Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden ben ik naar Jacksonville, FL verhuisd. In ons nieuwe (uit 2000) huis zat een telefoonkabel netwerk. Weliswaar CAT3 maar wel met 8 draadjes en dezelfde kleuren als CAT5. Dus heb ik dit omgebouwd naar ethernet. Leuk project want ik heb voor het laatst in de jaren 90 RJ45 op kabels geknepen. Het frappante is dat beneden de verbinding nu tot 1GBPS (1000BASET / gigabit) werkt. Maar van de ouderslaapkamer naar de bonus kamer boven de garage (via de voorraadkast in de keuken) niet meer: daar heb ik alleen maar 10MPBS (10BASE2). Een week geleden nog wel. Maar in de tussentijd hebben we de televisiekastjes verwijderd en gebruiken we alleen nog WIFI. En daarmee heb ik ook overbodige (niet originele) COAX kabels verwijderd op het kantoor beneden en de ouderslaapkamer. En het segment van de CAT3 van de keuken (zithoek) naar de ouderslaapkamer zit daar vlakbij. Het is wel zo dat het segment tot de ouderslaapkamer nog op 1GBPS werkt. Dus het probleem zit ergens tussen de ouderslaapkamer en de bonus kamer boven de garage. Ik heb echter de kabels in de voorraadkast gekoppeld en daarna de gipsplaat hersteld. Er zat namelijk geen originele wandaansluiting in. Ik heb geen zin om dat weer open te zagen. Het vreemde is dat het netwerk test apparaat de verbinding van de woonkamer (internet router) naar de bonus kamer boven de garage goedkeurt. En alleen een directe verbinding met een PC op de bonus kamer boven de garage (gebruik ik voor thuiswerk): werkt prima op 10MPBS. Maar een switch herkent geen verbinding.

 

Het ethernet beneden is overigens 100MBPS omdat er toch niet veel meer via onze kabel internet verbinding in zit. En omdat er geen kabels naar een centraal punt lopen (maar van kamer naar kamer) staan er nu in iedere kamer waar een verbinding vereist is een kleine 5-poort switch.

 

Komende weekeinde ga ik MOCA (ethernet via televisie-kabel proberen). En er bestaan tegenwoordig ook 75OHM (TV kabel) naar 50OHM (10BASE2 / BNC) koppelstukken dus ik zou eventueel ook alsnog een BNC netwerk verbinding kunnen aanleggen van de bonus kamer boven de garage naar de internet verbinding via de slaapkamer van onze oudste. Die slaapkamer zit naast de aansluiting van de COAX (TV) verdeelkast. Lijkt me wel een grappig project. Alleen heb ik dan een tweetal koppelstukken nodig alsook twee ethernet HUBS met BNC aansluiting. Er bestaan geen switches met BNC (in zoverre ik het heb onderzocht).

 

 

1.png

IMG-7351.JPG

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nieuwe CAT6 (of CAT5E) kabels van iedere kamer via de zolder naar een centraal paneel zou erg duur zijn. Plus erg veel gedoe. En het zijn geen grote switches: kleine onconfigureerbare. Die kosten < $10 per stuk.

 

Het punt van CAT3 is dat het bedoeld was voor telefoons. Dus er liepen geen kabels van iedere kamer naar een centraal paneel. In plaats daarvan liepen kabels van kamer naar kamer en werden daar op elkaar aangesloten. CAT3 werkt prima. Behalve op de bonuskamer. Ik heb vandaag toch een klein gat in de muur van de voorraadkast gezaagd. Tot en met de voorraadkast krijg ik 1GBPS. Daarna maar 10MBPS. Ik heb twee nieuwe RJ45 stekkers aangesloten op de CAT3 kabel van de voorraadkast naar de bonus kamer. Nu doet een switch het wel ineens op 10MPBS. Alleen verkeer naar internet is > 10MBPS maar verkeer van internet is < 2MPBS. Ik heb een  10BASET switch gekocht ($10+) om dat te proberen. Of een configureerbare switch zodat ik de poorten op 10MPBS kan zetten.

 

Ik kan eventueel ook de televisies in alle kamers op ethernet aansluiten. Dat is beter dan WIFI voor het digitaal afspelen van inhoud. Mijn zoons hebben nu ethernet op hun slaapkamers en dat werkt veel beter dan WIFI met het via internet spelen van bijvoorbeeld Fornite. Roblox of Age of Empires. We hebben zes Lenovo ThinkCentre M93ps (i7-4790, 32GB, minstens een GeForce GTX 106 03GB): geinig dat die het nog uitstekend doen. Dat zijn machines uit 2013.

 

Florida is een uitstekende staat. Mooi weer & mooie stranden. Geen inkomsten/loonbelasting van de staat.

download.jpg

s-l1600.jpg

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

De snelheid is niet in het geding hoor. Werkt prima en veel beter dan WIFI.

 

De MOCA COAX ethernet apparaten net geïnstalleerd en die werken perfect. Met een wisselaar (switch) op de slaapkamer van de oudste en ook een wisselaar op de kamer boven de garage. De COAX loopt eigenlijk van beide kamers naar de kast buiten. Maar die twee kabels heb ik met een koppelstuk op elkaar aangesloten dus nu gaat er een verbinding van de kamer boven de garage naar de slaapkamer van de oudste.

