Ga naar inhoud

De 'Jiskefet Encyclopedie' is gewoon kut


Aanbevolen berichten

Noblesse_Uitgevers_JiskefetKranten.thumb.jpg.01e47a71e997fa019737393bf6a5b5fb.jpg

(Hé zeg, lullo, laat dat 'fantastisch mooie' ook maar achterwege!)

 

Kut, ja. Een grote K, gevolgd door een U en een T, die 'ongeautoriseerde' Jiskefet Encyclopedie (en dat woord noem ik héél lichtjes) van Richard Groothuizen en Rutger Vahl. Ik dacht, ik teken dit even op, want nergens op het hele godganse wereldwijde web lijkt iets te vinden te zijn over hóe kut dit waarachtig bedroevende broddelwerk precies is. Natuurlijk is er van alles te lezen over de rechtszaken, over het feit dat makers Koch en Romeyn alles behalve toestemming gaven om dit boek te publiceren, de vervolgactie van de schrijvers die in het gehele boek zielige, treurige illustraties gebruikten en er voor de rest op uit waren om vooral Michiel Romeyn in de media als een verzuurde, ouwe zak zwart te maken. Dat doen ze trouwens ook al in het boek zelf, alles is nogal met een wat verzuurde en denigrerende ondertoon geschreven. Dat kan, althans, in een 'encyclopedie' is dat niet de toon die je zo snel verwacht, als de informatie maar klopt... Over die informatie gesproken...

 

De informatie klopt dus niet.

 

Het boek is eigenlijk op te delen in twee grote delen: een A tot Z-alfabet voor 'alle' (ruim genomen, hoor) begrippen en figuren uit het Jiskefet-jargon, en een tweede deel, het chronologisch overzicht van de uitzendingen waarin het cabaret trio (Herman Koch, Kees Prins en Michiel Romeyn) hun opwachting maakten, al dan niet in de gedaante van hun bekende Jiskefet-figuren. Elk seizoen heeft een eigen hoofdstuk, voorafgegaan door een geschreven inleiding met wat er in het seizoen verandert ten opzichte van het vorige, hoe de reacties zijn en wat de nieuwe (of al vertrouwde) figuren en/of reeksen losmaakten in televisiekijkend Nederland. Daarna volgt elke aflevering, waarvan het de bedoeling hoort te zijn dat deze keurig en juist is genoteerd qua uitzenddatum, beschrijving van sketches en andere statistieken die voor de OCD'ers, superfans of andere Jiske-fetzakken van belang zijn. En omdat het een televisieprogramma is waarbij de uitzendingen vaak enorm in speelduur afweken, lijkt het haast als vanzelfsprekend dat de speelduurlengtes bij die afleveringen vermeld staan. Die staan er dus al niet. Tsja, dan is het toch jammer dat de schrijvers duidelijk van het informatieve dat wél neergekalkt wordt, ook geen zout hebben gegeten. In tegendeel. Soms is duidelijk merkbaar dat de workload van de verschillende afleveringen over de twee schrijvers verdeeld is ("Doe jij afleveringen 1, 3 en 5, dan doe ik aflevering 2, 4 en 6!", waarschijnlijk), en wijkt iedere schrijfstijl af. De ene aflevering wordt een afwijkende aftiteling beschreven, de andere aflevering is er amper iets te zeggen over de 'uitzending'. Om nog maar te zwijgen over de beschrijving van sommige sketches: elke vorm van mogelijke diepgang in het absurdistische wordt vakkundig gemist, zelfs bij een sketch rondom de 'Peters' in de supermarkt, waarbij uiteindelijk vrouw 'Petra' de winkelmanager redt, wordt haar rol afgedaan als 'Een vrouw komt binnen'. Het blijft allemaal op het ernstig oppervlakkige.

