ook een aantal maanden geleden een verkoper op ebay die stukken 16mm van doctor who verkocht, "al dan niet misschien van verloren afleveringen". De verdenking was dat hij zelf op een of andere manier nieuwe film had weten te maken en hoopte op optimistische kopers. Hij beloofde namelijk niets, maar suggereerde alleen veel. Ik moet trouwens eens kijken of het überhaupt bekend is, hoe dat afgelopen is.

Dus aan zo'n soort truc moet ik toch wel een beetje denken. Schrijf "Apollo 11" op het label, en verkoop zonder enige belofte. Het is wel vaag dat er verder geen enkele achtergrondinformatie bij was.

Maar goed, tegelijkertijd is de maanlanding wel het soort gebeurtenis die mensen zouden archiveren. Ik wil dus niet per se alleen maar negatief zijn!

 

Het meest bizarre voorbeeld van "te veel geld (of juist niet??)" is een man in de VS wiens vader een sportwedstrijd op wist te nemen in de hoop dat zijn zoon daar ooit iets aan zou hebben. Dat bleek een juiste ingeving. Hij heeft een unieke opname, de enige. Maar de rechthebbende vertikt het om daar geld voor neer te tellen, terwijl er miljoenen betaald worden voor uitzendrechten van sport. Gevolg: patstelling, niemand mág dus iets doen met die band.

 

 

Maar terug naar deze banden. Een expert uit Engeland vroeg nog, wat de diameter van deze spoelen is? (Is dat toevallig al opgegeven door de verkoper?)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
25 minutes ago, Spiny Norman said:

Beide scenario's kunnen gebeuren. Dat eerste komt wel eens voor, maar het tweede ook. Er zijn van Doctor Who diverse voorbeelden bekend (bv. een filmverzamelaar had toch niet beseft dat hij twee ontbrekende afleveringen had). De derde optie is mensen die niet wíllen verkopen of delen. 

 

Maar over mogelijke vervalsingen: Er was ook een aantal maanden geleden een verkoper op ebay die stukken 16mm van doctor who verkocht, "al dan niet misschien van verloren afleveringen". De verdenking was dat hij zelf op een of andere manier nieuwe film had weten te maken en hoopte op optimistische kopers. Hij beloofde namelijk niets, maar suggereerde alleen veel. Ik moet trouwens eens kijken of het überhaupt bekend is, hoe dat afgelopen is.

Dus aan zo'n soort truc moet ik toch wel een beetje denken. Schrijf "Apollo 11" op het label, en verkoop zonder enige belofte. Het is wel vaag dat er verder geen enkele achtergrondinformatie bij was.

Maar goed, tegelijkertijd is de maanlanding wel het soort gebeurtenis die mensen zouden archiveren. Ik wil dus niet per se alleen maar negatief zijn!

 

Het meest bizarre voorbeeld van "te veel geld (of juist niet??)" is een man in de VS wiens vader een sportwedstrijd op wist te nemen in de hoop dat zijn zoon daar ooit iets aan zou hebben. Dat bleek een juiste ingeving. Hij heeft een unieke opname, de enige. Maar de rechthebbende vertikt het om daar geld voor neer te tellen, terwijl er miljoenen betaald worden voor uitzendrechten van sport. Gevolg: patstelling, niemand mág dus iets doen met die band.

 

 

Maar terug naar deze banden. Een expert uit Engeland vroeg nog, wat de diameter van deze spoelen is? (Is dat toevallig al opgegeven door de verkoper?)

Verkoper zegt dat het diameter 10" is. Breedte van tape 1".

 

Ik vroeg nog of de verkoper het kon opmeten voor de zekerheid, maar ze waren al verzonden naar mij. Wel snel!

 

Van een foto zonder enige referentie object is het moeilijk om te zeggen. Hopelijk zijn ze er eind deze maand.

 

Verder wil ik wel zeggen dat ik voor alle 3 samen 70 euro heb betaald. Dat valt wel te overzien lijkt mij.

