Ga naar inhoud

Dateren aluminium platen opgenomen bijenkorf


Aanbevolen berichten

Ik heb hier twee aluminium platen die lijken te zijn opgenomen bij de bijenkorf. Lijken ooit te zijn verzonden naar Australië.

 

DSC_1472.thumb.JPG.3c68a8adcbd5715066aef994bf0607c9.JPG

 

Heeft iemand een idee wanneer deze zouden kunnen zijn opgenomen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank! dus ergens in de jaren 30.

 

Tamelijk oude opnames dus, gemaakt in een opnamen cabine bij de Bijenkorf.

 

Bijzonder!

 

Er zit veel gekraag in de opnamens maar het opnamenvolume was wel goed geregeld, erg luid met minimale overstuur. Die plaat die je mij liet digitaliseren was veel doffer en minder luid boven de achtergrond ruis hé Spiny Norman. Weet niet of dat door de opnamen locatie kwam, of te vaal afgespeeld.

 

Hier de opnamen, was lastig te ontcijferen wel. Wat zegt ze denk je?

Aluminium Voice Record 1 Side 1.mp3 Aluminium Voice Record 2 Side 1.mp3 Aluminium Voice Record 2 Side 2.mp3

Link naar bericht
Delen op andere sites

Grappig, lijkt wel alsof iemand een boek voorleest. Maar ja, misschien was het ook vantevoren uitgeschreven. Moest liever in één keer goed gaan natuurlijk.

 

Mogelijk gaat het iets te snel?

 

Stem: Brits maar kan ook Australisch zijn. Daar praatten ze ook heus niet allemaal als Steve Irwin. :) De oudere generatie kreeg waarschijnlijk geleerd om netjes te praten. Als ik het goed versta, is deze vrouw in Middelburg, noemt ze Den Haag, en gaat ze later naar Cornwall en dan naar huis. Het is ook wel uit te schrijven hoor als je wilt.

 

De reclame zal wel hiervan zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Turmac

 

De familie Cole (Slade) lijkt hier te worden genoemd: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/68111235

"Miss Freda Tulloh arrived from the mainland last week, and is spending a holiday at Exeter with Mr. and Mrs. Frank Cole, "Slade.""

Verder zoeken suggereert dat zij misschien vice-president was van de "Country Women's Association". Op zich kon niet iedereen zich destijds veroorloven om de halve wereld rond te reizen, dus ik zie dat wel als een mogelijkheid. Die organisatie bestaat nog steeds; dat is een mogelijk ingangspunt voor inlichtingen.

Aan de andere kant, Exeter in Australië ligt niet op Tasmanië, maar in New South Wales. Maar goed, mensen verhuizen ook wel eens.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 2/4/2023 at 11:40 PM, Spiny Norman said:

Grappig, lijkt wel alsof iemand een boek voorleest. Maar ja, misschien was het ook vantevoren uitgeschreven. Moest liever in één keer goed gaan natuurlijk.

 

Mogelijk gaat het iets te snel?

 

Stem: Brits maar kan ook Australisch zijn. Daar praatten ze ook heus niet allemaal als Steve Irwin. :) De oudere generatie kreeg waarschijnlijk geleerd om netjes te praten. Als ik het goed versta, is deze vrouw in Middelburg, noemt ze Den Haag, en gaat ze later naar Cornwall en dan naar huis. Het is ook wel uit te schrijven hoor als je wilt.

 

De reclame zal wel hiervan zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Turmac

 

De familie Cole (Slade) lijkt hier te worden genoemd: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/68111235

"Miss Freda Tulloh arrived from the mainland last week, and is spending a holiday at Exeter with Mr. and Mrs. Frank Cole, "Slade.""

Verder zoeken suggereert dat zij misschien vice-president was van de "Country Women's Association". Op zich kon niet iedereen zich destijds veroorloven om de halve wereld rond te reizen, dus ik zie dat wel als een mogelijkheid. Die organisatie bestaat nog steeds; dat is een mogelijk ingangspunt voor inlichtingen.

Aan de andere kant, Exeter in Australië ligt niet op Tasmanië, maar in New South Wales. Maar goed, mensen verhuizen ook wel eens.

Hulde voor je onderzoek spiny.

 

Ik denk ook dat het van te voren was uitgeschreven, maar de vrouw zegt wel op de 2de plaat dat ze was te vergeten te parten over kerstmis en iedereen de groeten te doen.

 

Misschien klinkt de stem ook zo door de zenuwen.

 

Het is jammer dat op beide platen kant B de turmac advertentie heeft, en laat dat juist de kant zijn die minder last heeft van oxidatie. Helaas dus de helft minder persoonlijke opnamens dan ik had verwacht.