 

Dieptepunt is misschien wel het feit dat 'Seizoen 11, aflevering 9' daadwerkelijk wordt genoteerd als uitzending: dit betreft een drie minuten durende promoclip van het liedje 'Voor Altijd', bestaande uit een compilatie van eerder uitgezonden beelden van de reeks 'De Perkse Diep'. Dit is geen uitzending, dit is hoogstens een lange promo! Toch wordt deze meegeteld als één van de -volgens dit boekwerk- 173 'uitzendingen' die er geweest zouden zijn. En zo zijn er vaker van dit soort geintjes: eind 1994, een Amnesty Gala, gepresenteerd door de Jiskefet-heren maar geproduceerd én uitgezonden door de NOS (!). Deze wordt gewoon kei-fout aangeduid als 'opener van het vijfde seizoen'. Het is een special, op z'n meest. Maar in de telling van dat seizoen wordt ie toch weer (foutief) meegeteld. Meteen daarachteraan komen er 16 'Alvast Jiskefet'-uitzendingen voor in de encyclopedie. Het waren er oorspronkelijk 17, maar de laatste is -oeps- op dezelfde datum gezet en ook niet correct beschreven (een complete sketch na het liedje uit de korte uitzending wordt gewoon niet genoemd), dus ah joh, een kniesoor die daar vast op let.

 

Als je denkt dat dit al erg is: soms vinden ze het al moeilijk om überhaupt te tellen wanneer ze wel de uitzendingen noemen: Seizoen 9, aflevering 2 wordt gewoon met droge ogen twéé keer in het boek achter elkaar afgedrukt. De derde aflevering van het seizoen krijgt opnieuw de nummering 'S9A2', en zo tellen ze in de encyclopedie de rest van die reeks ook voort. En zo zit het boek dus ook bomvol andere tel-, research- en overige inhoudelijke fouten.

 

Zo is het seizoen in, seizoen uit telkens wel weer wat. Vaste rubriekjes of reeksen die herhaaldelijk terugkomen worden verkeerd opgeteld, er wordt melding gemaakt van herhalingen die er helemaal nooit geweest zijn (De sketch 'Nieuwjaar' zou pas op 8 januari 1995 zijn uitgezonden... Ja dáág, ik heb het nagekeken en ik voelde me al een lamlul terwijl ik dat deed: de sketch Nieuwjaar is gewoon op 1 januari 1995 uitgezonden, en ik heb hier een paar bronnen die dit bewijzen. Waarom kan ik dit wel uitvogelen en die twee pipo's blijkbaar niet?), en soms weten ze het zelf ook écht niet meer: Ze geven zelf in de encyclopedie aan dat het elfde seizoen eindigde op 17 november 2002, maar in de daarop volgende pagina's eindigt het op 13 november. Vooruit, nog eentje dan: De inleidende tekst van seizoen 4 begint met "Jiskefet is terug met 8 nieuwe afleveringen..." Hoeveel denk je dat er genoteerd zijn? Ja, precies! 9! :D Heeft nie-mand hier naar gekeken voordat het werd gedrukt? _O- 

 

Ik heb in de afgelopen 2 weken al deze informatie opgedaan, omdat ik momenteel samen met @RM druk bezig ben om een correcte productielijst op te zetten van alles van Jiskefet. Eigenlijk dacht ik 'Oh, niet dat ik daar veel verstand van heb maar ik heb daar al eens rond 2017 wat werk aan gedaan en genoteerd, die encyclopedie is er nu, er is een fansite én Jiskefet BV heeft 'alles' online gezet, dus dat is vast zo gepiept', maar het is echt een zieke, overhoop gegooide pestzooi. Het is echt heel erg. En waar mogelijk maakt de 'encyclopedie' het een nog grotere bende dan het al was. Waardeloos, Gelukkig gaven de schrijvers al aan dat het boek 'gegarandeerd ongeautoriseerd' is en doen ze er een beetje lacherig over: ik zou zeggen, als je écht dat boek wil lezen, ga een middagje naar je plaatselijke bibliotheek, lees het eens vluchtig door (Maak gerust met je telefoon wat foto's van de pagina's: gegarandeerd ongeautoriseerd!), meer moeite hoef je er niet voor te doen. En 37+ euro ervoor betalen? Hé zeg Lullo, daar kun je beter een paar pizza'tjes voor bellen!

