Ga naar inhoud

Labbus Microcomputer Systeem


Aanbevolen berichten

Het Labbus Microcomputer Systeem werd rond 1980 ontwikkeld en geproduceerd door het Ingenieursbureau Microproject BV te Haarlem t.b.v. met name de HTS'en in Nederland. Het systeem is opgebouwd uit modulen van het eurokaartformaat en heeft een eigen busstructuur. Toentertijd waren met name de 6800, 6809 en 6502 populair. Verder stonden er een scala aan RAM en I/O-modulen ter beschikking. Op de MC6809 CPU module draait het monitorprogramma LABBUG 5.3.17. Er schijnen zelfs UCSD-Pascal, Basic- en Lisp-interpreters en een Small C-compiler ontwikkeld te zijn.

 

Wie kent dit systeem, heeft daarmee gewerkt en/of... heeft er nog documentatie over liggen.

labbus.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Eerste vraag: Wie kent (of heeft documentatie over) de commando's en parameters van LABBUG 5.3.17? Ik moet toch op een of andere manier wel wat 6809 machinecode kunnen inladen...

Gevonden heb ik al:

R

T .... (Trap on/off)

U ....

I . .... ....

O . .... ....

D .... ....  (Dump memory beginadres eindadres)

F

G

X

C

V

M (Memory load format?)

 

aangepast door Wijnand
toevoeging
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi!

Leuk systeem, ik had er nog nooit van gehoord, weer eens wat geleerd!

Ik kon het niet laten en heb net met een kop koffie erbij wat gegoogled en 2 links gevonden naar oude Radio Bulletins.

Misschien had je die zelf ook al gevonden, maar toch::

Radio Bulletin December 1981 bevat op pagina's 44-47 een artikel over de Labbus.

Radio Bulletin Juli 1982 heeft op pagina A8 een advertentie staan van Manudax waarin de Labbus wordt aangeprezen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hai, Ja die had ik ook al gevonden. Raar, er moeten van dat populaire onderwijs systeem toch nog wel paar exemplaren ergens rondzwerven? We wachten af... Groeten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja wat kun je met dit (zie boven) systeem... In verhouding met het huidige spul: niks!!! Er zitten een aantal a/d en d/a kaarten bij en wat ander spul. Als ik een eenvoudige c-compiler voor op unix heb gevonden (GNU, CMOC...) ga ik eens proberen er een PID-regelaar in te stoppen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben niet bekend met het systeem, maar het ziet er heel bare-metal uit waardoor je wellicht e.e.a. kunt reverse-engineeren. Hoe bedien je het systeem? (toetsenbord, parallelle poort?) Misschien kun je de machinecode van de monitor uitlezen en daarmee ontrafelen welke functies de monitor aanbiedt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het heeft op de CPU-kaart een (25 polige) RS232 connector en dan via RS232->USB naar PuTTY. Moet even kijken of ik met PuTTY Motorola S-records kan downloaden. reverse-engineering is een optie, maar als er ergens nog documentatie ligt is dat een gemakkelijkere weg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit modulaire systeem (in de uitvoering van hierboven) is te vergelijken met de huidige microcontrollers. CPU, met (EP)ROM en RAM, digitale (PIA) en analoge i/o (ADC en DAC) communicatie faciliteiten ( UART, rs232, rs485, can, etc). Je hebt een host nodig waarop je je programma (asm, c) schrijft en omzet naar machine code voor de target (in dit geval m6809) en download naar RAM van het systeem om het daar te laten draaien. Flash was er toen nog niet, dus voeding weg, programma weg.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

@diangelo, Whow... Dat is geweldig. Omdat er echt niks op internet te vinden is, was ik al bang dat dat ding van de aardbodem verdwenen was (leek me wel sterk). In welke hoedanigheid is die van jou? Als echte homecomputer of net als die van mij als meer voor embedded/experimentele toepassingen. Heb je de documentatie ergens op internet staan?

 

Waar ik in eerste instantie het meeste in geinteresseerd ben zijn de bus, de memory map en de wat afwijkende methode om de I/O kaarten te adresseren. Verder heb ik de 2446 CPU kaart (6809). En de monitor natuurlijk LABBUG 5.3.17.

 

Kun je misschien wat fotootjes maken?