 

Vandaag ook een ISA NE2000 kloon nieuw in verpakking voor $12+ gekocht. Er staan er nog twee te koop. Voor mijn Magnavox / Philips 386SX. Humor. Staat niet als ISA NE2000 beschreven.

s-l1600 (5).jpg

s-l1600 (4).jpg

s-l1600 (3).jpg

s-l1600 (2).jpg

s-l1600 (1).jpg

s-l1600.jpg

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Correctie: ik heb een 10BASET/2 HUB gekocht en die komt morgen aan. Ik ga morgen wel naar kantoor dus wellicht pas vrijdag tijd voor het experiment.

 

Net de 10BASET/2 HUB aangesloten en deze werkt beter dan een wisselaar (switch) op het CAT3 segment. Merkwaardig. Maar waarschijnlijk omdat deze op 10MPBS staat en niet op 100MPBS.

aangepast door PeterNC
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag een veiling voor een intelligente / aanstuurbare wisselaar (switch) gewonnen voor $1. Dus dat ga ik ook nog eens proberen. Lijkt me wel grappig. Morgen komen een parallelle kabel en de NE2000 ISA netwerkkaart ook aan als het goed is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Deze week de NE2000 kloon aan de praat gekregen via een BNC kabel en de Accton 8 poorten HUB: grappig. Alleen is het heel veel gedoe om via IPX/SPX te communiceren met een Windows XP PC (Pentium 4). Dus gebruik ik maar weer de LapLink parallelle kabel met FastLynx 3.1. Dat werkt direct. Maar het was wel leuk om weer eens een NE2000 in te stellen met LSL, NE2000 en IPX(ODI) in NetWare (Lite).

 

Ik heb verleden lang weekeinde (dag van de arbeid: Labor Day) een 58" TV gekocht (mooie aanbieding) en deze ook op het ethernet aangesloten. Mijn WIFI valt (ondanks extra signaalversterker) steeds weg op die kamer namelijk. De 10MBPS verbinding naar die kamer is nu buiten gebruiken. Ik ga de TV op de ouderslaapkamer en de Lenovo ThinkPad W541 van mijn vrouw ook op ethernet aansluiten via het muurpunt op die kamer.

 

Voor $1 deze hele stapel netwerkapparatuur gewonnen op eBay deze week.

s-l1600.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Drie van de zes heb ik werkend gekregen. Voor één had ik een voeding gekocht bij een kringloopwinkel (vier voedingen en een USB-toetsenbord voor $5). Een met een reguliere stroomkabel deed het niet. Twee andere hebben een 12V voeding nodig die ik niet heb. Die gaat samen met het exemplaar dat niet werkt (van dezelfde fabrikant) naar de kringloop.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Verleden week vier 1GBIT wisselaars (switches) binnen gekregen. Die had ik voor $30 gekocht inclusief verzendkosten. Ik heb op de ouderslaapkamer een van deze 1GBIT wisselaars aangesloten. Daarmee heb ik nu op de kamer boven de garage ook prima 1GBIT. Blijkbaar zijn wisselaars (switches) ook inzetbaar als herhaler (repeater). Grappig. Hiermee kan MOCA buiten gebruik worden gesteld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De verbinding naar de kamer boven de garage is weer 100MBIT. Merkwaardig: ik heb de kabel aangesloten met een muurplaat en vervolgens doet deze het maar op 100MBIT. Ik heb zelfs een stuk kabel afgeknipt en een nieuwe RJ45 stekker aangesloten. Blijkbaar zit er ergens iets mis in de kabel van de ouderslaapkamer naar de keuken. En niet op het lange stuk van de ouderslaapkamer naar de voorraadkast in de keuken. 1GBIT zou beter zijn maar 100MBIT is natuurlijk (10X) beter dan 10MBIT.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je al gecheckt of de poort waar je toevallig mee test niet kapot is en maar 100MBit doorgeeft? Ik heb zelf ooit uren zitten klooien met steeds nieuwe stekkertjes maken die maar 100Mbit gaven en toen bleek dat 2 van de 4 poorten van de switch waar ik mee testte ineens maar 100 ipv 1000 doorgaven. :') 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt! Dat kan ik wel proberen inderdaad. In het begin werkte het op 1GBIT. Ik zal dat morgenochtend proberen. Mijn vrouw heeft een hekel aan geknutsel met ethernet dus ik kan dat alleen doen wanneer zij afwezig is. Deze wisselaar ligt onder het bed in de ouderslaapkamer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De wisselaar (switch) is blijkbaar niet het probleem. Ik heb gisteren bij een kringloopwinkel 1000' (300M+) CAT5E voor $25 + gekocht. Dus ik ga dat segment vervangen. Daarvoor moet ik wel een keer de zolder op dus dat doe ik na mijn reis naar NL.


Tijdens orkaan Nicole afgelopen week is de verbinding naar de slaapkamer van onze oudste zoon beschadigd. Water en wind. Dat heb ik gelukkig kunnen repareren en die CAT3 verbinding doet het nog steeds op 1GBIT.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...