 

Dikke plakken stront in je nek, oprecht: wat een kutboek. Als je 'm nog niet hebt: koop 'm niet. :)

 

Mocht je het niet merken: ik ben ook gewoon écht zwaar geïrriteerd hierover, dat ze dit durven drukken en uitbrengen. Ik zou erom willen lachen, maar het boek staat dus op allerlei sites gewoon nog steeds voor ruim 30-35 euro geprijsd te koop. Hoe dúrf je het ervoor te vragen. Echt, schandalig. Gooi die 'encyclopedie' maar in de jiskefet.

 

Later in het jaar dus namens ondergetekende en RM (en met een beetje lieve hulp van @mcmurdyy en @Hinse) dus een Retroforum Certified Productielijst.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

_O-

 

Ik zag dit boek tijdens de ‘release’ ook liggen, maar het ontbrak me een beetje aan enige logica. Het gaat om een vrij luxe hardcover print met voornamelijk beschrijvingen rond aflevering data en -uitzendingen van een programma dat al ca 15 jaar niet meer te zien is en waarvoor eigenlijk geen enkele wijze bestaat om ergens herhalingen of complete uitzendingen terug te bekijken, behalve via enkele niet complete samengestelde thema-compilatie dvd’s die door de gemiddelde scalper nu voor 100 euro per schijfje worden aangeboden. M.a.w.: ‘men’ is dit vergeten, men weet niet van het bestaan, of men heeft er geen interesse in. De meesten vinden een programma leuk om te kijken, maar zal het een worst wezen of iets seizoen 9 of aflevering 8 is, enzovoorts. Zeker in de huidige korteaandachtsspannevluchtigehaastmaatschappij.

 

Houd je dus alleen die superfans en OCD’ers over die vervolgens (blijkbaar) ontdekken dat het onzorgvuldig is samengesteld en onjuistheden bevat. Zonde. Aan de buitenkant oogt het best een interessant werk en de lay-out is best grappig. Je herkent de tekeningetjes meteen als Jos, Edgar en Storm.  ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, MarsM said:

_O-

 

Ik zag dit boek tijdens de ‘release’ ook liggen, maar het ontbrak me een beetje aan enige logica. Het gaat om een vrij luxe hardcover print met voornamelijk beschrijvingen rond aflevering data en -uitzendingen van een programma dat al ca 15 jaar niet meer te zien is en waarvoor eigenlijk geen enkele wijze bestaat om ergens herhalingen of complete uitzendingen terug te bekijken, behalve via enkele niet complete samengestelde thema-compilatie dvd’s die door de gemiddelde scalper nu voor 100 euro per schijfje worden aangeboden. M.a.w.: ‘men’ is dit vergeten, men weet niet van het bestaan, of men heeft er geen interesse in. De meesten vinden een programma leuk om te kijken, maar zal het een worst wezen of iets seizoen 9 of aflevering 8 is, enzovoorts. Zeker in de huidige korteaandachtsspannevluchtigehaastmaatschappij.

 

Houd je dus alleen die superfans en OCD’ers over die vervolgens (blijkbaar) ontdekken dat het onzorgvuldig is samengesteld en onjuistheden bevat. Zonde. Aan de buitenkant oogt het best een interessant werk en de lay-out is best grappig. Je herkent de tekeningetjes meteen als Jos, Edgar en Storm.  ;)

Maar ze hebben alles toch te zien op eigen website?? https://jiskefet.nl/

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, Spiny Norman zei:

Maar ze hebben alles toch te zien op eigen website?? https://jiskefet.nl/

Oh wauw, dat was mij niet bekend. Het is ook niet dat je dagelijks op een ‘eigen’ website langskomt van iets dat alleen nog passief bestaat en aanbod van grote hoeveelheden materiaal loopt tegenwoordig ook eerder via streamingdiensten of via YouTube uploads. Wel heel mooi!