 

Ik ben ZEEEEER geinteresseerd. In afwachting, groeten...

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hallo Tiemen, Alles over dit systeem is welkom. Ik heb er zelf ook nog eens mee gewerkt, maar dan met een PMDS als ontwikkelomgeving. Lijkt me leuk als ik hem weer aan de praat krijg. Alvast dank voor de informatie, gr.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@diangelo Hallo Rob, kun jij nog iets voor mij betekenen. Ik ben erg nieuwsgierig naar wat je allemaal hebt aan hardware en informatie en ook geinteresseerd om eventueel een en ander over te nemen. Laat maar weten... Gr.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ik zocht maar weer eens op 'labbus computer' en kom dit tegen. Ik heb nog een paar werkende labbussen staan met zowel 6800 als 6809 processor en een van de latere systemen dat een soort server was gebaseerd op een ingekocht systeem. Met harddisk! Helaas heb ik mn eerste  labbus ooit weggegooid wegens plaatsgebrek en daarmee ook alle sources van de monitor! Omdat ik ook wel aan het repareren ben geweest weet ik wel aardig hoe hij in elkaar zit. Destijds kreeg je de schema's en sources er gewoon bij! De bus komt overeen met een STE bus. Ik kwam daar een paar jaar geleden toevallig achter. Ook is er ooit een electuur project geweest , in mijn herinnering een Bohm computer ofzo met dezelfde bus. Ik ging er altijd vanuit dat ze die van labbus hadden maar het zal wel van ste komen. Die lectuur heb ik nooit meer kunnen vinden maar misschien weet iemand dat nog wel.Die kaarten waarschijnlijk met weinig aanpassingen erop  kunnen laten werken. Ik weet ook redelijk hoe de EMT's in elkaar zitten dus misschien moet ik ze maar eens uitpakken en dan wat informatie uitwisselen?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

hmm nog eens kijkend zie ik dat STE bus niet klopt. Weet het even niet uit mn hoofd dus ik zal het thuis uitzoeken. Ik zit op zee nu maar even zo uit het hoofd:

De adressering gaat met 16 adreslijnen voor het geheugen. Als je dat selecteert dan gaat er een 'VMA lijn laag (valid memory adres) Selecteer je een periferie dan gaat er een 'VPA lijn laag (valid perifere adres). Daarbij zet hij op D2-D9 een 2-uit-8 code. Met een 2-nand poort en wat jumpers kan je zo je periferie op een adres zetten. Eea  wordt in een rommetje of later  een pal gegenereerd.

Elk vpa adres  heeft 4 subadresjes die je met D0-D1 selecteert. Voor de videokaart kwamen ze wat tekort. Daarom moest je dan een bitje omzetten in de 6820. Beetje gedoe maar dat was met een EMT opgelost.(emulator trap) Wilde je de kaart initialiseren dan kon je gewoon een EMT C0 (denk ik)  Een EMT was een software trap die dan een aantal macro's  kon doen. Ze staan in een ketting die je zelf langer kan maken om eigen emt's te maken. Die ketting is wel te vinden maar ik heb het thuis deels uitgeschreven dus dat komt wel. Bij de 6800 is $3F een software interrupt, nu wordt dat bv 3F B0 voor boot en 3F C0 voor init screen. (Als ik het me goed herinner maar je kan even proberen). Met de EMT kan je makkelijk een input char of een output char in ascii, BIN of HEX doen. Als je van zoeken houdt:

kijk waar de SWI naar verwijst. Dat is het begin van je EMT handler. Elke EMT begint met het EMT nummer en daarachter een 16 bit adres van de volgende EMT. De laatste EMT verwijst naar $0000.

Er zijn twee kettingen , een korte snelle en een langzame voor bv keyboard i/o. Volgens mij is het >$80 of <$80 welke van de twee kettingen je gebruikt. Er is een EMT om je eigen EMT aan te haken.

Have fun....

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

ohja....

Eerste vraag: Wie kent (of heeft documentatie over) de commando's en parameters van LABBUG 5.3.17? Ik moet toch op een of andere manier wel wat 6809 machinecode kunnen inladen...

