Ga naar inhoud

randje voor de 8cm Compact Disc


Aanbevolen berichten

Dat er een CD-singletje was 8 centimeter doorsnee, wist ik. DVD idem.

BIJNA alle CD- en DVD-spelers hebben een kleiner cirkeltje in de lade.

 

Je kon ze ook kopen en branden, al waren ze als CD-R/DVD-R duurder dan de gewone 12cm-varianten! Maar sommige videocamera's werkten ermee.

Je had er mini-DVD doosjes voor, en je kon ze zelfs op een schattig mini-spindeltje kopen ooit.

 

 

Maar vandaag kwam ik erachter, dat er dus ook een speciaal randje bestond om ze in te klikken:

 

IMG_4844.thumb.JPG.20fa33bce894160b9e47d72f681ad1b3.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, ik zag dit echt voor het eerst! Het is, neem ik aan, nuttig voor in de auto, of dat soort apparatuur met een gleuf i.p.v. een lade.

 

OK, 't is niet vre-se-lijk wereldschokkend, maar toch. Ik was ze nog nooit tegengekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago, djkoelkast said:

Wel tof, want ik heb ze ook al jaren niet meer gezien. Later kreeg alles een laatje met een 8cm-inkeping.

Was die kleinere cirkel niet altijd al aanwezig? De 8cm-CD zal al wel vanaf vrijwel het begin gepland zijn. De "vertaling" van de 45 toeren single, natuurlijk.

 

Hoewel...

 

Ik open net de lade van een Philips uit ca. 1986 en daar zit-ie niet. Ca. 1989 wel. Blijkbaar is de mini-CD pas rond 1988 bedacht. Inderdaad, dat is ook het jaartal op dit voorbeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben toch wel verbaasd, dat het blijkbaar niet al meteen in 1983 bedacht was. Terwijl ze toch de parallel met 't 45-toerenschijfje hadden.

 

Zou er een spelertje bestaan, afgezien van die videocamera's, dat alleen 8cm-schijfjes speelde? Wie weet! Het lijkt me wel wat voor Japan, om zoiets als speelgoed te maken. Maar dan zou het technomoan-youtube-kanaal er wel een video over hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb als sampling ook wel eens zo’n 8 cm schijfje gehad en die ‘paste’ dus niet in een dvd speler van eind jaren 90, omdat het binnenste deel van het laatje van die speler alleen uit een gat bestond en de (regulier formaat) disc dus echt op de randen lag.

 

En ik heb ook wel spelers gehad waar zo’n schijfje wél in paste, maar dan lag het niet in een kuiltje / kleinere cirkel. Dat was dan weer best spannend of het aan de binnenkant van het apparaat überhaupt wel stil zou blijven liggen of alle kanten op zou schieten als het begint te draaien, maar blijkbaar ging dat goed. :P

 

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-1-2022 om 18:41, Spiny Norman zei:

Oh, ik zag dit echt voor het eerst! Het is, neem ik aan, nuttig voor in de auto, of dat soort apparatuur met een gleuf i.p.v. een lade.

 

OK, 't is niet vre-se-lijk wereldschokkend, maar toch. Ik was ze nog nooit tegengekomen.

Deze mogen beslist niet in een slot-in drive zoals een autoradio.

 

De "adapter" is bedoeld voor spelers die de uitsparing voor "singles" (want in het begin van de CD was de single 8cm!, later werd het gewoon 12cm omdat dat in de productie toch goedkoper was).
In de begin periode waren er een aantal merken waarbij een goedkopere CD speler dus niet de uitsparing in de lade had (sterker nog, het gat in de lade was exact groot genoeg om de 8cm single er doorheen te laten vallen). En natuurlijk waren er destijds de vele "vertical load" CD spelers... Dar had je dan ook deze adapter ring bij nodig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 hours ago, Integra said:

Deze mogen beslist niet in een slot-in drive zoals een autoradio.

 

De "adapter" is bedoeld voor spelers die de uitsparing voor "singles" (want in het begin van de CD was de single 8cm!, later werd het gewoon 12cm omdat dat in de productie toch goedkoper was).
In de begin periode waren er een aantal merken waarbij een goedkopere CD speler dus niet de uitsparing in de lade had (sterker nog, het gat in de lade was exact groot genoeg om de 8cm single er doorheen te laten vallen). En natuurlijk waren er destijds de vele "vertical load" CD spelers... Dar had je dan ook deze adapter ring bij nodig.

Nou beginperiode, blijkbaar bestaat die 8cm-CD pas sinds 1988 dus net niet meteen vanaf het allerprilste begin.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Nou beginperiode, blijkbaar bestaat die 8cm-CD pas sinds 1988 dus net niet meteen vanaf het allerprilste begin.

 

De allereerste CD single kwam uit in 1986.
Sinds 1987 werden singles massaal uitgegeven op 8cm. Maxi singles waren gewoon 12cm.
Ik heb er zelf heel veel, waarvan de eersten inderdaad van 1987 zijn en één promo uit 1986 (de 8cm dus)

 

In die zin, het begin van de single CD. Zo rond 1986 tot ongeveer 1989 kon je een goedkopere speler krijgen met een opening in de lade waar de 8cm precies doorheen viel :P (o.a. Sanyo had daar een aantal modellen in)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...