 

Hoe lang is deze bibliotheek dan al live, sinds kort?

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, MarsM zei:

Aan de buitenkant oogt het best een interessant werk en de lay-out is best grappig. Je herkent de tekeningetjes meteen als Jos, Edgar en Storm.  ;)

Aap met een gouden ring. De stijl is sowieso een 1 op 1-kopie van wat de makers eerder deden bij de Koot en Bie-encyclopedie (Waar overigens een tweede druk van verscheen, met een klein deel van de vaak eveneens grove fouten hier en daar verbeterd), dus origineel is het niet. Maar ik vind het gewoon zó zwak: ik ben ook een tv-researcher, ook iemand die (voor eigen overzicht) zooi uitwerkt en uittikt. Alleen, als ik het met de wereld wil delen, dan zou ik het op een website plaatsen. Gewoon omwille van het feit dat er zo makkelijk fouten te maken zijn, en deze dan met één bewerking te verhelpen zijn. Waarom in vredesnaam in een boek, en al helemaal als de makers het niet willen?

 

Dan gaat Noblesse janken over dat het merkenrecht zwaarder weegt dan het 'journalistieke vrije woord', maar kom op. Dit is janken alsof er een groot onrecht is aangedaan. Zeg gewoon dat je nog even wil meeliften op de hang naar nostalgie bij die mensen op leeftijd die zich Koot en Bie, Jiskefet (en volgend jaar waarschijnlijk Arjan Ederveen en Tosca Niterink, als ik Michiel Romeyns woorden moet geloven - ik zie het ze zo doen, ook) kunnen herinneren, en flink wil cashen.

 

1 uur terug, MarsM zei:

Hoe lang is deze bibliotheek dan al live, sinds kort?

Het was eerst allemaal van YouTube geknald vanwege die Amazon Prime-deal, maar volgens de website ZwarteKat werd de 'officiële' stream-Jiskefetsite gelanceerd in juli 2021:

 

Quote

Jiskefet lanceert nieuwe website

29 jul 2021

 

De makers van Jiskefet hebben een nieuwe versie van het Jiskefet archief gelanceerd. Daarop zijn straks van alle seizoen de volledige afleveringen te zien. Nu is dat alvast van seizoen 1 tot en met 5. Daarnaast zijn populaire onderdelen ook opgedeeld in aparte secties, zoals De Lullo’s en Debiteuren Crediteuren.

 

Op Facebook laat Michiel Romeyn weten dat het veel geduw en getrek met rechten en licenties heeft gekost. En dat hij met name erg blij is met een eigen platform omdat hij graag weer nieuw materiaal wil maken en er nu een plek voor is waar dat direct gepresenteerd kan worden.

 

Om de kosten te drukken worden ook reclames getoond. Je kunt ook een lidmaatschap afnemen van 15 euro per jaar. Dan zie je geen reclame-onderbrekingen en krijg je ‘excluseve extra’s en speciale acties’. Er is ook een webshop waar je t-shirts kunt bestellen.

 

(Bron: Zwartekat)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch wel bijzonder en tof dat ze (ik lees tussen de regels door met Romeyn toch wel als drijvende kracht) hier dan echt een eigen platform voor hebben kunnen opzetten en rechten-technisch hebben rondgebreid.

Laten we namelijk ook weer realistisch zijn; op de langere termijn zijn ze dan toch wel afhankelijk van blijvende reclame-sponsors of een kleine groep die hard fans die zo’n 15 euro lidmaatschap per jaar permanent afnemen. Dus met enkel ‘statische’ content (waar grote streamingdiensten geen last van hebben met voortdurend nieuw aanbod) en ook een best grote kans dat het hele pakket straks door andere piraten-zeeën vaart is zoiets vaak wel een financiële uitdaging om in de lucht te houden, omdat er hoe dan ook na een tijd weer op wordt afgehaakt.