 

Edit: hub diameter is standaard toch? Dan is het een geometrisch rekensommetje om het totale diameter uit te rekenen.

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Op een van die banden kleeft dus een etiket waarop staat '79P ON 7084B W3'. Dachten jullie dat dat een catalogusdingetje was van degene die de opnames gemaakt had? Had ik ook fout. 😛

 

https://mrxhist.org/docs/Nels_5382.pdf

 

Bladzijde 31. 'Designed for helical-scan broadcast and closed circuit television recorders'. Het lijkt erop dat er specifieke koppelingen werden aanbevolen (noodzakelijk waren?) tussen recordermodellen en bandtypes. De band in kwestie zou bedoeld zijn voor Ampex VR-6000 of 7000 (nét eentje die ik niet heb staan) en kan 62 of 66 minuten opname bevatten (blz. 31 en 39 lijken elkaar tegen te spreken?) Diameter die genoemd wordt is 9 3/4... dus 10" komt aardig in de buurt. :)

 

Drie uur Apollo (hopen we) uit de jaren zestig voor zeventig euro, dat vind ik bepaald een koopje. Digitaal krijgen kost vermoedelijk vele keren meer. Aardig projectje wel!

 

Ter indicatie: er staat een niet werkende 6000 voor 190 dollar op Ebay. Krijg je dat werkend: ik in ieder geval niet. Kan zo'n recorder wel degelijk overweg met wat hopelijk op die banden staat: geen flauw!

 

https://www.ebay.com/itm/183994149450?hash=item2ad6e7ea4a:g:pmUAAOSw2w5do4fJ

 

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is dus Ampex A-Formaat (op dit formaat zijn ook ooit in Nederland de apollo 11 opnamen opgedoken van de NOS uitzending.....).

Er zijn een aantal bedrijven in Nederland die dit kunnen overzetten.

Let op bij het kiezen van de recorder dat er verschil is tussen low en highband...

 

Systeem had zelfs nog een kleurenoptie...

 

Helaas voldeed het formaat niet helemaal aan uitzendnormen en werd daarom een variant gemaakt die Type C genoemd werd...

 

Overigens waren er in die tijd ook formaten die nergens compatibel mee waren... en dat zie je niet aan de buitenkant van de tape... helaas...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, Koen said:

 

 (nét eentje die ik niet heb staan)

 

Jij zegt dit voor de grap... maar ik heb hier foto's van andere forumleden voorbij zien komen waar zo'n apparaat zó tussen had gepast!! 😮

 

 

Dat is relatief weinig. Onder deze omstandigheden lijkt me dit geen fraude. Dan hadden ze zeker de hoofdprijs gevraagd!

 

Iemand die ook met de Engelse opnames bezig is geweest schat dit in als een opname van de Amerikaanse televisie-uitzendingen. Geen verloren materiaal, maar zeker bijzonder leuk. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Noteer: op 1 van de spoelen staat "Apollo XI Landing" maar geen van de LM had tijdens landing een TV camera aanstaan... wel een 16mm camera.

 

Een paar opties lijkt mij:

 

1. Telecine van 16mm van de landing, maar dat moet zijn gemaakt nadat de missie afgelopen was. Die 16mm opnamen duurt echter maar 15 minuten.

2. Opnamen van Mission Control tijdens landing.

3. Opnamen van Amerikaanse televisie-uitzending die commentaar gaven van de landing, net zoals bij de Nederlandse uitzendingen.

 

Optie 3 lijkt mij het meest voor de hand liggend.

 

Dank voor het vragen Norman! en jouw onderzoek naar de banden Koen.

Waarschijnlijk geen uniek NASA materiaal... maar misschien wel uniek uitzending materiaal.

 

Van de CBS en ABC is nog heel veel materiaal bewaard gebleven, maar van de NBC vrijwel helemaal niets. Als het NBC materiaal is kan het dus nog steeds interessant zijn!

 

 

Is het mogelijk om met visualisatie van de sporen het type opnamen te vinden? high/low band, machine, type A/B/C of iets anders.

