Jump to content

Labbus Microcomputer Systeem

Recommended Posts

Het Labbus Microcomputer Systeem werd rond 1980 ontwikkeld en geproduceerd door het Ingenieursbureau Microproject BV te Haarlem t.b.v. met name de HTS'en in Nederland. Het systeem is opgebouwd uit modulen van het eurokaartformaat en heeft een eigen busstructuur. Toentertijd waren met name de 6800, 6809 en 6502 populair. Verder stonden er een scala aan RAM en I/O-modulen ter beschikking. Op de MC6809 CPU module draait het monitorprogramma LABBUG 5.3.17. Er schijnen zelfs UCSD-Pascal, Basic- en Lisp-interpreters en een Small C-compiler ontwikkeld te zijn.

Wie kent dit systeem, heeft daarmee gewerkt en/of... heeft er nog documentatie over liggen.

labbus.jpg

Posted (edited)

Eerste vraag: Wie kent (of heeft documentatie over) de commando's en parameters van LABBUG 5.3.17? Ik moet toch op een of andere manier wel wat 6809 machinecode kunnen inladen...

Gevonden heb ik al:

R

T .... (Trap on/off)

U ....

I . .... ....

O . .... ....

D .... ....  (Dump memory beginadres eindadres)

F

G

X

C

V

M (Memory load format?)

Edited by Wijnand
toevoeging

Hoi!

Leuk systeem, ik had er nog nooit van gehoord, weer eens wat geleerd!

Ik kon het niet laten en heb net met een kop koffie erbij wat gegoogled en 2 links gevonden naar oude Radio Bulletins.

Misschien had je die zelf ook al gevonden, maar toch::

Radio Bulletin December 1981 bevat op pagina's 44-47 een artikel over de Labbus.

Radio Bulletin Juli 1982 heeft op pagina A8 een advertentie staan van Manudax waarin de Labbus wordt aangeprezen.

Hai, Ja die had ik ook al gevonden. Raar, er moeten van dat populaire onderwijs systeem toch nog wel paar exemplaren ergens rondzwerven? We wachten af... Groeten.

Ja wat kun je met dit (zie boven) systeem... In verhouding met het huidige spul: niks!!! Er zitten een aantal a/d en d/a kaarten bij en wat ander spul. Als ik een eenvoudige c-compiler voor op unix heb gevonden (GNU, CMOC...) ga ik eens proberen er een PID-regelaar in te stoppen.

Ik ben niet bekend met het systeem, maar het ziet er heel bare-metal uit waardoor je wellicht e.e.a. kunt reverse-engineeren. Hoe bedien je het systeem? (toetsenbord, parallelle poort?) Misschien kun je de machinecode van de monitor uitlezen en daarmee ontrafelen welke functies de monitor aanbiedt.

Het heeft op de CPU-kaart een (25 polige) RS232 connector en dan via RS232->USB naar PuTTY. Moet even kijken of ik met PuTTY Motorola S-records kan downloaden. reverse-engineering is een optie, maar als er ergens nog documentatie ligt is dat een gemakkelijkere weg.

Dit modulaire systeem (in de uitvoering van hierboven) is te vergelijken met de huidige microcontrollers. CPU, met (EP)ROM en RAM, digitale (PIA) en analoge i/o (ADC en DAC) communicatie faciliteiten ( UART, rs232, rs485, can, etc). Je hebt een host nodig waarop je je programma (asm, c) schrijft en omzet naar machine code voor de target (in dit geval m6809) en download naar RAM van het systeem om het daar te laten draaien. Flash was er toen nog niet, dus voeding weg, programma weg.

Ik heb nog een werkende Labbus liggen (zelfbouw) met ongebruikte printen en een heleboel documentatie en een printout van Labbug, de monitor (wel veel zelf aangepast oa harddisk driver)

rob

Posted (edited)

@diangelo, Whow... Dat is geweldig. Omdat er echt niks op internet te vinden is, was ik al bang dat dat ding van de aardbodem verdwenen was (leek me wel sterk). In welke hoedanigheid is die van jou? Als echte homecomputer of net als die van mij als meer voor embedded/experimentele toepassingen. Heb je de documentatie ergens op internet staan?

Waar ik in eerste instantie het meeste in geinteresseerd ben zijn de bus, de memory map en de wat afwijkende methode om de I/O kaarten te adresseren. Verder heb ik de 2446 CPU kaart (6809). En de monitor natuurlijk LABBUG 5.3.17.

Kun je misschien wat fotootjes maken?

Ik ben ZEEEEER geinteresseerd. In afwachting, groeten...

Edited by Wijnand
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hallo Tiemen, Alles over dit systeem is welkom. Ik heb er zelf ook nog eens mee gewerkt, maar dan met een PMDS als ontwikkelomgeving. Lijkt me leuk als ik hem weer aan de praat krijg. Alvast dank voor de informatie, gr.

• 2 weeks later...

@diangelo Hallo Rob, kun jij nog iets voor mij betekenen. Ik ben erg nieuwsgierig naar wat je allemaal hebt aan hardware en informatie en ook geinteresseerd om eventueel een en ander over te nemen. Laat maar weten... Gr.

• 1 month later...