Ga naar inhoud

PC Engine topic


Aanbevolen berichten

Ik heb in de zoekfunctie "PC Engine" gezocht, maar geen echte topics over deze console.

Ik ben benieuwd wie hier verzamelaar/fan is.

Naar mijn idee is het de ultieme retroconsole.

  • Best vormgegeven behuizing
  • Beste cartridgeformaat, compact, goed werkend, met mooie echte opdruk (geen sticker)
  • Geweldige 2D graphics, 512 kleuren, niet te veel, niet te weinig
  • Perfecte geluidschip, 6 kanaals wavetable met fenomenale stereopanning
  • Geweldige arcadeklassiekers, de meeste Sega games waren beter dan op Sega's eigen platform Mega Drive
  • EXT bus voor RGB-uit, CDROM toevoeging, etc.
  • Fantastische shmups, mijn favoriet is Final Soldier

 

Ik heb zelf een originele witte, een Core Grafx II en een PC Engine Mini. En 25 HuCards.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk dat hier een (nieuw) topic over is!

Ik heb de PC Engine recentelijk ontdekt. Het enige dat ik er eerder van wist is dat de PC Engine een wavetable synthesis chip bevat die te vergelijken is met de Konami SCC(+) chip, die Konami gebruikte als uitbreidingschip voor zijn MSX2 games. Erg prettig geluid , naar mijn mening. Niet de metalige FM klanken van de Mega Drive en Arcade games uit die tijd, maar een soort evolutie van de PSG uit de NES (of de MSX2). 

Het Japanse design van deze console vind ik echt heel mooi (en compact). De enige console die ik denk ik nog mooier vind qua design is de Japanse Sega Saturn.

Ik zal mijn ervaringen delen over de PC Engine games die ik heb gespeeld.


Castlevania: Rondo of Blood

Een hele fijne middenweg tussen de klassieke lineaire Castlevanias en de nieuwe "metroidvania-style" games. Die latere gameplay, waarbij je steeds moet backtracken zodra je nieuwe powers krijgt, zijn aan mij niet zo besteed. Deze Castlevania game is in principe lineair, maar bevat genoeg secrets waardoor het level verkennen toch loont. De game ziet er ook prima uit. Ik zou het gewoon 16 bit noemen, al heeft de PC Engine technisch gezien een 8 bit CPU.  De muziek is ook fantastisch, opgeslagen als Redbook Audio. Deze game maakt dus ook gebruik van de PC Engine CD-ROM attachment.

Splatterhouse

Gewoon een lekkere hersenloze platformer met een klassiek horror-thema. Speelt soepel en ziet er prima uit. Speel hem wel in het Japans, anders draagt je poppetje een rood masker, omdat de originele witte teveel leek op Jason Vorhees.

Ghouls 'n Ghosts

Deze versie is nóg beter dan die op de Sega Genesis. Dit is voor een groot deel te danken aan het feit dat deze is uitgebracht voor de PC Engine Supergrafx, de krachtigere opvolger van de PC Engine. Grafisch is deze game echt indrukwekkend, vooral in het kleurgebruik. Deze game is de opvolger van Ghosts and Goblins, dus verwacht pittige gameplay en een lekker middeleeuws+horror sfeertje. Zoals gebruikelijk in deze gameserie begin je als een ridder met een harnas. Word je één keer geraakt, dan mag je nog verder, maar wel in je onderbroek. Word je nu nog eens geraakt door een vijand, dan is het afgelopen.

Ninja Gaiden
In tegenstelling tot Ninja Gaiden op de Super Nintendo is dit geen luie port van de Nintendo versie, maar een volledige remake. Hij ziet er goed uit en klinkt net zo. Het was tof om de game, waarvan ik het origineel zo vaak van heb gespeeld, in deze 16 bit kwaliteit te kunnen spelen.

Fantasy Zone
Eigenlijk gewoon een prima port van deze Arcade klassieker. De muziek op de PC Engne sound chip was een leuke variatie op de originele FM deuntjes. Meer kan ik er niet over zeggen. Deze game heeft me nooit zo weten te bekoren, heb 'm altijd saai gevonden. Sorry Sega :P

Galaga '88

Ik was een tijdje geleden ontzettend klaar met de originele Galaga. In Tekken 1 op de Playstation wordt die namelijk gebruikt in het laadscherm voordat de game begint. Om de Devil skin voor het karakter Kazuya vrij te spelen, moet je 8 levels Galaga uitspelen, zonder ook maar één vijandig schip te missen. Verschrikkelijk moeilijk vond ik dat. Maar toch, de aanhouder wint. Toen ik deze PC Engine games ging spelen, gaf ik Galaga '88 toch maar een kans. Ik had namelijk gehoord dat deze uitvoering van Galaga echt heel goed was. Dit bleek te kloppen. Hij voelt haast aan als een moderne remake a la Tetris Effect. Zoveel nieuwe effecten op het scherm, mooie graphics. Ik was de Tekken-frustratie al snel vergeten en kon niet meer stoppen met spelen.


Ik heb dus een mooi begin gehad met deze console. Maar er valt voor mij nog een hoop te ontdekken. Ik weet bijvoorbeeld dat er een PC Engine CD-ROM versie is van de game Snatcher, waar ik een groot fan van ben. Tot nu toe heb ik deze Kojima classic enkel gespeeld op de Sega CD, de enige versie die een officiële Engelse vertaling heeft gekregen. Als ik het me goed herinner is er ergens een fan-made Engelse translation path voor de PC Engine versie te vinden. Ik blijf deze fantastische console verkennen!


 

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...