 

Maar tot zover nogmaals; heel mooi dat het volledig te bekijken is! En extra tof dat het niet weer in het pakket van één of andere alles opslorpende grote streamingdienst terecht komt. En lekker voor de scalpers die met die dvd’s zitten (er staat op bollekepuntkommeke zelfs een ‘5-pak collectie’ van €299,99. Dan vraag je me, hoe wanhopig moet je zijn _O-)

 

Terug op het boek; nee, ik zie hier ook de meerwaarde van zo’n boek niet. Ik ben hier misschien één van de de laatsten die in het algemeen digitaal verkiest boven fysiek, maar dit is niet het soort content voor een boek. Lijstjes met gegevens kun je digitaal veel beter doorzoekbaar maken. “Ik zoek die ene aflevering met die en die scène”, is op een website zo gepiept met een goed zoeksysteem. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
42 minutes ago, MarsM said:

Toch wel bijzonder en tof dat ze (ik lees tussen de regels door met Romeyn toch wel als drijvende kracht) hier dan echt een eigen platform voor hebben kunnen opzetten en rechten-technisch hebben rondgebreid.

Laten we namelijk ook weer realistisch zijn; op de langere termijn zijn ze dan toch wel afhankelijk van blijvende reclame-sponsors of een kleine groep die hard fans die zo’n 15 euro lidmaatschap per jaar permanent afnemen. Dus met enkel ‘statische’ content (waar grote streamingdiensten geen last van hebben met voortdurend nieuw aanbod) en ook een best grote kans dat het hele pakket straks door andere piraten-zeeën vaart is zoiets vaak wel een financiële uitdaging om in de lucht te houden, omdat er hoe dan ook na een tijd weer op wordt afgehaakt.

 

Maar tot zover nogmaals; heel mooi dat het volledig te bekijken is! En extra tof dat het niet weer in het pakket van één of andere alles opslorpende grote streamingdienst terecht komt. En lekker voor de scalpers die met die dvd’s zitten (er staat op bollekepuntkommeke zelfs een ‘5-pak collectie’ van €299,99. Dan vraag je me, hoe wanhopig moet je zijn _O-)

 

Terug op het boek; nee, ik zie hier ook de meerwaarde van zo’n boek niet. Ik ben hier misschien één van de de laatsten die in het algemeen digitaal verkiest boven fysiek, maar dit is niet het soort content voor een boek. Lijstjes met gegevens kun je digitaal veel beter doorzoekbaar maken. “Ik zoek die ene aflevering met die en die scène”, is op een website zo gepiept met een goed zoeksysteem. :P

South Park heeft het ook, een eigen website bedoel ik dan. Maar dan wel met eigen reclame ook weer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Netjes uiteengezet waarom het boek waardeloos is, ik was toch al niet van plan het te kopen. :P 

 

De videostreamingwebsite van jiskefet.nl is sinds 16-07-2021 live gegaan. Wat echt een gemiste kans is, is dat de kwaliteit van de uitzendingen aldaar gewoon onder de maat is. In veel  video's is veel contrast / HDR toegevoegd en er is zeer veel compressie toegepast. Gevolg is dat je voor de afleveringen/sketches waar al dvd-uitgaven van bestaan, je beter die versie kunt hanteren als je het puur over kwaliteit hebt. Zonde, want ze hadden natuurlijk ook de boel flink op kunnen poetsen op een mooie manier (HD transfer).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het idee, of beter ik ben er best wel zeker van, dat er voor een aanzienlijk deel van de uitzendingen gebruik is gemaakt van de bronnen zoals Beeld & Geluid ze had liggen. Seizoen 2, aflevering 6 is bijvoorbeeld in eenzelfde erbarmelijke staat bewaard als dat ie daar ligt. Er is alleen een nieuwe, schone intro voor gezet en er wordt net een paar seconden later ingesprongen. Een aflevering uit een later seizoen is een zendlijn, met Nederland 3-logo's en 'Na de ster'-meldingen in beeld.