 

Systeem zal wel NTSC zijn, er is dus een NTSC machine nodig!

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Is het mogelijk om een NTSC band af te spelen op een PAL machine voor geluid? want geluid was linear... Dan kunnen we in ieder geval horen wat voor materiaal er op staat.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

De banden zijn vandaag aangekomen.

 

Memorex-Apollo11-5.thumb.jpg.3ed90d33bf29cbcd999226c1f55d2d50.jpg

 

Hun toestand lijkt prima en ik heb een signaal kunnen verifiëren met mijn DIY MVS!!

 

De koffers, spoelen en tape lijkt in goede staat.

 

Memorex-Apollo11-9.thumb.jpg.226dfc7cee2b56f665251bae5a2cab87.jpg

 

De band is gelijkmatig gewikkeld, er zitten geen spaken of gaten in de wikkeling. De tape rolt gemakkelijk af door de zwaartekracht en lijkt niet aan de onderkant van de banden te plakken. Ook krijg ik geen shedding of plakkerigheid op mijn katoenen handschoenen bij het hanteren van de tape. Er zijn een paar haarlijntjes langs de glanzende kant van de tape, maar ik neem aan dat dit te verwachten is? Ik weet natuurlijk niet hoe vaak deze zijn afgespeeld/opgenomen.

 

De doffe kant is schoon. Tape ligt plat en wil niet krullen. Randen van de tape lijken recht. Ik heb een haspel bekeken met een doe-het-zelf magnetische kijkoplossing. Methanol en fijn carbonylijzerpoeder. Band C59078-A1-3C, Apollo XI Moon Walk GMT.

 

In tegenstelling tot de twee andere banden, heeft deze tape geen rubberen vergrendeling die voorkomt dat de tape in de behuizing losraakt. De eerste meter of zo van deze tape is licht gekruld en de randen zijn ongelijk. Daarna wordt het goed. Het kostte wat pogingen en wat wachten, maar... we kregen een magnetisch signaal op de band!!

 

Memorex-Apollo11-3.thumb.jpg.ea35a56670b3eacd3f090ceb2e79b885.jpg

 

Zeker audio aan de ene rand, spiraal-scansporen in het midden en control-pulsen aan de andere rand.

 

Ik zou meer secties en de andere twee banden op deze manier bekijken... maar kort daarna begon het (kort ondergedompelde in de methanoloplossing) stuk tape zwaar naar binnen te krullen. Ik droogde en maakte het voorzichtig schoon en spoelde de tape terug. Hopelijk wordt dit gedeelte rechtgezet...

 

Een ding dat opvalt is dat de spoelen identificatie (E.I C59078-A1-3C) aan de onderkant hebben die overeenkomen met de geëtiketteerde koffers. Dus ze moeten op een bepaald moment overeenkomen met de labels... Op de koffers lijken nooit andere labels te hebben geplakt.

 

 

Aan de sporen te zien, Ampex Type A.

Als het geluidsspoor van type A overeenkomt met type C, is het misschien mogelijk om de banden daar op af te spelen? Aan het geluid alleen kan ik al horen wat er daadwerkelijk opstaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk Ampex, maar kan ook IVC zijn. De spoel op de foto is vrijwel zeker een 8 inch. Standaard maat voor Ampex en IVC.

Zelf een machine zoeken, proberen te herstellen is een kostbare grap. Daarnaast weet een TBC er gemiddeld geen raad mee, dus om het signaal stabiel te krijgen om te kunnen capturen, is wederom een uitdaging.

 

Afspelen op een C-Format zal niet lukken... Geluid zal er zijn (verkeerde snelheid) maar geen beeld!  Wél beeld te herkennen tijdens het spoelen. 

 

Naar mijn weten heeft Artisan deze VR-serie machines staan in 50Hz variant. Op komst zijn een paar 60Hz. versies. Eventueel zijn PAL en NTSC IVC machines óók aanwezig.