Gevonden heb ik al:

R.       Return. Trek registers van de stack en ga verder. Eerst stackpointer zetten met commando S xxxx ofzo

T .... (Trap on/off) software trap. zet een breakpoint ergens. T xxxx. instructie op dit adres wordt ergens bewaard. Kom je hierlangs dan restored de instructie en krijg je een melding.

U .... iets met de stack geloof ik

I . .... .... kweenie zeker. Volgens mij zet NMI adres. waar je met een eprom niks kan wijzigen zonder er een te wisselen haalde labbus wat hardware trucjes uit waardoor SWI en NMI in ram kwamen te staan. Je kon die dus wijzigen . Tik maar iets in en dan zou je dat adres terugzien ergens op $FFFA - $FFFD. Met dezelfde decodeertrucen kon je met de dipswitches je resetvector zetten.

Daarom zat er een 6810 256 byte ram op de kaart. Je hebt dit nodig om de monitor te kunnen laten werken.

O . .... .... geen idee meer of heb ik niet.

D .... ....  (Dump memory beginadres eindadres)

F     ook even raadsel

goto. G D000 start op adres D000

Terminal.je  I/o wordt nu via serieel kaart gedaan. Als je de videokaart eruit trekt start ie automatisch op de serieel poort.

Cold start. zelfde als resetknop.

Remove trap. Ruimt een ongebruikte trap op

M (Memory load format?) Met D dumpen. met M kan je een geheugenlocatie editen. M0000 : edit 0000 Op de regel in hex intypen. Je kan ook BIN of Ascii invoeren. iets met een ' en dan ascii typen.  B voor binair geloof ik. default is hex.Punt is volgende regel geloof ik komma vorige. Jee ik moet er weer eens mee spelen.

B Boot labdos 

S volgens Mij ga je dan gelijk naar de stack in M mode of je zet de stack. 

 de 6809 monitor was ietsje anders maar daar heb ik niet veel mee gespeeld. Volgens mij kan je daar ook het direct page register zetten.

Ps je periferie adressen beginnen ik geloof op $FF00 en is 128 bytes lang

Het vervelende met labdos was dat het hardsectored  was. De controller was een ssda.  Porteren en de software conserveren is dus een beetje lastig.Eea werkte wel met emt's dus een sector van de schijf trekken /schrijven was simpel.

Eind van het jaar wil ik ze eens uit gaan graven , ik moet de zomer even een garage bouwen.... maar pm me vooral.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@jerome Even een garage bouwen...? Bij mij is het "even" wat onderhoud aan het huis uitvoeren. Tis ook veel te mooi weer om aan je retro's te knutselen. Toch fijn te horen dat er nog actie te verwachten valt betreffende de LABBUS, ben heel benieuwd. @Tiemen en @diangelo, hebben jullie nog wat gevonden?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok ik ben weer op vaste land en even een update. Mn geheugen is toch wat roestig hehe. Het STE bus verhaal klopt niet. Hoe ik daar aan kwam weet ik niet maar dat zoeken we nog wel uit. belangrijker:

ik ben even op de zolder geweest en ik heb best wat gevonden:

6 ingepakte 19" rekken met eea wat labbus gerelateerd is. (en 3 monitoren) Een paar dozen met documentatie. Ik weet dat ik in elk geval een 6800 en 6809 systeem erbij had zitten. Het andere systeem was een VME bus systeem.(68000 dacht ik) Dat zou bij elkaar gepuzzeld moeten worden want dat heb ik in brokken gekocht. Op de harddisc zou heel wat moeten staan. Ik heb ook drie doosjes met flops gevonden. Dus er is nog heel wat te restaureren en te kopieren. Bij mijn weten heb ik niet of niet veel schema's meer maar ik zal er van de week eens doorheen graven. Er is een (dis-)assembler ,een Basic en volgens mij nog meer,misschien ook een pascal. Ook wat systeembeschrijvingen,emt lijsten enz. Wat volgens mij handig zou zijn is als we er in zouden kunnen slagen om eea naar softsectored om te bouwen en dan met gewone floppies verder werken,of je moet een bron met hardsectored flops vinden en het kaartje met de ssda nabouwen. Het is een half eurokaartje met naar mijn weten niet veel erop. De ssda (mc6852) staat zat op ebay zie ik. Iets met een arduino zou ook kunnen.