 

Dat is trouwens vaker het geval, dat er net hier of daar wat weggeknipt. Op de Jiskefet.net-fansite (al stukken beter dat overzicht, alleen al omdat het gratis doorzoekbaar is) is volgens mij wel eens hier en daar geschreven dat er iets hergemonteerd was (een sketch vervangen door een andere hier of daar), maar op de Jiskefet-site zijn bijvoorbeeld alleen al bij alle Bruyne Ster-afleveringen alle aftitelingen aangepast; alle VPRO-eindschermen zijn er onsubtiel uitgesloopt, wat soms een 5 seconden, soms bijna een halve minuut (en een visueel geintje) kost. De laatste Bruyne Ster mist de aftiteling volledig.

 

Dit is ongetwijfeld gekomen doordat die reeks als eerste integraal op Amazon verscheen en daardoor montages gebeurden, maar vaag is het wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 6/8/2022 at 9:51 AM, Hinse said:

Netjes uiteengezet waarom het boek waardeloos is, ik was toch al niet van plan het te kopen. :P 

 

En dat is nog maar het begin, want hoe langer hoe meer ik het aan het uitwerken ben, hoe meer fouten ik vind.

Ik kan ook al aangeven dat beide lijsten (zowel de encyclopedie als de fansite jiskefet.net) niet volledig kloppen en ook de volgorde en samenstelling van de seizoenen op jisketfet.nl is incorrect 😛.

 

Sterker, ik ben er ook nog niet uit hoeveel afleveringen er nou zijn geweest. Elke lijst heeft een ander aantal en dat zou te maken kunnen hebben met de half-seizoenen Alvast Jiskefet en Debiteuren Crediteuren...

 

Later meer ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-6-2022 om 20:52, RM zei:

Sterker, ik ben er ook nog niet uit hoeveel afleveringen er nou zijn geweest. Elke lijst heeft een ander aantal en dat zou te maken kunnen hebben met de half-seizoenen Alvast Jiskefet en Debiteuren Crediteuren...

Én het al dan niet meetellen van zowel een promoclip als de special voor Amnesty. Het is een enorme zooi.

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden, djkoelkast zei:

Er stond geloof ik bij dat je die stickers er niet zonder schade af kon krijgen _O- 

Haha dan zijn de stickers te heftig of het materiaal van de kaft te kleefgevoelig.

 

Misschien wordt een versie van het boek zonder sticker en beschadiging nu wel een collector's item 😜

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Update!

 

Quote

Hoge raad: 'Jiskefet-boek mag worden verkocht zonder sticker'

De veelbesproken Jiskefet Encyclopedie mag in de winkels blijven liggen zonder dat met een sticker apart duidelijk wordt gemaakt dat Jiskefet niet de maker is. De Hoge Raad laat een eerdere uitspraak van het gerechtshof in stand, is vrijdag bekendgemaakt.


Het hof in Amsterdam besliste vorig jaar juni dat het boek mag worden verkocht zonder dat op de kaft duidelijk moet worden gemaakt dat de makers van het iconische tv-programma zelf niet bij de samenstelling betrokken waren. Jiskefet-makers Michiel Romeyn en Herman Koch gingen vervolgens in cassatie omdat zij het niet eens waren met de beslissing van het hof. Eerder stelde de rechtbank Romeyn en Koch wel in het gelijk.

Romeyn en Koch beriepen zich bij de rechtbank op het merkrecht en die oordeelde dat uitgeverij Noblesse alle boeken moest voorzien met de tekst 'ongeautoriseerd'. Het hof verwierp deze beslissing echter omdat de titel van het boek niet een teken van onderscheid is waarmee een uitgever aanduidt dat dat boek afkomstig zou zijn van Jiskefet.

Met de uitspraak van de Hoge Raad komt de zaak tot een einde. Er is geen beroep meer mogelijk.

Bron: ANP (via MSN)

 

Mijn oordeel blijft; sticker of geen sticker, boek blijft gewoon incompleet, vol fouten en dus, kut.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...