Misschien eens contact met hem opnemen. Of via Inn-Archive (jaja, reclame.....  is mijn werkgever :P ) Maar wie weet ziet collega Jan (Artisan) er een leuke uitdaging in.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, Integra said:

Het is waarschijnlijk Ampex, maar kan ook IVC zijn. De spoel op de foto is vrijwel zeker een 8 inch. Standaard maat voor Ampex en IVC.

Zelf een machine zoeken, proberen te herstellen is een kostbare grap. Daarnaast weet een TBC er gemiddeld geen raad mee, dus om het signaal stabiel te krijgen om te kunnen capturen, is wederom een uitdaging.

 

Afspelen op een C-Format zal niet lukken... Geluid zal er zijn (verkeerde snelheid) maar geen beeld!  Wél beeld te herkennen tijdens het spoelen. 

 

Naar mijn weten heeft Artisan deze VR-serie machines staan in 50Hz variant. Op komst zijn een paar 60Hz. versies. Eventueel zijn PAL en NTSC IVC machines óók aanwezig.

Misschien eens contact met hem opnemen. Of via Inn-Archive (jaja, reclame.....  is mijn werkgever :P ) Maar wie weet ziet collega Jan (Artisan) er een leuke uitdaging in.

 

 

 

Dank voor je reactie Integra!

 

Zelf een type A machine restaureren en afstellen lijkt mij veel te moeilijke inderdaad. Ik zou de verzendkosten uit Amerika moeten betalen en vervolgens iemand hier om alles te onderzoeken. En als de koppen stuk zijn is alles voor niks gedaan.

 

Zelfs als ik alleen geluid hoor kan ik al identificeren wat er op staat. Minimaal of het Apollo materiaal is, of voetbal / I Love Lucy! En of het verloren materiaal is of niet.

 

Ik heb met Johan gesproken, en voor het starttarief kan ik de banden proberen op verschillende machines bij Inn-archive.

 

Volgens hem heeft Inn-archive een NTSC type C machine.

 

Bedoel je dat artisian bezig is met een type A NTSC machine? Dat zou perfect zijn voor mij... staat hun spul ook bij Inn-archive?

 

 

Groetjes,

Niels

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja zeker.

Inn-Archive heeft inderdaad een goed werkende NTSC C-format staan. (heb ik recent nog een tape mee overgezet)

Artisan zit bij ons in het pand, we werken samen.

En gesproken met Johan?  Glas?  Da's weer een concurrent die wél bij ons in het pand zit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Glas van "umetic"? Keer mee gesproken, maar vond zijn houding erg tegenvallen. Technisch kan ik het niet beoordelen.

Die Glas ja :P Daarom ook meer concurrent dan concullega of collega...   Al heb ik zelf geen moeite met hem hoor.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar goed, het is dus type A.

Kán dus kleur zijn, of zw/w.

Of de hele uitzending kleur is, is natuurlijk een andere vraag.

 

Hopelijk kan het wel in eigen land. Je wilt er natuurlijk het liefste bij in de buurt zijn als het afgespeeld wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uur geleden, Spiny Norman zei:

Maar goed, het is dus type A.

Kán dus kleur zijn, of zw/w.

Of de hele uitzending kleur is, is natuurlijk een andere vraag.

 

Hopelijk kan het wel in eigen land. Je wilt er natuurlijk het liefste bij in de buurt zijn als het afgespeeld wordt.

Als de datum van de opname klopt, is het vrijwel zeker geen kleur.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
gepost (aangepast)

Glas heeft interesse maar pas begin volgend jaar tijd. Tegen een prijs kan ik dan langskomen om de banden op verschillende machines te proberen.

 

Artisan en Inn-Archive had ik ook gemaild, geen reactie van Inn-Archive volgens mij, moet dat nog eens opnieuw proberen. Artisan waren op vakantie toen (;

 

Kroon ken ik niet.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
On 7/27/2021 at 5:27 AM, Integra said:

Het is waarschijnlijk Ampex, maar kan ook IVC zijn. De spoel op de foto is vrijwel zeker een 8 inch. Standaard maat voor Ampex en IVC.