Nog opmerking over een monitorcommando wat ik fout had: B staat voor buseventmonitor,een ingebouwde logic analyzer. Dat was een optie.Booten doe je met D. Er was ook een prom programmer/emulator. Die kon je met P en E aanroepen. Dat was ook een optie. Die had ik gedeeltelijk maar dat is helaas bij mn vroegere opruiming verdwenen met de software mee. Dat zat allemaal in eprom.  Welke kaarten zitten er in jouw systeem?

Het wordt vroeg of laat een dagje afspreken denk ik.

PM me om mailadres of telefoonnummers uit te wisselen.

Groeten jerome

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo @jerome, Mijn verzameling LABBUS spullen valt in het niet bij wat jij allemaal op zolder hebt staan. Ik zal snel eens inventariseren wat ik heb. Het is een kleine verzameling spullen die ik eens in combinatie met een PMDS als onderwijs project heb opgezet. Niks geen LABDOS, gewoon in ASM of C en dan via een emulator probe runnen. Kan mij herinneren dat er toentertijd ook grotere systemen waren, maar wat, weet ik niet meer. Dit wat ik nu heb ( zie de start van dit topic ) heb ik later nog uit de container kunnen redden. Wat is eigenlijk jouw historische relatie met LABBUS? Ben ik heel benieuwd naar.

Groeten Wijnand...

Link naar bericht
Delen op andere sites

labbus begon volgens mij als HEVAK. dat staat voor henk van kampen. Die zat in haarlem ergens. Ik was jong ,scholier en was nieuwsgierig naar computers.Dit was nou ergens 1981 ongeveer. Er was iets van de hcc opgericht... ik er naartoe. Daar kwam ik wat mensen uit de automatisering tegen. In dat groepje was ene peter van meersbergen. Hij bestuckte de labbussen en testte de complete systemen. Hij woonde op statenbolwerk in haarlem en daar werden de systemen opgebouwd ,er stond zelfs een golfsoldeermachine in huis! Ik was iets van 14 en een computer was heel erg buiten mijn bereik kwa geld. Peter heeft mij toen aan een heel klein systeempje geholpen en in ruil daarvoor kluste ik dan bij hem. Zo heb ik de labbus afbetaald. De printen die ik kreeg hadden dan bv een jumpertje of kleine reparatie en waren dus een soort van b-keus. Wat van de fanaten/electronici hebben een oud tv-tje van mij aangepast als monitor, ergens kwam nog 4 kb ram tevoorschijn en iemand had nog een half eurorekje.... Een stuk groen plexiglas voor het beeldscherm en toen was t net echt! Wat jaren later heb ik dan de floppy erbij versierd. Nog wat jaren later een 6809 labbus van iemand gekregen en toen sja dan krijg je kinderen en dan moet het weg want geen ruimte....alles dan maar weg. en dan komt de traditionele echtscheiding en mag t weer, zo kwam ik via marktplaats aan een labbus van iemand anders die een kinderkamer moest gaan inrichten... de geschiedenis herhaalt zich! Die heb ik nu dus. Van mijn huidige SWMBO mag t allemaal.... Vandaar de nieuwe schuur als hobbyhok! (wel zelf betalen maar okee ik ben allang blij ;-))

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

ok vandaag even in de papieren gekeken. Ik heb best wat en ook wat schema's van kaarten zoals de serieel kaart en de videokaart. Niet van de floppy kaart helaas maar die is volgens mij vrij simpel. Ik moet de hardware  binnenkort gaan uitpakken. Ik heb een uitgebreide beschrijving van de bus en van labdos en ook van het monitorprogramma. Voor de pinout zie pics maar er is dus meer alleen ik moet erop uit gaan om dat een keer te scannen/kopieren.

De buscontroller heeft met wat hardwaretrucjes 8 interrupt nivo's gekregen en een nmi.  Ook kan je buscycles opvragen en dan met een andere buscontroller eea aansturen. Nouja je moet de documentatie helemaal hebben.

