Ga naar inhoud

Kijkje op m'n werk...


Aanbevolen berichten

Zoals velen weten, werk ik inmiddels al een tijdje bij Inn-Archive in Hilversum.

Omdat ik weet dat een aantal van de lezers het machine park interessant vinden, leek het mij wel een idee om hier wat te laten zien.

Om te beginnen de Quadruplex en een C-Format.

 

550165846_WhatsAppImage2022-06-23at10_40_36AM.thumb.jpeg.3be91d51222aa4295591147bef7773f8.jpeg

Deze Quadruplex is de Ampex AVR-3.

Een stereo 2" 4 kops transverse scan systeem (eerste bruikbare video systeem ter wereld) met broadcast kwaliteit.

Het allerlaatste model dat is gemaakt. De machine is multinorm (PAL, SECAM, NTSC) en heeft een vacuüm drive (dus geen conventionele capstan en pinchroller).

 

De geschiedenis van deze machine is bekend. Het apparaat was ooit aangeschaft door "Video Hilversum" (ter ziele). Daarna is de machine naar (voor sommigen misschien een bekende) Martijn Belle gegaan (bekend van Videoinfo.nl). Hij is daar echter nooit in gebruik geweest en stond in afwachting van herstel. Sinds een aantal jaren is de machine in het bezit van Inn-Archive en heeft inmiddels een volledige revisie gehad. Het blijft toch een van m'n favoriete apparaten om mee te werken. 18 draaiknoppen en 4 drukknoppen afstellen, elke keer als je op play drukt (hij staat steeds weer anders, een eigenschap van het systeem!). Maar als alles goed staat, verbaas je je echt wat voor een prachtig en gestoken scherp beeld er van sommige banden komt!.

 

Daarnaast staat een C-Format, de Ampex VPR-3 + ZEUS.

Dit is een 1" machine met 4 kanalen audio en Dolby A en slomo en is de allersnelste "edit" machine ooit gebouwd. Tevens is hij uitgerust met de geroemde ZEUS TBC i.p.v. de standaard TBC en hij heeft net als de AVR-3 een vacuüm drive.

 

De geschiedenis van deze machine is ook bekend. Z'n carriére begon bij de BBC, waar hij eind jaren 90 met pensioen ging (na al een tijdje met defecten terzijde te hebben gestaan). Van daaruit is hij terecht gekomen bij een kennis van me in Engeland. Nu waren wij op zoek naar een machine die 14" spoelen (ruim 3 uur speelduur) aan kon. De Sony's die wij voornamelijk gebruiken gaan maar tot 11.75" (128 minuten). Bij toeval zag ik bij m'n kennis op een foto de machine staan en heb gevraagd of deze beschikbaar was voor verkoop. Hoewel nog altijd defect, was dit inderdaad het geval. Echter van kopen is geen sprake geweest. We hebben 'm geruild tegen een Bosch BCN-51 1" B-Format omdat m'n kennis er zo graag een wilde hebben (B-Format is zeldzaam in Engeland). Zo is de VPR-3 in bezit gekomen van Inn-Archive en heeft net een herstel en revisie achter de rug!

 

Beide machines zijn aangesloten in de studio op converters van Axon, 12 bit video (composiet) en 24 bit audio (4 kanalen) naar SDI met embedded audio.

Gisteren eindelijk tijd kunnen maken om de beide machines te bekabelen en aan te sluiten in de studio. De AVR was wel al aangesloten, maar nog met een Digibeta als converter (8 bit video, 18 bit audio). Nu dus op de nieuwe Axon.

 

1853201469_WhatsAppImage2022-06-23at10_40_35AM.thumb.jpeg.ba2dde9b60e91aac04ffeb75649dd761.jpeg

 

940114226_WhatsAppImage2022-06-23at10_40.35AM(1).thumb.jpeg.b12ae84f6567b257831ffac5ce83e4b0.jpeg

 

1338219939_WhatsAppImage2022-06-23at10_40.35AM(2).thumb.jpeg.35455c5dc8f817f15a69e519d0b5bca8.jpeg

 

291884749_WhatsAppImage2022-06-23at10_40.35AM(3).thumb.jpeg.5ca63f13061c476d918a38a97d1c1e1c.jpeg

 

En het zaakje in actie:

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk om te zien Integra. Juist ook dat er nog materiaal is om te digitaliseren. 

 

Misschien staat jullie machine wel in deze video (al lijkt het er niet op gelet op het ontbreken van het rechterdeel tov. die bij jullie). Ik heb overigens een van de LDK3 camera's uit dit spotje. 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uur geleden, Minuteman zei:

Leuk om te zien Integra. Juist ook dat er nog materiaal is om te digitaliseren. 

 

Misschien staat jullie machine wel in deze video (al lijkt het er niet op gelet op het ontbreken van het rechterdeel tov. die bij jullie). Ik heb overigens een van de LDK3 camera's uit dit spotje. 

 

 

Hij staat niet in dat filmpje (welke ik nog eens fatsoenlijk moet digitaliseren :P
Maar de AVR-3 is inderdaad eigendom geweest van dat bedrijf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-6-2022 om 16:43, samba-boy zei:

Tof! En hoe ziet de serveropslag eruit bij InnArchive? Hoeveel TB ruimte hebben zij om alle gemaakte captures op te slaan? Deze worden ook lossless bewaard, lijkt me?