Zelf een machine zoeken, proberen te herstellen is een kostbare grap. Daarnaast weet een TBC er gemiddeld geen raad mee, dus om het signaal stabiel te krijgen om te kunnen capturen, is wederom een uitdaging.

 

Afspelen op een C-Format zal niet lukken... Geluid zal er zijn (verkeerde snelheid) maar geen beeld!  Wél beeld te herkennen tijdens het spoelen. 

 

Naar mijn weten heeft Artisan deze VR-serie machines staan in 50Hz variant. Op komst zijn een paar 60Hz. versies. Eventueel zijn PAL en NTSC IVC machines óók aanwezig.

Misschien eens contact met hem opnemen. Of via Inn-Archive (jaja, reclame.....  is mijn werkgever :P ) Maar wie weet ziet collega Jan (Artisan) er een leuke uitdaging in.

 

 

 

Welke 1" videospoel formaten hadden 1 mono geluidsspoor?

 

De spoelen hebben een diameter rond 9.75inch.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Inn-Archive is van René Kroon, René Kroon is mijn werkgever :P

 

Artisan is van Jan Plomp, onze concullega die in hetzelfde pand zit.

 

Johan Glas is een concurrent die toevallig (eigenlijk door een foutje van René) in hetzelfde pand zit.

 

Ik weet dat Jan (Artisan) het op het moment erg druk heeft en ook René komt eigenlijk om in het werk...

Maar vragen kan natuurlijk altijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6-10-2021 om 16:19, T4600C zei:

Welke 1" videospoel formaten hadden 1 mono geluidsspoor?

 

De spoelen hebben een diameter rond 9.75inch.

 

Oude Ampex formaat (welke ook in stereo geleverd is), Ikegami heeft een systeem gehad, Philips EL3400/3402, Grundig had een eigen formaat, ook Sony heeft er 2....

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
On 10/7/2021 at 10:41 AM, Spiny Norman said:

En het is wel de maanlanding... wie weet wekt dat toch speciale interesse.

Maar iemand moet toch voor de digitalisatie kosten opkomen. Als het verloren nieuwsuitzendingen zijn is dat misschien mogelijk...

 

Het probleem nu is identificeren wat er daadwerkelijk op staat. En daarvoor is een machine nodig...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6-10-2021 om 15:59, T4600C zei:

Glas heeft interesse maar pas begin volgend jaar tijd. Tegen een prijs kan ik dan langskomen om de banden op verschillende machines te proberen.

 

Artisan en Inn-Archive had ik ook gemaild, geen reactie van Inn-Archive volgens mij, moet dat nog eens opnieuw proberen. Artisan waren op vakantie toen (;

 

Kroon ken ik niet.

 

Ik heb je mail voorbij zien komen (deze was onverhoopt bij "spam"  terecht gekomen.

Er zal nu dan wel antwoord van gaan komen (van Inn-Archive of Artisan) ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toevallig noemde ik het net een paar dagen terug tegen Rene Kroon. Dat zal wel geen toeval zijn.

 

Ik hoop, dat hier iets moois van komt. Hoeft niet per se een "verloren uitzending" te zijn, het is sowieso fascinerend natuurlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, T4600C zei:

DSC_1807-HD.thumb.jpg.38f7f905727b1972ff15f9e9237971f8.jpg

 

:)

Die tapes zijn gelijk aan een arsenaal IVC tapes die we hebben liggen ter digitalisatie....
Aangezien IVC wel veelgebruikt is in Europa en het systeem uit 1967 is, zou het dus buiten Ampex ook IVC kunnen zijn.

Wel is zeker dat deze tapes eerst gebakken moeten worden, anders lopen ze geheid vast op de scanner.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tsja, IVC is een Amerikaans bedrijf....   Het had daar minder succes dan Ampex, maar was wel degelijk vertegenwoordigd.

Maar of het nu Ampex of IVC is, deze Memorex tapes moeten eerst gebakken worden.

 

Zowel Ampex als IVC zijn bij In-Archive/Artisan aanwezig in "PAL" en "NTSC".

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...