Wat de floppy's betreft is er wel wat mogelijk : Overstappen op 3,5" en dan hardesectorpulsen inbouwen. er is al zoiets gedaan waarbij ze de sectorpulsen met een atmel opwekken , helaas 10 sector en labbus werkt met 16 sectoren. Misschien kan eea ook wel met een aangepaste 3,5" floppydrive gemaakt worden. Dan komen de pulsen uit je floppydrive. Wat ook kan is gaatjes in je softsectored floppy's bijmaken. Dat schijnt ook al gedaan te zijn met een speciale pons. Misschien kan het ook wel met een lasergraveer/cutter machine ofzo.De uitgebreidere versies van labbus hadden een subsysteem en stuurden alles via een serieelpoort daar naartoe. Maar omdat ik geen sources of eproms daar van heb lijkt me dat niet haalbaar. Schema van de single board kaart die daarvoor gebruikt werdt heb ik wel gevonden. Als we nog iemand vinden die dat toevallig heeft is het te kopieren lijkt mij maar de kans daarop lijkt me klein.

Later meer over de hardware, ik moet dat even aan de gang zwengelen en eerst de voedingen checken enzo.

Ohja het VME bus systeem heete unicorn en de kaarten zijn van AT&T. Er zit ethernet aan dus zal ook wel weer een zoektochtje zijn om het aan de gang te krijgen. Er zit geloof ik wel een serieel poort aan dat systeem, misschien is dat voor beheer en kan er een terminal aan. Wat daar voor software inzit weet ik niet.

460166E1-B95B-4D6C-A110-DBFC661D6DCF.heic 18BF03FA-ADEC-45BF-BC7A-8D063BF53AAD.heic 52AA08B2-F85C-4B18-A3F9-41B7A94BA11C.heic 266B81C0-960F-4EA3-A4DC-C984361A4E3F.heic

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Eerst even het eerste deel van mijn inventarisatie naast het rack-je aan het begin van dit topic: 6809, DRAM, (E)PROM, ADC-8x8, ADC-2x12 en DAC-4x8.

 

2448-CPU.jpg

4665-DRAM.jpg

2001-ROM.jpg

ADC-8x8.jpg

ADC-2x12.jpg

DAC-4x8.jpg

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat was het bijna... nog een doos 5,25" floppen gevonden (weet niet wat er allemaal op staat). Hoofdzakelijk SSSD en DSDD, maar ook een paar  hard-sectored (10 dus niet geschikt voor LABBUS). Jij ( @jerome ) hebt een berg aan documentatie. Hierbij het voorstel (dat ik ook voor de CHE groep heb gedaan) de belangrijkste documentatie naar mij op te sturen, dan zorg ik dat die ingescand wordt en stuur alles weer naar je terug. Met dit mooie weer zal het wel even duren, maar op die manier wil ik ook bijdragen om de zaak voor de eeuwigheid vast te leggen. Ik zal daar voor ook ruimte op mijn site maken.

Gr.

Link naar bericht
Delen op andere sites

zal dit weekeinde even erin duiken. Het formaat is foto formaat van apple, het waren een paar foto's van de documentatie waarop oa de pinout.  Windows opent dat ook maar van linux wist ik niet.

Ik zal de spullen fotograferen. Ik wil ook graag even overleggen over het uitwisselen/vastleggen van software en eprom dumps. Het beste is eerst zoeken naar hardsectored floppy's, dat is tenminste nog een bestaand format. Aangepaste 3,5" floppen zijn toch een houtje touwtje oplossing. Alle files naar iets serieels sturen is misschien ook een oplossing, dan kan je het in elk geval opvangen en ergens weer verwerken/terugsturen.

Pm even over privegegevens uitwisselen.

ik zie aardig wat eproms in de kaart-benieuwd wat daar inzit. Heb jij een programmer om ze te dumpen? dan kunnen we eea naast elkaar leggen.

Kom erop terug

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een dom vraagje misschien... Heb ik alleen de floppy drive (hard sectored 16 s) en bijbehorende interface kaart nodig om Labdos te kunnen booten? Als dat zo is wil ik proberen om op jouw niveau te komen door zelf die interface kaart inelkaar te zetten. Als jij mij het schema en een fotos (voor en achterkant)van jouw interface kaart kan bezorgen, ga ik die in eagle invoeren en in china laten maken. Een echte repro van de originele. Eigenlijk wil ik zo veel mogelijk origineel laten. Op internet heb ik wat informatie gevonden dat die hard sectored floppen best nog te krijgen zijn. Daar ga ik dus zeker achteraan. Die eproms op mijn kaart ga ik uitlezen, ben bang dat er iets van een pid controller in zit, dat was het onderwerp van het project toentertijd. Ik hoor het wel...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok even wat uitleg erbij. laatste pdf zijn wat dubbele bij. Buspinout en een voorbeeld van een simpele interface en een periferal adreslijst. Dat om een beetje te begrijpen hoe eea werkt. De hele beschrijving moeten we natuurlijk nog ff mee aan de gang. Wat de andere pdf's betreft

Ik vond in totaal 4 labbus systemen. een 6800(in de vorm van 6808) een 6809 en een 68010. Dan nog het vme bus systeem. Ik geloof ook 68000 if in deze richting.