 

Niet alles word bewaard, wat van klanten is, gaat naar klanten en blijft niet bij ons. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Het MII systeem.

Waar Betacam begon op basis van de Betamax cassette, begon het M systeem op basis van de VHS cassette.

Net als Betacam SP, is MII de opvolger van het eerste systeem. De tape in de cassette ging van oxide naar Metal.

Een component video systeem met 4 kanalen audio (2 linear, 2 AFM).

 

Het M en MII systeem zijn zo goed als uitgestorven. Hoewel de kwaliteit iets beter was dan de Betacam/Betacam SP, was de houdbaarheid van de tapes en de betrouwbaarheid van de machines dat helaas niet.  Koppen slijten snel en nog belangrijker voor het falen van het systeem: de opvolger speelt niet z'n voorganger (wat bij de Betacam reeks wél het geval was).

Het is een kunst om de machines gangbaar te houden, het vinden van onderdelen zoals koppen, is nagenoeg onmogelijk.

Het M systeem was een samenwerking van Panasonic, RCA en Ampex, MII werd enkel gemaakt door Panasonic en JVC (waarbij de laatste modellen zowel met Panasonic als met JVC logo zijn uitgebracht)

 

Ondanks dat zijn het best fijne machines om mee te werken (sneller dan Betacam).
Op dit moment ben ik bezig een enorme partij tapes uit een Engels archief te digitaliseren.

 

DSC_0447.thumb.JPG.f29ba4f73660612b2de0f248cd2622a9.JPG

 

DSC_0448.thumb.JPG.971aeccfb251f1346b063cfa9010055b.JPG

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Inderdaad erg mooi! En wat betreft oude(re) onderdelen: dat merk ik zelfs in de VS: 10BASE2 bijvoorbeeld (RG59 coax) is al lastiger te vinden dan een paar jaar geleden. Dat heeft veel oorzaken denk ik. Door de pandemie is dat ook versneld vermoed ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

ach de VPR3, wat was ik verliefd op die machine!

heerlijk om op te monteren.

misschien wisten jullie het al lang maar het loopwerk was zo stabiel dat als je per ongeluk een crash record of assemble las in een programma maakte hij er tot ongeveer 8 seconden in insert weer naadloos overheen kon om na 8 seconden exact weer in de pas te lopen.

zijn er nog mensen die uberhaubt begrijpen wat ik hier post? ;-)

 

vr gr

 

Peter Joustra

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-3-2023 om 21:29, peter joustra zei:

ach de VPR3, wat was ik verliefd op die machine!

heerlijk om op te monteren.

misschien wisten jullie het al lang maar het loopwerk was zo stabiel dat als je per ongeluk een crash record of assemble las in een programma maakte hij er tot ongeveer 8 seconden in insert weer naadloos overheen kon om na 8 seconden exact weer in de pas te lopen.

zijn er nog mensen die uberhaubt begrijpen wat ik hier post? 😉

 

vr gr

 

Peter Joustra

Hoi Peter!

 

Ik ben een late twintiger, dus ik heb er zelf nooit mee gewerkt en voor mij is het, hoewel interessant, inderdaad niet geheel duidelijk. Zou je het een beetje kunnen toelichten voor de leken onder ons (oftewel, ik), om er een beetje een duidelijker beeld van te krijgen? :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Dit wordt een lang verhaal, maar als je monteerde dan deed je dat op een”zwartband”.

dat was een band waar letterlijk zwart op opgenomen was zodat je een stabiele sync puls op de opname tape had.

je monteerde dan in de “insert” modus daarbij schreef de recorder beeld en of geluid maar liet de bestaande sync puls staan.

als je een  “assemble” las maakte dan overschreef hij alles dus ook de sync puls

nadeel van assemble was dat je zowel audio als video moest meenemen.

Als je dus per ongeluk een assemble las maakte was je de l*l.

het loopwerk van de vpr 3 was echter zo nauwkeurig dat hij een assemble las tot ongeveer 8 sec lang in insert modus kon overschrijven en aan het einde exact op de syncpuls uitkwam.

die puls kwam om de 64 miliseconde (uit mijn hoofd hang me er niet aan op)

dus de nauwkeurigheid van het loopwerk was gigantisch.

 

ik hoop dat ik het zo heb kunnen uitleggen 

aangepast door peter joustra
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Niet meer op gereageerd maar met verbazing dit stukje uitleg gelezen, dank Peter :D Ik heb wel eens wat video's gezien van een instantie die oudere editors nog eens aan het werk lieten gaan op de oudere (wel al betacam-)montageapparatuur en dat registreerden om die uitleg en ervaring voor de toekomst te bewaren. Is het een beetje iets als onderstaand?

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Onder andere mijn collega André.  (in Heerenveen).
Doet behalve freelance ook nog veel voor de omroepen. 

Hij werkt voornamelijk linear, natuurlijk wel in HD, maar gewoon ouderwets in en out points intikken, alles programmeren en dan achterover leunend kijken naar de apparaten aan het werk in Auto edit mode :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...