 

Nog steeds wel leuk zo'n oude reclame, maar waarschijnlijk op dove oren gevallen bij de geadresseerde.

 

Graag lees ik hoe jij de opnamens zou uitschrijven. Dan kan ik dat vergelijken met die van mij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

1.1

...now? (???) Start now? Now.

Here I am in Holland. Sun is shining, and the trees golden brown. And chocolate on little tables on that footpath, at a place called Middelman (?), and watch the people passing by in their grey/strange pack with gold ornaments.

It was market day, and the old world village is gay* with stalls of flowers and vegetables inside? everything that you could think of.

I saw a little barges ? fishing on the canal, and grandpapa in black Belgian/velvet(?) trousers. Oh, streams of bicycles on the roads.

Then we moated(?) along straight road, on and on, with trees on either side all the way, until we came to a place called The Hague.

Mrs. Spruce and I are out shopping. But I will soon be home now darlings, and tell you every little thing that I am sure you will want to know. Goodbye, goodbye.

 

Ik heb niet alles 100%. De derde zin is natuurlijk raar en de plaatsnaam (ev. naam van een huis of hotel) is ook nog niet duidelijk.

 

* Gay is gewoon vrolijk, want pas later kreeg dat een andere betekenis. (Er zijn ook films van tot na WWII als "the gay musketeer" en dergelijke.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

2.1 

I quite forgot when I was making you the other record, that when you get it, it will be christmas time, and I did not wish any of you a very happy christmas. So now I do, and I wish you once more a very happy christmas and a joyous new year. (?), my darlings, just think of me, and I will think of you, as I do always. I can see you all having such a lovely time at Exeter(?). All the shops I hear(/over here) are getting ready for christmas: presents for everybody and every age. 

It will be quiet: I will be with Harriet for christmas down in Cornwall, almost at Land's End, and then I will pack up for home. I'm counting the days now, so goodby to one and all, and aunt Kitty, and aunt Carrie, and little Peter and Mary, and uncle Stray?? and Joyce and Debbie and Manny and Francis, and everybody, goodbye my darling, a happy christmas to you all.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Hi I have a collection of these discs. The machines on which they were recorded were made around 1934. In the Netherlands they were introduced in 1939 into department stores and into post offices as part of phonopost / gesproken brief system. There are only two machines left, one in Hilversum and the other in Malta 

 

88F20A2E-794A-4F80-ABCF-44985A250225.jpeg

493E495A-3954-4205-996A-B6D2E8D2588C.jpeg

69CEE70E-37D3-463F-8875-6E9C8CB40895.jpeg

C3E0CE86-EEFE-4FDD-896B-E999FFF333CE.jpeg

A0F4D163-DA77-4AE1-87E2-CBBDE472A2B4.jpeg

69AA3194-6084-45FF-9F1A-BC03C7588763.jpeg

7292B93B-0E01-4AFD-80E2-B367D212C116.jpeg

 

aangepast door Step
Add photos
Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minutes ago, Step said:

Hi I have a collection of these discs. The machines on which they were recorded were made around 1934. In the Netherlands they were introduced in 1939 into department stores and into post offices as part of phonopost / gesproken brief system. There are only two machines left, one in Hilversum and the other in Malta 

 

88F20A2E-794A-4F80-ABCF-44985A250225.jpeg

493E495A-3954-4205-996A-B6D2E8D2588C.jpeg

69CEE70E-37D3-463F-8875-6E9C8CB40895.jpeg

C3E0CE86-EEFE-4FDD-896B-E999FFF333CE.jpeg

A0F4D163-DA77-4AE1-87E2-CBBDE472A2B4.jpeg

69AA3194-6084-45FF-9F1A-BC03C7588763.jpeg

7292B93B-0E01-4AFD-80E2-B367D212C116.jpeg

 

Thank you very much for your info and these photos Step.

 

May I use some of the photos and newspaper exerts in a YouTube video where I play my disks?

 

Have you had your disks digitized? There could be really interesting material on them, a real treasure.

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uur geleden, T4600C zei:

Thank you very much for your info and these photos Step.

 

May I use some of the photos and newspaper exerts in a YouTube video where I play my disks?

 

Have you had your disks digitized? There could be really interesting material on them, a real treasure.

Hi most of the newspaper items are from Delpher and should be out of copyright - I have a Facebook and Pinterest pages with a lot more pictures and information. I may have already linked to your YouTube page. Please let me know if you need help finding the pages - Best regards

331284791_2219985794876415_5407172514527406582_n.thumb.jpg.c64d93d323e656682c430b3632e94f9d.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...