Het vme-systeem  en de newlab hebben een harddisk. Ik heb die ooit eens versierd maar nooit opgestart dus wat daar op staat weet ik niet. Wel een soort high performance grafische kaart (met een 68008) met een muis eraan. Beide systemen hebben netwerkaansluitingen en wat serieel poort voor terminal, ik denk voor beheer ofzo. Ik heb een beetje documentatie. 

Dan de 6800 en 6809. De 6800 heeft de korte floppykaart die voor hardsectored floppy's is.(img973) 

Het 6809 systeem was ik vergeten maar is al omgebouwd naar softsectored. Dit was een kaart van een hogeschool/hbo ergens.(img978) Ik heb er heel weinig van anders dan dat je de print ergens kon kopen.

Je ziet ook wel eigenfabrikaat  Pia kaart enzo, ik heb nog eens een open source logiuc sniffer kaartje in elkaar gesoldeerd. Werkte maar zozo door al de losse draadjes denk ik. Zou nu een makkie zijn om daar met kicad eens wat voor te maken. Img977 is de prom programmer/emulator. Je kon een van beide of alletwee doen. Hiermee kon je een eprom emuleren en als t goed werkte kon je m dan ook branden. Ik heb alleen het prom gedeelte bestuckt maar misschien kan het andere er wel bij. Ik moet dan even zoeken of de software er wel inzit.

Sja tis veel, als er ergens specifiek een vraag is moet je maar even wat roepen.

labbus1.pdf labbus2.pdf labbus3.pdf labbus4.pdf labbus5.pdf

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook best wat schema's gevonden maar helaas niet van de floppy interface. Toch lijkt het me dat deze makkelijk na moet zijn te maken. er zitten geen speciale onderdelen op zoals GAL,PAL of wat ze ook wel deden een bipolair prommetje.

EN ja als eea nog werkt als ik het onder stoom breng dan zou de eprom enz kopieerbaar zijn en dan heb je met een nagebouwde kaart een hele softwareomgeving erbij. Een assembler en text editor zitten er bij en je zou aan de gang moeten kunnen gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

overigens als je nou overstapt naar kicad dan is het makkelijker om eea samen te doen. En eagle is nu deel van fusion360 en dus niet gratis/open source.

De 'oude' 6800 kaart was heel simpel maar had een bipolair prommetje om de vpa adressen te genereren. Ik heb dat schema niet meer. Op een goede dag was wel die prom stuk, ik had een hangende uitgang waardoor er een busconflict met mn floppykaart ontstond. Heeft wel even geduurd voordat ik dát in de gaten had.... Bij muco toen een nieuw prommetje laten branden(was wel uit te vogelen die adressen) en toen deed ie het weer. Nieuwere kaarten hebben palletjes enzo, ik denk dat het dan wat lastiger wordt.(maar die zou je misschien zo  kunnen kopieren.)

Ik moet er even tijd voor maken want ik heb het schema van de floppykaart niet meer. Het is echter wel uit te vogelen als ik/we een netlist maken. (vandaar doe het svp in kicad!)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik lees eea nog eens terug maar zoals ik al gemeld had is het labbus systeem met de 6809 zoals ik hier heb staan al omgebouwd naar softsectored! Zie foto img0978. De kaart is iets gecompliceerder dan de ssda kaart maar is dus  met gewone floppen te gebruiken. Met een beetje mazzl vind je nog dingen als het FLEX operating systeem en andere software die met wat aanpassingen hierop kunnen draaien. 

Deze kaart is dus niet van labbus . Hij kwam ergens bij een hbo  groep vandaan. Anyway, als we dat een beetje reverse engineeren dan zou je die kaart moeten namaken om eea draaiend te krijgen.

