Ga naar inhoud

Printerkabel P2000


Aanbevolen berichten

Op 9-12-2021 om 22:09, JackRetroMan zei:

Ik ben op zoek naar een printerkabel voor de P2000 (T). Heeft iemand die of het schema, zodat ik hem zelf kan solderen/maken ?

 

Je zal toch wat meer info moeten geven: welk interface/welke aansluiting zit op die printer? B.v. een 36-polige connector, of 25 of 15 of 9?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, JackRetroMan zei:

De printer betreft een Commodore MPS 1230, alwaar een serieële (commodore) poort op zit (6 polige din plug) en een parallel interface, als ik het goed gelezen heb is dat een 36 polige connector.

 

 

 

Your best bet: de Centronics-interface (36-pens). Dat betekent wel dat je een dergelijk interface voor je P2000 moet zien te vinden, en dan nog hopen dat Commodore niet ook nog daarmee heeft zitten klooien.

 

Die 6-pens DIN is weer een voorbeeld van die klantenbindingstrategie: het is zeker weer eens niet een standaard verbinding zoals RS232 maar meer iets dat wat weg heeft van PS2. De printerpoort van de P2000 -wel RS232- kan in ieder geval zo niks ermee beginnen.

 

Het was me even ontschoten dat, behalve een HLP (en een EXE met virus) die ik op schijf heb staan, er ook nog steeds een site is:

 

The Hardware Book - HwB

http://www.hardwarebook.info

 

Kijk maar eens naar /Commodore_Serial_I/O

 

Als het je lukt een Star of Epson te vinden dan ben je daarmee veel beter af -simpele kabel- en kan die 1230 in de recycle-bin...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 months later...
  • 7 months later...

FYI, de printer uitgang is een serieele v24 uitgang die via een serieele interface direct naar de printer van philips kan gaan.

Er waren die tijd twee printers beschikbaar onder de philips vlag.

Dat was de Mannesmann tally een daisywheel printer en de Epson mx80 een matrix printer van Epson.

Alle bestaande pakketen van Philips werkten daarmee en waren geprogrammeerd op die twee printers.

In de beschrijving van het eerste uur zie je op bladzijdes 1.12 de mogelijkheden.

groeten cees vos

P2000 Philips Systeembeschrijving 1980.pdf

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...