Ik heb een papiertje uit 1984 over het bestellen van de print. Ondertekend door ene Jouke Zijlstra. ALs ik die google dan is dat iemand in amsterdam die bij microproject gewerkt heeft....

https://nl.linkedin.com/in/jouke-zijlstra-017982b

wie weet heeft hij er nog wat van. Je zou dat kunnen proberen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Zo, dat is een indrukwekkende verzameling Labbus spullen. En het ziet er nog prima uit zo te zien. Ben benieuwd of je het allemaal weer aan het draaien krijgt. Ik ga de documentatie die ik nu heb, eens bij elkaar zetten en proberen of ik een  testprogrammaatje (blinker) aan het draaien krijg. Wat Jouke Zijlstra betreft heb ik net een poging gewaagd contact met hem op te nemen. Laat het weten...

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

hee Wijnand!

Zijn er nog ontwikkelingen bij jou?

ik kan je melden dat er wat in het verschiet zit. Binnenkort ga ik bij iemand op bezoek die misschien nog wat hardware en zeker nog wat documentatie heeft liggen.  Als ik daar geweest ben laat ik je weten wat het opgeleverd heeft. Dan moeten we maar eens kijken of we eea kunnen klonen zodat jij een werkende dos hebt.

Ik meld me nog. gr jerome

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Jerome, nee hoor, weinig nieuws van deze kant. Van Jouke heb ik nog niks gehoord, zal hem nog eens triggeren. Zou leuk zijn als we de Labbus club wat kunnen uitbreiden. Ben druk buiten met onderhoud bezig, weinig retro computer activiteiten dus. Ik hoor het wel, klinkt interessant.  Gr.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

@jerome Ha Jerome, Hoewel ik een fan van Eagle ben, heb ik ook maar KiCad op mijn linux machine geinstalleerd. Eens kijken hoe dat werkt en of mijn Eagle ontwerpen makkelijk in KiCad te importeren zijn. Ben van plan om in ieder geval eens met een/de FDC kaart te beginnen. Lijkt me wat comfortabeler werken dan via SDCC en dan downloaden. Jij had het over meerdere varianten FDC's, kun je daar wat meer informatie over geven? B.t.w. foto's mag je als .jpg hier neerzetten hoor, alleen documentfiles graag in pdf.

 

OK, ik hoor het wel, groeten...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Hallo Gerard,

Leuk, een derde Labbus freak...

Ik heb dat rapport intussen hier, zal het vanavond eens doorlezen. Wat voor een rack heb jij? En welke kaarten?

Gr. Wijnand

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Wijnand! 

Volgens mij had ik een paar keer gevraagd om een direct mail lijntje te maken maar op een of andere manier zie ik die posts niet terug en lukt pm-en ook niet. Probeer jij mij eenns een pm te sturen zodat we direct kunnen mailen /bellen dat is  handiger. Ik ben nog druk bezig met mn nieuwe schuur bouwen dus ik heb niet altijd eveveel tijd om aan dingen te hobbyen maar wil eea ook niet helemaal laten doodbloeden.

gr jerome

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 2/18/2024 at 3:50 PM, Wijnand said:

Hallo Gerard,

Leuk, een derde Labbus freak...

Ik heb dat rapport intussen hier, zal het vanavond eens doorlezen. Wat voor een rack heb jij? En welke kaarten?

Gr. Wijnand

Hallo Wijnand,

 

Ik heb een 19 inch rack et zo'n 10 sloten.

Verder een CPU kaart P2001-2448-6 (6809 + 6851+ 6840) zonder rom's.

Een video kaart P2001-4405-2 met character rom?

2 memory kaarten P2001-4800-3 - eem met en een zonder de schakelaars.

2 experimenteer kaarten P2001-5402-4

 

Alles zonder documentatie...

Vond wel de backplane  layout.

Heb (met OCR) de monitor uit het rapport weer werkend (source) Nog prom bakken...

 

Verder veel andere - oude - computers. alle werkend.

(SGI, MIPS, CDC, Intergrapf C400, SUN's (IPC,IPX, Ultra5,10,60, Spark 1,2,5) DEC's)

Verbonden aan Cray-Cyber.org en LivingComputer museum in Seattle.

 

Gerard.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...